Ba­da­nie Ep­son: nadmiar tech­no­lo­gii w szko­łach stwa­rza pro­ble­my w na­ucza­niuPoprzedni artykuł 

No­we ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne na zle­ce­nie fir­my Ep­son po­ka­zu­ją, że 85% na­uczy­cie­li i 70% ro­dzi­ców w na­szym kra­ju chce, aby w na­ucza­niu wy­ko­rzy­sty­wa­no ma­te­ria­ły dru­ko­wa­ne, ta­kie jak podręcz­ni­ki i kar­ty pra­cy.

Choć ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­no po la­tach in­we­sty­cji w wy­po­sa­ża­nie szkół i uczni­ów w no­we tech­no­lo­gie, obec­nie 34% na­uczy­cie­li jest za­nie­po­ko­jo­nych po­ten­cjal­nym ne­ga­tyw­nym wpły­wem uży­wa­nia lap­to­pów i ta­ble­tów na pro­ces na­ucza­nia. Rów­no­cze­śnie zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść za­rów­no na­uczy­cie­li, jak i ro­dzi­ców (87%) do­strze­ga po­zy­tyw­ne skut­ki wy­ko­rzy­sta­nia w szko­le tra­dy­cyj­nych dru­ko­wa­nych podręcz­ni­ków i ćwi­czeń.

Aż 83% pe­da­go­gów wska­za­ło na co naj­mniej je­den pro­blem zwi­ąza­ny z wpły­wem urządzeń elek­tro­nicz­nych na prze­bieg lek­cji. Po­nad jed­na czwar­ta (28%) twier­dzi, że za­ob­ser­wo­wa­ło spa­dek umie­jęt­no­ści czy­ta­nia, 24% za­uwa­ży­ło po­gor­sze­nie za­pa­mi­ęty­wa­nia wie­dzy, 30% wi­dzi zmniej­sze­nie za­an­ga­żo­wa­nia dzie­ci i mło­dzie­ży w za­jęcia, a 22% z nich łączy ob­ni­że­nie wy­ni­ków na­ucza­nia z przy­swa­ja­niem wie­dzy z ekra­nów.

Pra­wie dwie trze­cie (63%) na­uczy­cie­li twier­dzi, że tra­dy­cyj­ne pa­pie­ro­we podręcz­ni­ki i ze­szy­ty ćwi­czeń po­pra­wia­ją czy­ta­nie, pod­czas gdy 45% z nich i 47% ro­dzi­ców twier­dzi, że po­zwa­la­ją one na lep­sze przy­swo­je­nie wie­dzy. Po­nad­to od­po­wied­nio 49 i 46 proc. twier­dzi, że ma­te­ria­ły te le­piej wspie­ra­ją różne sty­le ucze­nia się.

Co trze­cia oso­ba na­ucza­jąca dzie­ci (30%) sądzi, że wła­dze po­win­ny roz­wa­żyć, czy wpro­wa­dze­nie lap­to­pów czy ta­ble­tów jest za­wsze do­brym roz­wi­ąza­niem, a 42% ka­dry twier­dzi, że de­cy­den­ci nie ma­ją wy­star­cza­jące­go kon­tak­tu ze śro­do­wi­skiem szkol­nym, by móc for­mu­ło­wać naj­lep­sze re­ko­men­da­cje. Ba­da­nia wska­zu­ją, że na­uczy­cie­le i ro­dzi­ce ocze­ku­ją rów­no­wa­gi w sto­so­wa­niu tech­no­lo­gii i ma­te­ria­łów dru­ko­wa­nych w szko­łach, co po­win­no być uwzględ­nio­ne w za­mówie­niach pu­blicz­nych dla szkół.

Wie­lu ro­dzi­ców twier­dzi po­nad­to, że kwe­stia zbyt dłu­gie­go cza­su spędza­ne­go przed ekra­nem często by­wa źródłem kon­flik­tów z dzie­ćmi, a 62% z nich zga­dza się, że po­sia­da­nie lap­to­pów w szko­łach utrud­nia im za­rządza­nie cza­sem spędza­nym przed ekra­nem w do­mu, zwłasz­cza gdy pra­ca do­mo­wa jest odra­bia­na on­li­ne.

Ba­da­nia sta­ty­stycz­ne po­twier­dza­ją, że dzie­ci uczą się le­piej z ma­te­ria­łów pa­pie­ro­wych niż z ekra­nów. Rów­no­cze­śnie, po­nad po­ło­wa ro­dzi­ców (56%) i jesz­cze wi­ęcej na­uczy­cie­li (61%) do­ma­ga się rów­no­wa­gi w ko­rzy­sta­niu z tech­no­lo­gii w szko­łach, aby by­ła po­moc­na w na­ucza­niu. Wy­ma­ga to ta­kie­go po­de­jścia do na­ucza­nia które łączy za­so­by cy­fro­we i pa­pie­ro­we.

„Na­sze ba­da­nia do­wo­dzą, że ro­dzi­ce i na­uczy­cie­le chcą zrów­no­wa­że­nia i wi­ęk­sze­go wy­ko­rzy­sta­nia pa­pie­ru w sa­lach lek­cyj­nych – ta­ka in­for­ma­cja ze stro­ny pro­du­cen­ta dru­ka­rek mo­że wy­da­wać się po­dej­rza­na, ale wy­ni­ki mówią sa­me za sie­bie”, po­wie­dzia­ła Ewa Py­tlak Mar­ke­ting Se­rvi­ce Ma­na­ger CEE w Ep­son Pol­ska. „W opi­nii wi­ęk­szo­ści ba­da­nych pa­pie­ro­we ma­te­ria­ły edu­ka­cyj­ne, ta­kie jak podręcz­ni­ki i kar­ty pra­cy, po­pra­wia­ją umie­jęt­no­ść czy­ta­nia. Tech­no­lo­gia ma swo­je miej­sce w szko­le i po­win­ni­śmy uczyć dzie­ci, jak z niej ko­rzy­stać, na­le­ży nią jed­nak ostro­żnie za­rządzać, aby wspie­ra­ła na­ucza­nie, a nie roz­pra­sza­ła czy ha­mo­wa­ła roz­wój. Twór­cy po­li­ty­ki edu­ka­cyj­nej po­win­ni wzi­ąć pod uwa­gę opi­nie i wy­ni­ki ba­dań wska­zu­jące, że dzie­ci le­piej uczą się z ma­te­ria­łów pa­pie­ro­wych niż z ekra­nów. Rów­nież pro­du­cen­ci tech­no­lo­gii po­win­ni przyj­rzeć się tym da­nym i wy­po­sa­żyć szko­ły w na­rzędzia, których po­trze­bu­ją, by jak najle­piej wspie­rać pro­ce­sy na­ucza­nia”.

O ba­da­niu

Ba­da­nie zo­sta­ło zle­co­ne przez Ep­son fir­mie ze­wnętrz­nej Fo­cal­da­ta. W ra­mach te­go pro­jek­tu, od sierp­nia do wrze­śnia 2024 ro­ku, prze­pro­wa­dzo­no an­kie­ty w 20 kra­jach eu­ro­pej­skich, obej­mu­jąc 4 239 na­uczy­cie­li i 20 690 ro­dzi­ców (dzie­ci w wie­ku od 8 do 16 lat). W Pol­sce wzi­ęło w nim udział 203 na­uczy­cie­li i 1032 ro­dzi­ców.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści