Ba­da­nie Bro­ther: druk w pol­skich ma­łych i śred­nich fir­mach na­dal istot­nyPoprzedni artykuł 

Wy­ni­ki ba­da­nia Bro­ther Pol­ska, prze­pro­wa­dzo­ne­go wśród przed­sta­wi­cie­li ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw z Pol­ski po­ka­zu­ją, że fir­my na­dal trak­tu­ją druk ja­ko istot­ny ele­ment swo­jej dzia­łal­no­ści. Dru­ku­ją du­żo, jed­nak wi­ęk­szo­ść z nich nie wdra­ża roz­wi­ązań, po­zwa­la­jących im na opty­ma­li­za­cję kosz­tów, pro­ce­sów i bez­pie­cze­ństwa dru­ku.

Dla 80 proc. pol­skich przed­si­ębiorstw kwe­stia dru­ku jest na­dal klu­czo­wa lub bar­dzo wa­żna. Tra­dy­cyj­ny obieg do­ku­men­tów w wer­sji pa­pie­ro­wej jest ci­ągle istot­ny dla spraw­ne­go dzia­ła­nia wie­lu or­ga­ni­za­cji w Pol­sce. Wy­ni­ka to po części z re­gu­la­cji praw­nych, do­ty­czących prze­cho­wy­wa­nia do­ku­men­tów w wer­sji pa­pie­ro­wej, ta­kich jak umo­wy czy do­ku­men­ty ksi­ęgo­we. Dru­gim istot­nym czyn­ni­kiem jest przy­zwy­cza­je­nie pra­cow­ni­ków do ko­rzy­sta­nia z do­ku­men­tów w wer­sji tra­dy­cyj­nej.

„Wy­ni­ki na­sze­go ba­da­nia po­ka­zu­ją, że po­gło­ski o śmier­ci dru­ku oka­zu­ją się prze­sa­dzo­ne. Wi­dzi­my, że pol­skie ma­łe i śred­nie fir­my na­dal du­żo dru­kują i sza­cu­je­my, że w ci­ągu naj­bli­ższych lat to się nie zmie­ni. Cie­ka­we jest to, jak an­kie­to­wa­ni pod­cho­dzą do kwe­stii oszczęd­no­ści. Z jed­nej stro­ny zwra­ca­ją uwa­gę na ce­nę ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych, z dru­giej rzad­ko sto­su­ją roz­wi­ąza­nia tech­nicz­ne do opty­ma­li­za­cji kosz­tów dru­ku. Wy­tłu­ma­cze­niem mo­że być tu­taj kwe­stia nie­do­sta­tecz­nej świa­do­mo­ści firm. Dla­te­go tak wa­żna jest edu­ka­cja ryn­ku – w tym ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw – w za­kre­sie ko­rzy­ści ofe­ro­wa­nych przez sys­te­my do za­rządza­nia dru­kiem. Ro­zwi­ąza­nia te­go ty­pu sta­no­wią bez­po­śred­nią od­po­wie­dź na bo­lącz­ki pol­skich firm zwi­ąza­ne z pro­duk­cją do­ku­men­tów, ta­kie jak za­kup ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych, przej­rzy­sto­ść kosz­tów dru­ku i ser­wis urządze­ń”– po­wie­dział Piotr Ba­ca, Co­un­try Ma­na­ger w Bro­ther Pol­ska.

Dla pra­wie 96 proc. an­kie­to­wa­nych naj­wa­żniej­szą funk­cją wy­ko­rzy­sty­wa­nych urządzeń dru­ku­jących jest wła­śnie dru­ko­wa­nie. Ba­da­ni często ko­rzy­sta­ją też z funk­cji ko­pio­wa­nia (70 proc.). Ska­no­wa­nie tra­dy­cyj­ne jest nie­co mniej po­pu­lar­ne, ale na­dal sto­so­wa­ne przez wi­ęk­szo­ść re­spon­den­tów (59 proc.). Z dru­giej stro­ny ska­no­wa­nie do­ku­men­tów z prze­sy­ła­niem ska­nów na ser­wer ema­il nie jest roz­po­wszech­nio­ne, tyl­ko 26 proc. uczest­ni­ków ba­da­nia de­kla­ro­wa­ło, że ko­rzy­sta z te­go roz­wi­ąza­nia. Najm­niej po­pu­lar­ne oka­za­ło się fak­so­wa­nie do­ku­men­tów, po­nie­waż tyl­ko 9 proc. firm od­po­wie­dzia­ło, że na­dal ko­rzy­sta z tej funk­cji. Jak do­da­je Bro­ther, są to głow­nie przed­si­ębior­stwa z sek­to­ra pu­blicz­ne­go i lo­gi­sty­ki. Co cie­ka­we, po­mi­mo rzad­kie­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia mo­du­łu fak­su w urządze­niach dru­ku­jących, fir­my po­dej­mu­jąc de­cy­zje za­ku­po­we często wy­bie­ra­ją mo­de­le wy­po­sa­żo­ne w faks.

90 proc. pol­skich MŚP dru­ku­je w tech­no­lo­gii la­se­ro­wej, po­nie­waż jest ona wy­daj­niej­sza, szyb­sza i ta­ńsza niż atra­ment. Mo­de­le atra­mentowe, choć wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez 39 proc. firm, sto­so­wa­ne są na mniej­szą ska­lę i po­strze­ga­ne ja­ko urządze­nia od­po­wied­nie bar­dziej dla użyt­kow­ni­ków in­dy­wi­du­la­nych i biur do­mo­wych.

An­kie­to­wa­ne fir­my w prze­wa­ża­jącej wi­ęk­szo­ści (87 proc.) dru­ku­ją w czer­ni i bie­li. Wi­ęk­szo­ść do­ku­men­tów pro­du­ko­wa­nych w pol­skich przed­si­ębior­stwach to tek­sty, do­ku­men­ty ksi­ęgo­we, za­mówie­nia i umo­wy, do których wy­dru­ku wy­star­cza­ją mo­de­le mo­no­ch­ro­ma­tycz­ne. Druk ko­lo­ro­wy jest rzad­ko wy­ko­rzy­sty­wa­ny, je­go sto­so­wa­nie de­kla­ru­je 10 proc. ba­da­nych. W ko­lo­rze naj­częściej dru­ku­ją dzia­ły mar­ke­tin­gu i sprze­da­ży. Po­mi­mo spo­ra­dycz­ne­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia dru­ku ko­lo­ro­we­go, na eta­pie de­cy­zji za­ku­po­wych fir­my zwra­ca­ją uwa­gę na to, czy urządze­nia dru­ku­jące ofe­ru­ją druk w ko­lo­rze.

Przy za­ku­pie urządzeń dru­ku­jących pol­skie ma­łe i śred­nie przed­si­ębior­stwa zwra­ca­ją naj­wi­ęk­sza uwa­gę na koszt ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych (64 proc. wska­zań). Mniej­sza wa­ga przy­wi­ązy­wa­na jest do ni­skiej awa­ryj­no­ści (40 proc.), szyb­ko­ści dru­ko­wa­nia (38 proc.) i co mo­że być za­sko­cze­niem, ce­ny urządze­nia (36 proc.). War­ty pod­kre­śle­nia jest fakt, że naj­mniej istot­ne dla an­kie­to­wa­nych oka­za­ło się być bez­pie­cze­ństwo da­nych, które uzy­ska­ło za­le­d­wie 7 proc. wska­zań wśród kry­te­ri­ów za­ku­po­wych.

41 proc. an­kie­to­wa­nych firm de­kla­ru­je, że śred­ni okres eks­plo­ata­cji, po którym wy­mie­nia­ją urządze­nia dru­ku­jące, wy­no­si 5 lat. Po­nad jed­na pi­ąta firm ku­pu­je no­we urządze­nia co 3 la­ta. Wy­mia­nę sprzętu częściej niż raz w ro­ku de­kla­ru­je je­dy­nie 3 proc. firm. Prze­wa­ża­jąca wi­ęk­szo­ść przed­si­ębiorstw (73 proc.) użyt­ku­jących urządze­nia biu­ro­we do­ko­nu­je ich wy­mia­ny do­pie­ro wte­dy, kie­dy ule­gną zu­ży­ciu, awa­rii lub kie­dy ja­ko­ść ich pra­cy jest nie­za­do­wa­la­jąca.

Nie­mal po­ło­wa (45 proc.) firm za­py­ta­nych o naj­częst­sze pro­ble­my na­po­ty­ka­ne w trak­cie eks­plo­ata­cji sprzętu dru­ku­jące­go de­kla­ru­je, że nie na­po­ty­ka na trud­no­ści w tym za­kre­sie. Dla 21 proc. ba­da­nych pro­ble­ma­tycz­ny jest za­kup ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych, a dla 17 – ko­niecz­no­ść częste­go ser­wi­so­wa­nia sprzętu.

Mi­mo, że po­ło­wa an­kie­to­wa­nych nie jest za­in­te­re­so­wa­na out­so­ur­cin­giem dru­ku, to 40 proc. jest zda­nia, że usłu­gi te­go ty­pu są wa­żne lub klu­czo­we dla przed­si­ębiorstw. Zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść (łącz­nie 96 proc.) w ogóle lub rzad­ko dru­kuje z urządzeń mo­bil­nych, ta­kich jak smart­fo­ny i ta­ble­ty. Fir­my po­strze­ga­ją tech­no­lo­gie dru­ku mo­bil­ne­go w cha­rak­te­rze ga­dże­tu kon­su­menc­kie­go, nie­do­sto­so­wa­ne­go w śro­do­wi­sku biu­ro­wym.

In­for­ma­cje o ba­da­niu

Ce­lem ba­da­nia „Użyt­ko­wa­nie urządzeń dru­ku­jących w przed­si­ębior­stwa­ch” by­ło zwe­ry­fi­ko­wa­nie in­for­ma­cji o tym, jak dru­ku­ją pol­skie ma­łe i śred­nie fir­my, na co zwra­ca­ją uwa­gę pod­czas za­ku­pu i eks­plo­ata­cji urządzeń oraz na ja­kie trud­no­ści na­tra­fia­ją pod­czas ich użyt­ko­wa­nia. Ba­da­nie zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne me­to­dą CATI na zle­ce­nie Bro­ther Pol­ska w ma­ju 2017 ro­ku. Zre­ali­zo­wa­ła je agen­cja ba­daw­cza ARC Ry­nek i Opi­nia. Gru­pę ba­daw­czą sta­no­wi­ło 307 przed­sta­wi­cie­li pol­skich firm z sek­to­ra MŚP. Prze­ba­da­no oso­by od­po­wie­dzial­ne za utrzy­ma­nie biu­ra oraz przed­sta­wi­cie­li pio­nów in­for­ma­tycz­nych firm.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Bro­ther

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści