W ślad za pojawieniem się w ofercie Kodaka kolejnej opcji umożliwiającej wykonywanie specjalnych aplikacji w piątym zespole drukującym maszyny Kodak Nexpress – Print Genius – firma wprowadza na rynek dedykowany jej specjalny, niewidoczny gołym okiem toner. Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink, bo tak brzmi jego pełna nazwa, wydaje się dla ludzkiego oka zupełnie przezroczysty, jednak przy zastosowaniu odpowiedniego światła UV nabiera czerwonego, fluorescencyjnego koloru. Toner może znaleźć zastosowanie przy drukowaniu dyskretnych obrazów i niemożliwych do odtworzenia kodów kreskowych na różnych podłożach, które następnie można zobaczyć przy pomocy specjalnych czytników. Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink pozwala też na zastosowanie w maszynie NexPress licznych aplikacji w zakresie zabezpieczania druków i zarządzania stanami magazynowymi, pozwalając na produkcję certyfikowanych dokumentów takich jak recepty, prawa jazdy czy bilety wstępu. Ta innowacyjna opcja w zakresie wykorzystania piątego zespołu drukującego maszyny NexPress pozwoli dostawcom usług druku cyfrowego na wejście na lukratywne i rosnące rynki dokumentów z zabezpieczeniami i produktów typu „oznacz i śledź” – mówi Steve Fletcher, dyrektor generalny i wiceprezes firmy Kodak ds. rozwiązań z zakresu druku elektrofotograficznego. –
Zdumiewająca wszechstronność maszyn z rodziny Kodak NexPress pozwoli wielu drukarniom pozostać w czołówce firm działających na coraz bardziej wymagającym i szybko zmieniającym się rynku.
Nowy toner pozwala na drukowanie niewidocznych gołym okiem kodów kreskowych w trybie inline, zawierających np. personalizowane dane. Dzięki temu każdy zadrukowany produkt może zostać wyposażony w unikalną informację. Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink można z łatwością zamieniać z innymi materiałami eksploatacyjnymi stosowanymi w piątym zespole drukującym maszyny NexPress, pozwalając drukarniom na efektywne przełączanie się pomiędzy różnymi typami zleceń. Nowy toner stwarza też ogromne możliwości dla obecnych użytkowników tych urządzeń, którzy będą mogli zaoferować swoim klientom nowy zakres usług i wejść na niedostępne do tej pory rynki. W przypadku drukarń akcydensowych oznacza to rozszerzenie ich działalności w zakresie druku cyfrowego o wykonywanie zleceń z zakresu produkcji zabezpieczonych dokumentów i innych trudnych prac. Dla drukarń dziełowych z kolei nowy toner firmy Kodak oznacza możliwość wdrożenia nowych metod w zakresie zarządzania stanami magazynowymi i poprawę automatyzacji. Drukarnie akcydensowe mogą również wykorzystać niewidoczny dla oka kod kreskowy w swoim wewnętrznym systemie workflow, usprawniając pracę działu obróbki końcowej i introligatorni.
Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink to najnowsza opcja w zakresie wykorzystania piątego zespołu drukującego maszyny NexPress. Warto przypomnieć, że w zespole tym można m.in. wykonywać druk wielowymiarowy, osiągając efekt wypukłości; zastosować różne rodzaje lakierowania poprawiające odporność produktów i pozwalające na nanoszenie znaków wodnych; zastosować lakier z połyskiem bądź lakier bezbarwny; rozszerzyć paletę stosowanych barw o kolory czerwony, zielony i niebieski; wykorzystać aplikacje typu MICR z myślą o zabezpieczonych dokumentach odczytywanych w różnych urządzeniach.
Przy opracowywaniu formuły Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink firma Kodak ściśle współpracowała z InData Systems – pionierem w zakresie czytników kodów kreskowych, dzięki czemu nowy toner może znaleźć zastosowanie przy wielu aplikacjach i być nanoszony na liczne podłoża drukowe. InData Systems, z siedzibą w Skaneateles w stanie Nowy Jork, jest światowym liderem w dziedzinie systemów odczytywania ukrytych bądź niewidocznych gołych okiem kodów kreskowych projektowanych z myślą o zabezpieczaniu produktów przed podróbkami, śledzeniu wyrobów i pozyskiwaniu informacji o danym produkcie.
Nowy toner firmy Kodak otwiera przed urządzeniami cyfrowymi wiele nowych obszarów rynkowych – mówi John Hattersley, prezes InData Systems. –
Jest to prawdziwy przełom, gdyż w ramach tej samej aplikacji poligraficznej można z jednej strony zastosować system uwierzytelniania produktu, z drugiej zaś – wprowadzić bardzo dużą ilość unikalnych informacji pozwalających na jego identyfikację.
System uwierzytelniania produktu pod względem autentyczności to świecący na czerwono fluorescencyjny kod kreskowy. Podrobić go – jak zapewnia Kodak – jest niezwykle trudno, a jeśli kod nie zaświeci się pod czytnikiem UV, produkt można uznać za podrobiony lub niewłaściwy. Zdaniem producenta, maszyna NexPress wyposażona w moduł Print Genius posiada z tego tytułu niezaprzeczalną przewagę nad innymi urządzeniami, wykorzystującymi tradycyjne materiały eksploatacyjne. Farby offsetowe, ciekłe tonery i atramenty inkjetowe mają tendencję do rozprzestrzeniania się przy nanoszeniu na podłoże. Maszyna NexPress pozwala na tworzenie niezwykle ostrych linii kodów dwuwymiarowych, umożliwiając wyższą dokładność odczytu nawet przy bardzo małych rozmiarach samego kodu. To zaś oznacza, że może on zostać wprowadzony w mniej rzucający się w oczy sposób, znajdując zastosowanie przy produkcji szerokiej gamy wyrobów: dokumentów zabezpieczonych, w tym identyfikacyjnych, biletów czy kuponów. Kod kreskowy sam w sobie może też zawierać dodatkowe informacje, pozwalające na weryfikację danych zawartych w dokumencie, co znajduje praktyczne zastosowanie przy produkcji biletów loteryjnych, recept na lekarstwa czy świadectw szkolnych. Obrazy powstałe przy użyciu przezroczystego toneru można z powodzeniem stosować zamiast kodów kreskowych także przy aplikacjach wymagających niższego stopnia ochrony bądź też przy dokumentach wymagających jedynie weryfikacji w świetle UV, bez konieczności dodawania kodu kreskowego. Przy zastosowaniach takich jak produkcja paszportów, kart kredytowych czy praw jazdy, kod kreskowy może zawierać informacje identyfikujące właściciela dokumentu (np. datę urodzenia), co czyni je trudniejszymi do podrobienia lub błędnej identyfikacji. Co więcej, kod kreskowy może stanowić wsparcie przy zarządzaniu stanami magazynowymi, pozwalając na obsługę książek drukowanych w różnych wersjach językowych, katalogów i innych produktów.
Fakt, że toner jest przezroczysty przy normalnym oświetleniu oznacza, że oferuje on korzyści zarówno w zakresie zabezpieczania produktów jak też ich wyglądu. W przypadku wielu podłoży jest on po prostu niewidoczny i staje się widzialny dopiero przy zastosowaniu światła UV, co czyni go niezwykle wydajnym narzędziem ochronnym, pozwalając jednocześnie na wprowadzenie kodu kreskowego w miejscach, gdzie standardowy czarny kod kreskowy byłby nie do zaakceptowania.
Podobnie jak to ma miejsce w przypadku wszystkich opcji stosowanych w ramach piątego zespołu drukującego maszyn NexPress, także produkty drukowane z użyciem Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink można poddać recyklingowi. Co równie istotne, toner nie zawiera wolnych środków organicznych.
Z różnymi zastosowaniami nowego toneru można było zapoznać się odwiedzając stoisko firmy Kodak podczas targów Ipex 2010 w Birmingham. Zwiedzający mogli obejrzeć różne produkty wykonane z jego użyciem, m.in. bilet wstępu na pole golfowe, kartę członkowską zawierającą zdjęcia identyfikujące właściciela, czy też okładkę przykładowej książki naukowej z kodem kreskowym, zawierającym informacje optymalizujące automatyzację jej obróbki i zarządzanie stanami magazynowymi. Toner Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink będzie dostępny w wersji rynkowej z początkiem czerwca br.
Na targach Ipex firma Kodak prezentowała także nową stronę internetową Print Genius, obrazującą innowacje wprowadzane w maszynach do kolorowego druku cyfrowego Kodak NexPress SE oraz zastosowaną w nich technologię, pozwalającą na uzyskanie fotograficznej jakości wydruków, wysoką wydajność i niski całkowity koszt użytkowania. Na stronie są też demonstrowane liczne wdrożenia maszyn Kodak NexPress SE u różnych klientów firmy Kodak a także wprowadzające wartość dodaną opcje i rozwiązania z zakresu piątego zespołu drukującego, w tym toner Kodak NexPress Red Fluorescent Dry Ink. Nowa strona internetowa, dostępna pod adresem
http://www.kodak.com/go/ PrintGenius, ruszyła 18 maja – w dniu rozpoczęcia targów Ipex 2010.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com