Pracowita końcówka roku szkolnego w krakowskim PoligrafikuPoprzedni artykuł 

Zespół Szkół Poligraficzno-Medialnych im. Zenona Klemensiewicza w Krakowie to miejsce, gdzie tradycja spotyka się z nowoczesnością, a kreatywność uczniów znajduje ujście w licznych projektach artystycznych, edukacyjnych i społecznych. W ostatnich tygodniach szkoła była areną wielu wydarzeń, które nie tylko wzbogaciły życie społeczności szkolnej, ale także podkreśliły jej zaangażowanie w promowanie kultury, przedsiębiorczości i wartości fair play. Od inspirującej wystawy „Kraj-obraz” Klaudii Kot, przez sukcesy uczniów w konkursach, po działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – ZSPM w Krakowie nieustannie tętni życiem.

„Kraj-obraz” – wystawa Klaudii Kot

Jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych w szkole była wystawa „Kraj-obraz” autorstwa Klaudii Kot, absolwentki Akademii Fotografii i Wydziału Intermediów ASP w Krakowie, członkini Polish Women Photographers oraz laureatki Diamentowego Grantu. Projekt, będący częścią wieloletnich badań artystycznych prowadzonych m.in. w Zakopanem, to głęboka refleksja nad krajobrazem jako nośnikiem tożsamości kulturowej i dialogiem między przeszłością a teraźniejszością.

Wystawa składa się z serii fotomontaży cyfrowych, które łączą elementy krajobrazu górskiego, architektury, rzeźby i ornamentyki inspirowanej sztuką ludową Podhala. Prace, utrzymane w skali szarości, mają niemal rzeźbiarski charakter, z silnymi pionami i poziomami, kontrastującymi fakturami oraz rytmicznymi powtórzeniami. Artystka, stosując estetykę dawnych technik analogowych, takich jak kolaż fotograficzny czy rysunek tuszem, przetwarza je za pomocą nowoczesnych narzędzi cyfrowych, tworząc obrazy-hybrydy balansujące między dokumentem a wyobraźnią.

Krajobraz górski w „Kraj-obrazie” staje się nie tylko tłem, ale bohaterem – monumentalnym, surowym, lecz pełnym intymności. Prace, takie jak drewniany szczyt w stylu zakopiańskim wyrastający z nagiego stoku czy koń zaprzęgowy w geometrycznej strukturze, są symboliczne, wynikają z obserwacji i reinterpretacji rzeczywistości. Fotomontaż staje się tu narzędziem budowania alternatywnej pamięci wizualnej, w której tradycja podhalańska jest żywym archiwum, aktualizowanym poprzez współczesne formy obrazowania. Wystawa zaprasza widzów do wielogłosowej wędrówki, w której pejzaż jest świadkiem, uczestnikiem i narratorem.

Sukcesy uczniów w konkursach

Koniec roku szkolnego 2024/2025 obfitował w osiągnięcia uczniów ZSPM. 25 czerwca 2025 roku odbyła się gala finałowa konkursu historycznego „On wierzył w Polskę”, zorganizowanego przez Muzeum Armii Krajowej w Krakowie oraz Ośrodek Edukacji Obywatelskiej i Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana z okazji 130. rocznicy urodzin gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”. Wśród nagrodzonych i wyróżnionych znaleźli się uczniowie z klas II bg i II ef: Melania Konderak, Jan Marczak oraz Noemi Świder. Uroczystość uświetniła obecność dyrektorki szkoły, Marzeny Lenar, która towarzyszyła uczniom podczas zwiedzania nowej wystawy poświęconej gen. Fieldorfowi.

Z kolei 24 czerwca 2025 roku rozstrzygnięto 2. edycję szkolnego konkursu na plakat sportowy „NIE dla dopingu w sporcie”. Celem wydarzenia było promowanie zasad fair play i zwiększanie świadomości na temat szkodliwości dopingu. Uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością, tworząc prace o wysokim poziomie artystycznym. Jury, w składzie Małgorzata Kaleta, Katarzyna Laskus-Stwora, Jakub Ociepa, Elżbieta Wantuch i Agata Wrońska, przyznało nagrody: I miejsce dla Amelii Cebuli (klasa 2ag), II miejsce dla Veraniki Hrytsuk (klasa 2ag), III miejsce dla Igora Skiby (klasa 3cf) oraz wyróżnienie dla Artura Krzeczowskiego (klasa 3cf). Konkurs, zorganizowany przez Sabinę Guzy-Bobowską, stał się ważnym głosem w promowaniu czystej rywalizacji sportowej.

Promowanie przedsiębiorczości

ZSPM aktywnie wspiera rozwój postaw przedsiębiorczych wśród uczniów. 24 czerwca 2025 roku szkoła wzięła udział w konferencji podsumowującej projekty realizowane przez Krakowski Ośrodek Kariery. ZSPM otrzymał certyfikat za promowanie przedsiębiorczości w projekcie „Startuj po marzenia, stwórz swój start-up” oraz statuetkę „Superpartnera Projektu RAJD PO FACH”, potwierdzającą zaangażowanie w edukację zawodową. Te wyróżnienia, koordynowane przez Monikę Tarsę, podkreślają rolę szkoły w przygotowywaniu uczniów do wejścia na rynek pracy i realizacji własnych pomysłów biznesowych.

Nowa szkolna przestrzeń i ekologiczne inicjatywy

ZSPM nieustannie rozwija swoją infrastrukturę, tworząc nową szkolną przestrzeń, która sprzyja kreatywności i nauce. Jednym z przykładów zaangażowania szkoły w działania na rzecz społeczności i środowiska jest akcja sadzenia roślin, która miała miejsce w czerwcu 2025 roku. Takie inicjatywy nie tylko poprawiają estetykę otoczenia, ale także uczą uczniów odpowiedzialności za środowisko naturalne, wpisując się w globalne trendy zrównoważonego rozwoju.

Podsumowanie

Zespół Szkół Poligraficzno-Medialnych w Krakowie to miejsce, gdzie kreatywność, edukacja i zaangażowanie społeczne idą w parze. Wystawa „Kraj-obraz” Klaudii Kot pokazała, jak sztuka może być narzędziem refleksji nad tożsamością i kulturą, podczas gdy sukcesy uczniów w konkursach historycznych, artystycznych i przedsiębiorczych świadczą o ich wszechstronnym rozwoju. Działania takie jak sadzenie roślin czy modernizacja szkolnej przestrzeni podkreślają troskę o środowisko i społeczność lokalną. ZSPM, pod kierownictwem Marzeny Lenar, pozostaje liderem w kształtowaniu młodych talentów, łącząc tradycję poligrafii z nowoczesnymi technologiami i wartościami.

Na podstawie informacji Zespołu Szkół Poligraficzno-Medialnych im. Zenona Klemensiewicz

 Produkcja: WebFabrika 1999-2025 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności