Wy­ni­ki Sto­ra En­so za trze­ci kwar­tał 2010: ko­lej­ne uda­ne mie­si­ącePoprzedni artykuł 

Kon­cern Sto­ra En­so po­in­for­mo­wał o wy­ni­kach fi­nan­so­wych za trze­ci kwar­tał br., w którym osi­ągnął zysk ope­ra­cyj­ny (bez jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków i rze­czo­wej wy­ce­ny ryn­ko­wej) na po­zio­mie 255 mln eu­ro, czy­li nie­mal dwu­krot­nie wy­ższym niż w ana­lo­gicz­nym okre­sie 2009 ro­ku. Był to ko­lej­ny uda­ny kwar­tał dla skan­dy­naw­skie­go pro­du­cen­ta pa­pie­rów i kar­to­nów – fir­ma zre­ali­zo­wa­ła w nim sprze­daż w wy­so­ko­ści 2,623 mld eu­ro, zaś jej zysk EBITDA (nie­uwzględ­nia­jący jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków i rze­czo­wej wy­ce­ny ryn­ko­wej) wy­ni­ósł 365,8 mln eu­ro. Zda­niem kie­row­nic­twa Sto­ra En­so na do­bre re­zul­ta­ty w trze­cim kwar­ta­le 2010 wpływ mia­ła przede wszyst­kim od­po­wied­nia po­li­ty­ka fir­my w za­kre­sie ofe­ro­wa­nych pro­duk­tów, ich cen i wo­lu­me­nu do­star­cza­ne­go na ry­nek. Kon­cern po­in­for­mo­wał jed­no­cze­śnie o na­by­ciu 51% udzia­łów w chi­ńskiej fir­mie opa­ko­wa­nio­wej In­pac In­ter­na­tio­nal, pro­wa­dzącej dzia­łal­no­ść na ob­sza­rze Chin i In­dii.

W ko­mu­ni­ka­cie pra­so­wym opu­bli­ko­wa­nym przy tej oka­zji Jo­uko Ka­rvi­nen, CEO kon­cer­nu Sto­ra En­so, na­pi­sał: Trze­ci kwar­tał br. i osi­ągni­ęte w nim wy­ni­ki to ko­lej­ny spraw­dzian dla dzia­łań po­dej­mo­wa­nych przez Sto­ra En­so, których na­drzęd­nym ce­lem jest bu­do­wa bi­zne­su przy­no­szące­go zy­ski na­szym udzia­łow­com. Na po­pra­wę wy­ni­ków fi­nan­so­wych w du­żym stop­niu po­now­nie wpły­nęły prze­pro­wa­dzo­na z wy­prze­dze­niem re­duk­cja kosz­tów, a ta­kże ak­tyw­ne za­rządza­nie po­li­ty­ką ce­no­wą i do­sta­wa­mi do klien­tów. Tyl­ko w tym ro­ku zmniej­szy­my na­sze mo­ce wy­twór­cze o ok. 700 tys. ton pa­pie­rów pro­du­ko­wa­nych przez czte­ry zlo­ka­li­zo­wa­ne w Eu­ro­pie ma­szy­ny. Jest to naj­lep­szy do­wód na­szego za­an­ga­żo­wa­nia w po­pra­wę struk­tu­ry kosz­tów i wy­daj­no­ści dzia­łań. Ostat­nie kwar­tały wska­zu­ją, że na­sze wy­si­łki przy­no­szą po­żąda­ne efek­ty.
Stra­te­gicz­ną przy­szło­ść kon­cer­nu Sto­ra En­so opie­ra­my na opa­ko­wa­niach na ba­zie włókien i ce­lu­lo­zie z plan­ta­cji na ryn­kach wscho­dzących, przy jed­no­cze­snym ofe­ro­wa­niu kon­ku­ren­cyj­ne­go port­fo­lio pa­pie­rów. W ostat­nich la­tach by­li­śmy pod­da­wa­ni wie­lu nie­prze­wi­dzia­nym spraw­dzia­nom, z których dziś – dzi­ęki po­dej­mo­wa­nym w od­po­wied­nim cza­sie dzia­ła­niom – wy­cho­dzi­my jesz­cze sil­niej­si. Jest to zna­ko­mi­ty punkt wy­jścia dla ko­lej­ne­go eta­pu na­szej dro­gi – kon­ty­nu­uje Jo­uko Ka­rvi­nen.
Kon­kret­nym przy­kła­dem jest tu prze­jęcie przez Sto­ra En­so wi­ęk­szo­ścio­wych udzia­łów w chi­ńskiej fir­mie opa­ko­wa­nio­wej In­pac In­ter­na­tio­nal, która – jak pi­sze CEO kon­cer­nu – pod względem stra­te­gicz­nym zna­ko­mi­cie uzu­pe­łnia port­fo­lio skan­dy­naw­skie­go pro­du­cen­ta: Prze­jęcie to ozna­cza mo­żli­wo­ść zwi­ęk­sze­nia na­szej obec­no­ści na ob­sza­rze Chin i In­dii, dwóch naj­szyb­ciej roz­wi­ja­jących się ryn­kach opa­ko­wań kon­su­menc­kich na świe­cie.

Pro­gno­zy na ko­ńców­kę ro­ku
Je­śli cho­dzi o ostat­ni kwar­tał 2010, pro­gno­zy ryn­ko­we są ko­rzyst­ne, jed­nak spo­dzie­wa­my się, że pre­sja kosz­tów, se­zo­no­we ob­ni­że­nie po­py­tu na nie­które pro­duk­ty oraz prze­sto­je ma­szyn zwi­ąza­ne z ich kon­ser­wa­cją wpły­ną na po­gor­sze­nie na­szych wy­ni­ków w czwar­tym kwar­ta­le. Jak już wspo­mnia­łem wcze­śniej, wy­zwa­nia te spra­wią je­dy­nie, że będzie­my moc­niej dążyć do udo­sko­na­la­nia rze­czy, na które ma­my re­al­ny wpływ – kon­klu­du­je Jo­uko Ka­rvi­nen.
Je­śli cho­dzi o po­szcze­gól­ne seg­men­ty, kie­row­nic­two Sto­ra En­so ocze­ku­je, że w 4. kwar­ta­le 2010 za­rów­no w Eu­ro­pie jak i na ca­łym świe­cie po­pyt na pa­pie­ry ga­ze­to­we po­zo­sta­nie na po­zio­mie zbli­żo­nym do ubie­gło­rocz­ne­go. W przy­pad­ku po­wle­ka­nych pa­pie­rów ma­ga­zy­no­wych na ryn­ku eu­ro­pej­skim ocze­ku­je się nie­co wi­ęk­sze­go za­po­trze­bo­wa­nia niż przed ro­kiem; z ko­lei spa­dek po­pytu mo­że być od­czu­wal­ny w za­kre­sie niepo­wle­ka­nych pa­pie­rów ma­ga­zy­no­wych.
W po­rów­na­niu z 4. kwar­ta­łem 2009, fir­ma Sto­ra En­so prze­wi­du­je też wi­ęk­sze za­po­trze­bo­wa­nie na po­wle­ka­ne i niepo­wle­ka­ne pa­pie­ry gra­ficz­ne. Po­dob­nie rzecz się ma z tek­tu­rą, jed­nak tu po­pyt mo­że być nie­co ni­ższy niż w 3. kwar­ta­le br. Z ko­lei w przy­pad­ku opa­ko­wań prze­my­sło­wych mo­żna spo­dzie­wać się nie­co wy­ższe­go za­po­trze­bo­wa­nia niż przed ro­kiem. Na po­dob­nym po­zio­mie jak w ro­ku ubie­głym, choć ni­ższym od te­go w 3. kwar­ta­le br., ma utrzy­mać się po­pyt na pro­duk­ty drzew­ne.
Ce­ny pa­pie­rów ga­ze­to­wych w Eu­ro­pie po­zo­sta­ną zda­niem kie­row­nic­twa Sto­ra En­so na po­zio­mie z 3. kwar­ta­łu br., jed­nak na ca­łym świe­cie ich po­ziom mo­że być nie­co wy­ższy. W przy­pad­ku po­wle­ka­nych i niepo­wle­ka­nych pa­pie­rów ma­ga­zy­no­wych po­win­ny one nie­co wzro­snąć.
Na ryn­ku pa­pie­rów gra­ficz­nych i opa­ko­wań prze­my­sło­wych ocze­ku­je się lek­kie­go wzro­stu cen w po­rów­na­niu z 3. kwar­ta­łem 2010. Na po­dob­nym po­zio­mie zaś po­zo­sta­ną ce­ny tek­tu­ry. Z ko­lei w za­kre­sie wy­ro­bów drzew­nych prze­wi­du­je się spa­dek cen.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści