Wy­sta­wa Pra­cow­ni Li­to­gra­fii Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w Ka­to­wi­cachPoprzedni artykuł 

Pra­cow­nia Li­to­gra­fii w Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w Ka­to­wi­cach re­ali­zu­je swój pro­gram ar­ty­stycz­ny i dy­dak­tycz­ny w opar­ciu o sze­ro­ko po­jęty warsz­tat dru­ku pła­skie­go, wy­ko­rzy­stu­jąc za­rów­no kla­sycz­ny ka­mień li­to­gra­ficz­ny, jak i of­f­se­to­we pły­ty alu­mi­nio­we. Ar­ty­ści, których pra­ce znaj­dą się na wy­sta­wie: Do­mi­nik Sta­nia­szek, Gaw­ro­ński, Woj­ciech Do­łchun, Pa­try­cja Jusz­czak, Bian­ka Szlach­ta, Piotr Her­la, Ma­te­usz Ra­fal­ski, An­na Bil, Mi­le­na Stry­char­czyk, Ar­tur Oleś, Mar­cin Ha­jew­ski, Józef Bud­ka.

Po­cząt­ki Pra­cow­nia Li­to­gra­fii w ka­to­wic­kiej Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych si­ęga­ją lat pi­ęćdzie­si­ątych dwu­dzie­ste­go wie­ku, kie­dy to prof. Alek­san­der Rak i mło­dy asy­stent później­szy prof. Sta­ni­sław Gaw­ron za­ło­ży­li i pro­wa­dzi­li warsz­tat dru­ku pła­skie­go. Na­sza pra­cow­nia wraz z roz­wo­jem uczel­ni trzy­krot­nie prze­no­si­ła się do różnych po­miesz­czeń aby osta­tecz­nie zna­le­źć swo­je miej­sce w od­no­wio­nym bu­dyn­ku Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych przy uli­cy Ko­sza­ro­wej 17. Nie od ra­zu wy­po­sa­że­nie, czy­li warsz­tat gra­ficz­ny wy­glądał jak obec­nie, pro­ces „w­zbo­ga­ca­nia” prze­bie­gał wol­no ale w spo­sób kon­se­kwent­ny. Pra­cow­nia po­zy­ski­wa­ła ma­try­ce ka­mien­ne i pra­sy gra­ficz­ne dwu­krot­nie, w la­tach pi­ęćdzie­si­ątych i osiem­dzie­si­ątych ubie­głe­go wie­ku. Na­le­ży pod­kre­ślić, że zdo­by­wa­nie ka­mie­ni od­by­wa­ło się przy du­żym za­an­ga­żo­wa­niu ów­cze­snej ka­dry pe­da­go­gicz­nej, szcze­gól­nie w la­tach osiem­dzie­si­ątych kie­dy za­sób ka­mie­ni zo­stał po­wi­ęk­szo­ny do stu kil­ku­dzie­si­ęciu ma­tryc litogra­ficz­nych. Po­sia­da­my ka­mie­nie o wy­mia­rach od bar­dzo ma­łych, śred­nich aż do kil­ku prze­kra­cza­jących 100 x70 cm. Na wy­po­sa­że­niu pra­cow­ni znaj­du­je się sze­ść ręcz­nych pras litogra­ficz­nych ty­pu Mans­feld, Krau­ze, Erazm Sut­ter, i jed­na wiel­ko­for­ma­to­wa pra­sa of­f­se­to­wa pro­duk­cji ro­syj­skiej. Kie­dy pra­cow­nia li­to­gra­fii będąca jed­ną z czte­rech pra­cow­ni tech­nik gra­ficz­nych , uzy­ska­ła w la­tach dzie­wi­ęćdzie­si­ątych mo­żli­wo­ść dy­plo­mo­wa­nia, co­rocz­nie w spo­sób cy­klicz­ny pra­cow­nię opusz­cza gru­pa zdol­nych ar­ty­stów li­to­gra­fów swo­ją obec­no­ść po­twier­dza­jąc udzia­łem w kon­kur­sach gra­ficz­nych na ca­łym świe­cie. W tym no­wo­cze­snym i wy­so­ce zdy­gi­ta­li­zo­wa­nym świe­cie ro­dzi­na sym­pa­ty­ków li­to­gra­fii da­je na­dzie­ję na pod­trzy­ma­nie tra­dy­cji kon­ty­nu­owa­nia szla­chet­nej tech­ni­ki dru­ku li­to­gra­ficz­ne­go. – mówi prof. Józef Bud­ka.

Wy­sta­wie to­wa­rzy­szą za­jęcia edu­ka­cyj­ne, zwie­dza­nie z warsz­ta­ta­mi. Za­jęcia skie­ro­wa­ne są uczni­ów szkół pod­sta­wo­wych, mo­żli­wo­ść umówie­nia się w ter­mi­nie 24 pa­ździer­ni­ka – 4 li­sto­pa­da, od pon. do pt. w godz. 9:30–15, bez­płat­ne, za­pi­sy mag­da­kra­su­ska­dom­slo­w@g­ma­il.com

MIEJSCE: DOM SŁÓW, UL. ŻMIGRÓD 1/KRÓLEWSKA 17 (WEJŚCIE OD PODWÓRKA).
Wy­sta­wę będzie mo­żna oglądać do 4.11.216 r.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści