Se­kwen­cje z na­tu­ry – no­wa wy­sta­wa w Mu­zeum Pa­pier­nic­twaPoprzedni artykuł 

Ser­decz­nie za­pra­sza­my na wer­ni­saż wy­sta­wy pt. Se­kwen­cje z na­tu­ry, który od­będzie się 13 stycz­nia (pi­ątek), o godz. 15:00 w sie­dzi­bie mu­zeum.

Wy­sta­wa pre­zen­to­wać będzie twór­czo­ści Mo­ni­ki Rak i Mar­ci­na Jędrza­ka. Zło­żą się na nią pra­ce wy­ko­na­ne w łączo­nej tech­ni­ce dru­ku i ry­sun­ku szy­te­go na płót­nie ba­we­łnia­nym oraz se­ria fo­to­gra­fii. Mo­ty­wem, sta­no­wi­ącym sym­bo­licz­ny łącz­nik po­mi­ędzy pre­zen­to­wa­ną sztu­ką współcze­sną, a hi­sto­rią pa­pier­nic­twa będzie w tym przy­pad­ku ba­we­łnia­na tka­ni­na, sta­no­wi­ąca w mi­nio­nych wie­kach je­den z bu­dul­ców, na ba­zie których po­wsta­wa­ła ma­sa pa­pier­ni­cza.

Po­mi­mo różnic w tech­ni­ce wy­ko­na­nia, gru­pę prac wspo­mnia­nych ar­ty­stów spa­ja kil­ka wspól­nych mo­ty­wów. Pierw­szym z nich jest na­tu­ra, którą obo­je uka­zu­ją od­bior­com w mi­kro­ska­li. Po­nad­to, wszyst­kie są mo­no­ch­ro­ma­tycz­ne. Tak asce­tycz­na ko­lo­ry­sty­ka nie tyl­ko do­brze ko­re­spon­du­je z po­rą ro­ku, w której wy­sta­wa będzie pre­zen­to­wa­na w mu­zeum, lecz ta­kże sprzy­ja re­flek­sji i wy­ci­sze­niu.

Mo­ni­ka Rak – Gra­ni­ce bie­li

„Cykl Gra­ni­ce bie­li pre­zen­to­wa­ny pod­czas wy­sta­wy „Se­kwen­cje z na­tu­ry” w Mu­zeum Pa­pier­nic­twa, sta­no­wi se­rię wiel­ko­for­ma­to­wych re­ali­za­cji wy­ko­na­nych w tech­ni­ce ry­sun­ku szy­te­go oraz dru­ku na ba­we­łnia­nym podło­żu. Pra­ce cha­rak­te­ry­zu­ją się oszczęd­ną, sub­tel­ną sty­li­sty­ką oraz mo­no­ch­ro­ma­tycz­ną ko­lo­ry­sty­ką utrzy­ma­ną w to­na­cjach bie­li i czer­ni. Łączą w so­bie li­ne­ar­no­ść z tka­ni­no­wy­mi tech­ni­ka­mi, które sta­no­wią esen­cję mo­jej au­tor­skiej twór­czo­ści kon­cen­tro­wa­nej wo­kół po­szu­ki­wań na grun­cie ry­sun­ku szy­te­go wy­ko­ny­wa­ne­go ni­ćmi. Pod­sta­wę prac sta­no­wią fo­to­gra­fie mo­ty­wów ro­ślin­nych za­re­je­stro­wa­nych w sy­tu­acji sil­ne­go kon­tra­stu. Wy­bra­ne ele­men­ty oto­cze­nia na­tu­ral­ne­go wy­ka­zu­jące po­ten­cjał li­ne­ar­ny zo­sta­ły prze­trans­po­no­wa­ne na tka­ni­nę oraz wzbo­ga­co­ne o ele­men­ty ry­sun­ku szy­te­go i ha­ftu. Biel, która po­ja­wia się w li­nio­wych trak­ta­tach prze­szyć ła­go­dzi wy­so­ki kon­trast oraz za­cie­ra gra­ni­ce cie­nia. Na­war­stwia­jące się bia­łe ni­ci zmi­ęk­cza­ją obraz i zbli­ża­ją sy­tu­ację do czy­sto świa­tła, za­prze­cza­jąc nie­kie­dy te­mu co kry­je się pod ni­mi. Pow­sta­łe w ten spo­sób pra­ce ma­ją for­mę ta­blic, które sta­no­wią re­pre­zen­ta­cję świa­ta na­tu­ral­ne­go prze­two­rzo­ną przez dzia­ła­nie ni­cią. Wi­zu­al­nie, są próbą uchwy­ce­nia sy­tu­acji gra­nicz­nych za­ob­ser­wo­wa­nych na sty­ku z bie­lą, nie­ja­ko po­chła­nia­nych przez biel oto­cze­nia. Zna­cze­nio­wo na­wi­ązu­ją do do­bro­sta­nu du­cho­we­go mo­żli­we­go do do­świad­cze­nia w sy­tu­acji kon­tem­pla­cji na­tu­ry”.

Pra­ce re­ali­zo­wa­ne zo­sta­ły ze sty­pen­dium ar­ty­stycz­ne­go Mar­sza­łka Wo­je­wódz­twa Ku­jaw­sko­-Po­mor­skie­go przy­zna­ne­go w ro­ku 2022.

Mo­ni­ka Rak – dok­tor sztuk pla­stycz­nych, ar­tyst­ka dzia­ła­jąca na po­gra­ni­czu ry­sun­ku i tka­ni­ny. Ab­sol­went­ka stu­di­ów dok­toranckich na Wy­dzia­le Sz­tuk Pi­ęk­nych Uni­wer­sy­te­tu Mi­ko­ła­ja Ko­per­ni­ka w To­ru­niu w za­kre­sie Sz­tuk Pi­ęk­nych. Z wy­różnie­niem uko­ńczy­ła Me­dia Ry­sun­ko­we na WSzP UMK w To­ru­niu. Jest lau­re­at­ką I na­gro­dy w Kon­kur­sie Sz­tuki Twór­ców Wo­je­wódz­twa Ku­jaw­sko­-Po­mor­skie­go POLYGONUM 4, dwu­krot­nie otrzy­ma­ła Sty­pen­dium Ar­ty­stycz­ne Mar­sza­łka Wo­je­wódz­twa Ku­jaw­sko­-Po­mor­skie­go. Od wie­lu lat re­ali­zu­je się ja­ko wy­kła­dow­ca.

Mar­cin Jędrzak – Afi­la­cje

Cykl prac pod ty­tu­łem „Afi­lia­cje” au­tor­stwa Mar­ci­na Jędrza­ka skła­da się z dzie­si­ęciu prze­two­rzo­nych czar­no­bia­łych fo­to­gra­fii. Ka­żda z nich przed­sta­wia za­uwa­żo­ny, wy­ka­dro­wa­ny frag­ment bu­du­jący na­pi­ęcie i sta­no­wi­ący obraz, który jest na­wi­ąza­niem do do­świad­czeń z ży­cia au­to­ra. Tak jak po­przed­nie cy­kle Mar­ci­na Jędrza­ka, jest oso­bi­stą próbą mówie­nia o tym, co wa­żne i co ma wpływ na kszta­łto­wa­nie in­dy­wi­du­al­nych po­staw i za­cho­wań czło­wie­ka. Dzi­ęki oso­bi­stym do­świad­cze­niom i ob­ser­wa­cjom mo­żli­we jest do­strze­że­nie hi­sto­rii za­pi­sa­nych w ota­cza­jącym nas świe­cie. Po­wierzch­nia ka­mie­nia ujaw­nia chwi­lę kszta­łto­wa­nia je­go for­my i wnętrza. Jest echem zja­wisk, które wy­ma­ga­ły okre­ślo­ne­go cza­su i po­zo­sta­ły za­pi­sa­ne na za­wsze. Są sy­gna­tu­rą, ge­stem, tr­wa­łym zna­kiem pro­ce­su po­łącze­nia w jed­ną struk­tu­rę różnych nie­ma­te­rial­nych, fi­zycz­nych wąt­ków. Czło­wiek od za­wsze miał po­trze­bę za­pi­su in­for­ma­cji i to dzi­ęki niej bu­do­wa­ne by­ły cy­wi­li­za­cje. Spo­sób za­pi­su wy­ni­kał z ob­ser­wa­cji na­tu­ry. Tym ko­dom nada­wa­ne są zna­cze­nia. Po­dob­ne za­pi­sy za­cho­dzą rów­nież w czło­wie­ku. Ma­ją one wpływ na je­go ukszta­łto­wa­ny przez la­ta cha­rak­ter, po­stawę i spo­sób ko­mu­ni­ka­cji z oto­cze­niem. Bu­du­ją je­go du­cho­we wnętrze i ma­te­rial­ny świat.

Mar­cin Jędrzak – ad­iunkt w Ka­te­drze Ar­chi­tek­tu­ry Wnętrz i Rze­źby na Wy­dzia­le Sz­tuk Pi­ęk­nych na Uni­wer­sy­te­cie Mi­ko­ła­ja Ko­per­ni­ka w To­ru­niu. Wła­ści­ciel stu­dia pro­jek­to­we­go Jędrzak De­sign. Au­tor po­nad 400 wdro­żo­nych pro­jek­tów dla pol­skich i za­gra­nicz­nych firm, ta­kich jak: Ami­ca, Aqu­asto­ne, Be­sco, Bre­nor, Cob­by, De­an­te, Fer­ro, Sa­ni­tec Ko­ło, Hy­dro­kan Win­kiel, In­stal Pro­jekt, Kar­me­lit, Kro­fam, La­mi­nex, Le­ci­co, Lo­kas i Mar­mo­rin. Je­go pro­jekt na­gra­dza­ne by­ły wie­lo­krot­nie w kon­kur­sach Must Ha­ve, Do­bry Wzór, Ła­zien­ka Wy­bór Ro­ku, Top De­sign Awards i in­nych, oraz pre­zen­to­wa­ne na wy­sta­wach in­dy­wi­du­al­nych i zbio­ro­wych pol­skich w War­sza­wie, Ka­to­wi­cach, Ło­dzi, Gda­ńsku, Po­zna­niu, Byd­gosz­czy, Ko­sza­li­nie i za­gra­nicz­nych w In­ns­bruc­ku, Tal­li­nie, Ki­jo­wie, Ch­miel­nic­ki, Ber­li­nie, Me­dio­la­nie i Bo­lo­nii.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści