Zapach farby drukarskiej, odgłos pracujących maszyn i urządzeń, rozmowy biznesowe prowadzone na stoiskach oraz kilkanaście tysięcy profesjonalistów zainteresowanych kompleksową ofertą poligraficzną – tak wyglądała tegoroczna edycja targów POLIGRAFIA 2009. Na powierzchni ponad 8 tys. m
2 swoją ofertę zaprezentowało ponad 320 firm z 18 krajów. W tym roku w Poznaniu obecna była zdecydowana większość renomowanych firm oferujących cały wachlarz produktów i usług, który obejmował maszyny i urządzenia, materiały i akcesoria oraz usługi poligraficzne. Najliczniej reprezentowane były branże maszyn drukujących i obróbki po druku. Niewątpliwie silnym elementem tegorocznego wydarzenia były organizowane w tym samym czasie Międzynarodowe Targi Artykułów i Usług Reklamowych Euro-Reklama OUTDOOR EXPO i GIFT EXPO. Przez cztery dni ekspozycję targów poligraficzno-reklamowych odwiedziło 14 tys. zwiedzających.
Wiedza i doświadczenie Bogatej ofercie wystawców towarzyszyły ciekawe prelekcje, spotkania ze specjalistami i prezentacje na przestrzeniach specjalnych. Można było wziąć udział w licznych seminariach przygotowanych z udziałem partnerów: Polskiej Izby Druku, Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego oraz wydawnictw branżowych. Niewątpliwie bogaty program wydarzeń stanowił, oprócz rekordowej w tym roku prezentacji nowości rynkowych, magnes przyciągający do Poznania szerokie grono profesjonalistów.
Liczną publiczność zgromadziła
Konferencja edukacyjna przygotowana przez Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego przy udziale MTP. Spotkanie pt. „Nowoczesna edukacja zawodowa wymogiem współczesnej poligrafii” otworzył Przemysław Trawa, Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich. Z referatami wystąpili Jarzy Parketny z Zespołu Szkół Poligraficzno-Księgarskich w Krakowie, Jacek Harmeliński z COBR PP, Bernard Schopp z firmy Heidelberg oraz Joanna Chamera reprezentująca firmę QuadWinkowski. W trakcie konferencji poruszane były
m.in. problemy dotyczące przyszłości edukacji zawodowej i potrzeb współczesnej edukacji.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się towarzysząca tradycyjnie poznańskiej Poligrafii
VII konferencja Polskiej Izby Druku. Tegoroczne spotkanie pt. „Standardy w poligrafii” zorganizowane w trochę odmiennej formule przypominało studio filmowe z fotelami ustawionymi na scenie. Prezentacje podzielone zostały na 3 bloki tematyczne, moderowane za każdym razem przez znanych redaktorów naczelnych czołowych pism poligraficznych. W pierwszym bloku mowa była o standaryzacji na etapie pre press. Druga część dotyczyła standaryzacji w obszarze barw. Ostatni blok wypełniły referaty poświęcone możliwości stworzenia europejskiego standardu oceny wytrzymałości opraw książkowych, planowaniu procesów obróbki po druku gazet i czasopism.
W czwartek redakcja Czasopisma „Poligrafika” zorganizowała ciekawe seminarium poświęcone szeroko omawianej ostatnio sytuacji kryzysowej. Podczas spotkania „
Mocniejsi w kryzysie” specjaliści z firm Heidelberg, Xerox, BRE Bank oraz Eficom mówili o optymalizacji działalności, sposobach i kierunkach inwestowania oraz o źródłach finansowania.
Dużą popularnością cieszył się wspólny projekt edukacyjno-szkoleniowy Międzynarodowych Targów Poznańskich, Fundacji Rozwoju Kadr Poligraficznych i COBR Przemysłu Poligraficznego.
Akademia Poligraficzna skierowana była do młodych adeptów sztuki drukarskiej – uczniów szkół o profilu poligraficznym i uczelni wyższych. Dzięki zaangażowaniu wielu wystawców przyszli poligrafowie mieli okazję zapoznać się z różnorodnymi technikami poligraficznym. W specjalnie wyznaczonym do tego miejscu młodzież mogła również wysłuchać interesujących prelekcji firm: Ferag Polska Sp. z o.o, Kodak Polska Sp. z o.o, Korporacji Poligrafów Poznańskich SIMP, Ligum Pol Sp. z o.o. oraz Profis Business Software s.c. W ciągu czterech dni do Poznania przyjechało ponad 740 uczniów w tym ponad dwudziestoosobowa grupa z Niemiec.
W pawilonie 3A zorganizowane zostały ekspozycje specjalne:
Salon Druku Wielkoformatowego i
Miasteczko Drukarń Polskich mające na celu wyeksponowanie oferty poligraficznej skierowanej do sektora reklamowego oraz do sektora zleceniodawców usług poligraficznych. W pawilonie 5 w ramach wystawy
Poligrafia RETRO można było obejrzeć starodawne maszyny i urządzenia drukarskie oraz poznać dawne metody drukowania. Organizator tego wydarzenia - wydawnictwo Polski Drukarz – zademonstrował zainteresowanym pokaz drukowania na dziewiętnastowiecznej maszynie.
Każdego dnia trwania targów redakcja Magazynu „Poligrafika” wydawała gazetkę targową Poligrafika.Daily. Znalazły się w niej cenne informacje o tym co na targach, wywiady z wystawcami, prezentacje ciekawych urządzeń poligraficznych oraz relacje z konferencji i seminariów. Gazeta drukowana była na produkcyjnym systemie do druku cyfrowego Xerox 700 udostępnionym przez firmę Xerox Polska. Okolicznościowe wydania przygotowały również wydawnictwo European Media Group - PRINT & PUBLISHING POLIGRAFIA Daily oraz Magazyn Świat Poligrafii.
Nagrody MTP – Złoty Medali, Acanthus Ureus W czasie targów zostało wręczonych 9 Złotych Medali MTP oraz 4 nagrody Acanthus Aureus za stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy.
Produkty nagrodzone Złotymi Medalami Międzynarodowych Targów Poznańskich:
Wielkoformatowa maszyna drukująca w technologii lateksowej Digiprint Sp. z o.o., Warszawa
Automatyczna termiczna linia do laminowania papieru ZFP Zakład Foliowania Papieru, Gdynia
Urządzenie MASTERPRESS 01 Maszyna do konfekcjonowania i kontroli jakości wydruku „LESKO SKD 400” LESKO ENGINEERING Leszek Seroczyński, Radzymin
Ocě PRISMAprepare Ocě Poland Ltd. Sp. z o.o., Warszawa
Płyta CTP termiczna ( pozytywowa) Electra XD Technologia druku wypukłego w maszynie Kodak NexPress Identyfikacja walców w technologii RFID- „ROLLER ID” LIGUM POL Sp. z o.o., Głogów
Duktor nawilżający – walec WERODAMP LOTOTEC Stoiska nagrodzone w konkursie Acanthus Aureus:
POLIGRAFIA już w 2011 roku Tegoroczna POLIGRAFIA odniosła duży sukces. Świadczą o tym pozytywna atmosfera towarzysząca targom przepełniona konkretnymi rozmowami biznesowym, znacząca frekwencja zwiedzających oraz obecność czołowych pism branżowych. Już dziś zapraszamy na kolejną edycję targów w dniach
29.03 - 1.04.2011.
Na podstawie informacji MTP