Czy cze­ka nas w tym ro­ku re­wo­lu­cja w ko­lo­rze opa­ko­wań?Poprzedni artykuł 

Dariusz Chrzanowski
Da­riusz Ch­rza­now­ski

Aż 80% in­for­ma­cji o ota­cza­jącym nas świe­cie od­bie­ra­my za po­mo­cą wzro­ku – in­for­mu­je Pol­ski Zwi­ązek Nie­wi­do­mych. Choć ludz­kie oko po­tra­fi roz­po­znać je­dy­nie 3 ko­lo­ry, to za ca­łą wi­dzia­ną przez nas pa­le­tę ok. 500 tys. barw od­po­wia­da mózg. In­sty­tut Pan­to­ne już od 24 lat – co rok – wska­zu­je ko­lor, który wy­zna­cza kie­ru­nek tren­dów w świe­cie de­si­gnu, mo­dy, ale ta­kże w bra­nży opa­ko­wań. Tym ra­zem wy­bór In­sty­tutu pa­dł na od­cień: 18–750 – Vi­va Ma­gen­ta. To ko­lor ener­ge­tycz­nej czer­wie­ni po­łączo­nej z różem, który sym­bo­li­zu­je wi­tal­no­ść, ener­gię, si­łę i opty­mizm. Jest wci­ąga­jący, nie­sza­blo­no­wy i in­spi­ru­jący. Jak wy­ko­rzy­stać ten ko­lor w pro­duk­cji opa­ko­wań kar­to­no­wych oraz odświe­żyć bran­dy firm o ak­tu­al­ne tren­dy?

Ko­lo­ry od­gry­wa­ją ol­brzy­mią ro­lę w psy­cho­lo­gii bi­zne­su. War­stwa wi­zu­al­na to­wa­ru za­zwy­czaj próbu­je przy­ku­wać uwa­gę kon­su­men­ta tak, aby fi­nal­nie do­pro­wa­dzić do za­in­te­re­so­wa­nia za­ku­pem. Opa­ko­wa­nie, jak i je­go ko­lor jest na ogół wy­znacz­ni­kiem ja­ko­ści pro­duk­tu oraz jed­nym z naj­wa­żniej­szych in­stru­men­tów mar­ke­tin­go­wych.

Z różnych ba­dań wy­ni­ka, że cie­płe ko­lo­ry przy­ci­ąga­ją uwa­gę kon­su­men­ta znacz­nie szyb­ciej i częściej, niż ko­lo­ry zim­ne. To wła­śnie bar­wy opa­ko­wań w du­żej mie­rze skła­nia­ją klien­ta do za­ku­pu da­ne­go pro­duk­tu. Na co dzień – ku­pu­jąc da­ny pro­dukt – ra­czej nie wni­ka­my szcze­góło­wo w sym­bo­li­kę ko­lo­rów, ale nie­ba­ga­tel­ną ro­lę od­gry­wa w tym przy­pad­ku na­sza podświa­do­mo­ść – mówi Da­riusz Ch­rza­now­ski, Mar­ke­ting Ma­na­ger Ako­mex Gro­up i do­da­je: Ko­lo­ry i za­ko­rze­nio­ne w nas prze­ko­na­nia o da­nej bar­wie bez­wied­nie sty­mu­lu­ją na­szą podświa­do­mo­ść. W ten spo­sób ko­lor czar­ny uto­żsa­mia­my z luk­su­sem, żółty/ zło­ty ko­ja­rzy się ze świa­tłem i ener­gią, dla­te­go naj­częściej jest wy­ko­rzy­sty­wa­ny przy wpro­wa­dza­niu no­we­go pro­duk­tu na ry­nek. Bia­ły na ogół łączy­my z czy­sto­ścią, a czer­wo­ny jest wy­bie­ra­ny, gdy fir­ma chce przy­kuć uwa­gę klien­ta i za­chęcić do im­pul­syw­ne­go za­ku­pu. Różo­wy wy­ra­ża tro­skli­wo­ść, dla­te­go często jest wy­ko­rzy­sty­wa­ny na pro­duktach dla ma­łych dzie­ci. Nie­bie­ski lub gra­na­to­wy sto­so­wa­ny jest w pro­mo­cji opa­ko­wań prze­zna­czo­nych na środ­ki czy­sto­ści, le­ki, de­ter­gen­ty, po­nie­waż ko­ja­rzy się z me­dy­cy­ną, ste­ryl­no­ścią i spo­ko­jem. De­cy­du­jąc o ko­lorze opa­ko­wa­nia już na eta­pie pro­jek­to­wa­nia na­le­ży – przez wzgląd na podświa­do­mo­ść – roz­wa­żyć wszyst­kie in­for­ma­cje ja­kie on nie­sie.

Wy­bra­na przez In­sty­tut Pan­to­ne bar­wa, choć jest od­wa­żna i pul­su­jąca ży­wio­ło­wo­ścią, ma ta­kże od­cień sto­no­wa­ny, kie­ru­jący się w stro­nę bor­do. Pan­to­ne ze­sta­wia go z ła­god­ny­mi, neu­tral­ny­mi ko­lo­ra­mi np. be­żem, bar­dzo ja­snym fio­le­tem czy sza­rym błęki­tem. Ta­kie ze­sta­wie­nia ko­lo­rów będą mod­ne w tym ro­ku, zwłasz­cza w opa­ko­wa­nych no­wych pro­duk­tów lub ta­kich, które chcą odświe­żyć swój brand. Bar­wę Vi­va Ma­gen­ta po­le­ci­łbym w szcze­gól­no­ści pro­du­cen­tom ko­sme­ty­ków, ja­ko ko­lor do­mi­nu­jący na ich opa­ko­wa­niach, po­nie­waż wpły­nie on na po­strze­ga­nie pro­duk­tu, ja­ko cze­goś do­da­jące­go wi­tal­no­ści, ener­gii, si­ły i opty­mi­zmu – do­da­je Ch­rza­now­ski.

In­sty­tut Pan­to­ne funk­cjo­nu­je od 1986 ro­ku i spe­cja­li­zu­je się w za­kre­sie ko­lo­rów. Pro­wa­dzi ich sys­te­ma­ty­kę, udzie­la fir­mom wspar­cia w za­kre­sie ko­mu­ni­ka­cji mar­ke­tin­go­wej, a ta­kże wy­ko­rzy­sta­nia barw do bu­do­wa­nia iden­ty­fi­ka­cji wi­zu­al­nej. Opra­co­wa­ny przez Pan­to­ne sys­tem ko­lo­rów jest zna­ny na ca­łym świe­cie.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści