Stora Enso poinformowała o wynikach kolejnej edycji Recreate Packaging – międzynarodowego konkursu skierowanego do studentów i projektantów opakowań, którego inicjatorem i organizatorem jest skandynawski koncern. Główną nagrodę w kategorii dla profesjonalistów zdobyli Viktoriia Schmidt i Arthur Schmidt z Niemiec za projekt „Fruit Glasses”. Wśród studentów najlepsi okazali się Marcus Zieboll i Tino Buschhorn z Uniwersytetu Medialnego w Stuttgarcie.
Czwarta edycja Recreate Packaging, podobnie jak wcześniejsze, promowała innowacyjne, a zarazem proekologiczne projekty, bazujące na surowcach odnawialnych. Tym razem konkurs był poświęcony opakowaniom dedykowanym żywności dla dzieci. Nagrody zostały wręczone podczas uroczystej gali finałowej, która odbyła się 17 maja br. w Madrycie.
„Jury konkursowe było pod bardzo dużym wrażeniem wysokiej jakości wyróżnionych projektów, w których w umiejętny sposób połączono funkcjonalność, humor, atrakcyjny kształt i grafikę. Można stwierdzić wręcz, że wszystkie opakowania, jakie znalazły się w ścisłym gronie finalistów, mają odpowiedni potencjał, by z jednej strony zwrócić uwagę potencjalnych konsumentów, z drugiej – podobać się pod względem wizualnym czy funkcjonalnym zarówno dzieciom, jak i dorosłym” – mówi Annica Bresky, kierująca działem Stora Enso Consumer Board, a zarazem przewodnicząca jury.
Tegoroczna edycja konkursu okazała się dla organizatorów bardzo dużym sukcesem frekwencyjnym: liczba nadesłanych prac była o 61% wyższa niż poprzednim razem; w sumie wpłynęło 258 projektów. Jak podkreśla Stora Enso, zdecydowały o tym coraz większa świadomość potencjału, jaki przy projektowaniu opakowań oferują odnawialne, proekologiczne surowce, oraz cel konkursu – stworzenie produktu, który w jak największym stopniu odpowiadałby dzieciom i ich potrzebom.
Komentarze jurorów
Zgłoszenia nadsyłane w ramach konkursu Recreate Packaging 2018 były oceniane pod względem ich funkcjonalności i odbioru przez użytkownika, potencjału rynkowego, innowacyjnego zastosowania surowców, proekologiczności (w kontekście produkcji opakowania) oraz korzyści, jakie mogą one przynieść przy sprzedaży i logistyce.
Oceniając pracę „MonsterFruits”, której autorami są Marcus Zieboll i Tino Buschhorn, jurorzy napisali: „Zwycięzca w kategorii dla studentów jest bezdyskusyjny, zwłaszcza w kontekście kryteriów zastosowanych przez jury przy werdykcie. Zabawny, radosny projekt nie tylko przyciąga uwagę dziecka, ale też zachęca je do interakcji i zabawy. Co więcej, mamy tu do czynienia z prawdziwie intuicyjnym designem, kluczowym dla dzieci ze względu na ich rozumienie funkcjonalności opakowania. Kształt pudełka umożliwia jego ekonomiczne uzasadnioną produkcję, bez ryzyka utraty oryginalności czy unikalności znajdującego się w środku produktu. Jednak co najważniejsze, projekt ten w idealny sposób wpisuje się w przesłanie konkursu: zachęca dzieci do spożywania zdrowej żywności w angażujący ich uwagę i radosny sposób. Podsumowując, opakowanie to jest gotowe do wdrożenia na skalę produkcyjną i posiada ogromny potencjał rynkowy”.
Z kolei na temat „Fruit Glasses” – projektu, którego autorami są Viktoriia Schmidt i Arthur Schmidt, jurorzy napisali: „Decyzja również w tym przypadku była jednogłośna: to zdecydowanie najlepszy projekt w kategorii dla profesjonalistów, wpisujący się idealnie w kryteria konkursowe. Mamy tu do czynienia z dobrze wykonanym, prostym designem – skalowalnym i adaptowalnym do różnych potrzeb. Projekt uzyskał też maksymalną ilość punktów za gotowość do wdrożenia go na skalę produkcyjną. Stanowi on potwierdzenie zasady, że często najlepsze pomysły cechuje prostota, co było widoczne także w przypadku innych nominowanych do finału prac. Co więcej, wychodzi naprzeciw idei przyświecającej konkursowi: jest zabawny, wciągający i promujący zdrowy styl odżywiania”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl