„Re­cre­ate Pac­ka­ging 2012” – roz­strzy­gni­ęto mi­ędzy­na­ro­do­wy kon­kurs dla pro­jek­tan­tów opa­ko­wańPoprzedni artykuł 

15 czerw­ca, pod­czas kon­gre­su sto­wa­rzy­sze­nia Eu­ro­pe­an Pac­ka­ging De­sign As­so­cia­tion (EPDA) w Hel­sin­kach, mia­ło miej­sce ogło­sze­nie wy­ni­ków kon­kur­su „Re­cre­ate Pac­ka­ging 2012”. Zo­stał on zor­ga­ni­zo­wa­ny przez fir­mę Sto­ra En­so i Uni­wer­sy­tet Aal­to w Hel­sin­kach, w ra­mach pro­wa­dzo­ne­go przez tę uczel­nię pro­gra­mu IDBM (In­ter­na­tio­nal De­sign Bu­si­ness Ma­na­ge­ment), a skie­ro­wa­ny był do stu­den­tów pro­jek­to­wa­nia z wy­bra­nych uni­wer­sy­te­tów i aka­de­mii sztuk pi­ęk­nych z ca­łe­go świa­ta. Wśród zgło­szo­nych prac, oce­nianych przez mi­ędzy­na­ro­do­we ju­ry, zna­la­zły się no­we, in­no­wa­cyj­ne - a przy tym pro­eko­lo­gicz­ne - pro­jek­ty opa­ko­wań ko­sme­tycz­nych, w których wy­ko­rzy­sta­no kar­to­ny Sto­ra En­so z ro­dzi­ny En­socoat.



Ce­lem kon­kur­su by­ło stwo­rze­nie opa­ko­wań, które sta­no­wi­ły­by wy­zwa­nie dla obec­nych tren­dów, a jed­no­cze­śnie uwzględ­nia­ły­by wi­ęk­szą ilo­ść su­row­ców od­na­wial­nych przy pro­duk­cji opa­ko­wań kon­su­menc­kich. Pra­ce mo­żna by­ło zgła­szać w trzech ka­te­go­riach opa­ko­wań ko­sme­tycz­nych: opa­ko­wa­nie ba­zo­we na krem, opa­ko­wa­nie ba­zo­we na płyn­ny śro­dek do pie­lęgna­cji skóry oraz ba­zo­we opa­ko­wa­nie na in­ny, do­wol­ny ko­sme­tyk, śro­dek pie­lęgna­cyj­ny bądź odżyw­czy.
Do kon­kur­su wpły­nęły 44 zgło­sze­nia od 67 stu­den­tów z sied­miu kra­jów. Naj­wa­żniej­sze kry­te­ria, ja­kie by­ły bra­ne przez ju­ry przy oce­nie prac, to: in­no­wa­cyj­ne za­sto­so­wa­nie ma­te­ria­łu opa­ko­wa­nio­we­go, es­te­ty­ka opa­ko­wa­nia, po­ten­cjał ryn­ko­wy fi­nal­ne­go roz­wi­ąza­nia, je­go zgod­no­ść z po­li­ty­ką zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju oraz funk­cjo­nal­no­ść. Ba­zu­jąc na po­wy­ższych kry­te­riach, mi­ędzy­na­ro­do­we ju­ry, zło­żo­ne z eks­per­tów w dzie­dzi­nie opa­ko­wań i pro­jek­to­wa­nia, do­ko­na­ło se­lek­cji wy­bie­ra­jąc zwy­ci­ęz­ców w po­szcze­gól­nych ka­te­go­riach.
W ka­te­go­rii „Opa­ko­wa­nie na kre­m” zgło­szo­no czter­na­ście pro­jek­tów, a zwy­ci­ęz­ca­mi oka­za­li się trzej stu­den­ci In­sty­tu­tu Pro­jek­to­wa­nia z fi­ńskie­go Lah­ti – Ju­ho Jo­han­nes Kru­skopf, Art­tu Ku­isma i Ni­ko­lo Ke­ri­mov. Ich opa­ko­wa­nie, pod na­zwą „One Ei­gh­ty”, tak oce­nia Yr­jö Aho, dy­rek­tor ds. sprze­da­ży Sto­ra En­so na ob­sza­rze Szwaj­ca­rii: „Pro­jekt ten nie­sie ze so­bą nie­sa­mo­wi­ty po­ten­cjał ryn­ko­wy, mo­że bo­wiem zna­le­źć za­sto­so­wa­nie przy pa­ko­wa­niu różnych pro­duk­tów ta­kich jak szam­po­ny, olej­ki itp. Mo­że za­stąpić bar­dzo du­że ilo­ści pla­sti­ku i ma­te­ria­łów nie­od­na­wial­nych, sto­so­wa­nych w dzi­siej­szej pro­duk­cji, a tym sa­mym prze­obra­zić ca­ły ry­nek.”
„Wła­ści­wa struk­tu­ra, wy­ko­ńcze­nie i tek­stu­ra, ba­zu­jące na wła­ści­wo­ściach kar­to­nu En­so­co­at wy­ko­rzy­sta­ne­go w tym pro­jek­cie sta­no­wią ol­brzy­mi krok na­przód za­rów­no pod względem wy­ko­rzy­sta­nia opa­ko­wań, jak też ich przy­szłe­go ryn­ko­we­go po­ten­cja­łu” – do­da­je Rob Ver­meu­len, dy­rek­tor jed­nej z bel­gij­skich firm, spe­cja­li­zu­jących się w pro­jek­to­wa­niu, oraz czło­nek ko­mi­te­tu wy­ko­naw­cze­go EPDA.

W ka­te­go­rii „Opa­ko­wa­nie na płyn­ne środ­ki pie­lęgna­cyj­ne” rów­nież wpły­nęło czter­na­ście zgło­szeń. Tu naj­lep­si oka­za­li się Chie Miy­aji­ma, Ko­hei Ka­no­ma­ta i Say­oko Ko­ji­ma z Uni­wer­sy­te­tu Ta­ma Art w To­kio z pra­cą za­ty­tu­ło­wa­ną „a­-dro­p”.
„Kon­cep­cja te­go opa­ko­wa­nia jest nie­zwy­kle in­no­wa­cyj­na, zwłasz­cza w kon­te­kście uży­cia go w bra­nży ko­sme­tycz­nej. Jed­nak mo­że ono zna­le­źć za­sto­so­wa­nie ta­kże przy pa­ko­wa­niu in­nych pro­duk­tów” – mówi Pek­ka To­iva­nen, dy­rek­tor za­rządza­jący De­sign Stu­dio z Hel­si­nek, re­pre­zen­tu­jący w ju­ry Fi­ńskie Sto­wa­rzy­sze­nie Pro­jek­tan­tów Or­na­mo.
„Rze­czy­wi­ście ma­my tu do czy­nie­nia z czy­mś od­mien­nym. Mo­żna wręcz po­wie­dzieć, że ze­spół pro­jek­tan­tów za­czął od su­row­ca i stwo­rzył pro­jekt, który ofe­ru­je naj­wy­ższą ja­ko­ść pod względem wy­ko­ńcze­nia i es­te­ty­ki” – do­da­je To­ni­-Mat­ti Kar­ja­la­inen, dy­rek­tor dzia­łu ba­daw­cze­go ds. pro­gra­mu IDBM na Uni­wer­sy­te­tu Aal­to.

Naj­wi­ęcej, bo szes­na­ście zgło­szeń wpły­nęło w ka­te­go­rii „Opa­ko­wa­nie na in­ny ko­sme­tyk, śro­dek pie­lęgna­cyj­ny lub odżyw­czy”. Tu zwy­ci­ęz­cą oka­za­ło się opa­ko­wa­nie pod na­zwą „Lu­stre”, stwo­rzo­ne przez Esko Py­y­lu­oma z In­sty­tu­tu Pro­jek­to­wa­nia w Lah­ti. Mówi Pek­ka To­iva­nen: „To opa­ko­wa­nie, z za­ło­że­nia na szmin­kę, za­ska­ku­je pod ka­żdym względem. Wi­dzę w nim po­ten­cjał ta­kże dla in­nych bra­nż niż tyl­ko prze­my­sł ko­sme­tycz­ny. Ofe­ru­je ono zna­ko­mi­ty wy­gląd, łącząc w so­bie ele­gan­cję i pro­sto­tę”.
„Ja­ko pro­po­zy­cja w za­kre­sie za­sto­so­wa­nia do opa­ko­wań jest ono ab­so­lut­nie pi­ęk­ne. Jed­nak mo­im zda­niem w jesz­cze lep­szy spo­sób mo­żna je wy­ko­rzy­stać do in­nych ce­lów niż szmin­ki. To pi­ęk­ne opa­ko­wa­nie przy co­dzien­nym użyt­ko­wa­niu mo­że po pro­stu ulec znisz­cze­niu. Z dru­giej stro­ny, przy pro­duk­tach ta­kich jak szam­pa­ny, whi­sky i po­dob­ne szla­chet­ne trun­ki mo­że sta­no­wić ide­al­ne roz­wi­ąza­nie. Przy wi­ęk­szych ga­ba­ry­tach mo­że ono być na­wet bar­dziej in­te­re­su­jące i zwra­cać na sie­bie uwa­gę” – do­da­je Rob Ver­meu­len.

W tej sa­mej ka­te­go­rii ju­ry przy­zna­ło też spe­cjal­ne wy­różnie­nie dla pro­jek­tu „Dia­mon­d”, które­go au­tor­ką jest Ca­ro­lin Bo­ström z Bro­by Gra­fi­ska Col­le­ge of Cross Me­dia ze szwedz­kie­go Sun­ne. W opa­ko­wa­niu tym w szcze­gól­nie cie­ka­wy spo­sób zo­stał wy­ko­rzy­sta­ny kar­ton En­so­co­at.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści