Jesienne spotkania Agfa Graphics z użytkownikami Apogee – stworzonego przez nią
oprogramowania do sterowania produkcją prepress – to już tradycja,
kontynuowana nieprzerwanie od roku 1999. Tym razem grono uczestników
zostało rozszerzone, a formuła samej konferencji – nieco rozbudowana.
Wszystko za sprawą sukcesów odnoszonych przez Agfa Graphics na rynku
wielkoformatowego druku cyfrowego, także w Polsce, oraz wprowadzenia
do jej oferty bazującego na doświadczeniach Apogee systemu Asanti.
Zadebiutował on na czerwcowych targach Fespa w Londynie, a październikowe
spotkanie stało się idealną okazją do jego szerszej prezentacji.
Niemal setkę gości z całej Polski, zebranych w sali konferencyjnej
hotelu Magellan, powitał Michał Śliz – dyrektor zarządzający
polskiego oddziału Agfa Graphics. Podkreślił przy tym, że po raz
pierwszy w spotkaniu uczestniczą przedstawiciele drukarń wielkoformatowych
oraz przedsiębiorstw produkcyjnych, stosujących inkjetowe plotery
wielkoformatowe z serii Anapurna i Jeti.
Z myślą o nich Krzysztof Sadziński – presales manager w polskim
oddziale Agfa Graphics – poprowadził pierwszą prezentację, poświęconą
w całości systemowi Asanti. Na wstępie krótko scharakteryzował
portfolio rozwiązań software’owych, w skład którego wchodzą obecnie:
Apogee – pakiet programów do sterowania produkcją prepress w firmach
poligraficznych i wydawniczych; Arkitex – oprogramowanie dedykowane
do produkcji gazetowej; Fortuna – software stosowany przy produkcji
druków zabezpieczonych oraz Asanti – system dedykowany dla segmentu
„Print & Display”.
Asanti bazuje on na sprawdzonej technologii Apogee i jest wyposażony
m.in. najnowszy silnik renderujący APPE 3.0 firmy Adobe. System wykorzystuje
architekturę klient-serwer, posiada też wiele funkcji, które sprawdziły
się w cyfrowych przygotowalniach, a obecnie zmodyfikowano je z myślą
o druku wielkoformatowym: Asanti Preflight (wstępna weryfikacja plików
PDF), Agfa CM (zarządzanie barwą) czy też możliwość integracji
ze sklepem internetowym Asanti StoreFront.
Następnie Krzysztof Sadziński zademonstrował działanie systemu w
praktyce, prezentując dostępne warianty: podstawowy – Asanti Render
i rozbudowany – Asanti Production. Scharakteryzował dostępne w nich
funkcje i opcje, wspominając o planowanych w niedalekiej przyszłości
udoskonaleniach w postaci choćby drukowania Hard Proofów czy automatycznego
„zagnieżdżania” elementów nieregularnych w ramach jednego brytu.
Kolejnym prelegentem był specjalny gość konferencji – Geert Zelck,
product manager z belgijskiej centrali Agfa Graphics. Przedstawił koncern
Agfa-Gevaert, którego częścią jest Agfa Graphics. W roku 2012 firma
osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 3 miliardów euro,
na które w 54% złożyły się obroty zrealizowane przez Agfa Graphics.
Na całym świecie Agfa-Gevaert zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników,
posiada organizacje handlowe w 40 krajach oraz 21 fabryk i centrów
badawczo-rozwojowych na różnych kontynentach.
Jak podkreślał Geert Zelck, segment „Print & Display” odgrywa
coraz ważniejszą rolę w jej działalności: „Do tej pory dostarczyliśmy
na całym świecie ponad 3 tysiące urządzeń bazujących na technologii
inkjetowej, co oznacza że co szósty profesjonalny ploter tego rodzaju
został wyprodukowany przez naszą firmę. Co więcej, wyznaczamy nowe
standardy w tym obszarze, bazując na plikach PDF, wprowadzając automatyczną
impozycję czy integrację z systemami Web-to-Print”.
Geert Zelck krótko przypomniał nowości wprowadzone przez firmę na
targach Fespa 2013, wśród których znalazł się m.in. jeden z „bohaterów”
październikowej konferencji – system Asanti. Dokonał również przeglądu
aktualnego portfolio Agfa Graphics w zakresie druku wielkoformatowego,
podkreślając, że uwzględnia ono rozwiązania dla każdej firmy:
zarówno przedsiębiorstw dopiero rozpoczynających swoją przygodę
z inkjetem, jak też dla dużych firm produkcyjnych, zadrukowujących
setki tysięcy m2 podłoży rocznie. Zaznaczył również, że wśród
nowych propozycji Agfa Graphics są m.in.: urządzenie do druku na tekstyliach
Ardeco (dostępne w dwóch wariantach) oraz pierwszy ploter z rodziny
Anapurna, przeznaczony wyłącznie do produkcji „z roli na rolę”
(Anapurna M3200 RTR).
Na zakończenie Geert Zelck przedstawił liczby podkreślające bogate
doświadczenia Agfa Graphics, na których bazuje nowo wprowadzony do
oferty system Asanti. Jak poinformował, dotychczas firma wdrożyła
na całym świecie ponad 7, 5 tys. systemów Apogee (co daje jej 25%
rynku workflow dla prepressu), ponad 2 tys. systemów Arkitex (55% rynku
workflow gazetowego) oraz ponad 100 programów Fortuna (80% rynku tego
typu narzędzi do druków zabezpieczonych). „Mamy nadzieję na podobne
sukcesy z systemem Asanti. Naszą siłą jest kompleksowa oferta dla
wielkiego formatu, na którą składają się: urządzenie, atramenty
i software” – podsumował swoje wystąpienie Geert Zelck.
Kolejna część konferencji, skierowana do jej uczestników z obszaru
cyfrowego prepressu, była poświęcona nowej wersji sklepu internetowego
Apogee StoreFront 2.0.2, dostępnej od września br. Poprowadził ją
Krzysztof Sadziński, który zaprezentował m.in. dane dotyczące liczby
sprzedanych licencji klienckich oraz działających na ich bazie sklepów
internetowych. Dodał, że już wkrótce uruchomiona zostanie pierwsza
w naszym kraju licencja na to działające „w chmurze” rozwiązanie
typu SaaS (Software as a Service). Krzysztof Sadziński wymienił nowe
funkcje wprowadzone w kolejnej wersji Apogee StoreFront (szczególną
uwagę zwracając na edytor on-line w wersji polskiej) oraz dostępne
w nim opcje, dotyczące personalizacji czy integracji z systemami MIS.
Prezentację zwieńczyła demonstracja działania nowej wersji sklepu
oraz dyskusja z uczestnikami konferencji na temat ewentualnych ulepszeń
i udoskonaleń tego narzędzia, także w odniesieniu do produkcji wielkoformatowej.
Kwestia pozyskiwania zleceń przez Internet i jego znaczenia dla rozwoju
współczesnych drukarń była kontynuowana podczas kolejnej części
spotkania, którą poprowadził Jarosław Suchodolski – regionalny
szef sprzedaży w dziale prepress Agfa Graphics. Do udziału w niej
zaprosił Bogusława Puckowskiego – współwłaściciela gdańskiej
drukarni Vipro, która od ponad dwóch lat jest użytkownikiem kompleksowego
rozwiązania CtP firmy Agfa Graphics. Opowiedział on krótko o historii
dynamicznego rozwoju drukarni, a także o własnych doświadczeniach
w zakresie e-handlu, poszukiwania zleceń poprzez sklep internetowy
i praktycznego korzystania z narzędzi Web-to-Print. Konkludując rozmowę
ze swoim gościem Jarosław Suchodolski powiedział: „Powołując
się na słowa pana Bogusława Puckowskiego, trudno obecnie wyobrazić
sobie nowoczesną drukarnię bez profesjonalnego narzędzia do pozyskiwania
klientów przez Internet. Tym bardziej cieszymy się, że w naszej ofercie
jest gotowe rozwiązanie w postaci Apogee StoreFront. Mamy nadzieję,
że w ślad za swoimi kolegami z Europy Zachodniej czy USA, także polskie
drukarnie będą z niego korzystać”.
Pierwszy dzień konferencji zakończyło wystąpienie Macieja Baura
– product managera Agfa Graphics – zatytułowane „Offset vs. cyfra”.
Na wstępie scharakteryzował on obie techniki drukowania, by następnie
skoncentrować się na wymaganiach stawianych przed urządzeniami inkjetowymi
w kontekście ich porównań z offsetem. Maciej Baur wskazał tu na
trzy główne kryteria jakościowe, na jakie należy zwrócić uwagę
zlecając prace w technice cyfrowej: odporność wydruków, zakres reprodukcji
barw (gamut) oraz rozdzielczość wpływającą na odwzorowanie detali.
Podkreślił przy tym, że w przypadku druku wielkoformatowego kluczowe
znaczenie przy wyporze trybu pracy (od ekspresowego do fotorealistycznego)
ma zastosowanie i warunki obserwacji wydruków. „Odpowiadając sobie
na pytanie „inkjet czy offset?” należy zatem uwzględnić wiele
czynników, z których część stawia techniki cyfrowe w uprzywilejowanej
sytuacji np. bardzo niskie nakłady czy też konieczność zadrukowania
nietypowych materiałów. Jako dostawca rozwiązań dla offsetu jak
też inkjetu, możemy pomóc państwu w znalezieniu odpowiedzi na to
pytanie.” – podsumował Maciej Baur.