Badanie ujawnia również, że przytłaczająca większość liderów biznesowych (83 proc.) uważa, że dyrektorzy ds. IT (CIO) posiadają odpowiednie środki, aby przeprowadzić cyfrową transformację, ale nie mają jeszcze wystarczających uprawnień, aby móc wpłynąć na kluczowe działania rozwojowe.
Badanie ujawnia, że jeśli tylko CIO zostaną upoważnieni przez firmę, istnieje wyraźna szansa, że zwiększą swój udział w kształtowaniu strategii cyfrowej. Trzy kluczowe atrybuty dobrego CIO wg ankietowanych to: 1) doświadczenie marketingowe, 2) wiedza i doświadczenie w zakresie technologii, 3) wiedza na temat optymalizacji procesów biznesowych. Do tej pory, niewielu respondentów przyznało, że CIO był uprawniony do zmiany elementów strategii cyfrowej, takich jak zaangażowanie pracowników (tylko 13 proc.) i łańcuch dostaw (tylko 14 proc.).
Obecnie, cyfrowa transformacja jest przeprowadzana przede wszystkim przez CTO lub CIO (43 proc.), a następnie CEO (30 proc.). Jednakże, jeśli spojrzymy tylko na CIO, odgrywają oni wiodącą rolę w tym zakresie tylko w 21 proc. organizacji. Ponadto, mniej niż połowa liderów biznesowych biorących udział w badaniu przyznała, że ma w zarządzie CIO (46 proc.).
Ian Winham, CIO i CFO w Ricoh Europe mówi: „Wyniki badania ukazują, że większość firm wciąż funkcjonuje w cyfrowym średniowieczu i że jeszcze nie są przygotowane na cyfrową transformację. W czasach, w których jest coraz więcej zmian technologicznych, aby utrzymać przewagę konkurencyjną firmy powinny mieć możliwość szybkiej adaptacji do nowych wymagań klientów i warunków ekonomicznych. Aby sprostać wyzwaniom związanym z tymi zmianami, dyrektorzy ds. IT nie powinni być traktowani jedynie jako wsparcie, ale powinni mieć większy wpływ na modele biznesowe, interakcje z klientami i produktywność pracowników.
Rozpoczynając od kluczowych procesów biznesowych – według respondentów mających największy wpływ na rozwój biznesu – CIO mogą połączyć wiedzę technologiczną z umiejętnościami biznesowymi i zmienić tradycyjne sposoby pracy w organizacji. W zamian zyskają znacznie więcej niż oszczędności kosztowe. Organizacja będzie miała sprawniejszy model biznesowy, w którym pracownicy będą chętniej dzielić się wiedzą i mieć bardziej elastyczne podejście do potrzeb klientów. W dłuższym okresie, mając takie solidne podstawy, CIO będą mogli skupić się na kluczowych obszarach biznesowych i skutecznie prowadzić organizacje ku lepszej cyfrowej przyszłości.”
Na podstawie informacji firmy Ricoh Polska Sp. z o.o.