Kserujemy i drukujemy w zasadzie wszystko – książki, podręczniki, zdjęcia, ulotki. Mimo, że największą popularnością „punkty ksero” cieszyły się w latach 90 - tych, ich usługi wciąż znajdują popyt. Miesięczne zyski z kopiowania i wydruków komputerowych mogą kształtować się na poziomie od 4 do 8 tys. złotych. W przypadku dodatkowych usług, np. tworzenia pieczątek lub oprawy prac licencjackich i magisterskich, możemy zarobić jeszcze około 2 tys. zł miesięcznie. Mimo całkiem przystępnych cen drukarek laserowych, skanerów itp., wciąż wielu ludzi korzysta z usług drukowania, kserowania czy bindowania w punktach ksero. Nie musimy wówczas martwić się o jakość wydruku, kończący się tusz i wiele innych drobiazgów. Jak jednak wygląda organizacja takiej działalności? W zależności od oferowanych usług, koszty inwestycji mogą oscylować od kilkudziesięciu do 100 tysięcy złotych. Aby przedsięwzięcie zostało zrealizowane pomyślnie, koniecznie należy wziąć pod uwagę kilka aspektów.
Najważniejszym etapem w trakcie ustalania realnych możliwości finansowych jest
wyposażenie. Kluczowe jest racjonalne rozporządzanie dostępnymi środkami. Musimy być świadomi, czy stać nas na kupno np. zestawu do druku wielkoformatowego (skaner + ploter), którego cena to ok. 100 tys. zł. i który pozwoli nam na druk plakatów projektów architektonicznych, czy inwestujemy w kopiarki cyfrowe kolorowe, czy może czarno białe, ile komputerów, skanerów małego formatu i drukarek (laserowych bądź atramentowych) będzie potrzebnych.
Bardzo istotny jest odpowiedni
dobór materiałów eksploatacyjnych dostosowanych do naszego sprzętu drukującego. Po kupnie profesjonalnego wyposażenia, właściciele często poszukują tanich materiałów do drukarek, jednak nie można zapominać o pożądanej wysokiej jakości, która wpływa na kształtowanie się pozycji rynkowej naszej działalności. Czy możemy szukać oszczędności w zakresie materiałów eksploatacyjnych?
Tusze i tonery jesteśmy w stanie zamówić drogą internetową, co pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy.
– Możemy zdecydować się na zamienniki, które nie odbiegają jakościowo od materiałów oryginalnych i, wbrew opiniom, są bezpieczne dla drukarek. Potwierdzają to zarówno liczne testy, jak i opinie samych użytkowników. Przeciętnie zastosowanie zamiennika pozwala na uzyskanie oszczędności rzędu 50% ceny oryginalnego tonera . - mówi Dariusz Hartmann ze sklepu internetowego E-atramenty.pl.
Musimy też wziąć pod uwagę wybór odpowiedniej
lokalizacji, która rzecz jasna powinna być warunkowana grupą potencjalnych klientów. „Punkty Ksero” cieszą się szczególnym powodzeniem wśród młodych ludzi - p rzeciętny student wydaje na ksero 600 zł rocznie. Także pracownicy administracji mniejszych urzędów i biur są częstymi gośćmi Ksera. Najlepiej, aby nasz zakład znajdował się w pobliżu tego typu instytucji.
Planując kosztorys warto zastanowić się również, jaką kwotę możemy przeznaczyć na
wynajem pomieszczenia i jaki metraż bierzemy pod uwagę – na pewno nie mniejszy niż 15 m
2 . Niezwykle istotnym jest, aby zapewnić przestrzeń klientom, a także umożliwić pracownikom wydajne i komfortowe funkcjonowanie. Rozmiar lokalu zazwyczaj zależy od tego, czym dokładnie chcemy się zajmować.
Pamiętajmy o tym, aby uzbroić się w cierpliwość, gdyż nie jest to interes, z którego dzienne zyski liczy się w tysiącach. Dopiero po pewnym czasie dochody zaczynają przekraczać wartość zainwestowanych początkowo środków, a wówczas możemy mówić o niemałych korzyściach finansowych. Rozpoczęcie każdej działalności powinno być dokładnie przemyślane – wybierajmy dobry sprzęt, bądźmy stale zorientowani i ostatecznie nie zapominajmy także o dobrej reklamie naszego biznesu!
Adrianna Calińska