Podczas targów World Publishing Expo 2014 firma Ferag zaprezentowała szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które mają być wsparciem dla wydawców i drukarń gazetowych we wprowadzaniu przez nich na rynek nowych usług i rozszerzaniu oferty. Posiadając niezwykle szerokie portfolio produktów, Ferag pomaga im w realizowaniu bezpiecznych planów inwestycyjnych oraz penetrowaniu zupełnie nowych segmentów rynku, m.in. poprzez tworzenie wyrobów o wartości dodanej.
EasySert – nowe zastosowania w zakresie reklamy bezpośredniej
Znany od lat system EasySert bazuje na sprawdzonej, uniwersalnej metodzie wkładkowania, stworzonej przez firmę Ferag. Poza wykorzystywaniem go w typowej produkcji gazetowej, technologia ta coraz częściej znajduje zastosowanie także przy kompletowaniu materiałów typu direct mailing. Trend ten podchwytuje wiele krajowych instytucji pocztowych oraz wydawnictw prasowych i inwestuje w EasySert z myślą o nowych grupach docelowych. Najważniejszym zadaniem urządzenia jest w tym przypadku zbieranie wybranych pakietów reklamowych. EasySert znakomicie się tu sprawdza, oferując użytkownikom możliwość zainstalowania nawet 40 nakładaków. Wydawcy gazetowi coraz częściej używają także tę linię do wkładkowania jednego dodatku w drugi. To dla nich zupełnie nowy kawałek rynkowego tortu, dotychczas zdominowany przez drukarnie akcydensowe.
TapeFix zamiast okładki
Jeszcze do niedawna dodatki reklamowe, zbierane w urządzeniu EasySert z myślą o stworzeniu przesyłki typu direct mailing, były łączone wyłącznie z klasyczną okładką. Alternatywą dla niej jest TapeFix. Zamiast okładki, w rozwiązaniu tym znajdują zastosowanie samoprzylepne taśmy, które spinają pakiet z dodatkami reklamowymi.
Jego użytkownikami od niedawna są m.in. dwie francuskie firmy, specjalizujące się w usługach marketingu bezpośredniego. W obu przypadkach użytkowane przez nie linie EasySert składają się z 28 nakładaków. Co istotne, niemal 100% realizowanej tu produkcji w zakresie pakietów reklamowych (co daje liczbę 2 mln egz. tygodniowo) jest dystrybuowanych właśnie z zastosowaniem TapeFix. Przeciętnie w jednym pakiecie mieści się 9 wkładek reklamowych. Maksymalnie jest ich 20, spinane są taśmą samoprzylepną w poprzek grzbietu.
MiniSert: bardziej uniwersalny niż można oczekiwać
Zdaniem firmy Ferag na nowe zlecenia i nowych klientów mogą liczyć także drukarnie prasowe, które zdecydowały się przejść z ręcznego na automatyczny sposób wkładkowania, wykorzystując urządzenie MiniSert. Może ono składać się z maksymalnie 12 nakładaków, a jego dużą zaletą jest możliwość otwierania produktów nieposiadających przefalcu bez konieczności wymiany systemu otwierającego. W efekcie uzyskuje się nowe warianty produktu finalnego. Jednym z nich jest obcięty z trzech stron produkt o powiększonym formacie, wkładany do grzbietu głównego. Otwieranie bez przefalcu pozwala też na wkładanie jednego suplementu w drugi; następnie trafiają one do wydania głównego. Zastosowanie MiniSert oznacza dla drukarń gazetowych możliwość sukcesywnego przejmowania zleceń z rynku akcydensowego.
Uzasadnione ekonomicznie inwestycje w wysoką wydajność
Na bazie sprawdzonego zestawu, składającego się z urządzeń UTR i MultiStack, firma Ferag opracowała nowy system transportu i tworzenia pakietów, bazujący na urządzeniach HPC (High Performance Conveyor) i HPS (High Performance Stacker). Połączono w nim najwyższej jakości szwajcarskie rozwiązania inżynieryjne z korzystną relacją ceny do jakości, umożliwiając tym samym wielu drukarniom zwiększenie automatyzacji w części ekspedycyjnej.
Z myślą o programowaniu produkcji pakietów i realizowanego inline nadruku stworzono działający w trybie dotykowym moduł Navigator Light. Jego modułowa budowa pozwala na zastosowanie w razie potrzeby wielu użytecznych funkcji, takich jak wkładkowanie części nakładu (przy regionalizacji wydań), adresowanie pojedynczych egzemplarzy itd. System HPC/HPS może zostać uzupełnić istniejącą linią produkcyjną, tworząc działające w trybie off-line rozwiązanie do obróbki końcowej, uwzględniające także wkładkowanie, zszywanie, obcinanie itd.
SNT-50: mniejsze koszty, prostsza logistyka
Jak wynika z informacji firmy Ferag, coraz więcej drukarń gazetowych decyduje się na zintegrowanie w ramach istniejącej linii bębna obcinającego SNT-50. Tylko w Szwajcarii w tym roku zakontraktowano cztery tego typu rozwiązania. Od września w czterech tutejszych zakładach poligraficznych drukowany jest tygodnik Coopzeitung, który ukazuje się w wersjach niemieckiej, francuskiej i włoskiej w łącznym nakładzie 2,5 mln egzemplarzy. Piąta drukarnia, zaangażowana w ten projekt, jest użytkownikiem bębna SNT-50 już od czterech lat.
Zdaniem drukarni, technologia ta wpłynęła na realizowane przez nią zlecenia, zwłaszcza na ich sens ekonomiczny. Jej wdrożenie oznaczało wyeliminowanie kosztów zewnętrznych, zaś poprawiona logistyka przyniosła wydawcy kolejne, wymierne oszczędności. Za sprawą SNT-50 drukarnie gazetowe mogą z powodzeniem zabiegać o typowo komercyjne zlecenia.
Navigator nie zna granic
Navigator to stworzone przez firmę Ferag narzędzie do planowania, kontroli i rejestracji wszystkich procesów, zachodzących na etapie logistyki. Wszystko po to, by finalny produkt trafił pod właściwy adres, nawet przy złożonym procesie wytwórczym i dystrybucyjnym. W skład pakietu Navigator wchodzi szereg aplikacji, obejmujących wszystkie elementy procesu produkcyjnego, w których obecna jest firma Ferag ze swoimi rozwiązaniami. Dostępne na rynku plug-iny pozwalają na definiowanie interfejsów z myślą o systemach firm trzecich.
Poza planowaniem ścieżki dotarcia do klienta, dodatki reklamowe mogą być tu łączone w ramach kolejnych sekwencji przy zastosowaniu opcjonalnej aplikacji Optimizer. Celem jest minimalizacja liczby zmian formatów i samych dodatków w działaniach związanych z reklamą bezpośrednią. Optimizer sugeruje użytkownikom optymalne – jak sama nazwa wskazuje – rozwiązania, eliminując konieczność podejmowania samodzielnych decyzji przez operatora.
ValuePlus: usługi jako wartość dodana
Pod ta nazwą kryje się globalna sieć serwisowa firmy Ferag, zatrudniająca wysoko wykwalifikowanych techników. Ich zadaniem jest zabezpieczenie produkcji, realizowanej w rozwiązaniach szwajcarskiego producenta. Oferowane przez nią usługi dzielą się na dwa rodzaje: Domino i Retrofit. Pierwsza z nich obejmuje wszelkie działania, mające na celu utrzymanie produkcji na najwyższym poziomie: kontrakty serwisowe, analizy, badania i przeglądy. W ramach usług Retrofit specjaliści z firmy Ferag przenoszą całe linie produkcyjne z miejsca na miejsce, bądź też konfigurują je na bazie indywidualnych elementów składowych. Ma to zagwarantować dalszą, wieloletnią żywotność rozwiązań tego producenta oraz długoterminową dostępność niezbędnych części zamiennych.
Oferta ValuePlus obejmuje także kontrakty na użytkowanie oprogramowania do kontroli produkcji i całodobowe wsparcie przez wszystkie dni tygodnia. Po autoryzacji ze strony klienta, technicy firmy Ferag uzyskują dostęp do układu kontrolującego pracę urządzenia poprzez bezpieczne połączenie typu VPN.
Jacek Bucholc, prezes Ferag Polska, mówi: „Oferta firmy Ferag ewoluuje i dostosowuje się do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Także wielu klientów z Polski korzysta z usług serwisowych, oferowanych w ramach ValuePlus. Targi World Publishing Expo pokazały po raz kolejny, że na rynku przetrwają wyłącznie te drukarnie gazetowe, które odpowiednio szybko wyjdą naprzeciw oczekiwaniom rynkowym. Mamy nadzieję, że nasze bogate portfolio produktów i usług będzie im w tym pomocne”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com