Stora Enso poinformowała o wynikach finansowych za 2. kwartał 2019 r. Pomimo spadku przychodów ze sprzedaży o 2,1%, firma już w ósmym kwartale z rzędu utrzymała marżę zysku operacyjnego EBIT na poziomie przekraczającym 10% oraz zrealizowała wysokie przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej; wzrosły one – w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. – o 65%.
Przychody Stora Enso ze sprzedaży wyniosły w 2. kwartale br. 2 608 mln euro (przy 2 664 mln euro w analogicznym okresie ub.r.), zaś zysk operacyjny EBIT zamknął się kwotą 287 mln euro (327 mln euro przed rokiem). W specjalnym komunikacie prasowym dla inwestorów i akcjonariuszy Karl-Henrik Sundström – CEO koncernu, pisze: „W ósmym kwartale z rzędu osiągnęliśmy dwucyfrową wartość marży zysku operacyjnego EBIT, pomimo rosnącej niepewności geopolitycznej, która miała wpływ na warunki, w jakich działa Stora Enso. Jej rezultatem jest spadek sprzedaży, stąd nasza decyzja o zintensyfikowaniu działań związanych z programem ochrony zyskowności. W nowej perspektywie oszczędności, jakie zamierzamy z tego tytułu uzyskać, mają wynieść 200 mln euro zamiast wstępnie zakładanych 120 mln euro. Jestem pod dużym wrażeniem dotychczasowych działań, jakie udało nam się zrealizować w ramach całej organizacji. Program przynosi efekty większe od zamierzonych – już udało nam się zrealizować oszczędności rzędu 60 mln euro”.
Karl-Henrik Sundström podkreśla fakt, że w 2. kwartale br. firma osiągnęła bardzo wysoki poziom przepływów gotówkowych z działalności operacyjnej. Wyniosły on 548 mln euro, przy 357 mln euro w analogicznym okresie ub.r. „Nie ustajemy w wysiłkach, by przepływy gotówkowe były na jeszcze wyższym poziomie. Zintensyfikowaliśmy w tym celu nasze działania w zakresie zarządzania kapitałem obrotowym. W obecnych warunkach gospodarczych równie ważne jest właściwe podejście do kwestii zapasów magazynowych. O naszych przyszłych sukcesach będą w dużej mierze decydować dwa czynniki: skoncentrowanie się na ochronie zyskowności oraz generowanie odpowiednio wysokich przepływów gotówkowych”.
Transformacji biznesowej ciąg dalszy
Karl-Henrik Sundström wskazuje w swoim komunikacie dwa istotne kroki w procesie dalszej transformacji, jakie Stora Enso poczyniła w 2. kwartale br. Pierwszym było przejęcie od Bergvik Skog zasobów leśnych znajdujących się w Szwecji. „Dzięki temu dysponujemy obecnie w tym kraju uprawami o powierzchni 1,4 mln ha. Zrealizowana transakcja zwiększyła nasz stan posiadania o ponad 250 tys. ha, co znacząco poprawiło dostępność surowców drzewnych. Fakt posiadania na własność upraw leśnych umożliwi nam też w przyszłości usprawnienie procesu zarządzania nimi zgodnie z polityką zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnej większej konkurencyjności i samowystarczalności Stora Enso. To dla nas niezmiernie ważne, gdyż jesteśmy gorącymi zwolennikami bioekonomii i potencjału biznesowego, jaki ona oferuje” – pisze CEO koncernu.
Drugim ważnym krokiem, jaki wskazuje prezes Stora Enso, było przekształcenie papierni Oulu w zakład produkujący tekturę typu kraft do zastosowań opakowaniowych: „Zrealizowany tam projekt potwierdza kierunek naszych działań, zmierzających do coraz większej koncentracji na branży opakowaniowej, przy coraz mniejszym zaangażowaniu w odczuwający spadki biznes papierniczy. Niedawno sfinalizowaliśmy inne tego typu przedsięwzięcie w zakładach Varkaus – jedna z pracujących tam maszyn papierniczych również została przystosowana do produkcji tektury typu kraft. Mamy zatem za sobą odpowiednio bogate doświadczenie w kontekście konwersji sprzętu produkcyjnego do nowych zastosowań”.
Rozwiązania opakowaniowe siłą napędową Stora Enso
Jak wynika z informacji Stora Enso, dział Consumer Board poprawił swoją zyskowność w ujęciu rok do roku, głównie za sprawą odpowiedniej polityki cenowej. Karl-Henrik Sundström podkreśla, że na wyniki pozostałych jednostek biznesowych w dużym stopniu wpłynęły niesprzyjające warunki gospodarcze: „W związku z powyższym podejmujemy w każdej z nich intensywne działania związane z redukcją kosztów. Pomimo wyzwań, z jakimi mierzymy się na wielu obszarach rynkowych, działy Biomaterials i Wood Products zrealizowały w 2. kwartale br. strategiczne założenia odnośnie kapitału obrotowego. W kontekście drugiej z wymienionych jednostek prowadzimy aktywne działania w zakresie oferowanego przez nią portfolio produktowego, rozważamy też dalsze działania inwestycyjne mające na celu jej rozbudowę”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl