Wy­ni­ki fi­nan­so­we Ag­fa­-Ge­va­ert za 2014: ko­lej­ny rok z zy­skiem net­toPoprzedni artykuł 

Kon­cern Ag­fa­-Ge­va­ert po­in­for­mo­wał o wy­ni­kach fi­nan­so­wych za 4. kwar­tał 2014 i za ca­ły ubie­gły rok. Fir­ma od­no­to­wa­ła w ub.r. zysk net­to na po­zio­mie 59 mln eu­ro, co ozna­cza 20% wzrost w po­rów­na­niu z re­zul­ta­tem fi­nan­so­wym za 2013. Dzi­ęki od­po­wied­nio wy­so­kim prze­pły­wom fi­nan­so­wym, Ag­fa­-Ge­va­ert osi­ągnęła naj­ni­ższy w hi­sto­rii dług fi­nan­so­wy net­to. Na uwa­gę za­słu­gu­je też zna­czący wzrost ma­rży zy­sku brut­to do po­zio­mu 30,8% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Mi­nio­ny rok był uda­ny dla Ag­fa Gra­phics. Wcho­dząca w skład Ag­fa­-Ge­va­ert spółka od­no­to­wa­ła w nim wzrost – rok do ro­ku – obu klu­czo­wych wska­źni­ków eko­no­micz­nych: zy­sku EBITDA i zy­sku EBIT (od­po­wied­nio o 7,4% i 5,2%).

„W mi­nio­nym ro­ku w na­szych dzia­ła­niach wci­ąż zma­ga­li­śmy się z nie­sprzy­ja­jącą w ska­li glo­bal­nej ko­niunk­tu­rą go­spo­dar­czą oraz nie­sta­bil­ną sy­tu­acją po­li­tycz­ną w pew­nych re­gio­nach. Tym bar­dziej je­stem dum­ny z fak­tu, że uda­ło nam się po­pra­wić wy­daj­no­ść dzia­łań ca­łej gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert. Na uwa­gę za­słu­gu­je przede wszyst­kim wy­so­ki po­ziom wy­ge­ne­ro­wa­nych prze­pły­wów go­tów­ko­wych net­to z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej. To bo­wiem po­zwo­li­ło na re­duk­cję za­dłu­że­nia net­to do bar­dzo sa­tys­fak­cjo­nu­jące­go po­ziomu. Co wi­ęcej, stwo­rzo­ne przez nas, de­dy­ko­wa­ne pro­gra­my oszczęd­no­ścio­we oraz sprzy­ja­jąca sy­tu­acja na ryn­kach su­row­co­wych umo­żli­wi­ły zna­czącą po­pra­wę ma­rży zy­sku brut­to. Po trze­cie, uda­ło nam się utrzy­mać pod ści­słą kon­tro­lą za­rów­no kosz­ty re­struk­tu­ry­za­cyj­ne, jak i ope­ra­cyj­ne. To wszyst­ko zna­la­zło odzwier­cie­dle­nie w za­do­wa­la­jącym zy­sku net­to, ja­ki osi­ągnęli­śmy już dru­gi rok z rzędu. Klu­czo­wym za­da­niem w ro­ku 2015 jest za­trzy­ma­nie spad­ku przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Ch­ce­my w zwi­ąz­ku z tym wzmoc­nić na­sze za­an­ga­żo­wa­ne w ini­cja­ty­wy, umo­żli­wia­jące roz­wój or­ga­nicz­ny ca­łej gru­py. Je­stem prze­ko­na­ny, że pod­jęte dzia­ła­nia w tym ob­sza­rze wkrót­ce przy­nio­są ocze­ki­wa­ne re­zul­ta­ty. Ob­ni­że­nie dłu­gu fi­nan­so­we­go net­to zwi­ęk­sza ta­kże mo­żli­wo­ści wzro­stu ze­wnętrz­ne­go. Dru­gim głów­nym ce­lem w ro­ku 2015 jest osi­ągni­ęcie zy­sku EBITDA na po­ziomie 10% war­to­ści przy­cho­dów ze sprze­da­ży ” – mówi Ch­ri­stian Re­inau­do, pre­zes i CEO kon­cer­nu Ag­fa­-Ge­va­ert.

Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za rok 2014
Przy­cho­dy kon­cer­nu Ag­fa­-Ge­va­ert za rok 2014 spa­dły o 8,6% w po­rów­na­niu z ro­kiem wcze­śniej­szym. Sy­tu­acja ule­ga­ła jed­nak po­pra­wie w ka­żdym ko­lej­nym kwar­ta­le ub.r. za spra­wą po­zy­tyw­nych efek­tów wy­wo­ła­nych przez wdro­żo­ne przez gru­pę pro­gra­my sty­mu­lu­jące wzro­sty po­szcze­gól­nych jed­no­stek bi­zne­so­wych oraz sprzy­ja­jące efek­ty kur­so­we. Wy­łącza­jąc różni­ce kur­so­we, spa­dek wy­ni­ósł bo­wiem 7,5%. Wpływ na to mia­ły przede wszyst­kim ob­ni­że­nie przy­cho­dów ze sprze­da­ży fil­mów ana­lo­go­wych, ra­cjo­na­li­za­cja port­fo­lio pro­duk­tów, nie­sprzy­ja­jąca ko­niunk­tu­ra eko­no­micz­na oraz nie­sta­bil­na sy­tu­acja po­li­tycz­na w pew­nych re­gio­nach świa­ta.
Ma­rża zy­sku brut­to ca­łej gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert wy­nio­sła na ko­niec ub.r. 30,8% przy­cho­dów ze sprze­da­ży, będąc efek­tem wdra­ża­nych z suk­ce­sem pro­gra­mów oszczęd­no­ścio­wych oraz sprzy­ja­jącej sy­tu­acji na ryn­kach su­row­co­wych.
Kosz­ty zwi­ąza­ne z ob­słu­gą sprze­da­ży i ogól­ną ad­mi­ni­stra­cją wy­nio­sły w ub.r. 19,3%. Wy­dat­ki na ce­le ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we po­zo­sta­ły na nie­mal nie­zmie­nio­nym po­zio­mie 146 mln eu­ro.
Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej ca­łej gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), zwi­ęk­szył się w ro­ku 2014 i wy­ni­ósł 8,5% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Zysk ope­ra­cyj­ny (EBIT) z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej wzrósł z ko­lei do po­zio­mu 5,8% war­to­ści sprze­da­ży.
Wy­dat­ki re­struk­tu­ry­za­cyj­ne i kosz­ty jed­no­ra­zo­we za­mknęły się w 2014 ro­ku kwo­tą 16 mln eu­ro. Kosz­ty fi­nan­so­we net­to wy­nio­sły 59 mln eu­ro, przy 71 mln eu­ro rok wcze­śniej. Kosz­ty po­dat­ko­we wy­nio­sły 18 mln eu­ro (43 mln eu­ro przed ro­kiem). W efek­cie gru­pa osi­ągnęła zysk net­to w wy­so­ko­ści 59 mln eu­ro, co ozna­cza 20,4% wzrost w po­rów­na­niu z ro­kiem 2013.
Na ko­niec 2014 ro­ku ma­jątek Ag­fa­-Ge­va­ert miał war­to­ść 2,548 mld eu­ro, przy 2,568 mld eu­ro na ko­niec ro­ku 2013. War­to­ść za­pa­sów ma­ga­zy­no­wych osi­ągnęła po­ziom 512 mln eu­ro, a okres ma­ga­zy­no­wa­nia wy­ni­ósł 102 dni. Na­le­żno­ści han­dlo­we (nie­uwzględ­nia­jące odro­czo­nych przy­cho­dów ze sprze­da­ży i za­li­czek wpła­co­nych przez klien­tów) wy­nio­sły w ub.r. 413 mln eu­ro (52 dni), zaś zo­bo­wi­ąza­nia han­dlo­we 230 mln eu­ro (46 dni). Dług fi­nan­so­wy net­to spa­dł na ko­niec ro­ku do 126 mln eu­ro, przy 217 mln eu­ro przed ro­kiem. War­to­ść prze­pły­wów pie­ni­ężnych net­to z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej wy­nio­sła w 2014 ro­ku 151 mln eu­ro.


Wy­ni­ki Ag­fa Gra­phics za rok 2014
Przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics spa­dły w ro­ku ubie­głym o 9,1% (8,8% wy­łącza­jąc różni­ce kur­so­we) do po­zio­mu 1,355 mld eu­ro. Wy­nik ten jest odzwier­cie­dle­niem nie­sprzy­ja­jącej ko­niunk­tu­ry eko­no­micz­nej oraz sze­re­gu po­dej­mo­wa­nych przez fir­mę ini­cja­tyw, zmie­rza­jących do ra­cjo­na­li­za­cji port­fo­lio pro­duk­tów. W ob­sza­rze pre­pres­su od­no­to­wa­no ko­lej­ne za­uwa­żal­ne spad­ki w sprze­da­ży ana­lo­go­wych fil­mów CtF, z ko­lei dział CtP mu­siał zma­gać się z sil­ną pre­sją ce­no­wą, wy­ni­ka­jącą z ostrej kon­ku­ren­cji ryn­ko­wej. Na­to­miast ko­ńców­ka ro­ku przy­nio­sła od­czu­wal­ne wzro­sty sprze­da­ży dzia­łu in­kje­to­we­go.
Dzi­ęki wdra­ża­nym z suk­ce­sa­mi pro­gra­mom re­struk­tu­ry­za­cyj­nym oraz sprzy­ja­jącej sy­tu­acji na ryn­kach su­row­co­wych, ma­rża zy­sku brut­to Ag­fa Gra­phics wzro­sła w 2014 do po­zio­mu 28,3% (przy 26,2% rok wcze­śniej). Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), wzrósł do kwo­ty 100,4 mln eu­ro (7,4% sprze­da­ży), zaś zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej (EBIT) zwi­ęk­szył się o po­nad 15% – do po­zio­mu 70 mln eu­ro (5,2% sprze­da­ży).

Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za 4. kwar­tał 2014
Przy­cho­dy ze sprze­da­ży gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert spa­dły w 4. kwar­ta­le 2014 ro­ku o 3,8%, co jed­nak ozna­cza zna­czącą po­pra­wę w po­rów­na­niu z wcze­śniej­szy­mi kwar­ta­ła­mi. To efekt pro­gra­mów sty­mu­lu­jących wzro­sty po­szcze­gól­nych jed­no­stek bi­zne­so­wych z jed­nej stro­ny, z dru­giej zaś – ko­rzyst­nych dla eu­ro różnych kur­so­wych. Jed­nak na przy­cho­dy ze sprze­da­ży wci­ąż w du­żym stop­niu ne­ga­tyw­nie wpły­wa­ła nie­pew­na sy­tu­acja eko­no­micz­na i po­li­tycz­na w różnych re­gio­nach świa­ta, jak też nie­sprzy­ja­jąca ko­niunk­tu­ra in­we­sty­cyj­na na północ­no­ame­ry­ka­ńskim ryn­ku usług zdro­wot­nych.
Dzi­ęki wdro­że­niu pro­gra­mów oszczęd­no­ścio­wych oraz sprzy­ja­jącej sy­tu­acji na ryn­kach su­row­co­wych, ma­rża zy­sku brut­to wzro­sła w 4. kwar­ta­le ub.r. do 31,2%. Kosz­ty zwi­ąza­ne z ob­słu­gą sprze­da­ży i ogól­ną ad­mi­ni­stra­cją wy­nio­sły 18,3% sprze­da­ży, zaś wy­dat­ki na ce­le ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we za­mknęły się kwo­tą 37 mln eu­ro (o 1 mln eu­ro wy­ższą niż w ro­ku 2013). Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej Ag­fa­-Ge­va­ert, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), wy­ni­ósł 10,4% war­to­ści sprze­da­ży. Z ko­lei zysk ope­ra­cyj­ny (EBIT) z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej sta­no­wił 7,9% sprze­da­ży. Kosz­ty zwi­ąza­ne z re­struk­tu­ry­za­cją i jed­no­ra­zo­we wy­dat­ki za­mknęły się kwo­tą 8 mln eu­ro. Po­mi­mo nie­sprzy­ja­jących wa­run­ków go­spo­dar­czych gru­pa Ag­fa­-Ge­va­ert osi­ągnęła zysk net­to już w 5. kwar­ta­le z rzędu. W 4. kwar­ta­le ub.r. wy­ni­ósł on 21 mln eu­ro.

Wy­ni­ki Ag­fa Gra­phics za 4. kwar­tał 2014
Po­zy­tyw­ne efek­ty kur­so­we po części mia­ły wpływ na wy­ha­mo­wa­nie spad­ku przy­cho­dów ze sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics w ostat­nim kwar­ta­le ub.r. Jed­nak wci­ąż w du­żym stop­niu od­czu­wa­ła ona nie­sprzy­ja­jącą ko­niunk­tu­rę eko­no­micz­ną, dal­sze spad­ki na ryn­ku pro­duk­tów ana­lo­go­wych oraz sil­ną kon­ku­ren­cję na ryn­ku CtP. Na­to­miast ostat­ni kwar­tał 2014 przy­ni­ósł po­pra­wę wy­ni­ków sprze­da­ży w dzia­le in­kje­to­wym.
Ma­rża zy­sku brut­to Ag­fa Gra­phics wy­nio­sła w oma­wia­nym okre­sie 28% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Zysk ope­ra­cyj­ny EBITDA z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej wy­ni­ósł w nim 29 mln eu­ro i sta­no­wił 8% war­to­ści sprze­da­ży. Z ko­lei zysk EBIT za­mknął się kwo­tą 21,2 mln eu­ro, co sta­no­wiło 5,9% przy­cho­dów ze sprze­da­ży.

Jed­nym z naj­wa­żniej­szych wy­da­rzeń ostat­nie­go kwar­ta­łu 2014 w ob­sza­rze pre­pres­su by­ło wpro­wa­dze­nie do ofer­ty Ag­fa Gra­phics no­wej, bez­od­czyn­ni­ko­wej pły­ty ter­mo­czu­łej Azu­ra TE, de­dy­ko­wa­nej na ry­nek dru­ka­rń ak­cy­den­so­wych. Z uwa­gi na fakt, że jest ona fi­nal­nie czysz­czo­na w ma­szy­nie dru­ku­jącej (już po za­ło­że­niu na cy­lin­der for­mo­wy), na­da­je się do uży­cia na­tych­miast po na­świe­tla­niu. Jej obrób­ka nie wy­ma­ga przy tym che­mii ani wo­dy.
Ag­fa Gra­phics wpro­wa­dzi­ła też do swo­je­go port­fo­lio „e­XPERT Se­rvi­ce­s” – se­rię pro­gra­mów dla dru­ka­rń ga­ze­to­wych, uwzględ­nia­jących zgod­ną z nor­ma­mi ISO kon­tro­lę ja­ko­ści, szko­le­nia, do­radz­two oraz in­te­gra­cję sys­te­mów. Ma­ją one po­móc fir­mom z sek­to­ra pra­so­we­go w po­pra­wie ja­ko­ści dru­ku, uspraw­nie­niu pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych oraz zwi­ęk­sze­niu wy­daj­no­ści.
W pa­ździer­ni­ku ub.r. w ofer­cie Ag­fa Gra­phics po­ja­wi­ła się ta­kże no­wa wer­sja stwo­rzo­ne­go przez fir­mę opro­gra­mo­wa­nia For­tu­na, de­dy­ko­wa­ne­go na ry­nek dru­ków za­bez­pie­czo­nych. Umo­żli­wia ona wpro­wa­dza­nie od­po­wied­nich za­bez­pie­czeń w pro­duk­tach ta­kich jak pasz­por­ty, do­wo­dy oso­bi­ste, różne do­ku­men­ty o ofi­cjal­nym cha­rak­te­rze, bi­le­ty itd., chro­ni­ących je przed fa­łszer­stwa­mi.
4. kwar­tał ub.r. przy­ni­ósł też fir­mie sze­reg istot­nych kon­trak­tów na do­sta­wę roz­wi­ązań z ob­sza­ru cy­fro­we­go pre­pres­su. Pierw­szych na świe­cie użyt­kow­ni­ków zna­la­zł no­wy sys­tem At­ti­ro po­zwa­la­jący na obrób­kę ga­ze­to­wych płyt bez­che­micz­nych – są ni­mi nie­miec­kie dru­kar­nie Of­fen­bach Post, Op­per­mann oraz Cel­le­sche Ze­itung. Z ko­lei ja­po­ńska dru­kar­nia San­kei So­go Prin­ting – ja­ko ko­lej­ny przed­sta­wi­ciel tam­tej­szej bra­nży po­li­gra­ficz­nej – za­częła sto­so­wać bez­che­micz­ne pły­ty ter­mo­czu­łe Azu­ra. Bry­tyj­ska gru­pa DG3 za­kon­trak­to­wa­ła na­to­miast no­wy sys­tem CtP, ba­zu­jący na na­świe­tlar­ce Ava­lon oraz pod­pi­sa­ła 4-let­nią umo­wę na ko­rzy­sta­nie z płyt Azu­ra TU. Wśród in­nych wdro­żeń, istot­nych dla wy­ni­ku osi­ągni­ęte­go przez Ag­fa Gra­phics, by­ły umo­wy sfi­na­li­zo­wa­ne m.in. z fir­ma­mi Ra­din Gra­fi­ka (Chor­wa­cja), Ce Tisk (Sło­we­nia), Pa­ra­jet AB i Stro­kir­k-Land­ströms AB (Szwe­cja) ora VDD AG (Niem­cy).

W ob­sza­rze dru­ku in­kje­to­we­go w 4. kwar­ta­le ub.r. Ag­fa Gra­phics wpro­wa­dzi­ła do ofer­ty no­wy, wy­so­ko­wy­daj­ny plo­ter Ana­pur­na M2500i. Ba­zu­jący na tech­ni­ce in­kjet UV, jest on – zda­niem fir­my – ide­al­nym roz­wi­ąza­niem do pro­duk­cji sys­te­mów ozna­czeń i di­sple­jów, za­rów­no do eks­po­zy­cji ze­wnętrz­nej jak i we­wnętrz­nej. Mo­że też zna­le­źć za­sto­so­wa­nie przy różnych apli­ka­cjach ni­szo­wych, m.in. repro­duk­cji dzieł sztu­ki, za­dru­ko­wy­wa­niu drew­na oraz pro­duk­cji ele­men­tów ar­chi­tek­to­nicz­nych i de­ko­ra­cyj­nych.
Bry­tyj­ska fir­ma KEP Print Gro­up sta­ła się pierw­szym w tym kra­ju użyt­kow­ni­kiem pła­skie­go plo­te­ra pro­duk­cyj­ne­go Je­ti Ti­tan HS. Kil­ka te­go ty­pu urządzeń za­kon­trak­to­wa­li też klien­ci z Bra­zy­lii. Z ko­lei jed­na z pierw­szych na świe­cie ma­szyn Ana­pur­na M2500i zosta­ła za­ku­pio­na przez du­ńską dru­kar­nię John­sen Of­fset A/S. War­to w tym miej­scu nadmie­nić, że mo­del ten zna­la­zł ta­kże pierw­sze­go użyt­kow­ni­ka w na­szym kra­ju – jest nim fir­ma dzia­ła­jąca w bra­nży szklar­skiej.
W grud­niu ub.r. pro­du­ko­wa­ne przez Ag­fa Gra­phics atra­men­ty UV o ni­skim po­zio­mie mi­gra­cji (LM), de­dy­ko­wa­ne do jej plo­te­rów wiel­ko­for­ma­to­wych, zo­sta­ły uho­no­ro­wa­ne pre­sti­żo­wą na­gro­dą „es­sen­scia In­no­va­tion Award 2014”, przy­zna­wa­ną przez Bel­gij­skie Sto­wa­rzy­sze­nie Prze­my­słu Che­micz­ne­go i Nau­ki o Ży­ciu.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com
pho­to cre­dit: Get Yo­ur Roll On via pho­to­pin (li­cen­se)

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści