Polski rynek materiałów eksploatacyjnych się kurczy – taki wniosek płynie z analizy danych zebranych przez międzynarodową firmę analityczną IDC. W 2015 r. rynek druku zanotował spadek zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym. Zgodnie z tendencją panującą w latach poprzednich, spadek na rynku atramentów był większy, niż ten zanotowany na rynku tonerów. Paradoksalnie jednak, najwięksi gracze z branży z roku na rok mają się coraz lepiej.
Rok 2015 zakończył się spadkiem zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym rynku druku w Polsce. Biorąc pod uwagę cały rynek, spadki te wyniosły 3,8% w przypadku ilości oraz 9,5% w przypadku wartości. Jeśli z analizy wyłączyć oryginalne materiały eksploatacyjne, to okaże się, że spadki w alternatywie były jeszcze większe i wyniosły odpowiednio 7,6% oraz 17,6%.
– Główną przyczyną słabszej niż przed rokiem sprzedaży była mniejsza sprzedaż i spadek cen produktów kompatybilnych. – powiedział Przemysław Kowalski, Program Manager IDC. – Producenci OEM w ostatnich latach zintensyfikowali działania związane z ochroną praw patentowych. Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzenie na rynek nowych technologii atramentowych, a konkretnie systemów stałego zasilania tuszem, tzw. CISS. –
Są jednak tacy gracze, którzy rosną, podczas gdy cały rynek notuje spadki. ActiveJet i Actis, marki własne ACTION S.A., w 2015 r. zanotowały wzrost, zajmując aż 33,2% całego rynku, co oznacza 1,6% wzrostu rok do roku. ActiveJet i Actis pozostają więc liderami, i to zarówno w segmencie tuszów, jak i tonerów.
– To, że rynek materiałów eksploatacyjnych się kurczy, to nic innego, jak ogólnoświatowy trend odejścia od druku. Jest to rzeczywistość, z którą zmierzają się wszystkie firmy działające w tej branży. Część z nich wybiera drogę „na skróty”, czyli stawia na wypracowanie szybkiego zysku kosztem jakości oferowanych produktów. Natomiast ActiveJet zapewnia nie tylko jakość, ale również rozpoznawalność marki, którą zdobywamy poprzez innowacyjne działania marketingowe. Jednocześnie dbamy o sukcesywne rozszerzanie portfolio produktowego oraz jego szeroką dostępność. Kluczowe dla naszych wyników jest także to, że za markami ActiveJet i Actis stoi uznany dystrybutor IT, RTV/AGD. Zasoby firmowe Action oraz logistyka na najwyższym światowym poziomie sprawiają, że pozostajemy na czele peletonu i osiągamy lepsze wyniki niż konkurenci. – komentuje Rafał Ornowski, Pełnomocnik Zarządu ACTION S.A. ds. marki ActiveJet.
Na podstawie informacji firmy ACTION S.A.