No­wo­cze­sna re­kla­ma, czy­li efekt DOOH!Poprzedni artykuł 

OOH, czy­li „o­ut of ho­me ad­ver­ti­sin­g” to bar­dzo po­wszech­na for­ma ko­mu­ni­ka­cji re­kla­mo­wej. Bil­l­bo­ar­dy, pla­ka­ty i ulot­ki są na uli­cach miast tak po­wszech­ne, że wła­ści­wie prze­sta­li­śmy zwra­cać na nie uwa­gę. I tu po­ja­wia się pro­blem, bo w in­te­re­sie re­kla­mo­daw­cy jest to, by od­bior­cy nie tyl­ko zobaczy­li, ale i za­pa­mi­ęta­li prze­kaz re­kla­mo­wy.

Sta­wić czo­ła te­mu wy­zwa­niu mo­żna, in­we­stu­jąc w no­wo­cze­sne roz­wi­ąza­nia, ta­kie jak np. wiel­ko­for­ma­to­we ekra­ny pro­fe­sjo­nal­ne po­zwa­la­jące na za­sto­so­wa­nie atrak­cyj­nych me­tod ko­mu­ni­ka­cji. Cy­fro­we po­de­jście do tra­dy­cyj­nej re­kla­my ze­wnętrz­nej okre­śla­ne jest skrótem DOOH (Di­gi­tal out of ho­me) i ofe­ru­je zu­pe­łnie no­wą ja­ko­ść w dzia­ła­niach mar­ke­tin­go­wych.

Ci­ągły roz­wój, ci­ągłe zmia­ny

W 2016 ro­ku ry­nek roz­wi­ązań z ka­te­go­rii di­gi­tal si­gna­ge w Pol­sce wy­ni­ósł ok. 260–280 mln zł i suk­ce­syw­nie ro­śnie ok. 7–8% w ska­li ro­ku. Glo­bal­ny ry­nek w la­tach 2016–2023 ma ro­snąć w po­dob­nym tem­pie i osi­ągnie war­to­ść 32,84 mld do­la­rów w ro­ku 2023. [1]Wnio­sek z te­go jest ta­ki, że mar­ke­te­rzy do­sko­na­le ro­zu­mie­ją zmia­ny, ja­kie za­cho­dzą w spo­so­bie ko­mu­ni­ka­cji. Szyb­ko­ść do­star­cza­nia in­for­ma­cji w „of­fli­ne” jest tak sa­mo istot­na, jak w in­ter­ne­cie. Co wi­ęcej, te dwa świa­ty mu­szą się prze­ni­kać i być spój­ne. Z te­go po­wo­du, cza­sy tra­dy­cyj­nych bil­l­bo­ar­dów po­wo­li chy­lą się ku ko­ńco­wi. Al­ter­na­ty­wą jest wła­śnie wiel­ko­for­ma­to­wy ekran. No­wym tren­dem na ryn­ku jest co­raz częst­sze wy­ko­rzy­sty­wa­nie ekra­nów w tech­no­lo­gii LED. Dzi­ęki wy­ko­rzy­sta­niu ekra­nów dio­do­wych o wy­so­kiej gęsto­ści diod, otrzy­mu­je­my ekran o bar­dzo do­brych pa­ra­me­trach wy­świe­tla­nia i du­żej po­wierzch­ni po­zba­wio­nej wi­docz­nych łączeń. Za­pre­zen­to­wa­ny ostat­nio ekran Sam­sun­ga pod na­zwą „The Wal­l” opar­ty na tech­no­lo­gii Mi­cro­LED jest w pe­łni ska­lo­wal­ny i po­tra­fi wy­świe­tlać obraz w roz­dziel­czo­ści 8K. Dzi­ęki te­mu mo­żna ela­stycz­nie do­sto­so­wy­wać wiel­ko­ść po­wierzch­ni re­kla­mo­wej po­przez do­kła­da­nie lub odej­mo­wa­nie mo­du­łów LED.

Wi­ęk­sza uwa­ga od­bior­cy

Ru­cho­me tre­ści wy­świe­tla­ne na du­żych ekra­nach są o wie­le efek­tyw­niej­sze od tra­dy­cyj­nych pla­ka­tów. Atrak­cyj­niej­sza for­ma prze­ka­zu zwi­ęk­sza uwa­gę od­bior­ców, a tre­ści jesz­cze moc­niej za­pa­da­ją w ich pa­mi­ęci, co jest po­twier­dzo­ne na­uko­wo.

– Ba­da­nia zwi­ąza­ne ze sprze­da­żą de­ta­licz­ną odzie­ży po­ka­zu­ją, że uwa­ga od­bior­ców ro­śnie o 38%, gdy kon­su­ment w fi­zycz­nej lo­ka­li­za­cji jest pro­wa­dzo­ny przez ko­mu­ni­ka­ty pre­zen­to­wa­ne na pro­fe­sjo­nal­nych wy­świe­tla­czach. Do­dat­ko­wo, za­pa­mi­ęty­wal­no­ść prze­ka­zu jest 5-krot­nie dłu­ższa. Od­bior­ca pa­mi­ęta le­piej to, co zo­sta­ło mu wy­świe­tlo­ne w in­te­rak­tyw­ny spo­sób. Ta­kże o 22% wzra­sta licz­ba za­cho­wań im­pul­so­wych, czy­li ta­kich zwi­ąza­nych z emo­cja­mi, np. przy ka­sie. Fir­my, które nie za­in­we­stu­ją w tę tech­no­lo­gię w ci­ągu 5 lat nie wy­ko­rzy­sta­ją w pe­łni po­ten­cja­łu mar­ke­tin­go­we­go i po pro­stu na tym stra­cą – mówi Mi­chał Ptak, me­ne­dżer dzia­łu wdro­żeń bi­zne­so­wych w Sam­sung Elec­tro­nics Pol­ska.

Osz­częd­no­ść cza­su i pie­ni­ędzy

Na wy­świe­tla­czach di­gi­tal si­gna­ge obraz jest nie tyl­ko dy­na­micz­ny, ale mo­że być ta­kże w ka­żdej chwi­li zmie­nio­ny lub za­stąpio­ny in­nym. Szyb­ka ak­tu­ali­za­cja tre­ści jest mo­żli­wa dzi­ęki cen­tral­ne­mu za­rządza­niu i dys­try­bu­cji ma­te­ria­łów on­li­ne. Tym spo­so­bem tre­ści są za­wsze ak­tu­al­ne i spój­ne z kam­pa­nią pro­wa­dzo­ną in­nymi ka­na­ła­mi (TV, in­ter­net). Do te­go do­cho­dzi oszczęd­no­ść dru­ku ma­te­ria­łów pa­pie­ro­wych i co rów­nież bar­dzo istot­ne – ko­rzyst­ny wpływ na wi­ze­ru­nek fir­my.

Sze­ro­kie za­sto­so­wa­nie

Ekra­ny di­gi­tal si­gna­ge znaj­du­ją sze­ro­kie za­sto­so­wa­nie w wie­lu bra­nżach, m.in. w pla­ców­kach han­dlo­wych, re­stau­ra­cjach i in­nych lo­ka­lach ga­stro­no­micz­nych, ho­te­lach, biu­rach podróży, lot­ni­skach, i in­nych miej­scach. Sło­wem, wszędzie tam, gdzie ist­nie­je po­trze­ba ak­tu­al­nej i dy­na­micz­nie zmie­nia­jącej się in­for­ma­cji.

Wy­ko­rzy­sta­nie w bra­nży odzie­żo­wej:

Zwi­ęk­szo­na kon­ku­ren­cja na ryn­ku spra­wia, że sprze­daw­com de­ta­licz­nym co­raz trud­niej jest się wy­różnić, a tym sa­mym zy­skać i utrzy­mać uwa­gę od­bior­ców. W re­zul­ta­cie skle­py odzie­żo­we po­trze­bu­ją in­no­wa­cyj­nych i in­te­rak­tyw­nych roz­wi­ązań, które umac­nia­ją po­zy­cję mar­ki, przy­ci­ąga­ją no­wych klien­tów i na­pędza­ją sprze­daż.

Kom­plek­so­we sys­te­my ko­mu­ni­ka­cji wi­zu­al­nej wspie­ra­ją sprze­daw­ców w bu­do­wa­niu po­zy­tyw­ne­go kon­su­menc­kie­go do­świad­cze­nia – od mi­łe­go po­wi­ta­nia po ser­decz­ne po­że­gna­nie. Pro­fe­sjo­nal­ne wy­świe­tla­cze za­pew­nia­ją naj­wy­ższej ja­ko­ści obraz, który da­je klien­tom mo­żli­wo­ść wi­zu­ali­zo­wa­nia za­ku­pów, a jed­no­cze­śnie na bie­żąco do­star­cza szcze­góło­wych in­for­ma­cji na te­mat pro­duk­tu i ofer­ty spe­cjal­nej. Wy­ko­rzy­sta­nie wy­świe­tla­czy i od­po­wied­nie­go opro­gra­mo­wa­niem do za­rządza­nia tre­ścią po­mo­że sprze­daw­com odzie­ży stwo­rzyć w skle­pie wy­jąt­ko­we śro­do­wi­sko, które słu­ży świa­do­me­mu do­ko­ny­wa­niu wy­bo­rów, uspraw­nia ob­słu­gę klien­ta i zwi­ęk­sza je­go lo­jal­no­ść, a jed­no­cze­śnie do­sto­so­wu­je oto­cze­nie do cha­rak­te­ru skle­pu.

Ko­rzy­ści dla re­kla­my ze­wnętrz­nej:

Ro­zwi­ąza­nia prze­zna­czo­ne do wy­świe­tla­nia w wa­run­kach ze­wnętrz­nych mo­że­my po­dzie­lić na dwie ka­te­go­rie. Pierw­sza in­sta­lo­wa­na jest naj­częściej w ze­wnętrz­nych wi­try­nach skle­po­wych (se­mi­-o­ut­do­or di­splay), dru­ga na­to­miast prze­zna­czo­na jest do użyt­ku ze­wnętrz­ne­go (full out­do­or di­splay). Urządze­nia te mu­szą cha­rak­te­ry­zo­wać się bar­dzo wy­so­ką ja­sno­ścią ekra­nu do­cho­dzącą do 2,5 tys. ni­tów, która po­zwa­la na po­praw­ne wy­świe­tla­nie tre­ści na­wet w pe­łnym sło­ńcu. Ro­zwi­ąza­nia fir­my Sam­sung prze­zna­czo­ne do użyt­ku ze­wnętrz­ne­go po­sia­da­ją kon­struk­cję po­świad­czo­ną cer­ty­fi­ka­tem IP56, która za­pew­nia od­por­no­ść na kurz i wil­goć, a ta­kże za­kres tem­pe­ra­tu­ry pra­cy od -30 do +50 stop­ni C, dzi­ęki cze­mu ekra­ny mo­gą być wy­ko­rzy­sty­wa­ne prak­tycz­nie w ka­żdych wa­run­kach. – Klu­czem do spraw­nej ob­słu­gi kam­pa­nii re­kla­mo­wych w opar­ciu o ekra­ny ze­wnętrz­ne jest kom­plet­na plat­for­ma, która skła­da się z wy­świe­tla­czy oraz nie­zbęd­ne­go sys­te­mu do za­rządza­nia tre­ścią. W przy­pad­ku Sam­sunga jest to Ma­gi­cIn­fo, które po­zwa­la na zdal­ne ak­tu­ali­zo­wa­nie tre­ści na wszyst­kich ob­słu­giwanych urządze­niach. – do­da­je Mi­chał Ptak.

Za­sto­so­wa­nia dla re­stau­ra­cji:

Re­stau­ra­cje szyb­kiej ob­słu­gi (QSR) mo­gą po­chwa­lić się sze­ro­ką ofer­tą – za­rów­no do­stęp­nych lo­ka­li, jak i ser­wo­wa­nych dań. Ozna­cza to do­dat­ko­wą pre­sję zwi­ąza­ną z po­trze­bą zwróce­nia uwa­gi nie­zde­cy­do­wa­nych klien­tów za po­mo­cą atrak­cyj­ne­go me­nu i do­sko­na­łej ob­słu­gi – tej we­wnątrz re­stau­ra­cji i tej w sys­te­mie dri­ve­-th­ru.

Wy­świe­tla­cze przy­śpie­sza­ją ob­słu­gę klien­ta, a jed­no­cze­śnie w dy­na­micz­ny i ab­sor­bu­jący spo­sób bu­du­ją wi­ze­ru­nek lo­ka­lu. Umo­żli­wia­ją one pre­zen­to­wa­nie i szyb­kie ak­tu­ali­zo­wa­nie tre­ści me­nu, łącząc do­brze wi­docz­ne obra­zy z tek­sta­mi. Dzi­ęki te­mu re­stau­ra­cje mo­gą od­po­wie­dzieć na py­ta­nia klien­tów, za­nim do­trą oni do ka­sy. Do­dat­ko­wo QSR, po­sia­da­jące ob­słu­gę w sys­te­mie dri­ve­-th­ru, ma­ją do dys­po­zy­cji ze­wnętrz­ne wy­świe­tla­cze Sam­sung, które pre­zen­tu­ją me­nu i ofer­tę pro­mo­cyj­ną – bez względu na wa­run­ki at­mos­fe­rycz­ne lub oświe­tle­nio­we.

Co­raz wi­ęk­sza kon­ku­ren­cja na ryn­ku spra­wia, że fir­my po­trze­bu­ją cze­goś wy­jąt­ko­we­go, aby wy­różniać się w tłu­mie. Na­wet nie­wiel­ka zmia­na ko­lo­ru lub spo­so­bu pre­zen­to­wa­nia tre­ści mo­że za­in­spi­ro­wać klien­tów do za­ku­pów.

* * *

Li­nia Sam­sung SMART Si­gna­ge ofe­ru­je wszech­stron­ne, go­to­we roz­wi­ąza­nia dla firm z różnych bra­nż, po­szu­ku­jących no­wych, cie­ka­wych spo­so­bów zdo­by­cia za­in­te­re­so­wa­nia klien­tów i zwi­ęk­sze­nia efek­tyw­no­ści ko­mu­ni­ka­cji. Ofe­ro­wa­ne wy­świe­tla­cze za­spo­ka­ja­ją za­po­trze­bo­wa­nie kon­su­men­tów na in­for­ma­cje uła­twia­jące po­dej­mo­wa­nie de­cy­zji w cza­sie rze­czy­wi­stym. Do­dat­ko­wo mo­żli­we jest pre­zen­to­wa­nie tre­ści gra­ficz­nych i obra­zów, które za­wie­ra­ją uni­kal­ne ko­mu­ni­ka­ty bi­zne­so­we. Po­za tym fir­my mo­gą za­stąpić tra­dy­cyj­ne – dru­ko­wa­ne i sta­tycz­ne – ma­te­ria­ły pro­mo­cyj­ne tre­ścią in­te­rak­tyw­ną, która jest le­piej za­pa­mi­ęty­wa­na przez klien­tów. Ekra­ny pro­fe­sjo­nal­ne ofe­ro­wa­ne przez Sam­sunga po­sia­da­ją 3-let­nią gwa­ran­cję z opcją przedłu­że­nia do 5 lat, ta­kże w przy­pad­ku roz­wi­ązań do użyt­ku ze­wnętrz­ne­go dzia­ła­jące­go w try­bie 24/7.

Sam­sung SMART Si­gna­ge to ide­al­ne roz­wi­ąza­nie uspraw­nia­jące ko­mu­ni­ka­cję i prze­kszta­łca­jące ob­słu­gę klien­ta. Jest prze­zna­czo­ne dla różnych od­bior­ców – od cen­trum han­dlo­we­go, które chce pro­mo­wać swo­ją naj­now­szą ofer­tę, po port lot­ni­czy, który mu­si wy­świe­tlić podróżnym ak­tu­al­ny roz­kład lo­tów.

[1] We­dług fir­my ba­daw­czej Mar­ket­san­dMar­kets

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sam­sung Elec­tro­nics Pol­ska Sp. z o.o.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści