Ri­coh za­chęca or­ga­ni­za­cje do in­we­sto­wa­nia w za­rządza­nie ry­zy­kiemPoprzedni artykuł 

Ri­coh do­ra­dza fir­mom ukie­run­ko­wa­nie wy­dat­ków na naj­mniej efek­tyw­ne pro­ce­sy do­ku­mento­we, które za­zwy­czaj ma­ją prze­ło­że­nie na ry­zy­ko or­ga­ni­za­cyj­ne.

Po­wy­ższa ra­da po­cho­dzi z bia­łej ksi­ęgi IDC “It’s Wor­se Than You Think: Po­or Do­cu­ment Pro­ces­ses Le­ad to Si­gni­fi­cant Bu­si­ness Ri­sk”, spon­so­ro­wa­nej przez Ri­coh. Ba­da­nie uka­zu­je, że fir­my prze­zna­cza­ją mniej pie­ni­ędzy na uspraw­nia­nie pro­ce­sów do­ku­men­to­wych za­pro­jek­to­wa­nych w ce­lu ogra­ni­cza­nia ry­zy­ka, ta­kich jak ci­ągło­ść bi­zne­su­/o­ce­na ry­zy­ka, mo­ni­to­ring bi­zne­su i kon­tro­le, oce­na zgod­no­ści­/au­dyt. Ri­coh za­le­ca, aby na te ob­sza­ry po­ło­żyć wi­ęk­szy na­cisk, aby móc je zro­zu­mieć i ulep­szyć. Ba­da­nie wy­ka­za­ło rów­nież, że wy­co­fa­nie z pro­ce­sów do­ku­men­tów pa­pie­ro­wych nie ozna­cza zwi­ęk­sze­nia efek­tyw­no­ści i że fir­my, je­śli cho­dzi o re­inży­nie­rię klu­czo­wych pro­ce­sów bi­zne­so­wych, są zbyt za­le­żne od swo­ich pra­cow­ni­ków.



“Ogól­nie rzecz bio­rąc, im bar­dziej nie­efek­tyw­ne są pro­ce­sy, tym mniej fir­my in­we­stu­ją w ich na­pra­wę” – mo­żna prze­czy­tać w ra­por­cie IDC, spon­so­ro­wa­nym przez Ri­coh. „Dla­te­go też, mi­mo że na ogra­ni­cza­nie ry­zy­ka i in­nych nie­efek­tyw­nych pro­ce­sów prze­zna­cza się pew­ne kwo­ty, wci­ąż jest to zbyt ma­ło. Po­win­no się im po­świ­ęcać znacz­nie wi­ęcej uwa­gi.”



Jest jed­nak do­bra wia­do­mo­ść – po­nad po­ło­wa re­spon­den­tów uwa­ża, że uspraw­nia­nie pro­ce­sów do­ku­men­to­wych, za­rządza­nie zgod­no­ścią i za­rządza­nie/ograniczanie ry­zy­ka przy­nie­sie ko­rzy­ści dla or­ga­ni­za­cji. Po­de­jście Ri­coh do na­pra­wy te­go ty­pu pro­ce­sów do­ku­men­to­wych opie­ra się na: zde­fi­nio­wa­niu sta­nu po­żąda­ne­go i stwo­rze­niu pla­nu, który obej­mu­je klu­czo­we wska­źni­ki efek­tyw­no­ści (KPI), stwo­rze­niu no­wej in­fra­struk­tu­ry in­for­ma­cyj­nej za­pro­jek­to­wa­nej z my­ślą o ce­lach fir­my i ocze­ki­wa­niach klien­tów oraz na kam­pa­nii edu­ka­cyj­nej ma­jącej na ce­lu uświa­do­mie­nie użyt­kow­ni­kom ko­ńco­wym ist­nie­nia no­we­go pro­ce­su.



“Nie­zwy­kle istot­ne jest, aby or­ga­ni­za­cje sto­so­wa­ły po­de­jście ho­li­stycz­ne, by w pe­łni ro­zu­mieć swo­ją in­fra­struk­tu­rę in­for­ma­cyj­ną, a co za tym idzie wie­dzieć, gdzie na­le­ża­ło­by wpro­wa­dzić ulep­sze­nia i aby współpra­co­wa­ły z do­świad­czo­nym part­ne­rem, który mo­że po­móc im zmie­nić pro­ce­sy tak, by by­ły bar­dziej efek­tyw­ne” – mówi Ser­gio Ka­to, De­pu­ty Ge­ne­ral Ma­na­ger w Glo­bal Mar­ke­ting Gro­up/Se­rvi­ces Bu­si­ness Cen­ter. „Na­sze ba­da­nie uka­zu­je, że w wie­lu przy­pad­kach fir­my nie mo­ni­to­ru­ją, nie oce­nia­ją i nie in­we­stu­ją w ulep­sze­nia, dla­te­go też na­kła­nia­my je do te­go, aby za­jęły się tym te­raz – za­nim na­ra­żą się na wi­ęk­sze ry­zy­ko.”



Do­star­cza­jąc usłu­gi przed­si­ębior­stwom z ca­łe­go świa­ta, Ri­coh wie, że or­ga­ni­za­cje na wła­snej skórze prze­ko­nu­ją się, że nie­efek­tyw­ne pro­ce­sy bi­zne­so­we na­ra­ża­ją je na zna­czące ry­zy­ko fi­nan­so­we. Ba­da­nie ob­jęło 23 pro­ce­sy do­ku­men­to­we, cha­rak­te­ry­stycz­ne dla ty­po­wych or­ga­ni­za­cji. Trzy z czte­rech pro­ce­sów okre­śla­nych ja­ko naj­bar­dziej nie­efek­tyw­ne to: ba­da­nie ci­ągło­ści bi­zne­su­/ry­zy­ka, mo­ni­to­ro­wa­nie bi­zne­su i kon­tro­la oraz oce­na zgod­no­ści­/au­dyt – wszyst­kie z tych pro­ce­sów zo­sta­ły za­pro­jek­to­wa­ne po to, aby za­rządzać ry­zy­kiem.



Ba­da­nie by­ło prze­pro­wa­dzo­ne w ra­mach ini­cja­ty­wy Ri­coh Pro­cess Im­pe­ra­ti­ve wpro­wa­dzo­nej w tym ro­ku przez Ri­coh Com­pany, aby po­móc fir­mom­szyb­ciej i efek­tyw­niej za­rządzać in­for­ma­cja­mi we wszyst­kich bra­nżach.



Po­zo­sta­łe wnio­ski

Ba­da­nie wy­ka­za­ło ta­kże, że au­to­ma­ty­za­cja nie za­wsze idzie w pa­rze z efek­tyw­no­ścią. We­dług ra­por­tu, wy­so­ki pro­cent pro­ce­sów bi­zne­so­wych (30–40 proc.) to pro­ce­sy opar­te na do­ku­men­tach pa­pie­ro­wych, a wie­le pro­ce­sów „ska­cze tam i z po­wro­te­m” mi­ędzy obie­giem do­ku­men­tów pa­pie­ro­wych a elek­tro­nicz­nych. Niem­niej jed­nak, „najm­niej efek­tyw­ne pro­ce­sy (w ba­da­niu) są wnie­wiel­kiej mie­rze opar­te na do­ku­men­tach pa­pie­ro­wych. To oba­la mit, który mówi, że usu­ni­ęcie z pro­ce­sów do­ku­men­tów pa­pie­ro­wych zpew­no­ścią spra­wi, że będą one wy­daj­niej­sze. Efek­tyw­no­ść pro­ce­su za­le­ży ta­kże odpo­głębio­nej oce­ny obie­gu do­ku­men­tów i atry­bu­tów sa­me­go pro­ce­su.”



Ko­lej­ny wnio­sek: or­ga­ni­za­cje w re­inży­nie­rii pro­ce­sów po­le­ga­ją nadmier­nie na swo­ich pra­cow­ni­kach, którzy z ko­lei nadmier­nie po­le­ga­ją na tech­no­lo­gii: Z bia­łej ksi­ęgi wy­ni­ka, że „reinży­nie­ria pro­ce­sów wy­ma­ga du­że­go do­świad­cze­nia iper­spek­ty­wy „z ze­wnątrz”. Ri­coh wie­rzy, że wy­bór od­po­wied­nie­go part­ne­ra z du­żym do­świad­cze­niem mo­że po­móc za­pew­nić szer­szą, prak­tycz­ną per­spek­ty­wę i zmniej­szyć zna­czący wy­si­łek i za­so­by wy­ma­ga­ne do ogra­ni­cze­nia ry­zy­ka. Od­po­wied­nio do­bra­ny part­ner pra­cu­je z klien­tem, aby spra­wić, że po­no­szo­ne in­we­sty­cje na­praw­dę ulep­szą bez­piecz­ne do­star­cza­nie klu­czo­wych in­for­ma­cji bi­zne­so­wych do od­po­wied­niej oso­by, w od­po­wied­nim for­ma­cie i w od­po­wied­nim cza­sie.



“Z ba­da­nia ja­sno wy­ni­ka, że in­tu­icja nie wy­star­czy do ulep­sze­nia istot­nych pro­ce­sów bi­zne­so­wy­ch” – mówi Ka­to. „Ry­zy­ko nie za­wsze jest ukry­te w oczy­wi­stych ob­sza­rach, aod­po­wied­nie roz­wi­ąza­nie wy­ma­ga głęb­szej ana­li­zy niż wie­lu się wy­da­je. Na szczęście, ist­nie­ją do­bre prak­ty­ki w za­kre­sie pro­ce­sów do­ku­men­to­wych, które są zgod­ne z naj­now­szym ra­por­tem IDC. Wdro­ży­li­śmy te prak­ty­ki w na­szych usłu­gach za­rządza­nia do­ku­men­ta­mi (Ma­na­ged Do­cu­ment Se­rvi­ces), aby za­pew­nić zna­czące re­zul­ta­ty na­szym klien­tom zca­łe­go świa­ta.”


Po­de­jście Ri­coh do usług za­rządza­nia do­ku­men­ta­mi (MDS) jest roz­sze­rze­niem i ewo­lu­cją usług za­rządza­nia dru­kiem (MPS) i do­ty­czy trzech głów­nych funk­cji od­no­szących się do ca­łe­go sys­te­mu za­rządza­nia do­ku­men­ta­mi – we­jście, prze­twa­rza­nie i wy­jście. Usłu­gi MDS ma­ją na ce­lu uspraw­nie­nie klu­czo­wych pro­ce­sów bi­zne­so­wych po­przez sku­pie­nie się na pro­ce­sach, lu­dziach, tech­no­lo­gii i in­no­wa­cjach, aby stwo­rzyć stan ci­ągłe­go do­sko­na­le­nia. Po­przez ela­stycz­ne, opar­te na part­ner­stwie po­de­jście, Ri­coh po­ma­ga or­ga­ni­za­cjom le­piej za­rządzać i wy­ko­rzy­sty­wać in­for­ma­cje. Ri­coh jest dziś uwa­ża­ny, za­rów­no przez IDC, jak i fir­mę Gart­ner za li­de­ra w swo­jej bra­nży.



Ra­port IDC mo­żna po­brać ze stro­ny: http://tho­ugh­tle­ader­ship. ri­co­h-eu­ro­pe.co­m/

Wi­ęcej in­for­ma­cji na te­mat pro­duk­tów, usług i roz­wi­ązań Ri­coh na stro­nie: www.ri­coh.pl







O Do­cu­ment Pro­cess Im­pe­ra­ti­ve

Ini­cja­ty­wa Ri­coh Do­cu­ment Pro­cess Im­pe­ra­ti­ve ma na ce­lu pro­mo­cję zro­zu­mie­nia no­wych pa­ra­dyg­ma­tów do­ty­czących prze­twa­rza­nia do­ku­men­tów, które po­ma­ga­ją wy­ko­rzy­stać zbio­ro­wą wie­dzę znaj­du­jącą się w fir­mach. Ini­cja­ty­wa ta będzie fi­nan­so­wać ba­da­nia i za­pew­niać za­so­by, które łączą w so­bie wie­dzę Ri­coh na te­mat prze­twa­rza­nia do­ku­men­tów z wie­dzą wi­zjo­ne­rów bra­nży, na­szych part­ne­rów i na­szych klien­tów.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ri­coh

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści