Przychody ze sprzedaży Stora Enso w 1. kwartale br. wyniosły 2726,9 mln euro, co oznacza blisko 10% wzrost w porównaniu z ostatnim kwartałem 2010 i ponad 15% z analogicznym okresem ub.r. Zysk EBITDA (nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej) wyniósł w nim 368,3 mln euro, przy 288,8 mln euro w 4. kwartale 2010 i 232,1 mln euro przed rokiem. Zysk operacyjny (nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej) wyniósł z kolei 248 mln euro, przy 166,8 mln euro w 4. kwartale i 119,4 mln euro w 1. kwartale 2010. W efekcie zysk netto firmy po pierwszych trzech miesiącach 2011 ukształtował się na poziomie 155,9 mln euro, przy 102,1 mln euro w analogicznym okresie ub.r.
Trzy miesiące temu zapowiadaliśmy poprawę zysków wynikającą z odpowiedniej polityki cenowej oraz redukcji kosztów i dziś wywiązujemy się z tych obietnic – napisał Jouko Karvinen, CEO koncernu Stora Enso w komentarzu podsumowującym wyniki za 1. kwartał br. – Jest nam niezmiernie miło poinformować, że w pierwszych trzech miesiącach 2011 odnotowaliśmy znaczący wzrost zyskowności, stymulowany głównie poprzez właściwą politykę cenową prowadzoną we wszystkich segmentach rynkowych. Wzrost ten jest nie tylko wynikiem powracającej koniunktury rynkowej, która jednak wciąż jest mocno ograniczana, ale też odzwierciedla nasze działania w zakresie poprawy cen w obszarach, gdzie niezbędne były ograniczenia dostaw i produkcji. Jest on też rezultatem systematycznej redukcji kosztów, rozpoczętej przed kilku laty.
Szef koncernu Stora Enso zapowiedział też kolejne działania zmierzające do poprawy rentowności i dalszej redukcji kosztów: Przybiorą one formę setek lokalnie podejmowanych zadań, wynikających z ponownego przemyślenia sposobu, w jaki działamy. W niektórych przypadkach warto bowiem zastanowić się czy dane działania należy w ogóle podejmować. Otoczenie rynkowe w ostatnich trzech miesiącach, w tym rosnąca presja inflacyjna, pokazuje dobitnie, że ten wyścig nie kończy się nigdy. Rosnąca inflacja jest w perspektywie krótkookresowej naszym głównym problemem. Zaledwie trzy miesiące temu szacowaliśmy jej poziom na 3% rok do roku. Już dziś musimy zmienić te prognozy na 4%. Wynikają one przede wszystkim z rosnących kosztów pozyskania włókien pochodzących z recyklingu oraz niektórych materiałów chemicznych. Będziemy się im przyglądać bardzo uważnie i podejmować związane z tym działania w zakresie poprawy kosztów, wydajności, a także mieszanki produktów i obsługiwanych klientów.
Jouko Karvinen odniósł się także to strategicznych projektów ogłoszonych w 1. kwartale tego roku, mających zagwarantować dalszy rozwój całego koncernu: Rozpoczęliśmy działania związane z wybudowaniem w urugwajskim Montes del Plata najwyższej klasy celulozowni, podjęliśmy też decyzję o uruchomieniu w naszym zakładzie w Ostrołęce nowej maszyny do produkcji tektury falistej, dzięki której będziemy w stanie wytwarzać mocniejsze materiały do produkcji lżejszych opakowań. Jednocześnie w naszym austriackim zakładzie rozszerzamy zakres produkcji wstępnych elementów konstrukcyjnych wykorzystywanych w przemyśle budowlanym, m.in. przy konstrukcji budynków służących jako magazyny wysokiego składowania. Podjęliśmy też decyzję o inwestycji w naszej fabryce kartonów wykorzystywanych do opakowań na płyny w szwedzkim Skoghall. Mamy zatem do czynienia z czterema bardzo konkretnymi posunięciami, mającymi zagwarantować odpowiednią pozycję Stora Enso na rynkach zapewniających wysokie stopy zwrotu z inwestycji.
Jesteśmy niezwykle podekscytowani dalszymi działaniami usprawniającymi naszą działalność, jak też kreującymi przyszłość Stora Enso – napisał Jouko Karvinen. –Nadszedł też odpowiedni moment do ogłoszenia naszego projektu pod nazwą Rethink. Jesteśmy zdeterminowani, by – jak do tej pory – nadal realizować wyzwania, jakie przed sobą stawiamy – począwszy od oferowanych produktów, poprzez wsparcie dla klientów, na odpowiedzialności korporacyjnej skończywszy. Działania te chcemy podkreślić poprzez naszą nową tożsamość korporacyjną, która jest przedmiotem osobnej informacji prasowej. Jednym słowem kontynuujemy naszą podróż na drodze do systematycznej poprawy rentowności i wdrażania przyjętych strategii. Co więcej – przyspieszamy wiele związanych z tym działań.
Prognozy średniookresowe
Kierownictwo Stora Enso przewiduje, że w najbliższych miesiącach na ryku europejskim odnotowany zostanie większy od ubiegłorocznego popyt na tekturę i opakowania przemysłowe. W przypadku papierów gazetowych i niepowlekanych magazynowych pozostanie on na zbliżonym poziomie. Zwiększenie zapotrzebowania spodziewane jest natomiast w przypadku niepowlekanych papierów gazetowych.
W przypadku papierów graficznych popyt powinien utrzymać się na podobnym poziomie do ubiegłorocznego; nieznaczny jego wzrost przewiduje się na rynku wyrobów drzewnych.
Jeśli chodzi o ceny, ich poziom w przypadku tektury powinien pozostać na podobnym poziomie jak w ubiegłym kwartale, zaś zwiększyć się może nieco w przypadku opakowań przemysłowych. Bez zmian pozostaną ceny papierów gazetowych i powlekanych magazynowych, ich nieznaczny wzrost przewiduje się w przypadku niepowlekanych papierów gazetowych, graficznych oraz wyrobów drzewnych.