1 na 6 pra­cow­ni­ków biu­ro­wych oba­wia się utra­ty pra­cy w kon­se­kwen­cji po­dej­mo­wa­nia nie­wła­ści­wych de­cy­zjiPoprzedni artykuł 

Fir­ma Epi­cor So­ftwa­re Cor­po­ra­tion, świa­to­wy li­der na ryn­ku opro­gra­mo­wa­nia bi­zne­so­we­go dla przed­si­ębiorstw pro­duk­cyj­nych, dys­try­bu­cyj­nych, usłu­go­wych i han­dlu de­ta­licz­ne­go, ogło­si­ła re­zul­ta­ty naj­now­szych ba­dań, z których wy­ni­ka, że pre­sja po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji bi­zne­so­wych „w ciem­no” przez eu­ro­pej­skich pra­cow­ni­ków biu­ro­wych po­wo­du­je zwi­ęk­sze­nie ich po­zio­mu stre­su i nie­po­ko­ju, wy­ni­kające z bra­ku mo­żli­wo­ści spe­łnie­nia sta­wia­nych wo­bec nich ocze­ki­wań.

Wy­ni­ki ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go przez fir­mę ICM w imie­niu Epi­cor So­ftwa­re Cor­po­ra­tion po­ka­zu­ją, że po­nad trzy czwar­te eu­ro­pej­skich pra­cow­ni­ków biu­ro­wych (79 proc.), w który­mś mo­men­cie swo­jej pra­cy mu­sia­ło pod­jąć de­cy­zję nie­po­par­tą żad­ny­mi in­for­ma­cja­mi. Na­le­ży za­uwa­żyć, że ko­niecz­no­ść ta­kie­go dzia­ła­nia  mo­że mieć ne­ga­tyw­ny wpływ na zdro­wie i sa­mo­po­czu­cie per­so­ne­lu. 40 proc. pra­cow­ni­ków biu­ro­wych su­ge­ru­je, iż po­dej­mo­wa­nie de­cy­zji bez wy­star­cza­jących in­for­ma­cji pro­wa­dzi do wy­ższe­go, niż jest to po­trzeb­ne, po­zio­mu stre­su.

Jak wy­ni­ka z ba­da­nia, stres od­czu­wa­ny przez pra­cow­ni­ków mo­że być spo­wo­do­wa­ny oba­wa­mi o kon­se­kwen­cje po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji nie­po­par­tych do­sta­tecz­ną ilo­ścią in­for­ma­cji. Pra­cow­ni­cy są zda­nia, że efek­ty ta­kich de­cy­zji mo­gą go­dzić w ich oso­bi­stą re­pu­ta­cję (36 proc. ba­da­nych) i pro­wa­dzić do ni­skiej wy­daj­no­ści ich pra­cy (29 proc.). Niek­tórzy ba­da­ni wy­ra­zi­li oba­wę, że w na­stęp­stwie pod­jęcia złych de­cy­zji mo­gą na­wet stra­cić swo­ją pra­cę (17 proc.).

Skut­ki de­cy­zji po­dej­mo­wa­nych bez wy­star­cza­jących in­for­ma­cji wpły­wa­ją nie tyl­ko na wy­daj­no­ść pra­cow­ni­ków, ale rów­nież ca­łe­go przed­si­ębior­stwa. Kon­se­kwen­cja­mi dla bi­zne­su są: ni­ska wy­daj­no­ść bi­zne­so­wa (27 proc.), ni­ższe przy­cho­dy (22 proc.) i nie­obec­no­ść w pra­cy (7 proc.), często wy­mie­nia­na ja­ko re­zul­tat stre­su pra­cow­ni­ków.

Po­mi­mo tych za­gro­żeń, wie­lu pra­cow­ni­ków jest re­gu­lar­nie pro­szo­nych o po­dej­mo­wa­nie de­cy­zji nie­po­par­tych in­for­ma­cja­mi, z cze­go jed­na trze­cia (33 proc.) ro­bi to raz w ty­go­dniu, a 14 proc. co­dzien­nie. Wy­ni­ki ba­dań po­twier­dza­ją re­zul­ta­ty an­kie­ty PwC 2014 Big De­cis­sions “Gut & gi­ga­by­tes”, w której mniej niż jed­na trze­cia pra­cow­ni­ków (32 proc.) opi­su­je pro­ces po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji w swo­jej fir­mie ja­ko „po­par­ty do­kład­ny­mi da­ny­mi”.

Do­star­cza­nie od­po­wied­niej ilo­ści in­for­ma­cji mo­że być roz­wi­ąza­niem pro­ble­mów sy­gna­li­zo­wa­nych przez an­kie­to­wa­nych. Wi­ęk­szo­ść pra­cow­ni­ków jest zda­nia, że gdy­by fir­my  ko­rzy­sta­ły z lep­szych sys­te­mów, po­mo­gło­by im to le­piej wy­ko­ny­wać swo­je obo­wi­ąz­ki – po­nad po­ło­wa re­spon­den­tów (52 proc.) su­ge­ru­je, że roz­wi­ąza­nie pro­ble­mu  jest mo­żli­we dzi­ęki tech­no­lo­gii.

„Ze względu na re­pu­ta­cję fir­my, przy­cho­dy i do­bro pra­cow­ni­ków, istot­ne jest, że­by fir­my wy­ko­rzy­sty­wa­ły tech­no­lo­gie i sys­te­my, które umo­żli­wią pew­ne po­dej­mo­wa­nie de­cy­zji. Zwłasz­cza w bra­nżach ta­kich jak pro­duk­cja i dys­try­bu­cja, gdzie sy­tu­acja bi­zne­so­wa dy­na­micz­nie się zmie­nia i pa­nu­je wy­so­ka pre­sja – wła­ści­wie nie ma tam miej­sca na błędy” – po­wie­dział Ke­ith De­ane, EVP i Ge­ne­ral Ma­na­ger In­ter­na­tio­nal w fir­mie Epi­cor So­ftwa­re.

„Fir­my po­win­ny zmie­rzyć się z fak­tem, że ich pra­cow­ni­cy są na­ra­że­ni na stres wy­ni­ka­jący z ko­niecz­no­ści po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji bez wy­star­cza­jących in­for­ma­cji oraz oba­wia­ją się, mo­gącej być kon­se­kwen­cją tych dzia­łań, utra­ty pra­cy” – do­dał De­ane.

John Ather­ley, IT ma­na­ger opro­gra­mo­wa­nia Epi­cor ERP dla klien­ta Ma­her Li­mi­ted oraz czło­nek za­rządu Epi­cor EMEA User Gro­up uzu­pe­łnia: „Wraz z ogrom­ną ilo­ścią da­nych w fir­mach, wy­bór od­po­wied­nich in­for­ma­cji mo­że oka­zać się du­żym wy­zwa­niem. Nie po­win­no się lek­ce­wa­żyć wa­gi po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji w opar­ciu o pe­łne in­for­ma­cje. Od cza­su wpro­wa­dze­nia sys­te­mu ERP w na­szej fir­mie, pra­cow­ni­cy nie tyl­ko sta­li się bar­dziej za­do­wo­le­ni i pew­ni sie­bie, ale uda­je nam się rów­nież po­dej­mo­wać lep­sze de­cy­zje w krót­szym cza­sie, jak rów­nież znacz­nie roz­wi­jać na­szą dzia­łal­no­ść”.

Ma­jąc na uwa­dze po­moc przed­si­ębior­stwom w po­dej­mo­wa­niu lep­szych de­cy­zji, fir­ma Epi­cor opra­co­wa­ła ca­ło­ścio­we opro­gra­mo­wa­nie ERP, które umo­żli­wia im  do­stęp do da­nych ze wszyst­kich ob­sza­rów dzia­łal­no­ści fir­my, w ce­lu prze­ka­zy­wa­nia klu­czo­wych in­for­ma­cji oraz efek­tyw­ne­go pla­no­wa­nia. Ro­zwi­ąza­nie ERP to platfor­ma tech­no­lo­gicz­na dla firm, która wspie­ra je w pro­wa­dze­niu bi­zne­su za­rów­no dzi­siaj jak i w nad­cho­dzących la­tach – na do­wol­nym urządze­niu, w ka­żdej chwi­li, z ka­żde­go miej­sca na świe­cie. To roz­wi­ąza­nie bi­zne­so­we umo­żli­wia­jące sty­mu­lo­wa­nie wzro­stu i eks­pan­sji na no­we ryn­ki, za­chęca­jące przed­si­ębior­stwa do kon­tak­tu z klien­ta­mi, part­ne­ra­mi, pra­cow­ni­ka­mi i pro­duk­ta­mi w zu­pe­łnie no­wy, in­no­wa­cyj­ny spo­sób.

In­for­ma­cje o ba­da­niu

Ba­da­nie zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne przez fir­mę ICM Un­li­mi­ted, wcho­dzącą w skład gru­py ko­mu­ni­ka­cji mar­ke­tin­go­wej i ba­daw­czej Cre­ston Un­li­mi­ted, zlo­ka­li­zo­wa­nej w Wiel­kiej Bry­ta­nii (ma­rzec 2015). Ba­da­nie on­li­ne zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne wśród 500 pra­cow­ni­ków biu­ro­wych w Wiel­kiej Bry­ta­nii oraz 400 pra­cow­ni­ków biu­ro­wych w ka­żdym z wy­mie­nio­nych ryn­ków: Niem­cy, Szwe­cja, Zjed­no­czo­ne Emi­ra­ty Arab­skie, w ca­łko­wi­tej licz­bie 1700 osób. Wszyst­kie pra­ce zo­sta­ły prze­pro­wa­dzo­ne zgod­nie z nor­mą ISO 27001 & 20252.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Epi­cor So­ftwa­re Cor­po­ra­tion

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści