„Naj­pi­ęk­niej­sze pla­ka­ty i okład­ki jaz­zo­we – All that jazz!” w Mu­zeum Pla­ka­tuPoprzedni artykuł 

W dniach od 30 kwiet­nia do 6 ma­ja 2012 Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie za­pra­sza na wy­sta­wę „Naj­pi­ęk­niej­sze pla­ka­ty i okład­ki jaz­zo­we – All that jazz!”, na którą zło­ży się wy­bór 77 pla­ka­tów o te­ma­ty­ce jaz­zo­wej. Pra­ce za­pro­jek­to­wa­ne przez wy­bit­nych twór­ców pol­skie­go i świa­to­we­go pla­ka­tu w okre­sie mi­nio­nych 60 lat będzie mo­żna po­dzi­wiać w „Ga­le­rii No­we­j” Mu­zeum. Ek­spo­zy­cja zo­sta­ła zor­ga­ni­zo­wa­na przez Mu­zeum Pla­ka­tu, Pol­skie Sto­wa­rzy­sze­nie Jaz­zo­we oraz Fun­da­cję Jazz Jam­bo­ree. Wy­sta­wa od­będzie się z oka­zji uchwa­lo­ne­go w ubie­głym ro­ku przez UNESCO, Świa­to­we­go Dnia Jaz­zu. „Wy­różnie­nie te­go ga­tun­ku mu­zy­ki zwi­ąza­ne jest nie tyl­ko z jej wa­lo­ra­mi ar­ty­stycz­ny­mi, ale ta­kże z ro­lą, którą pe­łni w spo­łe­cze­ństwie ja­ko ele­ment mi­ędzy­kul­tu­ro­we­go dia­lo­gu” – mówi Ja­cek Sze­le­gejd, ku­ra­tor wy­sta­wy.

Wśród pre­zen­to­wa­nych pla­ka­tów znaj­dą się za­rów­no re­kla­my kon­kret­nych wy­da­rzeń z hi­sto­rii te­go ga­tun­ku mu­zy­ki, jak i pla­stycz­ne „im­pro­wi­za­cje” wo­kół jaz­zo­wych te­ma­tów. Osob­ną kate­gorię sta­no­wi se­ria au­tor­stwa Wal­de­ma­ra Świe­rze­go za­ty­tu­ło­wa­na „Jazz Gre­at­s”, po­świ­ęco­na naj­wy­bit­niej­szym mu­zy­kom jaz­zo­wym. „Z bar­dzo bo­ga­te­go ma­te­ria­łu wy­jścio­we­go, mu­sie­li­śmy do­ko­nać ra­dy­kal­ne­go wy­bo­ru eks­po­na­tów” – wy­ja­śna Ja­cek Sze­le­gejd. „Na­szym zda­niem wy­se­lek­cjo­no­wa­ne pra­ce ujaw­nia­ją nie tyl­ko naj­wy­ższe war­to­ści ar­ty­stycz­ne po­wsta­łe na sty­ku mu­zy­ki i sztu­ki, ale ta­kże uka­zu­ją wa­żne wy­da­rze­nia zwi­ąza­ne z hi­sto­rią jaz­zu na świe­cie i w na­szym kra­ju” – do­da­je.

Ku­ra­tor wy­sta­wy za­uwa­ża, że pro­jek­to­wa­nie gra­ficz­ne rządzi się już od daw­na po­dob­ny­mi za­sa­da­mi ja­kie obo­wi­ązu­ją w mu­zy­ce jaz­zo­wej. „W obu śro­do­wi­skach to­wa­rzy­stwo jest mi­ędzy­na­ro­do­we, a o sza­cun­ku w tym gro­nie nie de­cy­du­je przy­na­le­żno­ść ra­so­wa, miej­sce uro­dze­nia, czy po­zy­cja to­wa­rzy­ska, lecz ta­lent i twór­czy ge­niu­sz” – prze­ko­nu­je. „W tym świe­cie ni­ko­go nie dzi­wi, że au­to­rem pla­ka­tu re­kla­mu­jące­go mu­zy­kę nor­we­skie­go mu­zy­ka Ja­na Gar­bar­ka, jest tu­rec­ki gra­fik Bu­lent Erk­men, a kon­cert fran­cu­skie­go akor­de­oni­sty jaz­zo­we­go, Ri­char­da Gal­lia­no, anon­so­wał pla­kat za­pro­jek­to­wa­ny przez Pol­kę, Ju­sty­nę Czer­nia­ko­wą. Te­go ty­pu zbit­ki są ab­so­lut­ną nor­mą po­dob­ną do tych, ja­kie obo­wi­ązu­ją przy za­kła­da­niu ka­pel jaz­zo­wy­ch” – ko­ńczy Ja­cek Sze­le­gejd.

Wy­sta­wę za­in­au­gu­ru­je wer­ni­saż, który od­będzie się 30 kwiet­nia o go­dzi­nie 15:00. W pro­gra­mie wy­stęp an­giel­skie­go tręba­cza i wo­ka­li­sty Mar­ka She­pher­da.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści