Xe­rox na Re­ma­Days 2015. Ro­zwój po­li­gra­fii w Pol­scePoprzedni artykuł 

W dniach 4–6 lu­te­go 2015 r. na jed­nych z naj­wi­ęk­szych w Eu­ro­pie Środ­ko­wej tar­gach bra­nży re­kla­mo­wej i po­li­gra­ficz­nej swo­je no­wo­ści po­ka­za­ła fir­ma Xe­rox. Na Re­ma­Days 2015 za­pre­zen­to­wa­no Xe­rox Ver­sant 2100 oraz sys­tem dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go Xe­rox Wi­de For­mat IJP 2000.

Pod­czas trzech dni tar­gów, zwie­dza­jący mo­gli za­po­znać się z ofer­tą 578 firm, re­pre­zen­tu­jących czte­ry sek­to­ry ak­tyw­no­ści w bra­nży re­kla­mo­wej (Ou­t&InDo­or, Gi­ft­sWorld, Tech­no­lo­gy­Park, Prin­tShow). W tym ro­ku na Mi­ędzy­na­ro­do­wych Tar­gach Re­kla­my i Po­li­gra­fii Re­ma­Days 2015 Xe­rox za­pre­zen­to­wał mo­żli­wo­ści no­wo­cze­sne­go śro­do­wi­ska pra­cy.

- Je­de­na­sta już edy­cja tar­gów Re­ma­Days po­ka­zu­je, jak dy­na­micz­nie roz­wi­ja­jącym się ryn­kiem jest bra­nża re­kla­mo­wa i po­li­gra­ficz­na. Wi­dać, że sek­tor ten zmie­nia się, szcze­gól­nie w kon­te­kście po­de­jścia bi­zne­so­we­go. Klien­ci co­raz częściej zwra­ca­ją uwa­gę nie tyl­ko na ce­nę roz­wi­ązań, ale na sze­reg in­nych, wa­żnych z punk­tu wi­dze­nia ich dzia­łal­no­ści, cech. Mo­del ten znaj­du­je odzwier­cie­dle­nie rów­nież w pro­duk­tach, które do­sto­so­wu­je­my do ich po­trzeb. Dla­te­go na Re­ma­Days 2015 pre­zen­to­wa­li­śmy, z jed­nej stro­ny wszech­stron­ny Xe­rox Ver­sant 2100 dru­ku­jący do 100 stron A4 na mi­nu­tę do 350 g w pe­łnym du­plek­sie do­sto­so­wa­ny do dru­ku sper­so­na­li­zo­wa­nych ma­te­ria­łów pro­mo­cyj­nych, a z dru­giej sys­tem dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go Xe­rox Wi­de For­mat IJP 2000, które­go naj­wa­żniej­szą spe­cy­fi­ka­cją jest szyb­ko­ść i wy­so­ka ja­ko­ść wydru­ku. Za­in­te­re­so­wa­nie ty­mi roz­wi­ąza­nia­mi by­ło, po­dob­nie jak w ro­ku ubie­głym, bar­dzo du­że, szcze­gól­nie wśród agen­cji re­kla­mo­wych, dru­kar­ni czy wy­daw­nictw. Na­szą pre­zen­ta­cję na tar­gach uzu­pe­łni­ło opro­gra­mo­wa­nie Fre­eFlo­wTM Co­re, au­to­ma­ty­zu­jące ob­słu­gę zle­ceń wydru­ku. – mówi An­na Mu­drak – Wer­pa­chow­ska, Pro­duct Ma­na­ger w Xe­rox Pol­ska.

Rok 2014 był dla Xe­rox bar­dzo in­ten­syw­ny, w lu­tym prze­jął fir­mę Im­pi­ka, spe­cja­li­zu­jącą się w tech­no­lo­gii prze­my­sło­we­go dru­ku in­kje­tu. W zwi­ąz­ku z tym w ofer­cie fir­my po­ja­wi­ło się wie­le no­wych roz­wi­ązań. W tym ro­ku wpro­wa­dzo­no ich na ry­nek bli­sko 20, za­rów­no dla ryn­ku pro­duk­cyj­ne­go, jak i biu­ro­we­go. No­we pro­duk­ty po­sze­rzy­ły ofer­tę fir­my, po­zwa­la­jąc znacz­nie le­piej od­po­wie­dzieć na po­trze­by ryn­ku.

W ubie­głym ro­ku w dru­kar­ni To­tem z po­wo­dze­niem wdro­żo­no pierw­szy iGe­n4 w Pol­sce. Suk­ces tej in­we­sty­cji wy­ni­ka przede wszyst­kim z trzech kwe­stii: po­wi­ęk­szo­ne­go for­ma­tu 364x660 mm, ma­to­we­go wy­ko­ńcze­nia na­dru­ku, co jest bar­dzo istot­ne w przy­pad­ku dal­szej obrób­ki ar­ku­sza oraz wy­so­kiej sta­bil­no­ści pro­ce­su dru­ko­wa­nia. Pro­dukt ten od­po­wia­da obec­nie po­trze­bom pol­skie­go ryn­ku z bar­dzo pro­ste­go po­wo­du – wo­lu­men dru­ku cy­fro­we­go osi­ągnął wresz­cie w na­szym kra­ju po­ziom wy­star­cza­jący do efek­tyw­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia iGe­na. Fir­my, które mia­ły do czy­nie­nia z ma­szy­ną pod­kre­śla­ją, że jest ona wy­jąt­ko­wo pro­sta w ob­słu­dze, co ma istot­ne zna­cze­nie przy ro­snących kosz­tach za­trud­nia­nia wy­kwa­li­fi­ko­wa­nej ka­dry.

Ro­zwój bra­nży po­li­gra­ficz­nej

Te­go­rocz­ne tar­gi Ra­ma­Days by­ły po­twier­dze­niem bar­dzo do­brej kon­dy­cji ryn­ku. Z ra­por­tu KPMG i Pol­skie­go Brac­twa Ka­wa­le­rów Gu­ten­ber­ga nt. po­li­gra­fii w Pol­sce wy­ni­ka, że bra­nża ma się do­brze – usłu­gi i pro­duk­ty ofe­ro­wa­ne przez pol­skich przed­sta­wi­cie­li te­go sek­to­ra cie­szą się ro­snącą po­pu­lar­no­ścią za gra­ni­cą. We­dług ra­por­tu, co trze­cia fir­ma po­li­gra­ficz­na oce­nia sy­tu­ację na ryn­ku ja­ko do­brą lub bar­dzo do­brą, pod­czas gdy w ubie­głym ro­ku ta­ką opi­nię na te­mat ryn­ku mia­ła za­le­d­wie co pi­ąta. Od­se­tek firm ma­jących pe­sy­mi­stycz­ną opi­nię na te­mat kon­dy­cji bra­nży, czy­li oce­niających sy­tu­ację ja­ko złą lub bar­dzo złą, zmniej­szył się z 40% do 21%. Bli­sko po­ło­wa ba­da­nych firm wpro­wa­dzi­ła w ci­ągu ostat­nich lat istot­ne in­no­wa­cje, a pra­wie 40% po­nio­sło wy­dat­ki na dzia­łal­no­ść ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­wą. Nie tyl­ko śred­nie i du­że, ale ta­kże ma­łe przed­si­ębior­stwa co­raz częściej de­cy­du­ją się na kom­plek­so­we roz­wi­ąza­nia in­for­ma­tycz­ne uspraw­nia­jące wie­le ob­sza­rów ich funk­cjo­no­wa­nia.

Jesz­cze kil­ka lat te­mu dru­ka­rze pa­trzy­li w przy­szło­ść z nie­po­ko­jem. Po­stępu­jąca cy­fry­za­cja dla wie­lu mo­gła ozna­czać na­wet ko­niec ery tra­dy­cyj­ne­go dru­ku. Dziś jed­nak oka­zu­je się, że ska­zy­wa­na przez nie­których na stop­nio­wy za­nik po­li­gra­fia od­na­la­zła się w no­wej rze­czy­wi­sto­ści. Or­ga­ni­za­cja PIRA sza­cu­je, że do 2016 r. świa­to­wy ry­nek po­li­gra­ficz­ny będzie rósł w tem­pie 1–1,5% rocz­nie. Pol­ska na tym tle wy­pa­da ko­rzyst­nie. Naj­now­szy ra­port KPMG i Pol­skie­go Brac­twa Ka­wa­le­rów Gu­ten­ber­ga (PBKG) wy­ka­zał, że pod względem licz­by przed­si­ębiorstw z bra­nży nasz kraj zaj­mu­je obec­nie si­ód­me miej­sce w Eu­ro­pie, a pod względem licz­by za­trud­nio­nych osób – szóste. W 2013 r. war­to­ść eks­por­tu prze­kro­czy­ła 5 mld zł, a od­se­tek przed­si­ębiorstw po­li­gra­ficz­nych po­sia­da­jących za­gra­nicz­nych klien­tów sta­le się zwi­ęk­sza.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Xe­rox Cor­po­ra­tion

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści