Di­ners Club Pol­ska: co­raz wi­ęcej podróży słu­żbo­wych w fir­mach z sek­to­ra MŚPPoprzedni artykuł 

41 proc.firm z sek­to­ra MŚP wy­sy­ła pra­cow­ni­ków w de­le­ga­cje. Za­zwy­czaj podróże tr­wa­ją dzień lub dwa – wy­ni­ka z ba­da­nia Di­ners Club Pol­ska. Naj­częściej wy­je­żdża­ją przed­sta­wi­cie­le śred­nich przed­si­ębiorstw (67 proc.). W po­rów­na­niu do 2017 r. wzro­sła licz­ba firm, które wy­sy­łają pra­cow­ni­ków w de­le­ga­cję mi­ni­mum raz w ty­go­dniu oraz zma­lał od­se­tek rzad­szych wy­jaz­dów.

Przed­si­ębior­cy z sek­to­ra MŚP chęt­nie wy­sy­ła­ją pra­cow­ni­ków w de­le­ga­cje. W tym ro­ku de­kla­ro­wa­ło je 41 proc. firm – wy­ni­ka z ba­da­nia Di­ners Club Pol­ska „Po­dróże słu­żbo­we pol­skich MŚP”. De­le­ga­cje de­ter­mi­nu­je głów­nie wiel­ko­ść fir­my. W po­nad dwóch trze­cich (67 proc.) śred­nich przed­si­ębiorstw (za­trud­nia­jących od 50 do 249 pra­cow­ni­ków) pra­cow­ni­cy od­by­wa­jąpo­dróże słu­żbo­we. W przy­pad­ku ma­łych firm (10–49 pra­cow­ni­ków) od­se­tek ten wy­no­si 46 proc. Naj­rza­dziej de­le­ga­cje zda­rza­ją się w mi­kro przed­si­ębiorstwach (do 9 pra­cow­ni­ków) – 35 proc. W po­rów­na­niu do 2017 r. ogól­ny od­se­tek słu­żbo­wych wy­jaz­dów spa­dł o 8 pkt. proc.

Sta­ty­stycz­nie­mi­ni­mum kil­ka ra­zy w ty­go­dniu

Du­że zmia­ny wi­dać w często­tli­wo­ści wy­jaz­dów. Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Di­ners Club Pol­ska, w tym ro­ku co trze­cia fir­ma (32 proc.) wy­sy­ła pra­cow­ni­ków w podróż słu­żbo­wą mi­ni­mum raz w ty­go­dniu. Co czwar­ta ro­bi to 2–3 ra­zy w mie­si­ącu, na­to­miast co pi­ąta tyl­ko raz w tym okre­sie. Od­se­tek przed­si­ębiorstw, w których de­le­ga­cje zda­rza­ją się rza­dziej niż raz w mie­si­ącu wy­no­si 26 proc.

- W po­rów­na­niu do ze­szłe­go ro­ku wi­dać wy­ra­źną zmia­nę w kie­run­ku zwi­ęk­sza­nia in­ten­syw­no­ści wy­jaz­dów. Po­nad po­ło­wa firm z sek­to­ra MŚP wy­sy­ła pra­cow­ni­ków w podróże słu­żbo­wej kil­ka ra­zy w mie­si­ącu. Co trze­cia ro­bi to na­wet kil­ka ra­zy w ty­go­dniu. Jesz­cze w 2017 r. naj­po­pu­lar­niej­szym wy­ni­kiem by­ły de­le­ga­cje od­by­wa­ne rza­dziej niż raz w mie­si­ącu (41 proc.), których od­se­tek spa­dły obec­nie aż o 15 pkt. proc. – mówi Mo­ni­ka Masz­ta­kow­ska z Di­ners Club Pol­ska.

Często­tli­wo­ść podróży słu­żbo­wych rów­nież uza­le­żnio­na jest od ska­li dzia­łal­no­ści. Aż 63 proc. śred­nich fir­my wy­sy­ła pra­cow­ni­ków śred­nio raz na ty­dzień lub częściej, na­to­miast wy­jaz­dy rza­dziej niż raz na mie­si­ąc sta­no­wią tyl­ko 13 proc. Z ko­lei na prze­ciw­nym bie­gu­nie są przed­si­ębior­stwa mi­kro. Naj­częściej (37 proc.) wy­sy­łają pra­cow­ni­ków rza­dziej niż raz w mie­si­ącu. De­le­ga­cje mi­ni­mum raz w ty­go­dniu zda­rza­ją się w co pi­ątej fir­mie.

Prze­de wszyst­kim na je­den dzień

Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Di­ners Club Pol­ska, fir­my z sek­to­ra MŚP wy­sy­ła­ją pra­cow­ni­ków głów­nie (49 proc.) na jed­no­dnio­we de­le­ga­cje. W przy­pad­ku 26 proc. tr­wa­ją one dwa dni, na­to­miast w przy­pad­ku 25 proc. an­kie­to­wa­nych jesz­cze dłu­żej.

W po­rów­na­niu do 2017 r. na­dal przo­du­ją wy­jaz­dy jed­no­dnio­we, jed­nak jest ich mniej o 8 pkt. proc. niż jesz­cze dwa la­ta te­mu, na­to­miast o 4 pkt. proc. zma­la­ły de­le­ga­cje dwu­dnio­we. Z ko­lei zde­cy­do­wa­nie uro­sły wy­jaz­dy kli­ku dnio­we – z 11 proc. w 2017 r. do 25 proc. obec­nie.

- Z te­go­rocz­nych wy­ni­ków ba­dań wy­su­wa­ją się dwa tren­dy. Z jed­nej stro­ny fir­my, które bar­dzo rzad­ko wy­sy­ła­ły pra­cow­ni­ków w de­le­ga­cje ro­bią to jesz­cze rza­dziej lub w ogóle. Z dru­giej stro­ny przed­si­ębior­stwa, dla których podróże słu­żbo­we są wa­żnym ele­men­tem bi­zne­su,wy­je­żdża­ją częściej i de­le­ga­cje tr­wa­ją dłu­żej – mówi Mo­ni­ka Masz­ta­kow­ska z Di­ners Club Pol­ska.

- Wy­ni­kać to mo­że m.in. z te­go, że co­raz wi­ęcej firm ofe­ru­je swo­je usłu­gi mi­ędzy­na­ro­do­wo. Po­twier­dza­ją to np. da­ne NBP o han­dlu za­gra­nicz­nym. Współpra­ca z za­gra­nicz­nymi part­ne­ra­mi wy­ma­ga sys­te­ma­tycz­ne­go utrzy­my­wa­nia kon­tak­tów, których kon­se­kwen­cją są częst­sze i dłu­ższe podróże słu­żbo­we – pod­su­mo­wu­je.

Jak podróżo­wać spraw­niej i wy­god­niej

Jak po­ka­zu­ją ba­da­nia Di­ners Club Pol­ska, podróże słu­żbo­we są wa­żnym aspek­tem wie­lu firm z sek­to­ra MŚP. Co trze­cia wy­sy­ła pra­cow­ni­ków w de­le­ga­cję śred­nio raz w ty­go­dniu lub częściej, a co dru­ga podróż tr­wa dłu­żej niż dwa dni. Przy ta­kiej często­tli­wo­ści war­to za­dbać o od­po­wied­nie in­stru­men­ty, które po­pra­wią jej stan­dard jed­no­cze­śnie ob­ni­ża­jąc kosz­ty.

- Na po­cząt­ku war­to za­cząć od ja­sne­go okre­śle­nia za­sad or­ga­ni­za­cji ta­kich wy­jaz­dów, li­mi­tów bu­dże­tu czy form roz­li­cze­nia. Sko­rzy­sta­nie np. z kart fir­mo­wych zna­cząco to uła­twia i oszczędza czas. Po­pra­wia przej­rzy­sto­ść wy­dat­ków, po­nie­waż prze­ło­żo­ny ma do nich sta­ły do­stęp on­li­ne. Do­dat­ko­wo, te­go ty­pu in­stru­men­ty mo­żna po­łączyć z różne­go ro­dza­ju pro­gra­ma­mi lo­jal­no­ścio­wy­mi np. Mi­les nad Mo­re czy ClubMi­les. Ofe­ru­ją one ta­kże sze­reg do­dat­ko­wych usług, które po­pra­wia­ją bez­pie­cze­ństwo i kom­fort podróży np. ubez­pie­cze­nia tu­ry­stycz­ne czy sa­lo­ni­ki lot­ni­sko­we – mówi Mo­ni­ka Masz­ta­kow­ska z Di­ners Club Pol­ska.

No­ta me­to­do­lo­gicz­na:

Ba­da­nie zo­sta­ło zre­ali­zo­wa­ne przez In­sty­tut Ba­dań Ryn­ko­wych i Spo­łecz­nych (IBRIS) w pa­ździer­ni­ku 2019 r. na pod­sta­wie wy­wia­dów z 500. wła­ści­cie­la­mi mi­kro, ma­łych iśred­nich przed­si­ębiorstw z ca­łej Pol­ski. Wy­ko­rzy­sta­no me­to­dę te­le­fo­nicz­nych stan­da­ry­zo­wa­nych wy­wia­dów kwe­stio­na­riu­szo­wych wspo­ma­ga­nych kom­pu­te­ro­wo (CATI). Błąd osza­co­wa­nia = 4 proc., po­ziom uf­no­ści 0,95.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Di­ners Club Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści