Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za 2. kwar­tał 2014: zysk net­to w wy­so­ko­ści 28 mln eu­ro, 3% wzrost ma­rży zy­sku brut­toPoprzedni artykuł 

Kon­cern Ag­fa­-Ge­va­ert po­in­for­mo­wał o wy­ni­kach fi­nan­so­wych za 2. kwar­tał br. Fir­ma w spo­sób zna­czący zwi­ęk­szy­ła w nim wy­so­ko­ść zy­sku net­to, który wy­ni­ósł 28 mln eu­ro. Po­pra­wie – o 3 % – ule­gła też ma­rża zy­sku brut­to. Kon­cern ob­ni­żył jed­no­cze­śnie swo­je za­dłu­że­nie net­to, które­go war­to­ść wy­no­si obec­nie 176 mln eu­ro. Sa­tys­fak­cjo­nu­jące wy­ni­ki fi­nan­so­we zo­sta­ły osi­ągni­ęte po­mi­mo wci­ąż sła­bej ko­niunk­tu­ry na ryn­kach wscho­dzących i nie­sprzy­ja­jących różnic kur­so­wych.

Ko­men­tu­jąc wy­ni­ki 2. kwar­ta­łu Ch­ri­stian Re­inau­do, pre­zes Ag­fa­-Ge­va­ert, po­wie­dział: „Uzy­ska­ne w 2. kwar­ta­le br. re­zul­ta­ty odzwier­cie­dla­ją wci­ąż nie­naj­lep­szą sy­tu­ację go­spo­dar­czą w nie­których re­jo­nach świa­ta, w tym na wi­ęk­szo­ści ryn­ków roz­wi­ja­jących się. Jed­nak na­wet w tych nie­sprzy­ja­jących oko­licz­no­ściach uda­ło nam się osi­ągnąć naj­wa­żniej­sze ce­le. Jed­nym z nich by­ła ko­lej­na po­pra­wa ma­rży zy­sku brut­to, ko­re­lu­jąca z za­ło­żo­nym przez nas dwu­cy­fro­wym wska­źni­kiem zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBITDA. Co wi­ęcej, wdro­żo­ne pro­gra­my oszczęd­no­ścio­we, dzia­ła­nia zwi­ąza­ne z ogra­ni­cze­niem kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji oraz sprzy­ja­jąca sy­tu­acja na ryn­kach su­row­co­wych po­zwo­li­ły w osi­ągni­ęciu bar­dzo do­bre­go zy­sku net­to. W 2. kwar­ta­le od­no­to­wa­li­śmy też sa­tys­fak­cjo­nu­jącą war­to­ść prze­pły­wów go­tów­ko­wych, cze­go efek­tem jest dal­sza re­duk­cja za­dłu­że­nia net­to. Te ele­men­ty po­zo­sta­ną dla nas klu­czo­we ta­kże w dru­giej po­ło­wie ro­ku. Tym­cza­sem chce­my skon­cen­tro­wać dzia­ła­nia na utrzy­ma­niu i po­pra­wie naj­wa­żniej­szych wska­źni­ków fi­nan­so­wy­ch”.

Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za 2. kwar­tał 2014
Przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa­-Ge­va­ert wy­nio­sły w 2. kwar­ta­le 732 mln eu­ro, co ozna­cza spa­dek o 11,1% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ub.r. (8,3% wy­łącza­jąc różni­ce kur­so­we). Wpły­nęły na to przede wszyst­kim sła­ba ko­niunk­tu­ra go­spo­dar­cza na wi­ęk­szo­ści ryn­ków wscho­dzących, nie­sta­bil­na sy­tu­acja po­li­tycz­na w nie­których re­gio­nach świa­ta oraz nie­co gor­sze oto­cze­nie ryn­ko­we w ob­sza­rze dzia­łal­no­ści Ag­fa He­al­thCa­re (przede wszyst­kim w USA).
Ma­rża zy­sku brut­to Ag­fa­-Ge­va­ert wzro­sła w oma­wia­nym okre­sie do 31,8% war­to­ści przy­cho­dów ze sprze­da­ży (w po­rów­na­niu z 28,8% w ana­lo­gicz­nym okre­sie ub.r. i 29,3% w 1. kwar­ta­le br.). Wpływ na to mia­ły przede wszyst­kim wpro­wa­dzo­ne pro­gra­my oszczęd­no­ścio­we oraz sprzy­ja­jąca sy­tu­acja na ryn­kach su­row­co­wych. Kosz­ty zwi­ąza­ne z ob­słu­gą sprze­da­ży i ogól­ną ad­mi­ni­stra­cją sta­no­wi­ły w 2. kwar­ta­le br. 19,2% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Wy­dat­ki na ce­le ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we wy­nio­sły w oma­wia­nym okre­sie 37 mln eu­ro (o 1 mln wi­ęcej niż przed ro­kiem).
Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej ca­łej gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert za 2. kwar­tał 2014, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA) oraz zysk ope­ra­cyj­ny (EBIT) wzro­sły w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ub.r. i wy­nio­sły – od­po­wied­nio – 9,7% i 7,1% war­to­ści przy­cho­dów ze sprze­da­ży.
Wy­dat­ki re­struk­tu­ry­za­cyj­ne i kosz­ty jed­no­ra­zo­we za­mknęły się w 2. kwar­ta­le br. ro­ku kwo­tą 2 mln eu­ro, przy 31 mln eu­ro przed ro­kiem. Kosz­ty fi­nan­so­we net­to spa­dły z 21 mln eu­ro do 13 mln eu­ro. Wy­nik fi­nan­so­wy net­to za 2. kwar­tał 2014 wy­ni­ósł 28 mln eu­ro.
Na ko­niec 2. kwar­ta­łu 2014 ma­jątek Ag­fa­-Ge­va­ert miał war­to­ść 2 573 mln eu­ro (2 568 mln eu­ro na ko­niec ro­ku 2013). War­to­ść za­pa­sów ma­ga­zy­no­wych osi­ągnęła po­ziom 561 mln eu­ro, a okres ma­ga­zy­no­wa­nia wy­ni­ósł 107 dni. Na­le­żno­ści han­dlo­we (nie­uwzględ­nia­jące odro­czo­nych przy­cho­dów ze sprze­da­ży i za­li­czek wpła­co­nych przez klien­tów) wy­nio­sły w 2. kwar­ta­le br. 399 mln eu­ro (55 dni), zaś zo­bo­wi­ąza­nia han­dlo­we 241 mln eu­ro (46 dni). Dług fi­nan­so­wy net­to, które­go war­to­ść na ko­niec 2013 ro­ku wy­no­si­ła 217 mln eu­ro (299 mln eu­ro na ko­niec 2. kwar­ta­łu ub.r.), spa­dł do po­ziomu 176 mln eu­ro. War­to­ść prze­pły­wów pie­ni­ężnych net­to z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej wy­nio­sła w oma­wia­nym okre­sie 32 mln eu­ro.

Wy­ni­ki Ag­fa Gra­phics za 1. kwar­tał 2014
Przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics wy­nio­sły w 2. kwar­ta­le te­go ro­ku 339 mln eu­ro, co ozna­cza spa­dek o 10,8% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem 2013 r. Wy­łącza­jąc różni­ce kur­so­we, spa­dek wy­ni­ósł 8,7%. Fir­ma od­czu­ła tym sa­mym skut­ki gor­szej ko­niunk­tu­ry go­spo­dar­czej na wi­ęk­szo­ści ryn­ków wscho­dzących. Na wy­ni­ki dzia­łu pre­press wpływ mia­ły dal­sze spad­ki w ob­sza­rze pro­duk­tów ana­lo­go­wych oraz pre­sja ce­no­wa w za­kre­sie roz­wi­ązań CtP i ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych do nich sto­so­wa­nych. Po­mi­mo nie­sprzy­ja­jące­go kli­ma­tu in­we­sty­cyj­ne­go, za­do­wa­la­jące, zy­skow­ne re­zul­ta­ty od­no­to­wał dział in­kje­to­wy. Wpływ na to mia­ło m.in. po­ja­wie­nie się w je­go ofer­cie ko­lej­nych in­no­wa­cyj­nych roz­wi­ązań do dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go. Swój udział w przy­cho­dach ca­łe­go dzia­łu po­wi­ęk­sza­ją de­dy­ko­wa­ne, stwo­rzo­ne przez Ag­fa Gra­phics atra­men­ty UV. Znaj­du­ją one za­sto­so­wa­nie w kom­plek­so­wych roz­wi­ąza­niach, ofe­ro­wa­nych przez in­te­gra­to­rów sys­te­mo­wych, part­ne­rów OEM oraz in­ne spe­cja­li­stycz­ne przed­si­ębior­stwa z różnych ob­sza­rów ryn­ku.
Ma­rża zy­sku brut­to wy­nio­sła w 2. kwar­ta­le 2014 ro­ku 29,5% (przy 25,5% przed ro­kiem). Wzrost ten był efek­tem po­zy­tyw­nej sy­tu­acji na ryn­kach su­row­co­wych oraz wdro­żo­nych dzia­łań oszczęd­no­ścio­wych i re­struk­tu­ry­za­cyj­nych. W efek­cie zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej Ag­fa Gra­phics, wy­ni­ósł w 2. kwar­ta­le br. 28,9 mln eu­ro (8,5% sprze­da­ży), zaś zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej (EBIT) za­mknął się kwo­tą 21,5 mln eu­ro (6,3% sprze­da­ży). W tym dru­gim przy­pad­ku wzrost – rok do ro­ku – wy­ni­ósł nie­mal 70%.

W ob­sza­rze roz­wi­ązań mo­bil­nych dla wy­daw­nictw Ag­fa Gra­phics wpro­wa­dzi­ła w 2. kwar­ta­le br. na ry­nek ko­lej­ną, udo­sko­na­lo­ną wer­sję opro­gra­mo­wa­nia Ever­si­fy. Za­de­biu­to­wa­ła ona pod­czas World New­spa­per Con­fe­ren­ce w Tu­ry­nie. Ever­si­fy umo­żli­wia au­to­ma­ty­za­cję ca­łe­go cy­klu work­flow w ob­sza­rze pro­duk­cji ga­ze­to­wej i do­sto­so­wa­nie tre­ści pu­bli­ka­cji do różnych urządzeń prze­no­śnych, ta­kich jak ta­ble­ty czy smart­fo­ny. Jed­na z no­wo wpro­wa­dzo­nych funk­cji po­zwa­la wy­daw­com na pro­mo­cję różnych ty­tu­łów ga­ze­to­wych za po­mo­cą jed­nej, wspól­nej apli­ka­cji.
Je­że­li cho­dzi o pro­duk­cyj­ne roz­wi­ąza­nia ga­ze­to­we, 2. kwar­tał br. przy­ni­ósł fir­mie Ag­fa Gra­phics istot­ne kon­trak­ty, pod­pi­sa­ne m.in. z wy­daw­nic­twa­mi Al Ghad (Jor­da­nia), Im­pren­sa Ofi­cial do Esta­do do Rio de Ja­ne­iro (Bra­zy­lia) i Asa­hi Shim­bun (Ja­po­nia). Ta ostat­nia fir­ma, będąca jed­nym z naj­wi­ęk­szych wy­daw­ców pra­so­wych na świe­cie, zde­cy­do­wa­ła się na wdro­że­nie w części pro­duk­cji bez­od­czyn­ni­ko­wych płyt ter­mo­czu­łych Azu­ra.
Ag­fa Gra­phics pod­pi­sa­ła też umo­wy z dru­kar­nia­mi ak­cy­den­so­wy­mi z re­gio­nu Ja­po­nii, m.in. z Ni­shi­ka­wa i Ha­ra­ta Prin­ting. Z ko­lei Sun­gwon Ad­pia, naj­wi­ęk­sza dru­kar­nia zwo­jo­wa w Ko­rei Po­łu­dnio­wej, przedłu­ży­ła kon­trakt na do­sta­wy płyt Azu­ra. Ar­gen­ty­ńska dru­kar­nia Mul­ti­po­ster za­ku­pi­ła kom­plek­so­we roz­wi­ąza­nie pre­press, po­zwa­la­jące na wy­daj­ną pro­duk­cję pla­ka­tów wiel­ko­for­ma­to­wych. Kon­trakt uwzględ­nia 4-let­nią do­sta­wę płyt Azu­ra.

Spek­ta­ku­lar­ny suk­ces osi­ągnął w 2. kwar­ta­le dział in­kje­to­wy. Trzy roz­wi­ąza­nia z te­go seg­men­tu, stwo­rzo­ne przez Ag­fa Gra­phics, zo­sta­ły uho­no­ro­wa­ne pre­sti­żo­wy­mi na­gro­da­mi EDP Award, przy­zna­wa­ny­mi przez Eu­ro­pe­an Di­gi­tal Press As­so­cia­tion. Wręczo­ne zo­sta­ły pod­czas ma­jo­wych tar­gów Fe­spa Di­gi­tal w Mo­na­chium, a wśród na­gro­dzo­nych pro­duk­tów zna­la­zły się: Asan­ti (ja­ko naj­lep­szy work­flow dla ryn­ku Sign & Di­splay), plo­ter Je­ti Ti­tan HS i atra­men­ty Al­ta­mi­ra LM.
Pod­czas tej sa­mej wy­sta­wy Ag­fa Gra­phics wpro­wa­dzi­ła na ry­nek udo­sko­na­lo­ną wer­sję „hy­bry­do­we­go” plo­te­ra Ana­pur­na M2050i. Jest on do­stęp­ny w wer­sji ko­mer­cyj­nej od 3. kwar­ta­łu br., a jed­ną z je­go naj­wi­ęk­szych za­let jest zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści o na­wet 75% (w za­le­żno­ści od sto­so­wa­ne­go try­bu pro­duk­cji).
W 2. kwar­ta­le br. utrzy­ma­na zo­sta­ła wy­so­ka sprze­daż plo­te­rów wiel­ko­for­ma­to­wych z se­rii Ana­pur­na i Je­ti. War­to od­no­to­wać ta­kże ko­lej­ne wdro­że­nia sys­te­mu Asan­ti, de­dy­ko­wa­ne­go na ry­nek pro­duk­cji wiel­ko­for­ma­to­wej. Wśród je­go użyt­kow­ni­ków po­cząw­szy od te­go ro­ku są ta­kże fir­my z Pol­ski – je­go pierw­szym na­byw­cą z na­sze­go kra­ju by­ła fir­ma Kse­ro­pla­st-Plus z pod­po­zna­ńskie­go Za­krze­wa. Wie­lu klien­tów Ag­fa Gra­phics wy­mie­nia Asan­ti ja­ko je­den z ele­men­tów de­cy­du­jących o wy­bo­rze roz­wi­ązań wiel­ko­for­ma­to­wych wła­śnie te­go pro­du­cen­ta.
Fir­ma Pha­se 3 Mar­ke­ting & Com­mu­ni­ca­tions zo­sta­ła z ko­lei pierw­szym w USA użyt­kow­ni­kiem no­wej, wy­so­ko­wy­daj­nej wer­sji plo­te­ra Je­ti Ti­tan HS. Ma­szy­ny z se­rii Je­ti Ti­tan zo­sta­ły rów­nież do­star­czo­ne do firm XL Me­dia Gro­up (lo­ka­li­za­cje w Ugan­dzie i An­go­li), Be­stia Gra­fi­ca (Ar­gen­ty­na) czy ARW Fo­cus z Wro­cła­wia. Suk­ce­sy na ryn­kach wscho­dzących świ­ęcił plo­ter Ana­pur­na M2050, który zna­la­zł ko­lej­nych na­byw­ców z kra­jów ta­kich jak: Ara­bia Sau­dyj­ska, Zjed­no­czo­ne Emi­ra­ty Arab­skie, Ni­ge­ria, Tur­cja i Ro­sja. Nie za­bra­kło wśród nich ta­kże klien­tów z Pol­ski, cho­ćby firm Amis czy Lam­bit. Co cie­ka­we, część z nich po­cho­dzi spo­za ty­po­we­go seg­men­tu po­li­gra­ficz­no­-re­kla­mo­we­go. Plo­te­ry Ag­fa Gra­phics cie­szą się co­raz wi­ęk­szą po­pu­lar­no­ścią m.in. wśród pol­skich przed­si­ębiorstw z bra­nży de­ko­ro­wa­nia ce­ra­mi­ki i szkła.

Wa­żnym wy­da­rze­niem dla Ag­fa Gra­phics był udział w pierw­szej edy­cji tar­gów InPrint, zor­ga­ni­zo­wa­nych w kwiet­niu w Ha­no­we­rze. Będąc part­ne­rem za­ło­ży­ciel­skim, fir­ma za­pre­zen­to­wa­ła na tej wy­sta­wie mo­żli­wo­ści za­sto­so­wa­nia tech­ni­ki in­kjet UV w różnych ob­sza­rach prze­my­sło­wych, nie­ko­niecz­nie zwi­ąza­nych z kla­sycz­ną po­li­gra­fią czy re­kla­mą. We współpra­cy z part­ne­ra­mi tech­no­lo­gicz­ny­mi, po­ka­zy­wa­no wa­rian­ty zin­te­gro­wa­nia roz­wi­ązań dru­ku­jących Ag­fa Gra­phics z li­nia­mi wy­twór­czy­mi użyt­ko­wa­ny­mi w różnych dzie­dzi­nach prze­my­słu. Z my­ślą o nich fir­ma po­tra­fi stwo­rzyć de­dy­ko­wa­ne re­cep­tu­ry atra­men­tów UV, do­sto­so­wa­ne do spe­cy­fi­ki pro­duk­cji i fi­nal­nych za­sto­so­wań.

Ag­fa­-Ge­va­ert i Ag­fa Gra­phics – wy­ni­ki po 6 mie­si­ącach
W pierw­szych sze­ściu mie­si­ącach br. przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa­-Ge­va­ert wy­nio­sły 1 273 mln eu­ro (spa­dek o 11,4% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ub.r.), zaś ma­rża zy­sku brut­to wzro­sła z 28,8% war­to­ści sprze­da­ży do 30,6%. Zysk ope­ra­cyj­ny EBITDA po­zo­stał na nie­zmie­nio­nym po­zio­mie (97 mln eu­ro), na­to­miast zysk ope­ra­cyj­ny EBIT zwi­ęk­szył się o 8,8% – z 57 mln eu­ro do 62 mln eu­ro. Wy­nik fi­nan­so­wy za 1. półro­cze za­mknął się kwo­tą 29 mln eu­ro (11 mln eu­ro przed ro­kiem), przy war­to­ści prze­pły­wów go­tów­ko­wych z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej w wy­so­ko­ści 63 mln eu­ro (15 mln eu­ro przed ro­kiem).

Przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics wy­nio­sły w oma­wia­nym okre­sie 666 mln eu­ro (spa­dek o 11,3% w po­rów­na­niu z 1. półro­czem 2013). Spek­ta­ku­lar­ne wzro­sty od­no­to­wa­ły na­to­miast wska­źni­ki zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBITDA (wzrost o 38,9% z 35,5 mln eu­ro do 49,3 mln eu­ro) oraz zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBIT (99,4% z 17,1 mln eu­ro do 34,1 mln eu­ro).

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com
pho­to cre­dit: Alan Cle­aver via pho­to­pin cc

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści