Wir­tu­al­na rze­czy­wi­sto­ść w szko­le­niach Sto­ra En­so na te­mat bez­pie­cze­ństwaPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Jak po­ka­zu­je przy­kład Sto­ra En­so, dy­gi­ta­li­za­cja mo­że przy­no­sić zna­czące ko­rzy­ści w kon­te­kście two­rze­nia do­dat­ko­wej war­to­ści i podno­sze­nia wy­daj­no­ści dzia­łań, zwi­ęk­sza­jących bez­pie­cze­ństwo pra­cy. Fir­ma sto­su­je bo­wiem roz­wi­ąza­nia z za­kre­su wir­tu­al­nej rze­czy­wi­sto­ści, za­rów­no w ce­lu podnie­sie­nia świa­do­mo­ści swo­ich pra­cow­ni­ków względem bez­pie­cze­ństwa, ale też by w od­po­wied­ni spo­sób chro­nić ich pod­czas wy­ko­ny­wa­nia co­dzien­nych obo­wi­ąz­ków.

Fir­ma pod­kre­śla, że w śro­do­wi­sku pro­duk­cyj­nym ry­zy­ko wy­pad­ku ist­nie­je za­wsze. Aby zwi­ęk­szyć świa­do­mo­ść względem za­sad bez­pie­cze­ństwa, Sto­ra En­so sta­le po­szu­ku­je różnych dróg do­tar­cia do swo­ich pra­cow­ni­ków, ta­kże w kon­te­kście prze­pro­wa­dza­nych z my­ślą o nich szko­leń te­mu po­świ­ęco­nych. Jed­ną z tech­no­lo­gii, ja­kie są przez nią wy­ko­rzy­sty­wa­ne, jest VR – wir­tu­al­na rze­czy­wi­sto­ść. Zda­niem fir­my umo­żli­wia ona prze­pro­wa­dza­nie bar­dziej prag­ma­tycz­nych i in­te­re­su­jących z punk­tu wi­dze­nia uczest­ni­ka szko­leń.

„Na­le­ży pod­kre­ślić, że w kon­te­kście na­ucza­nia za­sad bez­pie­cze­ństwa, do­świad­cze­nia uczest­ni­ka szko­leń zwi­ąza­ne z po­ru­sza­ną te­ma­ty­ką są da­le­kie od rze­czy­wi­sto­ści. Trud­no jest nam wy­tłu­ma­czyć a słu­cha­czo­wi zro­zu­mieć np. ska­lę ry­zy­ka zwi­ąza­nego z pra­cą na wy­so­ko­ściach, gdy sie­dzi się wy­god­nie w sa­li szko­le­nio­we­j” – wska­zu­je Bas Ven­nix, Sa­fe­ty Di­rec­tor w dzia­le Pac­ka­ging So­lu­tions fir­my Sto­ra En­so.

„Sz­ko­le­nie uwzględ­nia­jące od­czu­cia zbli­żo­ne do rze­czy­wi­stych, ale bez na­ra­ża­nia uczest­ni­ków na re­al­ne ry­zy­ko, jest bar­dzo ko­rzyst­ne z edu­ka­cyj­ne­go punk­tu wi­dze­nia. Co wi­ęcej, tech­no­lo­gia VR zwi­ęk­sza in­te­rak­cję i umo­żli­wia wy­kre­owa­nie sy­tu­acji wy­ma­ga­jących pod­jęcia na­tych­mia­sto­wej de­cy­zji, zbli­żo­nych do tych, ja­kie uczest­nik mu­sia­łby pod­jąć w praw­dzi­wym ży­ciu” – do­da­je.

VR w szko­le­niach do­ty­czących za­sad bez­pie­cze­ństwa z po­wo­dze­niem wy­ko­rzy­stał już wcho­dzący w skład dzia­łu Bio­ma­te­rials za­kład Sto­ra En­so w Skut­skär. Mówi Lars An­der­sen, pe­łni­ący w nim funk­cję dy­rek­to­ra ds. BHP: „Z re­gu­ły szko­li­my lu­dzi w wa­run­kach imi­tu­jących praw­dzi­wy po­żar, ale tech­no­lo­gia VR po­zwo­li­ła na zu­pe­łnie no­we do­zna­nia: ka­żdy z nich otrzy­mał in­ny sce­na­riusz zda­rzeń, a na­stęp­nie mu­siał wy­brać sprzęt do wal­ki z ogniem. To spra­wi­ło, że uczest­ni­cy mu­sie­li sa­mo­dziel­nie my­śleć i być bar­dziej świa­do­my­mi po­dej­mo­wa­nych de­cy­zji i dzia­łań. Efek­tem by­ły też oży­wio­ne dys­ku­sje po za­ko­ńcze­niu szko­le­nia. Sądzę, że by­ło to bar­dzo wa­żne do­świad­cze­nie”.

In­ną fa­bry­ką, która wdro­ży­ła tech­no­lo­gię VR pod­czas szko­leń do­ty­czących bez­pie­cze­ństwa, jest za­kład w Lah­ti na­le­żący do dzia­łu Pac­ka­ging So­lu­tions. To­mi Päl­lo, pe­łni­ący w nim funk­cję me­ne­dże­ra ds. bez­pie­cze­ństwa, mówi: „Wpro­wa­dze­nie roz­wi­ązań cy­fro­wych w dzia­ła­niach do­ty­czących za­sad bez­pie­cze­ństwa po­zwo­li­ło na za­sto­so­wa­nie zu­pe­łnie no­we­go, bar­dziej no­wo­cze­sne­go po­de­jścia do te­ma­tu. Wir­tu­al­na rze­czy­wi­sto­ść to bar­dzo do­bra opcja, by bar­dziej uświa­do­mić lu­dziom różne za­gro­że­nia, bez na­ra­ża­nia ich na praw­dzi­we ry­zy­ko. To no­we po­de­jście jest też bar­dziej in­spi­ru­jące i ma w so­bie ele­men­ty za­ba­wy”.

Mar­ko Tli­-Pi­te­ilä, kie­ru­jący dzia­łem Smart Ope­ra­tions w fir­mie Sto­ra En­so, pod­su­mo­wu­je: „Dy­gi­ta­li­za­cja mo­że zwi­ęk­szać bez­pie­cze­ństwo pra­cy na różne spo­so­by. Po­zy­tyw­ne do­świad­cze­nia wy­ni­ka­jące ze szko­le­nia i od­czu­wa­na w zwi­ąz­ku z tym przez uczest­ni­ków war­to­ść wy­ni­ka­jąca z na­uki do bar­dzo wa­żne czyn­ni­ki w roz­wi­ja­niu cy­fro­wej kul­tu­ry i podno­sze­niu świa­do­mo­ści uczest­ni­ków. Wy­ko­rzy­stu­jąc wszyst­kie mo­żli­wo­ści, ja­kie da­je dy­gi­ta­li­za­cja, mo­żemy uspraw­nić na­sze dzia­ła­nia, a jed­no­cze­śnie spra­wić, by lu­dziom ży­ło się ła­twiej i bez­piecz­nie­j”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści