Ekspozycja firmy Kodak na tegorocznych targach drupa została podzielona zgodnie z segmentami, w jakich firma jest obecna, oraz uwzględniała rozwiązania dedykowane na poszczególne rynki. Jednym z nich jest druk offsetowy, z myślą o którym w ofercie amerykańskiego producenta pojawiły się nowe i udoskonalone rozwiązania, zarówno sprzętowe, materiałowe jak i software’owe. Wśród nich warto wymienić m.in. nową płytę bezprocesową Kodak Sonora UV, dedykowane chemikalia Aqua-Image, rozbudowane wersje naświetlarek Trendsetter Q400 i Q800, jak również szereg nowych opcji i funkcji w oprogramowaniu.
Targi, w kontekście cyfrowego prepressu, przyniosły także polski akcent: 21-tysięczna naświetlarka termiczna marki Kodak została 3 czerwca uroczyście zakontraktowana do drukarni opakowaniowej Karton-Pak z Nowej Soli, która tym samym stała się użytkownikiem drugiego już systemu CtP tego producenta.
Uroczystość ta była jednym z kilku wydarzeń na stoisku firmy Kodak, podczas których przedsiębiorstwa z Polski wystąpiły w głównej roli. „Jubileuszowy” system CtP to wielkoformatowy Kodak Magnus VLF Q2400, wykorzystujący technologię Kodak SQUAREspot. W uroczystym podpisaniu umowy na jego dostawę wziął udział Jerzy Sarama – prezes drukarni Karton-Pak, który powiedział m.in.: „Jesteśmy dumni z faktu, że nasza firma opiera swoją działalność o najnowsze rozwiązania technologiczne, stale inwestując w produkty z najwyższej półki. Przy współpracy z naszym partnerem handlowym – firmą Zinart, będącą autoryzowanym dystrybutorem produktów Kodak, jesteśmy w stanie dostarczać najwyższej jakości opakowania, realizowane z udziałem sprzętu i płyt tego producenta”. Karton-Pak dotychczas z powodzeniem użytkował wielkoformatową naświetlarkę Kodak Magnus VLF 5570 Q oraz termiczne płyty Electra XD wraz z proekologiczną chemią Kodak 400 xLo.
Kodak Sonora UV – światowa premiera na targach drupa 2016
Wśród nowych materiałów eksploatacyjnych, zaprezentowanych podczas targów przez firmę Kodak, na szczególną uwagę zasługuje bezprocesowa płyta Kodak Sonora UV. Jest ona skierowana do rosnącego grona drukarń offsetowych, użytkujących maszyny bazujące na technologii UV. Jej testy beta rozpoczną się w ostatnim kwartale br., zaś komercyjnie dostępna będzie od 2017 roku.
Jak zapewnia producent, pozwala ona osiągnąć nakłady wyższe niż w przypadku jakiejkolwiek innej płyty bezprocesowej dostępnej na rynku, spełniając przy tym rygorystyczne wymogi stawiane przed materiałami eksploatacyjnymi, stosowanymi w druku UV. Jest to o tyle istotne, że coraz więcej drukarń akcydensowych i opakowaniowych wdraża tę technologię w swoich zakładach produkcyjnych. Zdaniem firmy Kodak, nowa płyta przyniesie im korzyści zarówno od strony ekonomicznej jak i ekologicznej. Sonora UV oferuje też szereg zalet stricte technologicznych, zapewniając wysoką elastyczność produkcji, odporność realizowanych z jej udziałem wydruków, wysoką jakość reprodukcji oraz krótsze czasy schnięcia.
Sonora UV od strony technologicznej bazuje na bezprocesowej płycie Sonora XJ, dostępnej wyłącznie na rynku japońskim. Obecnie przechodzi ona wszechstronne testy.
Brad Kruchten, prezes Kodak Print Systems, podkreśla powszechną dostępność płyt Kodak Sonora oraz rosnącą ich popularność w skali globalnej: „Są one obecnie produkowane przez nasze zakłady w USA, Europie i Chinach, dzięki czemu już ponad 3 tysiące klientów z całego świata korzysta z ekonomicznych i ekologicznych zalet oferowanych przez Kodak Sonora. Jesteśmy też w stanie zapewnić im szybszą dostawę, lokalne wsparcie techniczne oraz właściwą obsługę klienta. M.in. dzięki poczynionym inwestycjom sprzedaż płyt Sonora wzrosła w 2015 r. – w ujęciu rok do roku – o 50%. Ich rosnąca popularność w różnych zakątkach globu potwierdza coraz większe zainteresowanie drukarń rozwiązaniami proekologicznymi, a jednocześnie zwiększającymi zyskowność. Oczekujemy, że ten pozytywny trend zostanie zachowany także w kolejnych latach. Według naszych prognoz do 2019 roku 30% wszystkich płyt sprzedawanych przez firmę Kodak będą stanowiły właśnie płyty bezprocesowe, co oznacza, że mają one wkrótce szansę stać się jednym ze standardów, czy też tzw. produktem głównego nurtu”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com