Agfa Graphics, jako jeden z czołowych graczy na światowym rynku produkcji gazetowej, tradycyjnie miała swoje stoisko na zakończonych niedawno targach World Publishing Expo 2014 w Amsterdamie. Firma promowała na nich swoje szerokie portfolio produktów dedykowanych na rynek wydawniczy. W jego skład wchodzą rozwiązania produkcyjne (workflow, płyty, naświetlarki CtP), jak też znajdujące coraz powszechniejsze zastosowanie aplikacje do publikowania mobilnego, które mogą być użytkowane na dowolnym urządzeniu przenośnym: laptopie, tablecie czy smartfonie. Ze szczegółami oferty Agfa Graphics przygotowanej z myślą o World Publishing Expo dziennikarze branżowi mieli okazję zapoznać się podczas zorganizowanej w drugim dniu targów konferencji prasowej.
Obserwując trendy rynkowe i bacznie przyglądając się stale ewoluującej branży wydawniczej, Agfa Graphics już kilka lat temu wprowadziła do swojej oferty rozwiązania, umożliwiające tworzenie publikacji na różne platformy sprzętowe. Obecnie jej strategia dla rynku wydawniczego opiera się na dwóch segmentach: rozwiązaniach z zakresu publikowania mobilnego oraz rozwiązaniach produkcyjnych o typowo poligraficznych korzeniach.
O podłożu działań podejmowanych przez firmę mówiła podczas konferencji Reinhilde Alaert, kierująca działem rozwiązań gazetowych Agfa Graphics, prezentując szereg danych rynkowych, obrazujących zachodzące na nim zmiany i sygnalizujących dalsze przekształcenia. Przytoczyła przy tym wiele informacji, m.in. na temat globalnych przychodów ze sprzedaży gazet (wynoszą one 163 mld euro), poziomu czytelnictwa gazet drukowanych (czyta je niemal połowa dorosłych mieszkańców naszego globu) oraz wydań internetowych (po te z kolei sięga niemal co drugi użytkownik Internetu), wielkości dziennych nakładów gazet (tu wciąż odnotowywany jest wzrost w Azji, Ameryce Łacińskiej, na Środkowym Wschodzie oraz w Afryce), źródeł pozyskiwania informacji (rosnące znaczenie newsów pozyskiwanych cyfrowo, z udziałami zbliżonymi do newsów telewizyjnych), a także czasu poświęcanego na ich przeglądanie. „Na bazie tych danych można stwierdzić, że czytelnicy konsumują informację na różne sposoby, o różnych porach dnia i za pośrednictwem różnych środków przekazu i kanałów dotarcia. Wyzwaniem dla wydawców jest znalezienie odpowiedzi na nowe zachowania i zwyczaje czytelników” – mówiła Reinhilde Alaert.
Następnie przedstawiła pokrótce ofertę Agfa Graphics, która ma być odpowiedzią firmy – jako jednego z liderów na rynku gazetowym – na powyższe wyzwania. „Naszą strategię określiliśmy mianem M&P, gdzie M oznacza skrót od aplikacji mobilnych, zaś P – od systemów produkcyjnych. Targi World Publishing Expo to znakomite miejsce, by pokazać nasze najnowsze osiągnięcia technologiczne skierowane do odbiorców z obu tych segmentów” – dodała.
Nowe rozwiązania produkcyjne
Pierwszym z nowych rozwiązań produkcyjnych, jakie Agfa Graphics oficjalnie wprowadziła do oferty podczas World Publishing Expo 2014, była wysokowydajna naświetlarka Advantage N TR HS, umożliwiająca produkcję do 350 form drukowych na godzinę. Wyposażona w nowy silnik naświetlający, bazuje na sprawdzonej technologii fotopolimerowej, pozwalając na stosowanie zarówno płyt konwencjonalnych N94-V, jak też bezchemicznych N94-VCF. Jak poinformowano podczas konferencji, z tych drugich korzysta już 70% użytkowników gazetowych rozwiązań CtP marki Agfa Graphics.
Właśnie z myślą o wysokowydajnej, proekologicznej produkcji form drukowych Agfa Graphics stworzyła Attiro – przełomowe jej zdaniem rozwiązanie, pozwalające na obróbkę płyt bezchemicznych. Jest to wzbogacona, „kaskadowa” wersja urządzenia czyszcząco-gumującego (COU), wyposażona w trzy osobne stacje (dozujące specjalny roztwór) oraz moduł suszący. Po wstępnym wygrzaniu płyty z jej powierzchni – sukcesywnie w każdej stacji – usuwane są elementy niedrukujące. Następnie nanoszony jest na nią specjalny roztwór gumujący, a forma jest gotowa do założenia na maszynę. Reinhilde Alaert wymieniła kluczowe korzyści, wynikające z zastosowania Attiro: dwa razy dłuższa żywotność kąpieli, zredukowana o 50% częstotliwość konserwacji i czyszczenia urządzenia, redukcja zużycia roztworu gumującego o 75% oraz ilości generowanych odpadów o 17%.
Przez ostatnie miesiące system Attiro był testowany przez kilku europejskich partnerów technologicznych Agfa Graphics. Obecny na konferencji przedstawiciel jednego z nich – Eric Ellyn z belgijskiej drukarni Coldset Printing Partners – wyrażał się o tym nowym rozwiązaniu w samych superlatywach: „Od dłuższego czasu stawiamy na technologię bezchemiczną i instalacja Attiro była kolejnym, naturalnym krokiem tej strategii. Wpisała się bowiem doskonale w cały eko-projekt, jaki realizujemy. Po kilku miesiącach eksploatacji możemy jedynie potwierdzić wszystkie wymienione tu jej zalety: niższą ilość odpadów, mniej czasu poświęcanego na obsługę i konserwację, wydłużony cykl pracy i szeroko rozumianą przyjazność dla środowiska”. Eric Ellyn szczegółowo omówił doświadczenia swojej firmy z zastosowania Attiro podczas odbywającej się w czasie targów sesji konferencyjnej „Power of Print”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com