Pol­ski prze­my­sł dru­kar­ski mo­że zy­skać 800 mln do­la­rów dzi­ęki cy­fry­za­cjiPoprzedni artykuł 

Jak sza­cu­ją eks­per­ci Sie­mens Fi­nan­ce, cy­fro­wa re­wo­lu­cja mo­że przy­nie­ść pol­skie­mu prze­my­sło­wi dru­kar­skie­mu 800 mln do­la­rów. Wa­run­kiem jest wdro­że­nie i sfi­nan­so­wa­nie kon­kret­nych roz­wi­ązań, opar­tych na czwar­tej re­wo­lu­cji prze­my­sło­wej.

Głów­ną ko­rzy­ścią z tzw. Prze­my­słu 4.0 jest zwi­ęk­sze­nie pro­duk­tyw­no­ści, czy­li zdol­no­ści do wy­twa­rza­nia ta­kiej sa­mej licz­by to­wa­rów przy zmniej­szo­nych kosz­tach lub wi­ęk­szej ich licz­by przy ta­kich sa­mych. Prze­kła­da się to na wy­mier­ny efekt fi­nan­so­wy. Ek­sper­ci Sie­mens Fi­nan­ce na­zwa­li ten zysk „pre­mią pro­duk­tyw­no­ści wy­ni­ka­jącą z cy­fry­za­cji”. W ra­por­cie „Di­gi­ta­li­za­tion Pro­duc­ti­vi­ty Bo­nus: Sec­tor In­si­ght­s” prze­ana­li­zo­wa­li czte­ry klu­czo­we ob­sza­ry prze­my­sło­we, w których za­sto­so­wa­nie no­wych tech­no­lo­gii mo­że przy­nie­ść łącz­nie nie­mal 5 mld do­la­rów zy­sku. Jed­nym z nich jest wła­śnie sek­tor dru­kar­ski, opa­ko­wa­nio­wy i pa­pier­ni­czy.

„In­te­li­gent­ne” ma­szy­ny

Ist­nie­je ca­ły sze­reg ko­rzy­ści zwi­ąza­nych z au­to­ma­ty­za­cją i cy­fry­za­cją, które do­ty­ka­ją ten sek­tor go­spo­dar­ki. Przy­sto­so­wa­nie się do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb klien­ta, przy jed­no­cze­snym utrzy­ma­niu pro­duk­cji ma­so­wej, w bra­nży dru­kar­skiej mia­ło miej­sce już w ubie­głej de­ka­dzie. Obec­nie sek­tor z po­wo­dze­niem za­czy­na ko­rzy­stać z wie­lu in­nych roz­wi­ązań, m.in.: in­te­li­gent­nych opa­ko­wań z wbu­do­wa­nym chi­pem RFID; tech­no­lo­gii na­dru­ku umo­żli­wia­jące­go mo­ni­to­ring, prze­pły­wu to­wa­rów „na cza­s”, czy po­wi­ązań w chmu­rze po­mi­ędzy klien­tami a pro­du­cen­ta­mi. No­we tech­no­lo­gie po­zwa­la­ją też dru­kar­niom mi­ni­ma­li­zo­wać czas prze­sto­jów, efek­tyw­niej wy­ko­rzy­sty­wać ma­szy­ny, czy le­piej ser­wi­so­wać sys­te­my.

Sie­mens Fi­nan­ce sza­cu­je, że pre­mia pro­duk­tyw­no­ści wy­ni­ka­jąca z cy­fry­za­cji w sek­to­rze dru­kar­skim, opa­ko­wa­nio­wym i pa­pier­ni­czym wy­nie­sie łącz­nie po­mi­ędzy 0,5 mld a 0,8 mld do­la­rów.

Fi­nan­so­wa­nie klu­czem do roz­wo­ju

Co jest naj­wa­żniej­szym ele­men­tem sku­tecz­ne­go wdro­że­nia no­wych tech­no­lo­gii? Fir­my mu­szą przede wszyst­kim prze­my­śleć spo­sób in­we­sty­cji. – Obec­nie ist­nie­je wie­le ob­sza­rów fi­nan­so­wa­nia, które uła­twia­ją wdro­że­nie tzw. Prze­my­słu 4.0, a co za tym idzie – wy­ge­ne­ro­wa­nie wspo­mnia­nej wcze­śniej „pre­mii pro­duk­tyw­no­ści wy­ni­ka­jącej z cy­fry­za­cji” – mówi Krzysz­tof Ku­nie­wicz, CEO Sie­mens Fi­nan­ce.

Fir­my fi­nan­so­we ofe­ru­ją sze­ro­kie spek­trum roz­wi­ązań, wspie­ra­jące różne ele­men­ty di­gi­ta­li­za­cji, w tym m.in:

  • Mo­der­ni­za­cję tech­no­lo­gii – roz­wi­ąza­nie fi­nan­so­we umo­żli­wia­jące uno­wo­cze­śnie­nie tech­no­lo­gii pod­czas okre­su fi­nan­so­wa­nia po­przez wy­mia­nę sta­re­go urządze­nia na now­szy mo­del lub na­pra­wę ele­men­tów na głów­nej plat­for­mie tech­no­lo­gicz­nej.

  • Fi­nan­so­wa­nie opro­gra­mo­wa­nia – świa­do­mo­ść ko­niecz­no­ści wdra­ża­nia opro­gra­mo­wa­nia oraz wie­dza na te­mat ry­zy­ka ja­kie za so­bą nie­sie to pod­sta­wa dla firm fi­nan­su­jących cy­fro­wą re­wo­lu­cję. Dla­te­go te aspek­ty mo­gą być uwzględ­nia­ne w ca­łko­wi­tym pa­kie­cie fi­nan­so­wym.

  • Płat­no­ść za wy­ni­ki – płat­no­ści po­wi­ąza­ne są ze spo­dzie­wa­ny­mi ko­rzy­ścia­mi bi­zne­so­wy­mi lub „wy­ni­ka­mi” mo­żli­wy­mi dzi­ęki cy­fry­za­cji. Rze­czy­wi­ste oszczęd­no­ści fi­nan­so­we – ta­kie jak np. zmniej­szo­ne zu­ży­cie ener­gii – współfi­nan­su­ją lub na­wet ca­łko­wi­cie fi­nan­su­ją mie­si­ęcz­ne płat­no­ści, co spra­wia, że dla pro­du­cen­ta rze­czy­wi­ste kosz­ty tech­no­lo­gii sta­ją się ca­łko­wi­cie neu­tral­ne.

  • Fi­nan­so­wa­nie trans­for­ma­cji – pro­du­cen­ci wo­lą roz­po­cząć spła­tę w mo­men­cie, gdy na­rzędzia będą już dzia­łać. Fir­my ofe­ru­jące fi­nan­so­wa­nie 4.0. do­strze­ga­ją wy­zwa­nia zwi­ąza­ne z okre­sem trans­for­ma­cji i ofe­ru­ją roz­wi­ąza­nia, które opóźnia­ją roz­po­częcie spłat do mo­men­tu, gdy no­wy sys­tem w pe­łni funk­cjo­nu­je.

  • Ro­zwi­ąza­nia do­ty­czące ka­pi­ta­łu obro­to­we­go – fi­nan­so­wa­nie mo­że zo­stać zop­ty­ma­li­zo­wa­ne ta­kże w in­nych ob­sza­rach. Lep­sza po­zy­cja kon­ku­ren­cyj­na mo­że do­pro­wa­dzić do na­głe­go wzro­stu fir­my, co prze­kła­da się na wzmo­żo­ną pre­sję na do­staw­ców, za­pa­sy przed­si­ębior­stwa i ogól­ną płyn­no­ść fi­nan­so­wą. Usłu­gi fi­nan­so­we, np. w for­mie fak­to­rin­gu, mo­gą po­móc w za­rządza­niu szer­szy­mi wy­zwa­nia­mi fi­nan­so­wy­mi, które wi­ążą się z suk­ce­sem osi­ągni­ętym dzi­ęki cy­fry­za­cji.

– Ro­zwi­ąza­nia fi­nan­so­we dla Prze­my­słu 4.0 naj­częściej ofe­ro­wa­ne są przez wy­spe­cja­li­zo­wa­nych do­staw­ców. Co istot­ne, ich ofer­ta się zmie­nia. In­stru­men­ty fi­nan­so­we są co­raz bar­dziej do­pa­so­wy­wa­ne do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb klien­tów. Mo­że­my mo­dy­fi­ko­wać okres tr­wa­nia umo­wy oraz do­sto­so­wy­wać go do uzy­ski­wa­nych ko­rzy­ści fi­nan­so­wych. Fi­nan­su­jący ofe­ru­ją też umo­wy ra­mo­we, co po­ma­ga przy­spie­szyć pro­ces na­by­wa­nia tech­no­lo­gii w przy­szło­ści – pod­su­mo­wu­je Krzysz­tof Ku­nie­wicz.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sie­mens Fi­nan­ce
Fo­to:
fre­egre­at­pic­tu­re.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści