Transformacja cyfrowa to dzisiaj być albo nie być praktycznie dla każdej organizacji – to jeden z wniosków tegorocznej edycji konferencji Instytut Innowacji nt. „Transformacja cyfrowa a rola nowoczesnego CIO w organizacji”, zorganizowanej przez Konica Minolta.
Ta ogromna rola technologii w budowaniu pozycji przedsiębiorstw zmienia rolę dyrektora IT. Staje się on przede wszystkim liderem innowacji, osobą, która w ścisłej współpracy z biznesem wpływa na strategię i rozwój przedsiębiorstwa.
„Rozwiązania chmurowe, IoT, wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość – bardzo szybko pojawiają się nowe technologie, które mogą pomóc przedsiębiorstwom budować przewagi konkurencyjne, wchodzić w bardziej zyskowne obszary biznesowe, tym samym pozwalając stać się liderem w swojej branży. Pozycja rynkowa firmy coraz bardziej zależy od umiejętnego wykorzystania i integracji dostępnych technologii i innowacji, zastosowaniu ich zarówno do usprawniania procesów biznesowych, jak i tworzenia zupełnie nowych produktów i usług.” – mówi Jacek Dróżdż ITS/ECM Division Manager Konica Minolta.
W konferencji udział wzięło blisko 200 osób zarządzających IT w różnego rodzaju przedsiębiorstwach. Doświadczeniami i swoimi opiniami podzielili się czołowi eksperci i liderzy biznesu: Michał Sadowski, Prezes Zarządu Brand24 S.A., Monika Starecka, Dyrektor ds. Operacyjnych, EY Poland, Krzysztof Wykręt, CIO, Hochtief Polska, oraz Mariusz Zarzycki, CIO G-w G-Rock, fintech startup.
Konferencja miała miejsce 9 maja 2018 w podwarszawskim Serocku. Więcej informacji na stronie http://info.konicaminolta.pl/instytut-innowacji-2018
Rola współczesnego CIO – komentarze ekspertów:
Michał Sadowski, Prezes Zarządu Brand24 S.A.
W ostatnich latach obserwuje pogłębianie kompetencji CIO o segmenty związane z nowoczesnymi technologiami internetowymi. W wielu organizacjach, z którymi współpracujemy, rola CIO to w pewnym sensie rola ewangelisty, lidera który wprowadza nowoczesne rozwiązania, a także dobre praktyki związane z ich wykorzystywaniem. Mowa o rozwiązaniach wspierających najróżniejsze aspekty funkcjonowania nowoczesnej firmy. Od technologii związanych z obsługą klienta, po tematy związane ze wzbogaceniem danych o kliencie - wykorzystywane do sprzedaży.
Nowoczesne technologie pozwalają nam dziś zrozumieć lepiej niż kiedykolwiek potrzeby naszych klientów, a co najważniejsze dostosować do nich komunikację. Obserwuję także wzrost zainteresowania technologiami związanymi z analizą danych. Analizą ruchu na stronach www, ale także analityką hurtowni danych, jakie firmy coraz częściej tworzą wewnątrz swoich struktur.
Monika Starecka, Dyrektor ds. Operacyjnych, EY Poland
IT musi edukować organizację, pokazywać i tłumaczyć jak działają pojawiające się nowości technologiczne. Nie może dopuścić, aby zarząd nie był na bieżąco z najnowszymi możliwościami. Biznes docenia wiedzę. CIO musi być promotorem i ambasadorem technologii. I trochę jak selekcjoner na boisku piłkarskim – wybierać wśród propozycji startupów, czy też firm działających od lat, najlepsze elementy, takie, które pomogą wyjść przed konkurencję, uzyskać dodatkową przewagę na rynku.
Dzisiejszy CIO musi być aktywny, wychodzić z propozycjami usprawnienia, czy też wprowadzenia nowości do biznesu. Takich, które kreują realną wartość. To wymaga oczywiście doskonałej znajomości organizacji i jej procesów biznesowych, bardzo bliskiej współpracy z działami biznesowymi i daleko wykracza poza tradycyjnie pojętą specyfikę zawodu.
Krzysztof Wykręt, CIO, Hochtief Polska
W czasach kiedy informatyka raczkowała i była tylko pewnego rodzaju wsparciem dla prowadzenia biznesu, rola CIO była dość prosta. Koncentrowała się na dostarczaniu i utrzymywaniu rozwiązań IT, głównie w obszarze infrastruktury i systemów IT. Nikt nie wymagał od ówczesnego szefa IT prowadzenia dużych projektów, przekrojowych dla całej firmy, które konsolidowałyby różnego rodzaju obszary biznesowe.
Wraz z rozwojem technologii, zmieniającym się rynkiem rozwiązań IT, wielu bardzo innowacyjnych rozwiązań, również rola CIO musiała się zmienić. Dzisiaj nie dość, że cała sfera infrastruktury IT pozostała – w wielu przypadkach zmieniona np. za sprawą rozwiązań chmurowych – to konieczność prowadzenia biznesu w oparciu o najnowsze technologie, w zasadzie kierunkuje CIO do roli integratora biznesowego w organizacjach. W większości przypadków to CIO zna bardzo dobrze procesy biznesowe i dzięki temu musi proponować zmiany, być wizjonerem i odważnie proponować rozwiązania, które być może „dzisiaj” nie dadzą jeszcze spektakularnego efektu, ale „jutro”, „pojutrze” mogą okazać się przełomowe dla organizacji i biznesu. Często również musi wychodzić z pozycji klasycznego CIO do roli czysto biznesowej, pokazywać kierunek i możliwość rozwoju biznesu.
Dzisiejszy CIO musi być łączyć w sobie wiele różnych umiejętności (znajomość technologii, prowadzenie przekrojowych projektów, praca z zespołem, finansowe). Tylko z taką przekrojową wiedzą, CIO wniesie do biznesu wartości, które pozwolą na stabilny rozwój organizacji, dla której pracuje.
Na podstawie informacji firmy Konica Minolta.