Miniony rok był dla polskiego oddziału Agfa Graphics kolejnym, w którym zanotował on rekordową sprzedaż na krajowym rynku. Przekroczone w nim zostały założenia budżetowe obu strategicznych działów firmy: cyfrowego prepressu oraz inkjetu przemysłowego. Rok 2015 przyniósł też liczne wdrożenia jej rozwiązań w przedsiębiorstwach poligraficznych oraz w firmach z innych branż.
W przypadku części z nich swoich pierwszych użytkowników z Polski znalazły zupełnie nowe produkty w ofercie Agfa Graphics, m.in. wielkoformatowe plotery Jeti Mira i Jeti Tauro. Na uwagę zasługuje także systematyczny rozwój zlokalizowanego w Warszawie centrum obsługi klienta europejskiego – European Shared Service Center (ESSC). Na koniec roku zatrudnienie w polskim oddziale Agfa Graphics, uwzględniające m.in. zespół ESSC, wyniosło 119 osób.
„Miniony rok możemy uznać za wyjątkowo udany – potwierdza Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Agfa Graphics. – Według naszych danych udziały Agfa Graphics w krajowym rynku CtP, przede wszystkim w zakresie płyt offsetowych, po raz kolejny wzrosły. W porównaniu z rokiem 2014 sprzedaż ich zwiększyliśmy o niemal 10%. Również na rynku zaawansowanych ploterów wielkoformatowych, bazujących na technice inkjet UV zanotowaliśmy stabilny wzrost. Co więcej, końcówka roku przyniosła kolejne kontrakty, których realizacja nastąpi w roku 2016”.
W 2. połowie 2014 roku w warszawskiej siedzibie polskiego oddziału Agfa Graphics rozpoczęło funkcjonowanie European Shared Service Center – centrum obsługi klientów z Europy. Ubiegły rok przyniósł dalszy jego rozwój. Na koniec ub.r. zatrudniało ono 74 pracowników. W sumie w polskim oddziale firmy pracuje obecnie 119 osób.
Inkjetowy zawrót głowy
Rok 2015 to okres dalszej ekspansji Agfa Graphics na polskim rynku wielkoformatowego drukowania cyfrowego, bazującego na technice inkjet UV i umocnienia pozycji firmy jako jednego z liderów w tym segmencie rynkowym. Firma zrealizowała w nim kilkanaście wdrożeń systemów z serii Anapurna i Jeti, instalując m.in. pierwsze w Polsce egzemplarze zupełnie nowych modeli klasy high-end: Jeti Mira i Jeti Tauro. Ich oficjalna premiera rynkowa miała miejsce na majowych targach Fespa, gdzie zaanonsowano również kolejną wersję oprogramowania workflow sterującego produkcją wielkoformatową – Asanti 2.0
Co ciekawe, coraz częściej oferowane przez Agfa Graphics rozwiązania w obszarze drukowania inkjetowego trafiają do firm spoza branży poligraficznej. „Najlepiej fakt ten obrazuje dostawa – prosto ze stoisk targowych RemaDays Warsaw i poznańskiej Poligrafii – urządzeń Anapurna M2050i do odbiorców z branż – odpowiednio – szklarskiej i ceramicznej – mówi Przemysław Arabski, kierujący działem inkjetowym Agfa Graphics. – Przedsiębiorstwa te doceniają oferowaną przez nasze rozwiązania jakość, wydajność oraz wszechstronność, umożliwiające bezpośrednie zadrukowywanie różnorodnych podłoży sztywnych i giętkich. Zakładamy, że w roku 2016 sprzedaż naszych maszyn poza branżą poligraficzną utrzyma się na co najmniej dotychczasowym poziomie”.
Do przedsiębiorstw nie związanych z typowymi usługami poligraficznymi trafił m.in. pierwszy w Polsce ploter Jeti Tauro – jego użytkownikiem stała się firma Fud-Men z Jaworzna, realizująca na nim różne zamówienia dla swojego strategicznego odbiorcy, jakim jest IKEA. Z kolei premierowe wdrożenie plotera Jeti Mira miało miejsce w drukarni wielkoformatowej Graficolor z Ostrowa Wielkopolskiego. „Te dwie instalacje bardzo dobitnie pokazują, że naszymi klientami są dziś w równym stopniu firmy z segmentu sign & display, jak też szeroko rozumiani klienci przemysłowi” – dodaje Przemysław Arabski.
Miniony rok przyniósł też kolejne wdrożenia zaawansowanych ploterów z rodziny Anapurna, opatrzonych symbolem „i”. „Cieszą nas zwłaszcza wdrożenia realizowane u klientów, którzy decydują się na nasze rozwiązania na bazie pozytywnych doświadczeń z wcześniejszymi wersjami urządzeń Agfa Graphics. Maszyny z serii „i” cechuje o wiele wyższa wydajność, oferują one także szereg udoskonaleń, dzięki czemu stają się maszynami pierwszego wyboru wśród naszych klientów decydujących się na wzbogacenie swojego parku maszynowego” – podkreśla Przemysław Arabski.
Cyfrowy prepress: stabilna sprzedaż pomimo presji rynku
Rok 2015 był też kolejnym udanym okresem dla działu cyfrowego prepressu Agfa Graphics, który – pomimo rosnącej presji cenowej oraz konsolidacji na rynkach gazetowym i opakowaniowym – znacznie przekroczył poziom sprzedaży z wcześniejszego roku. „Co więcej, udało nam się pozyskać kilku nowych, kluczowych klientów, zarówno jeżeli chodzi o wdrożenia nowych systemów CtP, jak też umowy na dostawę płyt offsetowych” – mówi Stefan Piotrowski, odpowiedzialny za klientów korporacyjnych i gazetowych w polskim oddziale Agfa Graphics.
Wśród nowych użytkowników rozwiązań CtP oferowanych przez firmę jest od ub.r. drukarnia Zapolex z Torunia, gdzie rozpoczęły pracę dwie pełnoformatowe linie, bazujące na naświetlarkach Avalon N8-24S. Identyczny system trafił też do gdańskiej drukarni Grafix, będącej wieloletnim klientem Agfa Graphics w obszarze rozwiązań CtP. Na szczególną uwagę zasługuje sprzedaż w pełni zautomatyzowanej linii CtP z rodziny Avalon – w najszybszej, dostępnej na rynku konfiguracji Avalon N8-80XT – do drukarni Chroma w Żarach. Analogiczne rozwiązanie zostało też zainstalowane w krakowskiej drukarni Beltrani.
Rok 2016 przyniósł również kolejne implementacje u polskich klientów najnowszej wersji oprogramowania workflow Apogee 9, sterującego produkcją prepress. „Zrealizowaliśmy w nim kilka dużych projektów wdrożeniowych tego rozwiązania, m.in. w drukarniach Grafix, Eurodruk Poznań i Edica” – dodaje Stefan Piotrowski. O ich zaletach przedstawiciele firm, które zdecydowały się na implementację bądź upgrade do wersji Apogee 9, opowiadali podczas październikowej Ogólnopolskiej Konferencji Użytkowników Systemów Apogee i Asanti. Zgromadziła ona około 100 osób i była jedną z wielu okazji do spotkań Agfa Graphics ze swoimi klientami.
„Byliśmy także obecni na targach RemaDays Warsaw i Poligrafia, zaś poza granicami Polski – m.in. na World Publishing Expo, Fespa oraz InPrint. Dzięki temu mieliśmy sposobność do spotkań z naszymi klientami reprezentującymi wszystkie segmenty rynku poligraficznego, w jakich jesteśmy obecni: akcydensowy, dziełowy, gazetowy, opakowaniowy oraz sign & display. W roku bieżącym okazji będzie równie dużo. Mam na myśli przede wszystkim targi drupa 2016, zaś z krajowych wydarzeń choćby lutowe targi RemaDays Warsaw, organizowane po raz pierwszy w nowej lokalizacji. Na targach drupa Agfa Graphics zaprezentuje nowe rozwiązania w zakresie urządzeń i materiałów eksploatacyjnych. Liczymy, że wydarzenie to będzie silnym impulsem dla całej branży” – podsumowuje Stefan Piotrowski.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com