Transformacja cyfrowa to dzisiaj być albo nie być praktycznie dla każdej organizacji – to jeden z wniosków tegorocznej edycji konferencji Instytut Innowacji nt. „Transformacja cyfrowa a rola nowoczesnego CIO w organizacji”, zorganizowanej przez Konica Minolta.
Ta ogromna rola technologii w budowaniu pozycji przedsiębiorstw zmienia rolę dyrektora IT. Staje się on przede wszystkim liderem innowacji, osobą, która w ścisłej współpracy z biznesem wpływa na strategię i rozwój przedsiębiorstwa.
„Rozwiązania chmurowe, IoT, wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość – bardzo szybko pojawiają się nowe technologie, które mogą pomóc przedsiębiorstwom budować przewagi konkurencyjne, wchodzić w bardziej zyskowne obszary biznesowe, tym samym pozwalając stać się liderem w swojej branży. Pozycja rynkowa firmy coraz bardziej zależy od umiejętnego wykorzystania i integracji dostępnych technologii i innowacji, zastosowaniu ich zarówno do usprawniania procesów biznesowych, jak i tworzenia zupełnie nowych produktów i usług.” – mówi Jacek Dróżdż ITS/ECM Division Manager Konica Minolta.
W konferencji udział wzięło blisko 200 osób zarządzających IT w różnego rodzaju przedsiębiorstwach. Doświadczeniami i swoimi opiniami podzielili się czołowi eksperci i liderzy biznesu: Michał Sadowski, Prezes Zarządu Brand24 S.A., Monika Starecka, Dyrektor ds. Operacyjnych, EY Poland, Krzysztof Wykręt, CIO, Hochtief Polska, oraz Mariusz Zarzycki, CIO G-w G-Rock, fintech startup.
Konferencja miała miejsce 9 maja 2018 w podwarszawskim Serocku. Więcej informacji na stronie http://info.konicaminolta.pl/instytut-innowacji-2018
Rola współczesnego CIO – komentarze ekspertów:
Michał Sadowski, Prezes Zarządu Brand24 S.A.
W ostatnich latach obserwuje pogłębianie kompetencji CIO o segmenty związane z nowoczesnymi technologiami internetowymi. W wielu organizacjach, z którymi współpracujemy, rola CIO to w pewnym sensie rola ewangelisty, lidera który wprowadza nowoczesne rozwiązania, a także dobre praktyki związane z ich wykorzystywaniem. Mowa o rozwiązaniach wspierających najróżniejsze aspekty funkcjonowania nowoczesnej firmy. Od technologii związanych z obsługą klienta, po tematy związane ze wzbogaceniem danych o kliencie - wykorzystywane do sprzedaży.
Nowoczesne technologie pozwalają nam dziś zrozumieć lepiej niż kiedykolwiek potrzeby naszych klientów, a co najważniejsze dostosować do nich komunikację. Obserwuję także wzrost zainteresowania technologiami związanymi z analizą danych. Analizą ruchu na stronach www, ale także analityką hurtowni danych, jakie firmy coraz częściej tworzą wewnątrz swoich struktur.
Monika Starecka, Dyrektor ds. Operacyjnych, EY Poland
Rola CIO ewoluowała w ostatnich latach od funkcji wsparcia do funkcji biznesowej. Stała się funkcją centralną, z ogromnym wpływem na potencjał i konkurencyjność całego biznesu. To oczywiście wiąże się z wieloma wymiarami, chociaż z mojego punktu widzenia najważniejsza jest rola doradcza.
IT musi edukować organizację, pokazywać i tłumaczyć jak działają pojawiające się nowości technologiczne. Nie może dopuścić, aby zarząd nie był na bieżąco z najnowszymi możliwościami. Biznes docenia wiedzę. CIO musi być promotorem i ambasadorem technologii. I trochę jak selekcjoner na boisku piłkarskim – wybierać wśród propozycji startupów, czy też firm działających od lat, najlepsze elementy, takie, które pomogą wyjść przed konkurencję, uzyskać dodatkową przewagę na rynku.
Dzisiejszy CIO musi być aktywny, wychodzić z propozycjami usprawnienia, czy też wprowadzenia nowości do biznesu. Takich, które kreują realną wartość. To wymaga oczywiście doskonałej znajomości organizacji i jej procesów biznesowych, bardzo bliskiej współpracy z działami biznesowymi i daleko wykracza poza tradycyjnie pojętą specyfikę zawodu.
Krzysztof Wykręt, CIO, Hochtief Polska
W czasach kiedy informatyka raczkowała i była tylko pewnego rodzaju wsparciem dla prowadzenia biznesu, rola CIO była dość prosta. Koncentrowała się na dostarczaniu i utrzymywaniu rozwiązań IT, głównie w obszarze infrastruktury i systemów IT. Nikt nie wymagał od ówczesnego szefa IT prowadzenia dużych projektów, przekrojowych dla całej firmy, które konsolidowałyby różnego rodzaju obszary biznesowe.
Wraz z rozwojem technologii, zmieniającym się rynkiem rozwiązań IT, wielu bardzo innowacyjnych rozwiązań, również rola CIO musiała się zmienić. Dzisiaj nie dość, że cała sfera infrastruktury IT pozostała – w wielu przypadkach zmieniona np. za sprawą rozwiązań chmurowych – to konieczność prowadzenia biznesu w oparciu o najnowsze technologie, w zasadzie kierunkuje CIO do roli integratora biznesowego w organizacjach. W większości przypadków to CIO zna bardzo dobrze procesy biznesowe i dzięki temu musi proponować zmiany, być wizjonerem i odważnie proponować rozwiązania, które być może „dzisiaj” nie dadzą jeszcze spektakularnego efektu, ale „jutro”, „pojutrze” mogą okazać się przełomowe dla organizacji i biznesu. Często również musi wychodzić z pozycji klasycznego CIO do roli czysto biznesowej, pokazywać kierunek i możliwość rozwoju biznesu.
Dzisiejszy CIO musi być łączyć w sobie wiele różnych umiejętności (znajomość technologii, prowadzenie przekrojowych projektów, praca z zespołem, finansowe). Tylko z taką przekrojową wiedzą, CIO wniesie do biznesu wartości, które pozwolą na stabilny rozwój organizacji, dla której pracuje.
Na podstawie informacji firmy Konica Minolta.