Fo­to­gra­fia zi­mo­wa – prak­tycz­ne po­ra­dyPoprzedni artykuł 

Nie da się nie za­uwa­żyć, że za oknem ma­my zi­mę, i to nie tyl­ko ka­len­da­rzo­wą. Mi­mo chło­du, za­pa­ro­wa­nych so­cze­wek obiek­ty­wów i słab­nących w oczach ba­te­rii, war­to si­ęgnąć po apa­rat i uwiecz­nić tę ma­low­ni­czą po­rę ro­ku na zdjęciach. Wy­jazd na fe­rie lub nar­ty mo­żna po­trak­to­wać ja­ko pre­tekst do roz­po­częcia swo­jej przy­go­dy z fo­to­gra­fo­wa­niem w eks­tre­mal­nych wa­run­kach.

Jak przy­go­to­wać się do ta­kiej se­sji, na co zwrócić uwa­gę i w ja­ki spo­sób ko­rzy­stać ze sprzętu w ple­ne­rze? Do­staw­cy ban­ku zdjęć Fo­to­lia by Ado­beAdo­be Stock – An­na Bi­zoń i Kon­rad Bąk – przy­go­to­wa­li krót­ki po­rad­nik do­ty­czący fo­to­gra­fii zi­mo­wej. Wy­ko­rzy­staj go i nie my­śl już ni­gdy, że jest to naj­gor­sza po­ra ro­ku do fo­to­gra­fo­wa­nia.

Se­sja zi­mo­wa w ple­ne­rze.

Ka­żda se­sja wy­ma­ga od­po­wied­nie­go przy­go­to­wa­nia, jed­nak pro­jekt re­ali­zo­wa­ny zi­mą sta­wia przed na­mi naj­wi­ęcej wy­zwań. Zda­niem An­ny Bi­zoń częściej kon­cen­tru­je­my się na bez­pie­cze­ństwie sprzętu oba­wia­jąc się o kon­den­sa­cję wil­go­ci we­wnątrz na­szych dro­go­cen­nych apa­ra­tów, a za­po­mi­na­my, że ja­ko­ść zdjęć za­le­ży przede wszyst­kim od kon­dy­cji i kon­cen­tra­cji fo­to­gra­fu­jące­go. Dla­te­go war­to wy­po­sa­żyć się w do­brej ja­ko­ści odzież tu­ry­stycz­ną zwra­ca­jąc szcze­gól­ną uwa­gę na izo­lu­jące nas od chło­du i wil­go­ci wy­so­kie obu­wie. Żad­na wy­so­ka za­spa nie po­win­na być dla nas prze­szko­dą, aby do­trzeć do miej­sca, w którym uchwy­ci­my nasz ide­al­ny kadr – pod­kre­śla An­na Bi­zoń. Przy­go­to­wa­nia mo­żesz roz­po­cząć od ze­bra­nia in­for­ma­cji o lo­ka­li­za­cji. Aby pra­ca by­ła jesz­cze bar­dziej efek­tyw­na, skon­tro­luj pro­gno­zę po­go­dy oraz in­for­ma­cje o wscho­dzie i za­cho­dzie sło­ńca.

Za­nim po­dej­miesz się ta­kiej se­sji, do­brze jest wcze­śniej spraw­dzić miej­sca, w których ją pla­nu­jesz i wy­ko­nać kil­ka zdjęć te­sto­wych. To mo­że skrócić czas tr­wa­nia pra­cy na zim­nie i uchro­nić przed zmar­z­ni­ęciem. Nie za­po­mnij przy tym o cie­płym ubra­niu i ter­mo­sie go­rące­go na­po­ju – pod­po­wia­da An­na Bi­zoń.

Sprzęt do se­sji zi­mo­wych.

Pew­nie nie raz za­da­wa­łeś so­bie py­ta­nie, ja­ki sprzęt naj­le­piej spraw­dzi się w wa­run­kach zi­mo­wych? We­dług Kon­ra­da Bąka od­po­wie­dź jest jed­na – ka­żdy. Oczy­wi­ście wi­ęcej kom­for­tu za­pew­nią nam od­po­wied­nio uszczel­nio­ne kor­pu­sy i obiek­ty­wy, ale w za­sa­dzie ka­żdy apa­rat wy­ko­rzy­sty­wa­ny w stu­diu lub w ple­ne­rach let­nich po­wi­nien zdać eg­za­min w ni­skich tem­pe­ra­tu­rach. Pa­mi­ętaj o do­dat­ko­wych ba­te­riach – zim­no zna­cząco zmniej­sza ich wy­daj­no­ść – za­zna­cza Kon­rad Bąk. Cza­sa­mi wy­star­czy ogrzać je pod kurt­ką, jed­nak do­dat­ko­we źródło za­si­la­nia trzy­ma­ne w cie­ple po­mo­że nam unik­nąć zbęd­nych roz­cza­ro­wań. W ple­ne­rze przy­da się ta­kże sta­bil­ny sta­tyw, które­go stop­ki wy­po­sa­żo­ne są w wy­su­wa­ne kol­ce, a nóżki po­kry­te ochra­nia­czem z neo­pre­nu. Naj­wa­żniej­sze jest jed­nak to, abyś miał po­my­sł i wy­ko­rzy­stał po­ten­cjał oko­li­cy ta­kim sprzętem, ja­kim dys­po­nu­sjesz.

Je­śli fo­to­gra­fu­jesz w pe­łnym sło­ńcu, to przy­da się na pew­no blen­da, przy po­mo­cy której mo­żesz roz­ja­śnić ostre cie­nie fo­to­gra­fo­wa­nych obiek­tów. War­to też po­de­jść kre­atyw­nie do wa­run­ków pa­nu­jących na ze­wnątrz i wy­ko­rzy­stać po­ten­cjał świa­tła sło­necz­ne­go. Cza­sem też z naj­wa­żniej­szy­mi zdjęcia­mi se­sji do­brze jest po­cze­kać na zło­tą go­dzi­nę (czas tuż po za­cho­dzie sło­ńca), kie­dy pla­sty­ka świa­tła ma po­ziom prak­tycz­nie nie­osi­ągal­ny w wa­run­kach stu­dyj­nych – ra­dzi Kon­rad Bąk.

Ko­rzy­sta­nie ze sprzętu w zi­mo­wym ple­ne­rze.

Zda­niem An­ny Bi­zoń i Kon­ra­da Bąka ka­żdy fo­to­graf trak­tu­je swój sprzęt jak dziec­ko i tak też się z nim ob­cho­dzi. Zi­mą apa­ra­ty, obiek­ty­wy, ba­te­rie oraz kar­ty pa­mi­ęci wy­ma­ga­ją szcze­gól­nej tro­ski. Prze­de wszyst­kim pa­mi­ętaj, że tym, co szko­dzi im naj­bar­dziej to na­głe zmia­ny tem­pe­ra­tur i wil­got­no­ść – uczu­la An­na Bi­zoń. Zde­cy­do­wa­nie le­piej uży­wać ich w sta­łej tem­pe­ra­turze niż cho­wać za ka­żdym ra­zem do tor­by lub pod kurt­kę. A je­śli mu­sisz wy­mie­nić obiek­tyw w trak­cie pra­cy, rób to rów­nież na mro­zie, w wa­run­kach w ja­kich pra­cu­jesz ze sprzętem. W prze­ciw­nym ra­zie wil­goć z pa­ry kon­den­su­jąca się we­wnątrz kor­pu­su mo­że uszko­dzić ma­try­cę lub in­ne me­cha­ni­zmy Two­ich na­rzędzi pra­cy. Aby bez­piecz­nie i sta­bil­nie prze­miesz­czać się ze sprzętem, war­to za­opa­trzyć się w do­bry ple­cak i ze­staw po­krow­ców. A obiek­tyw za­bez­piecz przed pa­da­jącym śnie­giem osło­ną ty­pu „tu­li­pa­n” – za­zna­cza Kon­rad Bąk. Po za­ko­ńcze­niu pra­cy, spa­kuj wszyst­ko do tor­by jesz­cze na ze­wnątrz, że­by po­wo­li „przy­zwy­cza­ja­ć” apa­rat do wy­ższej tem­pe­ra­tury.

Różne obli­cza fo­to­gra­fii zi­mo­wej.

Zdjęcia zi­mo­we naj­częściej ko­ja­rzą się nam z kra­jo­bra­za­mi lub od­po­czyn­kiem. Po­za uwiecz­nia­niem wi­do­ków, war­to spróbo­wać swo­ich sił w fo­to­gra­fii spor­to­wej. To­wa­rzy­sząc swo­im bli­skim w wy­ciecz­ce gór­skiej lub na sto­ku, eks­pe­ry­men­tuj cza­sa­mi z mi­gaw­ka­mi –

po­sta­raj się za­mro­zić ich ruch i emo­cje. Kon­rad Bąk uwa­ża, że se­sję zi­mo­wą mo­że­my za­ara­nżo­wać w do­mu lub w stu­diu, jed­nak war­to po­szu­kać wy­jąt­ko­wych lo­ka­li­za­cji ta­kich jak na­stro­jo­wy dom w górach – z ko­min­kiem i fan­ta­stycz­ny­mi ple­ne­ra­mi do­oko­ła – które sta­ną się dla Cie­bie in­spi­ra­cją i spo­wo­du­ją, że Two­je fo­to­gra­fie będą wy­jąt­ko­we.

Zi­ma w ban­ku zdjęć.

Ro­bi­ąc zdjęcia pa­mi­ętaj, że bank zdjęć Fo­to­lia by Ado­beAdo­be Stock cze­ka­ją na Two­je ide­al­ne zi­mo­we ka­dry. Po­za mo­ty­wa­mi ty­po­wo świ­ątecz­ny­mi (cho­in­ka, bomb­ki, pre­zen­ty) lub zi­mo­wy­mi (ko­mi­nek, dom, pej­zaż), szu­kaj ory­gi­nal­nych te­ma­tów czy ujęć pe­łnych ener­gii i emo­cji. An­na Bi­zoń uwa­ża, że to wła­śnie zi­ma da­je nam naj­lep­sze wa­run­ki do stwo­rze­nia ta­kich zdjęć. Dzi­ęki niej mo­żesz od­na­le­źć pi­ęk­ne kra­jo­bra­zy, spo­kój i uczu­cie jak­by za­trzy­mał się czas. Dbaj o to, by Two­je port­fo­lio by­ło za­wsze ak­tu­al­ne, ale pa­mi­ętaj też o tym, że ory­gi­nal­ne spoj­rze­nie i nie­sza­blo­no­we po­de­jście do te­ma­tu przy­ci­ągnie wi­ęcej klien­tów.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Fo­to­lia by Ado­be

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści