8 stycznia w warszawskim hotelu Hyatt Regency odbyło się tradycyjne już, doroczne spotkanie firmy KBA CEE z przedstawicielami polskich mediów. Stanowiło ono okazję do podsumowania działalności spółki w ostatnich dwunastu miesiącach oraz do przedstawienia jej planów na rok 2014. Firma zaanonsowała m.in. nową kampanię promocyjną, przebiegającą pod hasłem „Feeling good with KBA”.
Ze strony KBA CEE w spotkaniu udział wzięli: Jan Korenc – prezes zarządu, Grzegorz Szymczykowski – dyrektor ds. sprzedaży i serwisu oraz Paweł Krasowski – odpowiedzialny za wsparcie techniczne sprzedaży oraz marketing. Po wprowadzeniu przez Pawła Krasowskiego głos zabrał Jan Korenc: „Spotkanie jest okazją do podsumowania nie tylko działalności KBA CEE w minionym roku, ale też pierwszego pełnego roku mojej prezesury. Cieszę się zatem podwójnie z faktu, że rok 2013 zakończyliśmy zgodnie z planem, przede wszystkim od strony sprzedażowej. Także integracja naszych zespołów z Polski, Czech i Słowacji przebiega w sposób zadowalający, z korzyścią dla klientów ze wszystkich trzech krajów”.
Reorganizacja struktur Koenig & Bauer
Jan Korenc nawiązał w swoim wystąpieniu do niedawnej informacji prasowej Koenig & Bauer anonsującej zmiany w strukturach koncernu. Dotkną one przede wszystkim sfery produkcyjnej, która zostanie skoncentrowana w pięciu lokalizacjach, m.in. w zakładach wytwarzających arkuszowe maszyny offsetowe w Radebeul i w Dobrušce. Firma zostanie podzielona na cztery jednostki biznesowe, działające w obszarach druku arkuszowego, zwojowego, zastosowań specjalistycznych i produkcji. „Ruch ten ma na celu dostosowanie struktury firmy Koenig & Bauer do zmieniających się warunków rynkowych – mówił Jan Korenc – oraz jej zoptymalizowanie, także pod kątem istniejących mocy produkcyjnych. Chciałbym przy tym zapewnić, że w żaden negatywny sposób zmiany te nie przełożą się na działalność naszej spółki oraz obsługiwanego przez nią regionu”.
Rok 2013 przyniósł kilka strategicznych ruchów Koenig & Bauer na rynku opakowaniowym. Firma przejęła w nim włoskiego producenta wąskowstęgowych maszyn fleksograficznych – Flexotecnica oraz niemieckiego dostawcę maszyn do zadrukowywania nietypowych podłoży (m.in. szkła, tworzyw sztucznych) – Kamann. „Tym samym wzmocniliśmy w jeszcze większym stopniu pozycję lidera na szeroko rozumianym rynku opakowań – mówił Jan Korenc.
Nowe obszary działania
Poza wspomnianymi przejęciami, koncern Koenig & Bauer utrzymał w ub.r. dominującą pozycję na rynku maszyn stosowanych przy produkcji druków zabezpieczonych (poprzez spółkę KBA NotaSys). Firma konsekwentnie realizuje też plany związane z rozwojem własnej technologii druku cyfrowego. Po premierze rynkowej na targach drupa 2012, na ubiegłorocznej wystawie Hunkeler Innovationdays została zaprezentowana udoskonalona wersja maszyny KBA RotaJET 76, której dwa pierwsze egzemplarze już pracują u klientów.
Jeżeli chodzi o KBA CEE, rok ubiegły oznaczał dla spółki wejście na rynek systemów zarządzania drukarnią MIS (umowa o strategicznej współpracy z firmą Cicero Stapro Group, będącą niemal monopolistą na tym rynku w Czechach i na Słowacji) oraz materiałów eksploatacyjnych (w ramach dedykowanego działu PressConsum). Te ostatnie są oferowane na podstawie umów OEM z czołowymi producentami w branży oraz stale testowane na maszynach z rodziny KBA Rapida w centrum technologicznym Koenig & Bauer w Radebeul.
KBA CEE: w pierwszej piątce
Podczas konferencji poinformowano, że spółka KBA CEE znalazła się wśród pięciu najlepiej prosperujących lokalnych oddziałów Koenig & Bauer w 2013 roku. „Wyprzedziły nas tylko filie działające na tak potężnych rynkach jak USA, Chiny, Niemcy i Francja – podkreślał Jan Korenc. – Sukces ten wynika nie tylko ze zrealizowanych celów sprzedażowych, ale też szeregu działań integrujących zespoły handlowców i serwisantów z Polski, Czech i Słowacji, którzy służą sobie nawzajem wiedzą i kwalifikacjami”.
W Polsce za sprzedaż i serwis od 1 kwietnia ub.r. odpowiada Grzegorz Szymczykowski, który nadzoruje pracę czterech regionalnych szefów sprzedaży i pięciu jednostek serwisowych (zarówno własnych, jak też autoryzowanych dealerów). „Podobne stanowiska istnieją w naszych strukturach w Czechach i na Słowacji – mówił Jan Korenc. – Synergia wynikająca ze wspólnego nadzoru nad sprzedażą i serwisem jest oczywista. Grzegorz Szymczykowski dodatkowo opiekuje się kluczowymi klientami”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com
Fot.: swiatpoligrafiipro.pl