Zdobywające rynek proekologiczne rozwiązania w zakresie CtP, znajdujący coraz powszechniejsze zastosowanie druk hybrydowy oraz wysokowydajna produkcja gazet w technologii cyfrowej – to główne tematy przewodnie tegorocznej ekspozycji firmy Kodak na targach World Publishing Expo. Na jej stoisku, licznie odwiedzanym przez gości z całego świata, prezentowany był gazetowy system CtP Kodak Trendsetter News, umożliwiający naświetlanie bezprocesowych płyt Kodak Sonora News. Drugiego dnia targów odbyło się tu spotkanie prasowe, podczas którego zaprezentowane zostały ostatnie osiągnięcia technologiczne firmy Kodak. Poinformowano również o istotnych dla niej kontraktach, m.in. w obszarze cyfrowej produkcji gazetowej.
Stoisko firmy Kodak było zlokalizowane w ramach tzw. Digital Pavilion, grupującego dostawców, specjalizujących się w technologiach cyfrowych. Targi w Amsterdamie pokazały bowiem, że w coraz większym stopniu koncentruje ona swoją działalność właśnie na tym segmencie rynkowym, stale rozbudowując swoją ofertę w zakresie wysokowydajnych systemów drukujących i sterującego nimi oprogramowania.
O strategii firmy w segmencie gazetowym opowiadał podczas wspomnianego spotkania prasowego Philip Cullimore, dyrektor zarządzający w regionie EAMER: „Nasza aktywność w tym obszarze rynku, co obrazuje również ekspozycja targowa, uwzględnia trzy głównie zagadnienia. Pierwszym są szeroko rozumiane rozwiązania proekologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem bezprocesowych płyt Sonora News, umożliwiających zupełne wyeliminowanie etapu wywoływania. Drugi to produkcja hybrydowa, zakładająca łączenie w jednej linii produkcyjnej konwencjonalnej maszyny offsetowej bądź introligatorskiej i zintegrowanych z nimi modułów do cyfrowej personalizacji – tu mamy do zaoferowania systemy głowic Prosper S. Trzeci filar to zaawansowane, wysokowydajne systemy druku gazetowego, których przykładem jest niedawno wprowadzona na rynek maszyna Prosper 6000P. Oferuje ona jakość i wydajność zbliżoną do offsetu, stając się bardzo atrakcyjnym wyborem dla wydawców poszukujących alternatywnych rozwiązań, uwzględniających regionalizację wydań i personalizację treści przy zachowaniu zasad ekonomiki”.
Cyfrowy druk personalizowanych gazet
Na zakup maszyny Prosper 6000P w ostatnim czasie zdecydowała się firma Masar Printing & Publishing ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, której prezes – Samer Sabri Abdel Qader – był specjalnym gościem spotkania z mediami. W krótkim wystąpieniu przedstawił on przesłanki tej inwestycji, realizowanej z zupełnie nową strategią wydawnictwa w zakresie pozyskiwania nowych i utrzymania dotychczasowych czytelników: „Jesteśmy jedną z największych grup medialnych w regionie Środkowego Wschodu. Od wielu lat z powodzeniem korzystamy z rozwiązań firmy Kodak, m.in. z jej systemów CtP – także wielkoformatowych płyt, oprogramowania oraz maszyn Nexpress. Dlatego z zainteresowaniem odebraliśmy pojawienie się w jej ofercie nowego rozwiązania, dedykowanego na rynek gazetowy, jakim jest maszyna Prosper 6000P. Po wnikliwej analizie potrzeb naszych czytelników i możliwości tego urządzenia, doszliśmy do wniosku, że jest ono idealne do zrealizowania naszego nowego projektu biznesowego. Zakłada on stworzenie cyfrowej gazety, o obniżonej objętości i nakładzie, ale dopasowanej do indywidualnych potrzeb i oczekiwań odbiorcy. Dzięki technologii cyfrowej, zamiast kompletnego wydania, które w dużym stopniu go nie interesuje, otrzyma on swoją własną wersję gazety, z działami, które wskazał jako ważne i ciekawe. Gazeta, zamiast powiedzmy 64 stron będzie liczyła ich 16, co wpływa także na obniżenie ilości makulatury (będącej efektem zwrotów) oraz podnosi szeroko rozumianą proekologiczność naszych działań”.
Samer Sabri Abdel Qader podkreślał uniwersalność i dostosowanie maszyny Prosper 6000P do realiów rynku: „Dzięki prędkości sięgającej 300 m/min. mówimy o wydajności porównywalnej z maszyną konwencjonalną. Jej jakość również nie odbiega od offsetu, zaś szerokość wstęgi pozwala na produkcję gazet w wymaganym przez nas formacie. Nie bez znaczenia jest też koszt wytworzenia jednego egzemplarza, to bardzo ważny czynnik zwłaszcza przy realizacji krótkich serii, jakie tu zakładamy”.
Proekologiczna produkcja prepress
Występujący jako kolejny Olivier Claude – dyrektor generalny ds. druku i wiceprezes działu komercyjnego Kodak w regionie EAMER, podkreślał że pomimo ekspansji druku cyfrowego wciąż bardzo istotnym segmentem pozostaje prepress, zarówno w zakresie urządzeń, jak też dedykowanych im materiałom eksploatacyjnym. M.in. z tego względu na stoisku targowym zaprezentowana została nowa, zautomatyzowana wersja naświetlarki Kodak Trendsetter News, którą można wyposażyć w moduł SCU (Single Casette Unit). Umożliwia on automatyczne ładowanie i wyładowywanie z prędkością do 150 płyt/h.
Mówiąc o trzech filarach działalności firmy Kodak w segmencie gazetowym, Philip Cullimore wspomniał m.in. o systemach hybrydowych. Składa się na nie konwencjonalna zwojowa maszyna offsetowa bądź introligatorska oraz zintegrowane z nią głowice inkjetowe z serii Kodak Prosper S. Po pilotażowych instalacjach na ich powszechne wdrożenie decydują się największe europejskie grupy wydawnicze, m.in. Axel Springer. W ostatnich miesiącach zainstalowała ona głowice Prosper S we wszystkich maszynach zwojowych do druku gazetowego. „Mówimy tu o zupełnie nowych możliwościach w zakresie wzbogacania gazet o personalizację treści oraz dodawanie ważnych informacji na ostatnim etapie jej produkcji. Kody kreskowe i QR, numery loteryjne, zmienna grafika – to tylko część tego co można wprowadzić na wybranej stronie gazety, decydując o jej wyjątkowości i zwiększając lojalność czytelników – dodaje obecny na targach Sławomir Iwanowski, odpowiedzialny w firmie Kodak Polska za segment gazetowy. – Jak pokazują doświadczenia ich użytkowników z różnych stron świata, systemy Prosper S pomagają w zwiększeniu nakładów gazet oraz umożliwiają wprowadzanie nowych formatów reklamowych, bazujących na personalizacji”.
Głowice Prosper S pracują z prędkością do 900 m/min. (przy szerokości wstęgi 10,56 cm), dzięki czemu są w pełni dostosowane do wysokich wydajności hybrydowego (a więc uwzględniającego technologie tradycyjną i cyfrową) środowiska produkcji prasowej.
Targi World Publishing Expo były też okazją do promocji i prezentacji innych rozwiązań dla rynku gazetowego, znanych z oferty firmy Kodak: płyt termicznych ThermalNews PT (w których wyeliminowano etap wstępnego podgrzewania) oraz oferowanego wspólnie z niemiecką firmą wobe-team gazetowego systemu produkcyjnego wNewsNet Workflow 7.
„Nasze zaawansowane rozwiązania, zarówno te znane od dłuższego czasu jak i zupełnie nowe – przede wszystkim w zakresie technologii druku cyfrowego – spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających. Cieszymy się, że część z nich już znalazła swoich użytkowników na polskim rynku. Mamy jednocześnie nadzieję, że nasze stale rozbudowywane portfolio rozwiązań dla segmentu gazetowego będzie coraz bardziej atrakcyjne także dla wydawców i drukarń prasowych z Polski” – podsumowuje Sławomir Iwanowski.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com