Spośród biorących udział w badaniu 1800 decydentów z różnych przedsiębiorstw publicznych i prywatnych 59% stwierdziło, że zwiększanie wydajności i skuteczności personelu jest obecnie kluczowym celem; kontrastuje to z zaledwie 30% badanych, zamierzających ciąć koszty przez ograniczanie liczby pracowników. Jeśli europejska gospodarka będzie nadal wykazywać oznaki ożywienia, głównymi priorytetami firm będzie dalsze usprawnianie procesów (42%), zatrudnianie dodatkowego personelu (37%) i zwiększanie wydatków na szkolenia (30%).
Jednak pomimo odżywającego optymizmu 30% decydentów twierdzi, że nie są przygotowani na nadchodzące 12 miesięcy, przy czym dokładnie jedna trzecia z nich (33%) przypisuje to skupieniu na chwili obecnej, zamiast na przyszłości, a 22% uważa, że przyczyną jest brak doświadczenia w zarządzaniu. Dobre wiadomości nadeszły z Danii i Finlandii, gdzie ponad 80% firm twierdzi, że jest gotowa na ożywienie.
Połowa wszystkich przedsiębiorstw dokonała w zeszłym roku zmian w bezpośredniej reakcji na recesję — 14% decydentów obecnie szuka sposobów na ograniczenie niekorzystnego wpływu na środowisko, a 13% chce zwiększyć bezpieczeństwo informacji, co sugeruje, że nacisk wciąż jest kładziony na wydajność i cięcie kosztów.
„Chcieliśmy poznać obecne nastawienie decydentów z szerokiego spektrum organizacji publicznych i przedsiębiorstw prywatnych, a rezultaty okazały się bardzo interesujące. Bez wątpienia widać większą nadzieję na ożywienie gospodarcze, a wiele podmiotów uświadamia sobie, że lepiej jest usprawnić wewnętrzne procesy w celu zwiększenia wydajności personelu, niż stosować takie metody cięcia kosztów jak zwolnienia pracowników” – powiedział Adam Gillbe, europejski dyrektor ds. marketingu strategicznego w dziale rozwiązań biznesowych w Canon Europe.
Jednak pomimo nacisku na zwiększanie wydajności wydaje się, że wiele firm nie wie, jak je osiągnąć — 19% ankietowanych stwierdziło, że nie dostrzegło żadnych oszczędności z tego tytułu w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 45% odnotowało oszczędności mniejsze niż 5%. Po części można to przypisać domniemanej trudności integrowania nowych systemów z istniejącymi środowiskami informatycznymi — wymienionej jako największy problem IT przez 48% respondentów.
„Europejskie przedsiębiorstwa mają okazję do dokonania prostych, ekonomicznych zmian IT, które będą radykalny wpływ na ograniczenie kosztów oraz zwiększenie wydajności pracy. Nie mówimy o kompletnej wymianie systemów, ale o poważnym zastanowieniu się nad tym, jak nowe inwestycje technologiczne mogą wesprzeć działalność firm i pracę personelu. Rozumiemy wyzwania, przed jakimi stoją nasi klienci, takie jak zwiększanie wydajności i integrowanie nowych inwestycji IT z istniejącymi systemami. Nowe technologie, na przykład Canon imageRUNNER ADVANCE, zaprojektowano z myślą o rozwiązaniu tych problemów i stworzeniu prawdziwego cyfrowego biura” – dodał Gilbe.
W miarę wychodzenia z kryzysu decydenci liczą na to, że ich pracownicy będą przedsiębiorczy; innymi słowy, że wykażą się inicjatywą i pomysłowością. Badania ukazują Europę podzieloną na tych, którzy są motywowani głównie finansowo (taka postawa dominuje w Czechach, Finlandii, Francji i Polsce) oraz tych, dla których szczególnie ważna jest duma z pracy (jak w Austrii, Danii, Holandii i Wielkiej Brytanii).
Nowa platforma urządzeń wielofunkcyjnych Canon imageRUNNER ADVANCE ma wejść do sprzedaży w całej Europie w listopadzie 2009 roku.
Kluczowe ustalenia wynikające z badania:
• Siedem spośród dziesięciu firm dokonało w minionym roku zmian, które mają je przygotować na przyszły zwrot w warunkach gospodarczych
• Zwiększanie wydajności i skuteczności personelu jest kluczowym celem dla 50% przedsiębiorstw
• Finowie i Polacy są motywowani głównie finansowo, dla Holendrów i Austriaków najważniejsza jest duma z pracy
• Ponad 40% firm zamierza nadal usprawniać procesy w miarę wzrostu gospodarczego
• Wydatki na IT i sprzęt biurowy zmniejszyły się lub pozostały na tym samym poziomie w 81% europejskich firm
• 48% firm uważa integrowanie nowych systemów z istniejącą infrastrukturą za największe wyzwanie IT
• Zwiększenie lub utrzymanie satysfakcji klientów to największe wyzwanie, przed jakim stoją przedsiębiorstwa (54%)