Opinry zdobyło pierwszą nagrodę w Hackathonie European Graphics Arts Hackathon 2021, pokonując ponad 100 innych uczestników z ponad 16 zespołów z rynków, w tym krajów Beneluksu, Niemiec, Skandynawii, Estonii i USA. Hackathon został zorganizowany przez VIGC (Flamandzkie Centrum Innowacji Komunikacji Graficznej) i odbył się w ciągu dwóch dni pod koniec października przed dorocznym Kongresem VIGC.
Zwycięski projekt Opinry zapewnia platformę, na której właściciele marek mogą analizować swój obecny projekt opakowania i optymalizować go w zależności od grupy docelowej. Sześcioosobowy zespół z Belgii był kierowany przez przedsiębiorcę i założycielkę Opinry Julie Dumoulin, absolwentkę Ghent University i Vlerick Business School, w skład której wchodzili Ian Jakubek, Henry Layman, Dries Maerten, Frederic Vandelanotte, Merke Luuk i Brian Caro. W ramach nagrody zespół miał okazję zaprezentować projekt na Kongresie VIGC 9 listopada.
„Opinry zaimponowało panelowi międzynarodowych sędziów swoim rozwiązaniem potrzeby firm, aby często podejmować szybkie decyzje projektowe bez korzystania z innej opinii”, wyjaśnił dyrektor zarządzający VIGC, Jos Steutelings. „Ich projekt wypełnia lukę na rynku, zapewniając opcję, która łączy projektowanie oparte na danych z kreatywnością”.
Hackathon ma na celu przesuwanie granic i zachęcanie kreatywnych przedsiębiorców do zaprezentowania nowych technik, usług i modeli biznesowych służących sektorowi graficznemu. Po raz kolejny był wspierany przez EY i Flamandzkie Partnerstwo Przemysłowe Agoria-Sirris-Vlaio, a także współpracował z Intergraf, europejską organizacją parasolową krajowych federacji sektorowych, wraz z kilkoma indywidualnymi europejskimi federacjami sektorowymi, w tym z Danią, Estonią i Holandią.
Drugą nagrodę zdobyła firma Shiprz, firma Imprimu za rozwiązanie oferujące bezpłatne opcje wysyłki dla końcowych klientów e-commerce przy jednoczesnym zapewnieniu markom niższych kosztów pozyskania. Projekt oferował kompleksowe rozwiązanie z kolorowymi transpromocyjnymi etykietami do realizacji sponsorowanych przez marki. Czterej członkowie zespołu to Miki Rubin, Wouter Meeuwisse, Sebastian Bedoya, Jonal Chacon i Demostenes Perez.
Na trzecim miejscu znalazła się usługa Scan the Profile, usługa w chmurze służąca do wyodrębniania nieznanego profilu kolorów ze skanu spektralnego wydrukowanej próbki. W ramach projektu stwierdzono, że przetwórcy składanych kartonów i etykiet często otrzymują zamówienia od klientów swoich marek, w przypadku których brakuje docelowego profilu kolorów. Dzięki przeprojektowaniu warunków drukowania z wydrukowanej próbki był w stanie dokładnie do niej dopasować. W skład zespołu weszli Jan de Roeck, Mike Weber, Rian Goosemans i Dries Vandenbussche.
Podczas Hackathonu seria wirtualnych spotkań plenarnych i małych, doraźnych konsultacji pozwoliła uczestnikom na wspólną pracę nad dopracowywaniem projektów. Grupa ekspertów z różnych środowisk była pod ręką, aby zaangażować się w zespoły i rzucić światło na propozycje. W ramach sesji odbyły się również warsztaty szkoleniowe dotyczące m.in. profesjonalnego pitchingu i rozwoju modelu biznesowego. Podobnie jak w przypadku inauguracyjnego wydarzenia 2020, ta druga edycja również została zorganizowana wirtualnie, pozwalając ludziom z całego świata dołączyć.
Więcej informacji na temat koncepcji Hackathonu można znaleźć tutaj https://www.vigc.be/eu-graphic-arts-hackathon/.
Na podstawie informacji organizatora