Ra­port Au­to­desk: Pol­ski sek­tor prze­my­sło­wy co­raz bar­dziej za­awan­so­wa­ny cy­fro­woPoprzedni artykuł 

Jak po­ka­zu­ją wy­ni­ki naj­now­sze­go ba­da­nia Au­to­desk, trans­for­ma­cja cy­fro­wa jest klu­czem, który po­zwa­la fir­mom prze­my­sło­wym na roz­wój i utrzy­ma­nie do­brej po­zy­cji na ryn­ku. 87% firm bio­rących udział w ba­da­niu de­kla­ru­je, że wdro­że­nie in­no­wa­cji cy­fro­wych to dla nich szan­sa na zwi­ęk­sze­nie kon­ku­ren­cyj­no­ści, a 48% z nich po­strze­ga w ten spo­sób sztucz­ną in­te­li­gen­cję.

  • Fir­ma Au­to­desk pu­bli­ku­je wy­ni­ki II edy­cji ba­da­nia pt. „Cy­fry­za­cja pol­skich przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wy­ch”
  • Ra­port wska­zu­je ro­snącą ak­cep­ta­cję i otwar­to­ść na no­we tech­no­lo­gie w pol­skim sek­to­rze prze­my­sło­wym
  • Klu­czo­we ko­rzy­ści trans­for­ma­cji cy­fro­wej dla bra­nży prze­my­sło­wej to: po­pra­wa efek­tyw­no­ści pro­ce­sów (92%), zwi­ęk­sze­nie mo­żli­wo­ści uzy­ska­nia przy­cho­du (87%) oraz po­pra­wa wy­daj­no­ści (85%)
  • Co­raz wi­ęcej firm in­we­stu­je w in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia. 86% firm wdro­ży­ło lub pla­nu­je wdro­żyć sys­te­my ERP, 78% – sys­te­my CRM
  • Sz­tucz­na in­te­li­gen­cja w prze­my­śle jest po­jęciem po­wszech­nie zna­nym (95%), jed­na­kże jak na ra­zie sła­bo wy­ko­rzy­sty­wa­nym w prze­my­śle (14%)

Otwar­to­ść i ro­snąca doj­rza­ło­ść firm na roz­wi­ąza­nia trans­for­ma­cji cy­fro­wej ma­ją szcze­gól­ne zna­cze­nie w per­spek­ty­wie trud­nych wa­run­ków funk­cjo­no­wa­nia w co­raz bar­dziej skom­pli­ko­wa­nym eko­sys­te­mie. Skła­da­ją się na nie­go ro­snąca glo­bal­na kon­ku­ren­cja wy­ma­ga­jąca od przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wych zwi­ęk­sze­nia efek­tyw­no­ści, ela­stycz­no­ści i ob­ni­ża­nia kosz­tów pro­duk­cji, klien­ci ocze­ku­jący pro­duk­tów le­piej do­sto­so­wa­nych do ich po­trzeb czy ko­niecz­no­ść szyb­kie­go re­ago­wa­nia na zmie­nia­jące się wa­run­ki ryn­ko­we. Ro­zwi­ąza­nia cy­fro­we przy­cho­dzą z po­mo­cą.

Od po­przed­niej edy­cji ba­da­nia „Cy­fry­za­cja pol­skich przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wy­ch” mi­nęły 3 la­ta
– wy­da­je się, że to nie­dłu­go, a jed­nak – trans­for­ma­cja cy­fro­wa istot­nie wci­ąż zy­sku­je na zna­cze­niu w bra­nży pro­duk­cyj­nej. Re­spon­den­ci co­raz wy­ra­źniej do­strze­ga­ją ko­rzy­ści wy­ni­ka­jące z cy­fry­za­cji i w zwi­ąz­ku z tym są bar­dziej chęt­ni do wpro­wa­dza­nia in­no­wa­cyj­nych roz­wi­ązań, ta­kich jak au­to­ma­ty­za­cja, sys­te­my ERP czy PLM, chmu­ra obli­cze­nio­wa czy opro­gra­mo­wa­nie po­zwa­la­jące na opty­ma­li­za­cję pro­ce­sów – mówi Gra­ży­na Ko­ło­dzie­jek z fir­my Au­to­desk. Z dru­giej stro­ny stan cy­fry­za­cji pol­skich przed­si­ębiorstw jest zróżni­co­wa­ny i za­le­ży przede wszyst­kim od ich wiel­ko­ści – do­da­je.

II edy­cja ba­da­nia Au­to­desk pt. „Cy­fry­za­cja pol­skich przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wy­ch” zre­ali­zo­wa­na zo­sta­ła wśród przed­sta­wi­cie­li 200 pol­skich przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wych. Je­go ce­lem by­ła oce­na stop­nia cy­fry­za­cji podmio­tów sek­to­ra prze­my­sło­we­go w Pol­sce oraz zmian, ja­kie za­szły w tym ob­sza­rze od po­przed­niej edy­cji ba­da­nia w 2021 r. Ra­port po­ka­zu­je sto­pień wdro­że­nia roz­wi­ązań wpi­su­jących się w kon­cep­cję Prze­my­słu 4.0, a ta­kże de­fi­niu­je ko­rzy­ści i ba­rie­ry trans­for­ma­cji cy­fro­wej. Po raz pierw­szy zba­da­no w nim ta­kże kwe­stię ad­op­cji sztucz­nej in­te­li­gen­cji w pol­skim sek­to­rze prze­my­sło­wym.

Na­rzędzia Prze­my­słu 4.0 to szan­sa

Jak po­ka­zu­ją wy­ni­ki ba­da­nia po­jęcie Prze­my­sł 4.0. dla przed­sta­wi­cie­li sek­to­ra prze­my­sło­we­go to kom­plek­so­wa i wie­lo­aspek­to­wa zmia­na, obej­mu­jąca za­rów­no tech­no­lo­gie jak i pro­ce­sy or­ga­ni­za­cyj­ne. Naj­wy­ższą świa­do­mo­ść po­jęcia Prze­my­sł 4.0 od­no­to­wa­no w naj­wi­ęk­szych fir­mach (60%), a ta­kże wśród in­ży­nie­rów, którzy na co dzień wy­ko­rzy­stu­ją cy­fro­we roz­wi­ąza­nia (74%). Aż 92% przed­sta­wi­cie­li firm prze­my­sło­wych w Pol­sce, które wpro­wa­dzi­ły co naj­mniej jed­no roz­wi­ąza­nie Prze­my­słu 4.0, do­strze­ga wy­ra­źną po­pra­wę efek­tyw­no­ści pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych.

Dla 87% uczest­ni­ków ba­da­nia wdro­że­nie in­no­wa­cji cy­fro­wych w przed­si­ębior­stwie jest szan­są na zwi­ęk­sze­nie kon­ku­ren­cyj­no­ści, wzrost efek­tyw­no­ści i ela­stycz­no­ści przed­si­ębior­stwa. Pro­ces wdro­że­nia in­no­wa­cji jest też co­raz rza­dziej po­strze­ga­ny ja­ko nie­ko­rzyst­ny z punk­tu wi­dze­nia stra­te­gii bi­zne­so­wej. W po­rów­na­niu z po­przed­nią edy­cją ba­da­nia zde­cy­do­wa­nie mniej (25% vs 40%) firm de­kla­ro­wa­ło, że in­no­wa­cje są pro­ce­sem cza­so­chłon­nym, nie przy­no­szącym ocze­ki­wa­nych re­zul­ta­tów.

Naj­po­pu­lar­niej­sze na­rzędzia cy­fro­we i po­ten­cjał AI

W ba­da­niu „Cy­fry­za­cja pol­skich przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wy­ch” do­ko­na­no prze­glądu naj­po­pu­lar­niej­szych na­rzędzi cy­fro­wych, które wy­ko­rzy­sty­wa­ne są w pol­skich fir­mach pro­duk­cyj­nych.

W ści­słej czo­łów­ce zna­la­zły się:

  • Au­to­ma­ty­za­cja li­nii pro­duk­cyj­nej (zna­jo­mo­ść roz­wi­ąza­nia – 97%; roz­wi­ąza­nie wdro­żo­ne lub pla­no­wa­ne do wdro­że­nia – 76%)
  • Sy­ste­my Dru­ku 3D (od­po­wied­nio: 81% i 48%)
  • Sy­ste­my ERP (od­po­wied­nio 56% i 86%) oraz PLM (od­po­wied­nio: 47% i 71%)
  • Opro­gra­mo­wa­nie ob­ni­ża­jące kosz­ty pro­to­ty­po­wa­nia i wpro­wa­dza­nia no­wych pro­duk­tów (od­po­wied­nio: 69% i 77%)

War­to za­uwa­żyć, że sto­pień wy­ko­rzy­sta­nia ka­żde­go z na­rzędzi jest często uza­le­żnio­ny od wiel­ko­ści przed­si­ębior­stwa. W tym kon­te­kście nasz ra­port wy­ra­źnie po­ka­zu­je du­ży roz­dźwi­ęk po­mi­ędzy du­żymi i mniej­szy­mi fir­ma­mi, je­śli cho­dzi o po­ziom za­awan­so­wa­nia cy­fro­we­go. Ozna­cza to ko­niecz­no­ść edu­ka­cji i wspar­cia ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw w Pol­sce na dro­dze trans­for­ma­cji cy­fro­wej – pod­kre­śla Gra­ży­na Ko­ło­dzie­jek z Au­to­desk.

W ba­da­niu Au­to­desk po raz pierw­szy w Pol­sce grun­tow­nie zba­da­na zo­sta­ła kwe­stia wy­ko­rzy­sta­nia na­rzędzi opar­tych na sztucz­nej in­te­li­gen­cji w fir­mach prze­my­sło­wych. Oka­zu­je się, że cho­ciaż AI jest obec­nie jed­nym z naj­bar­dziej roz­po­zna­wal­nych na­rzędzi wśród przed­sta­wi­cie­li sek­to­ra (świa­do­mo­ść na po­zio­mie 95%), a po­ło­wa re­spon­den­tów za­de­kla­ro­wa­ła, że jej wy­ko­rzy­sta­nie jest klu­czo­wym czyn­ni­kiem wzro­stu kon­ku­ren­cyj­no­ści, to jed­nak za­le­d­wie 14% firm uży­wa obec­nie te­go na­rzędzia. Co czwar­ta fir­ma pla­nu­je w swo­jej stra­te­gii wy­ko­rzy­sta­nie sztucz­nej in­te­li­gen­cji, jed­nakże po­nad po­ło­wa ba­da­nych nie ma ta­kich pla­nów.

Ko­rzy­ści i ba­rie­ry

Wpro­wa­dze­nie roz­wi­ązań cy­fro­wych w fir­mach prze­my­sło­wych przy­no­si wy­mier­ne ko­rzy­ści na wie­lu płasz­czy­znach. Naj­wa­żniej­sza wśród nich to po­pra­wa ogól­nej efek­tyw­no­ści pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych, na którą wska­za­ło aż 92% przed­sta­wi­cie­li firm prze­my­sło­wych w Pol­sce. Po­nad­to w ba­da­niu 87% re­spon­den­tów po­twier­dzi­ło, że wdro­że­nie roz­wi­ązań cy­fro­wych w ich fir­mach prze­ło­ży­ło się na wzrost przy­cho­dów. Wi­ęk­szo­ść an­kie­to­wa­nych do­strze­ga ta­kże po­pra­wę wy­daj­no­ści pra­cy (85%), po­pra­wę wy­ko­rzy­sta­nia ma­te­ria­łów (83%) i skróce­nie cy­klu pro­duk­cyj­ne­go (82%).

Wy­ni­ki te­go­rocz­ne­go ba­da­nia po­twier­dza­ją, że kwe­stie fi­nan­so­we po­zo­sta­ją naj­po­wa­żniej­szą prze­szko­dą w dąże­niu do cy­fry­za­cji przed­si­ębiorstw w Pol­sce. Aż 55% re­spon­den­tów wska­za­ło brak fun­du­szy ja­ko głów­ną prze­szko­dę, co jest zgod­ne z wy­ni­ka­mi z 2021 r., kie­dy pro­blem ten rów­nież wska­zy­wa­ny był ja­ko naj­wa­żniej­szy. Do­dat­ko­wo, 47% an­kie­to­wa­nych w 2024 r. uzna­ło nie­ko­rzyst­ne roz­wi­ąza­nia po­dat­ko­we i prze­pi­sy za ba­rie­rę w cy­fry­za­cji, co sta­no­wi nie­wiel­ki wzrost w po­rów­na­niu do 42% w 2021 r.

Wa­żną po­zy­tyw­ną zmia­ną za­ob­ser­wo­wa­ną w ba­da­niu jest spa­dek ogól­nej nie­chęci i obaw przed in­no­wa­cja­mi wśród przed­si­ębiorstw pro­duk­cyj­nych. W 2024 r. tyl­ko 23% osób bio­rących udział w ba­da­niu wska­za­ło na tę ba­rie­rę, w po­rów­na­niu do 36% w 2021 r.

Sz­cze­góło­we in­for­ma­cje i pe­łna wer­sja ra­por­tu do­stęp­na jest pod ad­re­sem: https://www.au­to­desk.pl/cam­pa­ign­s/cy­fro­wa­trans­for­ma­cja­/ra­por­t2024

Me­to­do­lo­gia ba­da­nia

Ba­da­nie ilo­ścio­we zo­sta­ło zre­ali­zo­wa­ne w II kwar­ta­le 2024 r. na zle­ce­nie fir­my Au­to­desk przez Cen­trum Ba­daw­czo­-Ro­zwo­jo­we BIOSTAT tech­ni­ką CATI (wy­wia­dów te­le­fo­nicz­nych wspo­ma­ga­nych kom­pu­te­ro­wo) ze wspo­ma­ga­niem CAWI (an­kie­ty in­ter­ne­to­we). Prze­ba­da­no 200 przed­si­ębiorstw pro­wa­dzących dzia­łal­no­ść w sek­to­rach: prze­twór­stwo prze­my­sło­we, sprzęt lot­ni­czy i obron­ny, mo­to­ry­za­cja i trans­port, wy­ro­by bu­dow­la­ne i pro­duk­cja, ma­szy­ny prze­my­sło­we, bio­tech­no­lo­gia, gór­nic­two, pe­tro­che­mia i ener­ge­ty­ka, po­zo­sta­ła pro­duk­cja.

Prze­gląd 5 naj­po­pu­lar­niej­szych na­rzędzi cy­fro­wych wy­ko­rzy­sty­wa­nych w pol­skich fir­mach prze­my­sło­wych

  1. Au­to­ma­ty­za­cja li­nii pro­duk­cyj­nej – zna­jo­mo­ść po­jęcia si­ęga 96% za­rów­no wśród ma­łych jak i du­żych firm z sek­to­ra. Sto­pień za­sto­so­wa­nia te­go roz­wi­ąza­nia ta­kże jest du­ży – śred­nia dla wszyst­kich firm to nie­mal 60%, przy czym w gru­pie du­żych firm si­ęga on 77%, a wśród mniej­szych – 47%. W fir­mach za­trud­nia­jących po­mi­ędzy 10 a 249 pra­cow­ni­ków co 5 re­spon­dent za­de­kla­ro­wał, że fir­ma pla­nu­je wdro­że­nie au­to­ma­ty­za­cji li­nii pro­duk­cyj­nej. Wpro­wa­dze­nie zauto­ma­ty­zo­wa­nych sys­te­mów po­zwa­la fir­mom na utrzy­ma­nie kon­ku­ren­cyj­no­ści oraz szyb­kie do­sto­so­wy­wa­nie się do zmian na ryn­ku i ocze­ki­wań klien­tów.

  2. Druk 3D – wy­ni­ki II edy­cji ba­da­nia wy­ra­źnie po­ka­za­ły wzrost zna­cze­nia dru­ku 3D. W po­rów­na­niu z po­przed­nią edy­cją świa­do­mo­ść na­rzędzia wzro­sła nie­mal dwu­krot­nie – z 44% do 81%. Wśród firm, które za­de­kla­ro­wa­ły zna­jo­mo­ść na­rzędzia, nie­mal co 3 wdro­ży­ła już druk 3D u sie­bie, a ko­lej­ne 20% ma to w pla­nach. Sto­pień za­sto­so­wa­nia te­go roz­wi­ąza­nia za­le­ży od wiel­ko­ści przed­si­ębior­stwa. Fir­my za­trud­nia­jące po­wy­żej 250 pra­cow­ni­ków za­de­kla­ro­wa­ły po­ziom wdro­że­nia rów­ny 37%, pod­czas gdy w przed­si­ębior­stwach po­ni­żej 50 osób tech­no­lo­gię dru­ko­wa­nia przy­ro­sto­we­go wy­ko­rzy­stu­je mniej wi­ęcej co 5 fir­ma.

  3. ERP i PLM to klu­czo­we sys­te­my dla firm prze­my­sło­wych. Sto­pień ich zna­jo­mo­ści jest du­ży wśród pol­skich firm prze­my­sło­wych: w 2024 r. si­ęga 55% dla sys­te­mu ERP oraz 47% dla sys­te­mu PLM. W po­rów­na­niu do 2021 r. wi­dać wy­ra­źny trend wzro­sto­wy w tym ob­sza­rze – zna­jo­mo­ść obu na­rzędzi wzro­sła o po­nad 20 p. proc. W fir­mach, które ma­ją wie­dzę na te­mat sys­te­mów PLM i ERP, ta­kże sto­pień ich za­sto­so­wa­nia jest znacz­ny. 68% firm prze­my­sło­wych w tej gru­pie wdro­ży­ło już ERP, a dal­sze 18% ma ta­kie pla­ny. W przy­pad­ku sys­te­mu PLM od­set­ki te wy­no­szą od­po­wied­nio 43% i 28%. Po­ziom in­te­gra­cji obu roz­wi­ązań za­le­ży od wiel­ko­ści przed­si­ębior­stwa. W naj­wi­ęk­szych or­ga­ni­za­cjach za­trud­nia­jących po­wy­żej 250 pra­cow­ni­ków za­sto­so­wa­nie sys­te­mu ERP wy­no­si 89%, zaś sys­te­mu PLM – 63%. Wśród mi­kro­przed­si­ębiorstw (po­ni­żej 10 pra­cow­ni­ków) sys­te­my te nie są w ogóle wy­ko­rzy­sty­wa­ne.

  4. Opro­gra­mo­wa­nie ob­ni­ża­jące kosz­ty pro­to­ty­po­wa­nia i wpro­wa­dza­nia no­wych pro­duk­tów – aż 70% firm, które wzi­ęły udział w II edy­cji ba­da­nia za­de­kla­ro­wa­ło je­go zna­jo­mo­ść, z cze­go 54% już go uży­wa, a ko­lej­ne 23% pla­nu­je wdro­że­nie. Sto­pień sto­so­wa­nia te­go roz­wi­ąza­nia za­le­ży w du­żym stop­niu od wiel­ko­ści przed­si­ębior­stwa. W naj­wi­ęk­szych si­ęga on po­nad 70%, na­to­miast w mniej­szych (10–49 za­trud­nio­nych) wy­no­si 40%, a ko­lej­ne 29% pla­nu­je wdro­żyć ta­kie roz­wi­ąza­nie. War­to wspo­mnieć, że w gru­pie naj­wi­ęk­szych firm (po­wy­żej 250 za­trud­nio­nych) za­le­d­wie 3% re­spon­den­tów za­de­kla­ro­wa­ło, że roz­wi­ąza­nia ta­kie nie są uży­wane, a fir­ma nie pla­nu­je ich wdro­że­nia.

  5. Sz­tucz­na in­te­li­gen­cja to obec­nie jed­no z naj­bar­dziej roz­po­zna­wal­nych na­rzędzi wśród przed­sta­wi­cie­li pol­skie­go sek­to­ra prze­my­sło­we­go – 95% re­spon­den­tów za­de­kla­ro­wa­ło je­go zna­jo­mo­ść. W po­rów­na­niu z po­przed­nią edy­cją ba­da­nia, świa­do­mo­ść te­go na­rzędzia znacz­nie wzro­sła – w 2021 r. nie­spe­łna po­ło­wa ba­da­nych wie­dzia­ła, czym jest AI.

W opi­nii 48% ba­da­nych firm wy­ko­rzy­sta­nie sztucz­nej in­te­li­gen­cji jest klu­czo­wym czyn­ni­kiem wzro­stu kon­ku­ren­cyj­no­ści, jed­nak co 3 an­kie­to­wa­ny nie miał zda­nia w tej kwe­stii. Ja­ko czyn­nik wzro­stu kon­ku­ren­cyj­no­ści po­strze­ga­ją ją przede wszyst­kim in­ży­nie­ro­wie oraz przed­sta­wi­cie­le przed­si­ębiorstw du­żych i bar­dzo du­żych, za­trud­nia­jących po­wy­żej 50 osób. Naj­rza­dziej po­ten­cjał ten do­strze­ga­ją naj­mniej­sze fir­my (do 10 pra­cow­ni­ków).

Za­le­d­wie 14% firm, które za­de­kla­ro­wa­ły zna­jo­mo­ść sztucz­nej in­te­li­gen­cji, wy­ko­rzy­stu­je ją u sie­bie. Nie­spe­łna 30% pla­nu­je wdro­że­nie, za to po­nad po­ło­wa firm – mi­mo zna­jo­mo­ści po­jęcia – nie pla­nu­je za­im­ple­men­to­wa­nia sztucz­nej in­te­li­gen­cji do swo­jej stra­te­gii dzia­ła­nia. Do­dat­ko­wo ba­da­nie po­ka­za­ło, że choć 24% ogółu firm prze­my­sło­wych uwzględ­nia w swo­jej stra­te­gii wy­ko­rzy­sta­nie sztucz­nej in­te­li­gen­cji, to po­nad po­ło­wa ba­da­nych nie ma ta­kich pla­nów.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Au­to­desk

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści