Po­drób­ki zdo­mi­no­wa­ły współcze­sny ry­nek ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych do dru­ka­rekPoprzedni artykuł 

Fir­ma HP przed­sta­wi­ła wnio­ski z son­da­żu prze­pro­wa­dzo­ne­go na zle­ce­nie ame­ry­ka­ńskie­go pro­du­cen­ta przez agen­cję ba­daw­czą Har­ris In­te­rac­ti­ve. Zgod­nie z wy­ni­ka­mi ana­li­zy, ry­zy­ko za­ku­pu podro­bio­nych ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych do dru­ka­rek jest dziś wy­ższe, niż kie­dy­kol­wiek przed­tem.

Jak in­for­mu­je or­ga­ni­za­cja Ima­ging Sup­plies Co­ali­tion, wsku­tek obro­tu podrób­ka­mi, ka­żde­go ro­ku świa­to­wa go­spo­dar­ka tra­ci bli­sko 3 mld do­la­rów. Wśród przy­czyn wska­zy­wa­ne są: co­raz wi­ęcej do­staw­ców, brak pew­no­ści na­byw­ców co do ory­gi­nal­no­ści i po­cho­dze­nia pro­duk­tów oraz ni­ska świa­do­mo­ść za­gro­żeń zwi­ąza­nych z ku­po­wa­niem i użyt­ko­wa­niem nie­le­gal­nych za­mien­ni­ków.

- Ka­żdy z mo­ni­to­ro­wa­nych przez na­sklu­czo­wych wska­źni­ków ryn­ko­wych po­twier­dza zna­czący wzrost ry­zy­ka za­ku­pu podróbek – pod­kre­śla Glenn Jo­nes, Dy­rek­tor Glo­bal­ne­go Pro­gra­mu Zwal­cza­nia Po­dróbek w HP. – Z per­spek­ty­wy firm ta­ki­chjak HP,ma­te­ria­ły te ni­we­czą de­ka­dy ba­dań oraz te­stów, których ce­lem jest two­rze­nie naj­lep­szych atra­men­tów i to­ne­rów oraz nie­za­wod­nych wkła­dów wy­so­kiej ja­ko­ści. Dla użyt­kow­ni­ków podra­bia­ne ma­te­ria­ły ozna­cza­ją ni­ższą wy­daj­no­ść oraz ja­ko­ść dru­ku, wi­ęk­szą licz­bę nie­uda­nych ko­pii, pro­blem z wy­cie­ka­niem tu­szu oraz za­ty­ka­niem się dysz, aż wresz­cie w przy­pad­ku awa­rii, ry­zy­ko unie­wa­żnie­nia gwa­ran­cji na urządze­nie dru­kujące.

Jak wska­zu­ją wy­ni­ki son­da­żu Har­ris In­te­rac­ti­ve, w ci­ągu czte­rech ostat­nich la­to 30 proc. spa­dła licz­ba przed­si­ębiorstw, które współpra­cu­ją na co dzień z za­ufa­nym, spraw­dzo­nym do­staw­cą. Jed­no­cze­śnie o 27 proc. wzro­sła gru­pa ku­pu­jących do­ko­nu­jących wy­bo­ru ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych wy­łącz­nie­na pod­sta­wie do­stęp­no­ści pro­duk­tu.

Sze­ro­ka sieć do­staw­ców spra­wia, że ma­łe i śred­nie przed­si­ębior­stwa mo­gą mieć trud­no­ść ze zwe­ry­fi­ko­wa­niem au­ten­tycz­no­ści ofe­ro­wa­nych im wkła­dów. Pro­blem ten do­ty­ka dziś wie­lu re­gio­nów świa­ta. W szcze­gól­no­ści do­ty­czy on jed­nak firm zlo­ka­li­zo­wa­nych na Bli­skim Wscho­dem, w Afry­ce czy Eu­ro­pie Wschod­niej – nie­mal trzy czwar­te re­spon­den­tów z tych re­gio­nów ma wąt­pli­wo­ści co do ory­gi­nal­no­ści ku­po­wa­nych ma­te­ria­łów.

Mi­mo nie­po­ko­jących tren­dów ryn­ko­wych pro­du­cen­ci urządzeń oraz roz­wi­ązań dla dru­ku­na­dal wkła­da­ją ogrom­ny wy­si­łek w wal­kę z nie­le­gal­ny­mi za­mien­ni­ka­mi, m.in. po­przez ak­tyw­ną współpra­cę z wła­dza­mi. W ci­ągu ostat­nich 5 lat, w re­gio­nie EMEA, lo­ka­ne słu­żby wspie­ra­ne przez fir­mę HP skon­fi­sko­wa­ły oko­ło 12 mi­lio­nów podróbek i kom­po­nen­tów. Ame­ry­ka­ński pro­du­cent prze­pro­wa­dził po­nad 4,5 tys. kon­tro­li asor­ty­men­tu do­stęp­ne­go u dys­try­bu­to­rów oraz po­dej­rza­nych za­mówień wy­sy­ła­nych do klien­tów. Lo­kal­ne in­spek­cje do­staw pro­wa­dzo­ne są ta­kże w sy­tu­acjach, w których Part­ner fir­my prze­gry­wa z nie­au­to­ry­zo­wa­nym Part­nerem spo­za ka­na­łu sprze­da­ży.

W ra­mach Pro­gra­mu Zwal­cza­nia Po­dróbek i Oszustw (An­ti­Co­un­ter­fe­iting and Fraud, ACF) fir­ma HP ak­tyw­nie edu­ku­je klien­tów i Part­ne­rów, aby uła­twić im iden­ty­fi­ko­wa­nie podro­bio­nych ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych. Re­zul­ta­tem tych ini­cja­tyw są suk­ce­sy, które pro­du­cent od­ni­ósł w kil­ku re­gio­nach EMEA. Jed­nym z nich jest ujaw­nie­nie dzia­łal­no­ści ro­syj­skie­go kon­sor­cjum zaj­mu­jące­go się sprze­da­żą podra­bia­nych wkła­dów pod mar­ką HP. W wy­ni­ku in­ter­wen­cji skon­fi­sko­wa­no 215 tys. nie­le­gal­nych za­mien­ni­ków.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my HP Inc.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści