Gra­fi­co­lor po­now­nie in­we­stu­je w za­awan­so­wa­ną tech­no­lo­gię fir­my Ag­fa: jed­na z pierw­szych w Pol­sce in­sta­la­cji plo­te­ra Ana­pur­na FB2540i LEDPoprzedni artykuł 

Od lewej: Paweł Trawiński, Bartosz Stawicki (obaj Graficolor), Przemysław Arabski (Agfa), Roman Stawicki, Robert Chłopaś oraz Marcin Nowak (wszyscy Graficolor).
Od le­wej: Pa­weł Tra­wi­ński, Bar­tosz Sta­wic­ki (obaj Gra­fi­co­lor), Prze­my­sław Arab­ski (Ag­fa), Ro­man Sta­wic­ki, Ro­bert Chło­paś oraz Mar­cin No­wak (wszy­scy Gra­fi­co­lor).

W czerw­cu br. fir­ma Gra­fi­co­lor z Ostro­wa Wiel­ko­pol­skie­go sta­ła się jed­nym z pierw­szych w Pol­sce użyt­kow­ni­ków pła­skie­go plo­te­ra Ana­pur­na FB2540i LED. To ko­lej­ne – po in­sta­la­cji plo­te­ra Je­ti Mi­ra – roz­wi­ąza­nie mar­ki Ag­fa wdro­żo­ne w tej dy­na­micz­nie roz­wi­ja­jącej się dru­kar­ni wiel­ko­for­ma­to­wej. M.in. za spra­wą tych in­we­sty­cji wi­ęk­szo­ść zle­ceń otrzy­my­wa­nych przez Gra­fi­co­lor jest obec­nie re­ali­zo­wa­nych w tech­no­lo­gii cy­fro­wej.

„Za­kup ko­lej­ne­go plo­te­ra ba­zu­jące­go na tech­ni­ce in­kjet UV stał się ko­niecz­ny z uwa­gi na ro­snące za­po­trze­bo­wa­nie ze stro­ny na­szych klien­tów, ich ocze­ki­wań względem szyb­szej re­ali­za­cji prac, a ta­kże wy­ższej ela­stycz­no­ści pro­duk­cji – cho­ćby z uwa­gi na różno­rod­ne na­kła­dy, ja­kie są przez nich za­ma­wia­ne – mówi Ro­man Sta­wic­ki, pre­zes za­rządu fir­my Gra­fi­co­lor. – Zda­rza­ło się, że je­dy­ny do nie­daw­na plo­ter pła­ski, ja­kim dys­po­no­wa­li­śmy – Je­ti Mi­ra – by­ło obło­żo­ny non stop przez 2–3 ty­go­dnie, co skut­ko­wa­ło ko­niecz­no­ścią od­mo­wy części zle­ceń. Aby unik­nąć tej sy­tu­acji, a za­ra­zem zwi­ęk­szyć na­sze mo­ce pro­duk­cyj­ne, zde­cy­do­wa­li­śmy się na za­kup dru­gie­go roz­wi­ąza­nia z ofer­ty fir­my Ag­fa”.

Współpra­ca obu przed­si­ębiorstw roz­po­częła się w 2015 ro­ku, kie­dy w dru­kar­ni Gra­fi­co­lor roz­po­czął pra­cę pierw­szy wó­wczas w Pol­sce plo­ter Je­ti Mi­ra. Mówi Ro­man Sta­wic­ki: „Sto­su­je­my go przede wszyst­kim do re­ali­za­cji prac z udzia­łem podło­ży sztyw­nych, ta­kże nie­ty­po­wych. Na two­rzy­wach sztucz­nych wy­ko­nu­je­my w nim sto­ja­ki, sten­dy i in­ne ma­te­ria­ły POS. Często wy­ko­rzy­sty­wa­nym ma­te­ria­łem jest sklej­ka, z której na­si klien­ci pro­du­ku­ją np. opa­ko­wa­nia na al­ko­ho­le czy cy­ga­ra. Sy­ste­ma­tycz­nie otrzy­mu­je­my za­mówie­nia na­dru­ku na szkle, ale ma­my też za so­bą re­ali­za­cje na in­nych ma­te­ria­łach: gla­zu­rze, ce­ra­mi­ce, skórze czy pły­tach me­blo­wych. Cie­ka­wą re­ali­za­cją są też ma­ty ma­gne­tycz­ne; jesz­cze do nie­daw­na by­ły one dru­ko­wa­ne w urządze­niach zwo­jo­wych, ale z uwa­gi na wy­ższą ja­ko­ść prze­nie­śli­śmy ich pro­duk­cję do plo­tera in­kje­to­we­go UV”.

Gra­fi­co­lor dzia­ła na ryn­ku dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go od wie­lu lat. Współpra­cu­je z licz­ny­mi zle­ce­nio­daw­ca­mi z Pol­ski i z za­gra­ni­cy. Sy­ste­ma­tycz­ne in­we­sty­cje w park sprzęto­wy w na­tu­ral­ny spo­sób wpły­nęły na wzrost licz­by no­wych klien­tów oraz skła­da­nych przez nich za­mówień. „W efek­cie kil­ka mie­si­ęcy te­mu za­częli­śmy in­ten­syw­nie roz­glądać się za ko­lej­nym urządze­niem ze sto­łem pła­skim, które uspraw­ni­ło­by na­szą pro­duk­cję w za­kre­sie ma­te­ria­łów sztyw­nych – mówi Bar­tosz Sta­wic­ki, je­den z wi­ce­pre­ze­sów fir­my Gra­fi­co­lor. – Po ana­li­zie do­stęp­nych ofert ryn­ko­wych uzna­li­śmy, że naj­bar­dziej opty­mal­ne będzie dla nas roz­wi­ąza­nie mar­ki Ag­fa, ta­kże w kon­te­kście do­tych­cza­so­wej współpra­cy z tą fir­mą”.

Do­star­czo­ny w czerw­cu br. plo­ter Ana­pur­na FB2540i LED to urządze­nie ba­zu­jące na ener­go­osz­częd­nej tech­no­lo­gii UV LED. Dru­ku­je w try­bie jed­no­prze­bie­go­wym w sze­ściu ko­lo­rach z do­dat­ko­wą bie­lą (ta­kże w tzw. wa­rian­cie „ka­nap­ko­wy­m”) z pręd­ko­ścią mak­sy­mal­ną 96 m2/h. Ob­słu­gu­je za­rów­no me­dia sztyw­ne jak i gi­ęt­kie (w ar­ku­szach bądź bry­tach) o gru­bo­ści do 4,5 cm i for­ma­cie do 2,5 x 1,6 m. Są one za­dru­ko­wy­wa­ne na pła­skim sto­le próżnio­wym wy­po­sa­żo­nym w dwie osob­no kon­tro­lo­wa­ne stre­fy, z których ka­żda skła­da się z czte­rech prze­łącza­nych ko­mór. „Dzi­ęki te­mu plo­ter jest opty­mal­nym roz­wi­ąza­niem przy re­ali­za­cji kil­ku prac na me­diach o różnych for­ma­tach – mówi Prze­my­sław Arab­ski, kie­ru­jący pol­skim dzia­łem dru­ku cy­fro­we­go w fir­mie Ag­fa. – Na uwa­gę za­słu­gu­je je­go ela­stycz­no­ść względem ob­słu­gi­wa­nych podło­ży. Spek­trum za­sto­so­wań jest tu bar­dzo sze­ro­kie, co do­ce­ni­ła m.in. fir­ma Gra­fi­co­lo­r”.
Plo­ter Ana­pur­na FB2540i LED jest wy­po­sa­żo­ny w ener­go­osz­częd­ne pro­mien­ni­ki UV LED. Po­za aspek­ta­mi eko­lo­gicz­ny­mi (ni­ższe zu­ży­cie ener­gii) i eko­no­micz­ny­mi (brak ko­niecz­no­ści roz­grze­wa­nia i schła­dza­nia), ma­ją one wa­żny aspekt tech­no­lo­gicz­ny: umo­żli­wia­ją za­dru­ko­wy­wa­nie podło­ży wra­żli­wych na wy­so­kie tem­pe­ra­tu­ry. Ma­szy­na jest ste­ro­wa­na naj­now­szą wer­sją sys­te­mu work­flow Asan­ti Pro­duc­tion 3.0.

„Sta­no­wi ona uzu­pe­łnie­nie na­sze­go par­ku sprzęto­we­go – przy­zna­je Ro­bert Chło­paś, dru­gi z wi­ce­pre­ze­sów fir­my Gra­fi­co­lor – wspie­ra­jąc plo­ter Je­ti Mi­ra w ob­słu­dze prac wy­ko­ny­wa­nych na podło­żach sztyw­nych. Ja­ko­ść wy­dru­ków z obu urządzeń Ag­fa jest nie­mal iden­tycz­na, wi­ęc za­kła­da­my pro­du­ko­wa­nie w nich tych sa­mych zle­ceń, zwłasz­cza w przy­pad­ku za­mówień wy­so­ko­na­kła­do­wych, bądź ko­niecz­nych do zre­ali­zo­wa­nia w jak naj­krót­szym cza­sie. Plo­ter ten wy­ko­rzy­stu­je­my też do wy­ko­ny­wa­nia prac te­sto­wych – próbek za­twier­dza­nych przez klien­ta przed re­ali­za­cją fi­nal­ne­go na­kła­du”.
„Co wi­ęcej, w na­szej fir­mie, wy­wo­dzącej się z si­to­dru­ku i wci­ąż użyt­ku­jącej trzy ma­szy­ny pra­cu­jące w tej tech­ni­ce, do­ść często zda­rza się łącze­nie tech­no­lo­gii kon­wen­cjo­nal­nej i cy­fro­wej przy re­ali­za­cji te­go sa­me­go zle­ce­nia – do­da­je Ro­man Sta­wic­ki. – Np. w plo­te­rze in­kje­to­wym ma miej­sce za­druk w sze­ściu ko­lo­rach z bie­lą pod­kła­do­wą, zaś w ma­szy­nie si­to­dru­ko­wej – uszla­chet­nia­nie la­kie­rem. Zna­mien­nym jest fakt, że gros prac jesz­cze kil­ka lat te­mu wy­ko­ny­wa­nych w ca­ło­ści w tech­ni­ce si­to­dru­ko­wej obec­nie jest re­ali­zo­wa­nych w in­kje­cie. To po­ka­zu­je jak zmie­nił się ry­nek, ale też jak bar­dzo doj­rza­ła tech­no­lo­gia cy­fro­wa”.

Cho­ciaż ma­szy­na Ana­pur­na FB2540i LED pra­cu­je w fir­mie Gra­fi­co­lor od nie­daw­na, jej kie­row­nic­two już do­ce­nia za­le­ty zre­ali­zo­wa­nej in­we­sty­cji: „Po pierw­sze – znik­nęły ogra­ni­cze­nia je­że­li cho­dzi o mo­żli­wo­ść przyj­mo­wa­nia do­dat­ko­wych prac. Nasz po­ten­cjał pro­duk­cyj­ny w za­kre­sie dru­ku pła­skie­go wzrósł bo­wiem w spo­sób zna­czący. Po dru­gie – czu­je­my się bez­piecz­niej ma­jąc pod jed­nym da­chem dwie zbli­żo­ne do sie­bie tech­no­lo­gicz­nie ma­szy­ny. Do­ce­nia­my też opie­kę po­sprze­da­żo­wo­-ser­wi­so­wą fir­my Ag­fa, zwłasz­cza w kon­te­kście zdal­ne­go wspar­cia w przy­pad­ku za­py­tań czy pro­ble­mów. To wszyst­ko spra­wia, że z opty­mi­zmem pa­trzy­my w przy­szło­ść” – pod­su­mo­wu­je Ro­man Sta­wic­ki.
Prze­my­sław Arab­ski do­da­je: „Cie­szy­my się, że Ag­fa po raz ko­lej­ny zdo­by­ła za­ufa­nie fir­my Gra­fi­co­lor, a jej kie­row­nic­two do­ce­ni­ło pra­cę dzia­łu ser­wi­su, który po­zo­sta­je w bie­żącym kon­tak­cie z dru­kar­nią. War­to w tym miej­scu pod­kre­ślić wy­so­kie kom­pe­ten­cje osób z fir­my Gra­fi­co­lor, od­po­wie­dzial­nych za ob­słu­gę plo­te­rów Ag­fa. Dzi­ęki te­mu czyn­no­ści ta­kie jak wy­mia­na pod­ze­spo­łów czy drob­ne na­pra­wy i ko­rek­ty w usta­wie­niach ma­szyn mo­gą być re­ali­zo­wa­ne zdal­nie. To zna­cząco po­pra­wia efek­tyw­ny czas wy­ko­rzy­sta­nia urządzeń. Ma­my na­dzie­ję, że no­wy za­kup będzie w przy­pad­ku fir­my Gra­fi­co­lor rów­nie uda­ny, jak pierw­sza in­we­sty­cja w roz­wi­ąza­nie Ag­fa i że w ta­kim sa­mym stop­niu przy­czy­ni się on do dal­sze­go jej roz­wo­ju”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej pai.in­fo.pl

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści