Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za 2. kwar­tał 2015: wzrost naj­wa­żniej­szych wska­źni­ków fi­nan­so­wychPoprzedni artykuł 

Kon­cern Ag­fa­-Ge­va­ert po­in­for­mo­wał o wy­ni­kach fi­nan­so­wych za 2. kwar­tał 2015 r. Fir­ma od­no­to­wa­ła w nim zna­czący wzrost przy­cho­dów (o 6,1%) oraz ma­rży zy­sku brut­to (do po­zio­mu 33,1%), re­ali­zu­jąc jed­no­cze­śnie zysk net­to na po­zio­mie 25 mln eu­ro. Jed­no­cze­śnie w ko­lej­nym kwar­ta­le z rzędu ob­ni­żo­ny zo­stał jej dług net­to. Dru­gi kwar­tał br. przy­ni­ósł też wzrost przy­cho­dów ze sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics; za­mknęły się one kwo­tą 349 mln eu­ro.

„Jest nam bar­dzo mi­ło za­ko­mu­ni­ko­wać, że po­zy­tyw­ne sy­gna­ły, ja­kie do­cie­ra­ły do nas z ryn­ku w pierw­szych trzech mie­si­ącach br., zo­sta­ły po­twier­dzo­ne ta­kże w 2. kwar­ta­le. To wzmac­nia na­szą wia­rę, że obra­li­śmy wła­ści­wą ście­żkę roz­wo­ju, by osi­ągnąć ce­le za­anon­so­wa­ne przy pu­bli­ka­cji wy­ni­ków fi­nan­so­wych za ubie­gły rok. Ba­zu­jąc na naj­wa­żniej­szych sty­mu­la­to­rach wzro­stu oraz ko­rzy­sta­jąc z osła­bie­nia eu­ro, od­no­to­wa­li­śmy w 2. kwar­ta­le br. zna­czący wzrost przy­cho­dów ze sprze­da­ży. To po­zwa­la wie­rzyć, że w śred­nio­okre­so­wej per­spek­ty­wie po­ziom 3 mld eu­ro zre­ali­zo­wa­nych ze sprze­da­ży jest re­al­ny. Dzi­ęki wdra­ża­nym z suk­ce­sa­mi pro­gra­mom re­struk­tu­ry­za­cyj­nym, po raz pierw­szy od pi­ęciu lat na­sza ma­rża zy­sku brut­to prze­kro­czy­ła po­ziom 33% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Je­ste­śmy ta­kże na do­brej dro­dze, by w ca­łym ro­ku 2015 zre­ali­zo­wać zysk EBITDA na po­ziomie zbli­żo­nym do 10%” – mówi Ch­ri­stian Re­inau­do, pre­zes i CEO kon­cer­nu Ag­fa­-Ge­va­ert.

Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za 2. kwar­tał 2015
Przy­cho­dy kon­cer­nu Ag­fa­-Ge­va­ert w 2. kwar­ta­le br. wy­nio­sły 691 mln eu­ro, co ozna­cza wzrost o 6,1% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ro­ku 2014. Co istot­ne, był to ko­lej­ny kwar­tał, w którym wska­źnik ten od­no­to­wał ten­den­cję wzro­sto­wą. Na po­zy­tyw­ne wy­ni­ki sprze­da­ży wpły­nęły m.in. zna­czące przy­cho­dy re­ali­zo­wa­ne przez dwa dy­na­micz­nie roz­wi­ja­jące się dzia­ły gru­py: in­kje­to­wy (wcho­dzący w skład Ag­fa Gra­phics) oraz cy­fro­wych roz­wi­ązań ra­dio­gra­ficz­nych i IT (wcho­dzący w skład Ag­fa He­al­thCa­re), jak też sprzy­ja­jące różni­ce kur­so­we.
Wdra­ża­ne przez fir­mę pro­gra­my oszczęd­no­ścio­we po­zwo­li­ły na wy­win­do­wa­nie ma­rży zy­sku brut­to do po­zio­mu 33,1% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Dla po­rów­na­nia wy­nio­sła ona 31,8% w 2. kwar­ta­le 2014 oraz 31,7% w 1. kwar­ta­le br.
Kosz­ty zwi­ąza­ne z ob­słu­gą sprze­da­ży i ogól­ną ad­mi­ni­stra­cją wy­nio­sły w 2. kwar­ta­le br. 19,2%. Wy­dat­ki na ce­le ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we za­mknęły się kwo­tą 37 mln eu­ro, co sta­no­wi 5,4% przy­cho­dów ze sprze­da­ży.
Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej ca­łej gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), zwi­ęk­szył się w 2. kwar­ta­le br. do po­zio­mu 10,4% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Zysk ope­ra­cyj­ny (EBIT) z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej wzrósł z ko­lei do po­zio­mu 8,1% war­to­ści sprze­da­ży.
Wy­dat­ki re­struk­tu­ry­za­cyj­ne i kosz­ty jed­no­ra­zo­we za­mknęły się w 2. kwar­ta­le 2015 kwo­tą 8 mln eu­ro (przy 2 mln eu­ro w ana­lo­gicz­nym okre­sie ub.r.). Kosz­ty fi­nan­so­we net­to po­zo­sta­ły na nie­zmie­nio­nym po­zio­mie 14 mln eu­ro. Kosz­ty po­dat­ko­we wy­nio­sły 9 mln eu­ro (przy 3 mln eu­ro przed ro­kiem). W efek­cie gru­pa osi­ągnęła kwar­tal­ny zysk net­to w wy­so­ko­ści 25 mln eu­ro.
Na ko­niec 2. kwar­ta­łu br. ma­jątek Ag­fa­-Ge­va­ert miał war­to­ść 2,551 mld eu­ro, przy 2,548 mld eu­ro na ko­niec ro­ku 2014. War­to­ść za­pa­sów ma­ga­zy­no­wych osi­ągnęła po­ziom 575 mln eu­ro, a okres ma­ga­zy­no­wa­nia wy­ni­ósł 114 dni. Na­le­żno­ści han­dlo­we (nie­uwzględ­nia­jące odro­czo­nych przy­cho­dów ze sprze­da­ży i za­li­czek wpła­co­nych przez klien­tów) wy­nio­sły w 2. kwar­ta­le br. 371 mln eu­ro (48 dni), zaś zo­bo­wi­ąza­nia han­dlo­we 239 mln eu­ro (47 dni). Dług fi­nan­so­wy net­to spa­dł do po­ziomu 102 mln eu­ro, przy 126 mln eu­ro na ko­niec 2014 r. War­to­ść prze­pły­wów pie­ni­ężnych net­to z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej wy­nio­sła w 2. kwar­ta­le br. mi­nus 1 mln eu­ro.

Wy­ni­ki Ag­fa Gra­phics za 2. kwar­tał 2015
M.in. dzi­ęki słab­sze­mu eu­ro oraz wie­lu kon­trak­tom zre­ali­zo­wa­nym w seg­men­cie dru­ku in­kje­to­we­go, w 2. kwar­ta­le br. uda­ło się od­wrócić trend spad­ko­wy w re­ali­zo­wa­nych przez Ag­fa Gra­phics przy­cho­dach ze sprze­da­ży. Na­to­miast sil­na pre­sja ce­no­wa wci­ąż jest zna­cząco od­czu­wal­na w dzia­le CtP. Spad­ki nie omi­nęły też dzia­łu fil­mów ana­lo­go­wych CtF. Na sprze­daż osi­ągni­ętą przez Ag­fa Gra­phics ne­ga­tyw­ny wpływ mia­ły ta­kże: słab­sza niż do­tych­czas ko­niunk­tu­ra na ryn­kach wscho­dzących oraz nie­sta­bil­na sy­tu­acja po­li­tycz­na w nie­których re­gio­nach świa­ta.
Wdra­ża­ne przez Ag­fa Gra­phics pro­gra­my na­praw­cze nie by­ły w sta­nie ca­łko­wi­cie zre­kom­pen­so­wać wzro­stu cen su­row­ców oraz pre­sji ce­no­wej, w zwi­ąz­ku z czym jej ma­rża zy­sku brut­to (po­mi­mo wzro­stu sprze­da­ży do po­zio­mu 349 mln eu­ro) nie­znacz­nie spa­dła w 2. kwar­ta­le do 28,1% przy­cho­dów (z 28,5% w ana­lo­gicz­nym okre­sie ub.r.). Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), wy­ni­ósł w 2. kwar­ta­le br. 20 mln eu­ro (5,7% sprze­da­ży), zaś zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej (EBIT) za­mknął się kwo­tą 12,5 mln eu­ro (3,6% sprze­da­ży).

W ob­sza­rze dru­ku in­kje­to­we­go na re­ali­zo­wa­ne przez Ag­fa Gra­phics przy­cho­dy ze sprze­da­ży w od­czu­wal­ny spo­sób wpły­nęły no­we pro­duk­ty w jej port­fo­lio: ze­staw atra­men­tów do dru­ku prze­my­sło­we­go oraz dwa plo­te­ry wpro­wa­dzo­ne na ry­nek 2. kwar­ta­le br.: Je­ti Mi­ra i Je­ti Tau­ro. Pod­czas ma­jo­wych tar­gów Fe­spa 2015, skie­ro­wa­nych w du­żym stop­niu na ryn­ki Sign & Di­splay oraz dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go, fir­ma pod­pi­sa­ła m.in. zna­czący kon­trakt z du­ńską spółką Scan­print A/S (wcho­dzącą w skład gru­py Sti­bo Gra­phics). To naj­wi­ęk­szy skan­dy­naw­ski klient Ag­fa Gra­phics w ob­sza­rze cy­fro­we­go pre­pres­su, który po­sta­no­wił stwo­rzyć de­dy­ko­wa­ny dział wiel­ko­for­ma­to­we­go dru­ku cy­fro­we­go. Będzie on ba­zo­wał na roz­wi­ąza­niach do­star­czo­nych przez Ag­fa Gra­phics: plo­te­rze dru­kującym Je­ti Tau­ro, plo­te­rze tnącym Acor­ta oraz opro­gra­mo­wa­niu work­flow Asan­ti.
Dru­gi kwar­tał br. przy­ni­ósł też fir­mie Ag­fa Gra­phics dwie pre­sti­żo­we na­gro­dy EDP Award, wręczo­ne pod­czas wspo­mnia­nych tar­gów Fe­spa 2015. Tym ra­zem uzna­nie w oczach ju­ry zna­la­zły: mo­duł za­rządza­nia bar­wą wcho­dzący w skład sys­te­mu Asan­ti 2.0 oraz wiel­ko­for­ma­to­wy plo­ter ro­lo­wy Ana­pur­na M3200i RTR.
W za­kre­sie cy­fro­we­go pre­pres­su Ag­fa Gra­phics pod­pi­sa­ła w 2. kwar­ta­le br. sze­reg istot­nych kon­trak­tów z dru­kar­nia­mi ak­cy­den­so­wy­mi z różnych stron świa­ta, m.in. Ko­rei Po­łu­dnio­wej (Da­ery­uk Can), Mek­sy­ku (Im­pre­sos Espe­ci­fi­cos), Zjed­no­czo­nych Emi­ra­tów Arab­skich (Gulf News) oraz RPA (Ca­xton).
Na uwa­gę za­słu­gu­je fakt, że od nie­daw­na naj­wi­ęk­szy po­łu­dnio­wo­ko­re­ański dzien­nik go­spo­dar­czy – Ma­eil Bu­si­ness New­spa­per – jest dru­ko­wa­ny z uży­ciem bez­che­micz­nych płyt Ag­fa N94-V. Znaj­du­ją one za­sto­so­wa­nie we wszyst­kich trzech za­kła­dach po­li­gra­ficz­nych na­le­żących do wy­daw­cy tej ga­ze­ty.
Z my­ślą o dru­kar­niach pra­so­wych re­ali­zu­jących naj­wi­ęk­sze na­kła­dy, w czerw­cu br. Ag­fa Gra­phics wpro­wa­dzi­ła na ry­nek no­wą, wy­so­ko­wy­daj­ną na­świe­tlar­kę CtP – Advan­ta­ge N TR VHS. Umo­żli­wia ona wy­ko­na­nie do 400 form dru­ko­wych w ci­ągu go­dzi­ny, zna­cząco zwi­ęk­sza­jąc wy­daj­no­ść sprzętu użyt­ko­wa­ne­go przez dru­kar­nie ga­ze­to­we oraz umo­żli­wia­jąc ak­tu­ali­zo­wa­nie wy­dań na­wet w ostat­niej chwi­li.
Wśród no­wo­ści ryn­ko­wych, ja­kie po­ja­wi­ły się w ofer­cie Ag­fa Gra­phics w mi­nio­nym kwar­ta­le, war­to rów­nież wy­mie­nić dwa in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia, de­dy­ko­wa­ne na ry­nek dru­ków za­bez­pie­czo­nych. Pierw­sze z nich to For­tu­na 9 – ko­lej­na wer­sja opro­gra­mo­wa­nia, prze­zna­czo­ne­go do pro­jek­to­wa­nia – z uwzględ­nie­niem od­po­wied­nich za­bez­pie­czeń – do­ku­men­tów (np. pasz­por­tów i do­wo­dów oso­bi­stych), znacz­ków skar­bo­wych czy ku­po­nów lo­te­ryj­nych. Z ko­lei Arzi­ro to wtycz­ka do pro­gra­mu Ado­be Il­lu­stra­tor, po­zwa­la­jąca na wy­daj­ne pro­jek­to­wa­nie ta­kich pro­duk­tów jak: opa­ko­wa­nia i ety­kie­ty, bi­le­ty, znacz­ki pocz­to­we, kar­ty ban­ko­we, cer­ty­fi­ka­ty oraz dy­plo­my.

Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert i Ag­fa Gra­phics za 1. półro­cze 2015
Bio­rąc pod uwa­gę pierw­szych sze­ść mie­si­ęcy br., kon­cern Ag­fa­-Ge­va­ert zre­ali­zo­wał w nim przy­cho­dy w wy­so­ko­ści 1 313 mld eu­ro, co ozna­cza 3,1% wzrost w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem 2014 r. (1 273 mld eu­ro). Ma­rża zy­sku brut­to wy­nio­sła w nim 32,4% przy­cho­dów ze sprze­da­ży (przy 30,6% przed ro­kiem). Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), wy­ni­ósł w 1. półro­czu 2015 r. 115 mln eu­ro (8,8% sprze­da­ży), zaś zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej (EBIT) za­mknął się kwo­tą 84 mln eu­ro (6,4% sprze­da­ży). W po­rów­na­niu z 1. półro­czem 2014 ozna­cza to wzro­sty – od­po­wied­nio – o 18,6% oraz 35,5%.
Przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics wy­nio­sły z ko­lei w 1. półro­czu 2015 r. 670 mln eu­ro (666 mln eu­ro przed ro­kiem). Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), wy­ni­ósł w oma­wia­nym okre­sie 41,4 mln eu­ro (6,2% sprze­da­ży), zaś zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej (EBIT) za­mknął się kwo­tą 26,3 mln eu­ro (3,9% sprze­da­ży).

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com
Fo­to: pi­xa­bay.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści