Przyszłość i kształt branży tematem wiodącym 13. Zimowej Konferencji PoligraficznejPoprzedni artykuł 

Około 30 osób reprezentujących zakłady poligraficzne, dostawców, organizacje i media branżowe, wzięło udział w 13. Zimowej Konferencji Poligraficznej. Spotkanie, zorganizowane przez Szczecińską Agencję Edukacyjną, odbywało się w dniach 11-14 stycznia w Domu Zdrowia „Rysy” w Bukowinie Tatrzańskiej. Konferencji towarzyszyła 7. edycja zawodów poligrafów w narciarstwie alpejskim o puchar firmy Michael Huber Polska.

Partnerem prasowym spotkania był miesięcznik Świat Druku, zaś partnerem – portal PrintinPoland.com.

Przybyłych do Bukowiny Tatrzańskiej uczestników konferencji powitał Waldemar Światły, szef Szczecińskiej Agencji Edukacyjnej. Podkreślił przy tym, że górskie spotkanie jest jedną z nielicznych polskich imprez branżowych, odbywających się w przededniu targów drupa 2012, najważniejszej w tym roku wystawy dla branży poligraficznej na świecie: To ważne, by wobec zmieniającego się rynku spotykać się i rozmawiać ze sobą, przekazując wnioski i uwagi gremiom i instytucjom działającym w naszej branży. Tym bardziej miło mi ponownie powitać w gronie uczestników obecnego prezesa Polskiej Izby Druku, która od wielu lat z nami sympatyzuje i wspiera spotkania Szczecińskiej Agencji Edukacyjnej.

Merytoryczną część konferencji rozpoczął Piotr Kamiński, dyrektor projektu Poligrafia, który przedstawił wstępne założenie dotyczące kolejnej edycji najważniejszych targów poligraficznych w Polsce, zaplanowanych na kwiecień 2013 roku. Zapowiedział m.in. utworzenie rady targów – ciała doradczego reprezentującego wystawców, instytucje i stowarzyszenia branżowe, współtworzącego program i układ targów od strony merytorycznej; nową identyfikację wizualną wystawców prezentujących rozwiązania z poszczególnych segmentów rynkowych; organizację kilku spotkań z cyklu Roadshow, zapowiadających i promujących targi oraz informujących o aktualnej kondycji branży poligraficznej w Polsce i na świecie.
Kolejne prezentacje przygotowali przedstawiciele rozwiązań dla branży poligraficznej. Robert Kuczera, szef działu wsparcia technicznego w firmie Michael Huber Polska przedstawił wymagania stawiane producentom farb graficznych jako odpowiedzialnym partnerom biznesowym. Podkreślał też rolę producenta materiałów eksploatacyjnych, np. farb, we właściwej współpracy z drukarnią. Jej nieodłączną częścią są bezpośrednie spotkania w siedzibie klienta, mające pomóc w zdiagnozowaniu problemów i ich szybkim rozwiązaniu.
Kolejne wystąpienie przygotowali przedstawiciele firmy Infosystems SA – prezes Mariusz Sosnowski i Jacek Franczyk z jej krakowskiego oddziału. Na wstępie Mariusz Sosnowski krótko zaprezentował historię firmy i jej sztandarowe rozwiązania, zwracając szczególną uwagę na niedawne przejęcie PuzzleFlow – niezwykle popularnego na polskim rynku, ale wdrażanego praktycznie we wszystkich zakątkach świata, systemu workflow. Następnie Jacek Franczyk szczegółowo przedstawił WebToPrint.JDF – innowacyjny system, pozwalający zleceniodawcom zakładów poligraficznych na samodzielne wykonanie kalkulacji wybranego typu pracy, sprawdzenie i przesłanie plików graficznych, złożenie zamówienia oraz kontrolę jego realizacji. Rozwiązanie to umożliwia też kontrolę nad dostawami oraz stanami magazynowymi zlecanych produktów w magazynie drukarni.
Sławomir Iwanowski, regionalny szef sprzedaży Kodak Polska, wystąpił z referatem prezentującym potencjalne scenariusze rozwoju branży poligraficznej i jej poszczególnych segmentów, w obliczu ekspansji mediów elektronicznych – Internetu, ale też urządzeń mobilnych takich jak smartfony czy tablety. Zaprezentował też dane dotyczące rosnącej popularności elektronicznych wydań książek oraz prasy. Jego wystąpienie, wieńczące pierwszy dzień konferencji, wywołało dłuższą dyskusję wśród jej uczestników, podczas której zastanawiano się nad rzeczywistym zagrożeniem ze strony mediów elektronicznych dla tradycyjnego, zadrukowanego papieru.

Drugi dzień konferencji rozpoczęło wystąpienie Jacka Bucholca – prezesa Ferag Polska, który zaprezentował oferowane przez nią rozwiązania firmy Denipro. Ten szwajcarski producent, będący – podobnie jak Ferag – częścią koncernu WRH, specjalizuje się w zaawansowanych rozwiązaniach do transportu i logistyki, znajdujących zastosowanie m.in. w branży poligraficznej i opakowaniowej. Poza znanymi już i nagradzanymi (m.in. na poznańskich targach Taropak) rozwiązaniami, Jacek Bucholc przedstawił ostatnią nowość w ofercie Denipro – transporter deniconda.
Kolejny referent – Stefan Jakucewicz, ekspert w dziedzinie podłoży drukowych, na co dzień związany z firmą Map Polska – przedstawił zmiany zachodzące na rynku papierniczym i prognozy związane z jego przyszłością. Nawiązał tym niejako do wcześniejszych wystąpień poświęconych przyszłości branży. Stefan Jakucewicz sporo miejsca poświęcił polityce i gospodarce leśnej, wskazując, że już dziś można zauważyć geograficzny podział świata, uwzględniający produkcję papierów i kartonów (większość fabryk zlokalizowana na półkuli północnej) oraz celulozy (półkula południowa).
Konferencję zakończyło wystąpienie Danuty Tyrowicz, właścicielki firmy Frogimus, zatytułowane „Przychodzi klient do drukarni… czyli o tym jak się porozumieć”. Wśród poruszanych przez nią zagadnień znalazły się m.in.: komunikacja na linii drukarnia-klient, kwestie oceny wykonywanych druków, standaryzacji produkcji oraz określenia wymagań, będących podstawą do ewentualnych reklamacji ze strony klienta. Danuta Tyrowicz wspomniała też o sposobach oceny druków oraz normach, jakie w tym zakresie obowiązują. Była to kolejna prezentacja pokazująca, jak ważne – przy stale rosnącej roli mediów elektronicznych – są bezpośrednie spotkania osób reprezentujących firmy tworzące cały łańcuch dostaw w branży poligraficznej – od producenta, przez dostawcę rozwiązań (maszyn, materiałów, mediów), konsultantów ds. jakości do samego klienta i końcowego odbiorcy.

13. Zimowej Konferencji Poligraficznej towarzyszyły 7. zawody narciarskie Huber Ski Cup Bukowina 2012 o puchar firmy Michael Huber Polska. Wzięła w nich udział spora grupa uczestników spotkania. Tym razem, w przeciwieństwie do lat wcześniejszych, nie wprowadzono podziału na kategorie męską i żeńską – wszyscy uczestnicy startowali w jednej grupie. Po raz pierwszy w historii tych zawodów zwyciężyła kobieta – Danuta Tyrowicz z firmy Frogimus. Drugie miejsce zajął Artur Olszewski z firmy Konica Minolta Business Solutions Polska, zaś trzecie – Mariusz Sosnowski z Infosystems SA. Puchar dla zwyciężczyni oraz okolicznościowe nagrody wręczono podczas wieńczącej konferencję kolacji w jednej z bukowińskich karczm.

Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności