Podczas odbywającego się we wrześniu w Sorrento kongresu ECMA/Pro Carton wręczono doroczne nagrody „Carton of the Year”. Przyznawane są one przez stowarzyszenie ECMA wyjątkowym opakowaniom, stworzonym na bazie kartonu. Wśród tegorocznych laureatów znalazły się trzy firmy wykorzystujące podłoża Stora Enso. Tytuł „Kartonu Roku 2014” przypadł opakowaniu na perfumy Fernanda Brandao, wyprodukowanemu – z zastosowaniem kartonu Ensocoat 2S – przez Carl Edelmann GmbH. Z kolei karton CKB został wykorzystany przy produkcji opakowań, które zwyciężyły w kategoriach „Karton najbardziej przyjazny środowisku” i „Opakowanie na żywność”.
W przypadku nagrodzonego tytułem „Kartonu Roku” opakowania Fernanda Brandao członkowie jury byli pod szczególnym wrażeniem wysokiej jakości druku oraz zastosowania hologramów. Uwagę jurorów zwrócił też innowacyjny, asymetryczny kształt opakowania – wcześniej ich zdaniem niespotykany. Wśród zalet opakowania wymieniano także atrakcyjny wygląd oraz przyjemny kontakt dotykowy. Nagrodę – jak uzasadniono w werdykcie – przyznano za wyjątkowość oraz umiejętność wyróżnienia się opakowania na półce sklepowej, co w bardzo konkurencyjnym segmencie, jakim są wyroby perfumeryjne, jest szczególnie ważne.
„Konkurs ECMA po raz kolejny okazał się ogromnym sukcesem dla Stora Enso. Jesteśmy dumni, że aż trzy produkty, do których wytworzenia wykorzystano nasze kartony, zdobyły w nim nagrody. Co więcej, jeden z nich zdobył najważniejszy tytuł – „Kartonu Roku”. Nagrodzona praca stanowi przykład mistrzowskiego połączenia piękna i sztuki pakowania. Swój udział w jej sukcesie miał karton Ensocoat 2S, w dużej mierze za sprawą idealnej powierzchni, gwarantującej wspaniałe efekty w druku. Dwie pozostałe, wyróżnione w konkursie prace – kalendarz adwentowy i pudełko na lody – obrazują z kolei wszechstronność naszego portfolio produktów, które pozwala na optymalny wybór kartonu w zależności od końcowego zastosowania” – mówi Öystein Aksnes, dyrektor w segmencie opakowań ogólnych Stora Enso.
Nagroda w kategorii produktu „Najbardziej przyjaznego dla środowiska” przypadła w udziale kalendarzowi adwentowemu Confiserie Reber, w którym zastosowano innowacyjną kartonową wkładkę. W zamyśle jego projektantów zastąpiła ona zwyczajowo wykorzystywane w tego typu kalendarzach wkładki styropianowe, oddzielające od siebie jego zawartość, jaką są słodycze. Jak podkreślali w uzasadnieniu członkowie jury, po raz pierwszy spotkali się oni z tego typu wysublimowanym projektem. Dzięki zastosowaniu kartonu CKB – zamiast styropianu – całość można bez problemu poddać recyklingowi, a końcowy efekt jest zdaniem jurorów nadzwyczajny. Producentem kalendarza jest firma Mayr-Melnhof Packaging Austria.
W kategorii „Opakowań na żywność” nagrodzone zostało pudełko na lody, również wykonane na bazie kartonu CKB. Jak podkreślało w swoim uzasadnieniu jury, wyróżnia się ono na tle konkurencji od strony wizualnej jak i dotykowej. Kształt i elementy dekoracyjne naniesione na obie strony kartonowych elementów przesuwnych (wykonane w technice cięcia laserem) sprawiają, że – zdaniem jurorów – ma się do czynienia z produktem z jednej strony ekskluzywnym, z drugiej – niezwykle naturalnym. Bazujące na włóknach podłoże i zaawansowana technika sprawiły, że opakowanie stało się bardziej przyjazne środowisku i tańsze w produkcji. Jego wytworzenia podjęła się firma Pringraf, a dostawcą kartonu była hurtownia Cartularia.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com