Ep­son i pro­jek­tant Yu­ima Na­ka­za­to uchy­la­ją rąb­ka ta­jem­ni­cy bar­dziej zrów­no­wa­żo­nej przy­szło­ści mo­dyPoprzedni artykuł 

Ce­lem part­ner­stwa jest po­łącze­nie dru­ku atra­men­to­we­go i tech­no­lo­gii su­che­go włók­na, aby two­rzyć za­chwy­ca­jące pro­jek­ty z re­cy­klin­go­wa­nej odzie­ży

Pod­czas ty­go­dnia mo­dy hau­te co­utu­re wio­sna­–la­to 2023 w Pa­ry­żu, Ep­son wraz ze słyn­nym ja­po­ńskim pro­jek­tan­tem mo­dy, Yu­imą Na­ka­za­tą i je­go mar­ką YUIMA NAKAZATO za­pre­zen­tu­ją rów­nie osza­ła­mia­jące, co eko­lo­gicz­ne kre­acje. YUIMA NAKAZATO po­słu­żył się cy­fro­wą tech­no­lo­gią dru­ku na tka­ni­nach Ep­son, aby przed­sta­wić swo­ją uni­kal­ną i kre­atyw­ną wi­zję świa­ta. Oprócz te­go, część je­go dzieł po­wsta­ło z wy­ko­rzy­sta­niem no­we­go, bar­dziej eko­lo­gicz­nego i ma­jące­go po­ten­cjal­nie wiel­ki wpływ na bra­nżę pro­ce­su pro­duk­cji tek­sty­li­ów.

Tech­no­lo­gia su­che­go włók­na fir­my Ep­son, która obec­nie jest już ko­mer­cyj­nie sto­so­wa­na do prze­twa­rza­nia pa­pie­ru biu­ro­we­go nie­mal bez uży­cia wo­dy, zo­sta­ła dosto­so­wa­na do pro­duk­cji nie­tka­ne­go ma­te­ria­łu z od­pa­dów tek­styl­nych, na którym mo­żna dru­ko­wać. Pro­ces pro­duk­cji no­we­go ma­te­ria­łu zo­stał przed­sta­wio­ny w Pa­ry­żu w ra­mach trzy­let­niej współpra­cy fir­my Ep­son i mar­ki YUIMA NAKAZATO. Po raz pierw­szy za­sto­so­wa­no go do stwo­rze­nia kre­acji, które za­pre­zen­to­wa­no na po­ka­zie Na­ka­za­ty 25 stycz­nia 2023 r. w Pa­la­is do To­kyo.

Współpra­ca Ep­son i YUIMA NAKAZATO to kon­ty­nu­acja uda­ne­go wspar­cia w za­kre­sie dru­ko­wa­nia na po­trze­by ko­lek­cji pro­jek­tan­ta. Po­zwa­la podnie­ść po­ziom je­go kre­acji i umo­żli­wia eko­lo­gicz­ną pro­duk­cję wy­so­kiej ja­ko­ści odzie­ży na za­mówie­nie. Za­rów­no Ep­son, jak i YUIMA NAKAZATO chcą na­gła­śniać pro­blem ilo­ści zu­ży­wa­nej wo­dy oraz wy­twa­rza­nych od­pa­dów zwi­ąza­nych z nadwy­żka­mi pro­duk­cji. Pod­czas pa­ry­skie­go po­ka­zu mo­żna zo­ba­czyć, jak zmia­na na bar­dziej przy­ja­zny dla śro­do­wi­ska druk cy­fro­wy, który wy­ko­rzy­stu­je atra­men­ty pig­men­to­we, za­pew­nia bra­nży mo­do­wej bar­dziej zrów­no­wa­żo­ną i ge­ne­ru­jącą mniej od­pa­dów me­to­dę dru­ko­wa­nia na tek­sty­liach.

Ma­te­riał wy­ko­rzy­sta­ny do stwo­rze­nia naj­now­szej ko­lek­cji YUIMY NAKAZATO po­wstał ze zu­ży­tych ubrań po­zy­ska­nych w Afry­ce – miej­scu, do które­go tra­fia­ją wy­rzu­co­ne tek­sty­lia z ca­łe­go świa­ta. Na­ka­za­to od­wie­dził Ke­nię, gdzie ze­brał oko­ło 150 kg od­pa­dów odzie­żo­wych z na­po­tka­nej „góry ubra­ń” po­wstałej z wy­rzu­co­nych tek­sty­li­ów. Na­stęp­nie Ep­son za­sto­so­wał swą tech­no­lo­gię su­che­go włók­na do wy­pro­du­ko­wa­nia po­nad 50 me­trów no­we­go nie­tka­ne­go ma­te­ria­łu z prze­two­rzo­nych włókien. Część te­go ma­te­ria­łu zo­sta­ła uży­ta do dru­ko­wa­nia za po­mo­cą atra­men­tów pig­men­to­wych i tech­no­lo­gii dru­ku cy­fro­we­go Mon­na Li­sa fir­my Ep­son.

„Cho­ciaż to do­pie­ro po­cząt­ko­we eta­py, Ep­son wie­rzy, że tech­no­lo­gia su­che­go włók­na w po­łącze­niu z dru­kiem cy­fro­wym wy­ko­rzy­stu­jącym atra­men­ty pig­men­to­we mo­że za­ofe­ro­wać bra­nży mo­do­wej bar­dziej zrów­no­wa­żo­ną przy­szło­ść. Zu­ży­cie wo­dy zo­sta­ło­by znacz­nie ogra­ni­czo­ne, a pro­jek­tan­ci mo­gli­by w pe­łni wy­ra­żać swo­ją kre­atyw­no­ść” – po­wie­dział Hi­to­shi Iga­ra­shi z dzia­łu Prin­ting So­lu­tions fir­my Ep­son, tłu­ma­cząc wa­gę tej tech­no­lo­gii.

„Zgod­nie ze swo­ją wi­zją śro­do­wi­sko­wą fir­ma Ep­son jest za­an­ga­żo­wa­na w roz­wój go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętym, a ta in­no­wa­cja mo­że być jed­nym z kro­ków przy­bli­ża­jącym nas do osi­ągni­ęcia te­go ce­lu. Tech­no­lo­gia su­che­go włók­na za­sto­so­wa­na w bra­nży odzie­żo­wej umo­żli­wia pro­du­ko­wa­nie ma­te­ria­łu na no­we ubra­nia, po­cho­dzące­go z uży­wa­nej odzie­ży”.

Do stwo­rze­nia de­ko­ra­cji pod­czas wy­da­rze­nia wy­próbo­wa­no sys­tem roz­pro­szo­nych dru­ka­rek atra­men­to­wych znaj­du­jących się w Ja­po­nii i Fran­cji ze zdal­ną ob­słu­gą in­ży­nie­rów Ep­son. Za­rów­no Ep­son, jak i YUIMA NAKAZATO za­mie­rza­ją na­dal wy­zna­czać gra­ni­ce dzia­łań na rzecz bar­dziej zrów­no­wa­żo­ne­go prze­my­słu mo­do­we­go.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści