W tym roku mija 25-lecie polskiego oddziału firmy Agfa. Z tej okazji 28 listopada w warszawskim teatrze Capitol – z udziałem prawie 200 gości z kraju i zagranicy – odbyło się jubileuszowe spotkanie, podczas którego przypomniano najważniejsze wydarzenia w historii Agfa-Gevaert, również w kontekście działalności prowadzonej przez nią w naszym kraju. Nie zabrakło omówienia obecnej sytuacji firmy oraz jej planów związanych ze strategicznymi rynkami, na których belgijski producent jest obecny. Wydarzenie uświetnił spektakl „Przekręt (nie)doskonały” w wykonaniu aktorów teatru Capitol, a zwieńczył je koktajl połączony z degustacją jubileuszowego tortu.
Uroczystość rozpoczął Michał Śliz – dyrektor zarządzający polskim oddziałem Agfa, który powitał przybyłych na nią gości – klientów firmy, partnerów biznesowych, przedstawicieli organizacji i instytucji branżowych oraz mediów. Jak dodał, na spotkanie przybyli licznie także przedstawiciele firmy, m.in. Frederik Dehing – wiceprezes Agfa Europe oraz pracownicy jej polskiego oddziału, w tym dwie osoby związane z nim od początku istnienia – Stefan Piotrowski (odpowiedzialny obecnie za klientów korporacyjnych i gazetowych) i Mirosław Opolski (specjalista ds. płyt offsetowych). Wśród gości znaleźli się również Halina Anuszewska i Janusz Kopacz – jedni z pierwszych przedstawicieli handlowych firmy Agfa w Polsce. Michał Śliz przedstawił agendę spotkania, po czym oddał głos prowadzącej uroczystość Michalinie Sośnie – aktorce teatru Capitol. Przedstawiła ona historię firmy Agfa, ze szczególnym uwzględnieniem minionego ćwierćwiecza, także w odniesieniu do rynku polskiego.
Agfa w Polsce: od analogowej fotografii i medycyny do cyfrowej poligrafii
Jak wynika z archiwalnych informacji pierwsza, oficjalnie odnotowana obecność firmy Agfa w naszym kraju miała miejsce w 1972 roku, gdy pojawiła ona się wśród wystawców Dni Belgijskich zorganizowanych w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Była wówczas reprezentowana przez dwóch przedstawicieli handlowych zatrudnionych przez spółkę Bayer, zaś sprzedaż produktów m.in. dla poligrafii i medycyny odbywała się za pośrednictwem tzw. domów handlowych.
Agfa Sp. z o.o. została zarejestrowana w 1994 roku, a jej pierwszą siedzibą był budynek dawnych zakładów Foton przy ul. Wolskiej w Warszawie. Oferta firmy obejmowała wówczas pełną gamę produktów fotograficznych i medycznych, rok później do portfolio włączono rozwiązania poligraficzne. W roku 1996 przeniosła się do nowych przestrzeni biurowo-magazynowych zlokalizowanych w dawnej fabryce obuwia Syrena przy ul. Kolskiej, zatrudniając ponad 100 osób i dysponując własną flotą samochodową. Rok później, za sprawą przejęcia przez Agfa-Gevaert działalności poligraficznej firm Hoechst i DuPont, także w Polsce jej oferta znacząco się rozszerzyła m.in. o nowe filmy graficzne oraz płyty offsetowe. Wkrótce dołączyły do niej rozwiązania cyfrowe: naświetlarki CtP i płyty im dedykowane. Rok 1998 oznaczał dla polskiego oddziału przenosiny do biurowca firmy Bayer, zlokalizowanego w Warszawie w Al. Jerozolimskich. Siedem lat później Agfa Sp. z o.o. ponownie zmieniła swoją siedzibę; tym razem stał się nią biurowiec Microsoft, również położony przy Al. Jerozolimskich.
Z biegiem lat polski oddział Agfa zyskiwał na znaczeniu, nie tylko za sprawą osiąganych wyników w sprzedaży rozwiązań do cyfrowego prepressu i przemysłowego inkjetu (ten drugi pojawił się w jej ofercie w 2008 roku). W 2014 decyzją zarządu Agfa-Gevaert w Warszawie utworzone zostało Europejskie Centrum Obsługi Klienta – obecnie zatrudniające ponad 100 osób i obsługujące większość europejskich klientów oraz dealerów z regionu EMEA. W związku z koniecznością znacznego zwiększenia zatrudnienia, rok później firma po raz kolejny zmieniła swoją siedzibę, przenosząc się do przestronnych pomieszczeń Oxygen Park przy ul. Jutrzenki w Warszawie. W roku 2017 w Warszawie otwarte zostało Finansowe Centrum Obsługi – dział usług wspólnych obsługujący europejską działalność firmy Agfa w zakresie księgowości.
W jubileuszowym podsumowaniu uwzględniono również aktywność polskiego oddziału w kontekście udziału w najważniejszych wydarzeniach branżowych (m.in. targach Poligrafia, Infosystem czy Euro-Reklama w Poznaniu oraz Rema Days i Festiwal Druku Warszawie oraz licznych konferencjach), wspierania wielu inicjatyw podejmowanych przez instytucje i organizacje działające w poligrafii (np. konkursu Złotego Gryfa organizowanego przez Polską Izbę Druku czy Dnia Drukarza organizowanego przez wiele lat przez Stowarzyszenie Poligrafów Pomorskich), jak też organizowania we własnym zakresie różnych spotkań (np. odbywających się dorocznie konferencji użytkowników systemu Apogee).
Ponad 150 lat na rynku obrazowania
Jubileusz 25-lecia polskiego oddziału był jednocześnie okazją do przypomnienia, że całkiem niedawno – w 2017 roku – firma Agfa obchodziła 150-lecie działalności na szeroko rozumianym rynku obrazowania. Podczas spotkania krótko przypomniano jej bogatą historię. W 1867 roku koło Berlina powstała fabryka barwników – Aktien-Gesellschaft für Anilin-Fabrikation, zaś w roku 1894 – w Antwerpii spółka L. Gevaert & Cie rozpoczęła produkcję papieru fotograficznego, a nieco później – także filmu rentgenowskiego i taśm do nagrywania dźwięku. Drugie z wymienionych przedsiębiorstw, założone przez Lievena Gevaert – przemysłowca i społecznika, rozwijało się w bardzo szybkim tempie. Już rok po założeniu otwarto jego pierwszy oddział we Francji, zaś w 1904 roku – w związku z dalszą ekspansją – powstała fabryka w Mortsel k. Antwerpii (gdzie obecnie znajduje się siedziba Agfa-Gevaert). W kolejnych latach Gevaert wprowadzał na rynek takie rozwiązania jak: film rentgenowski, film do fotografii kolorowej (zabezpieczony niemal 300 patentami), film i płyty Scientia (stosowane m.in. w fizyce jądrowej, astronomii, fotografii) oraz pierwszy w pełni automatyczny aparat fotograficzny Optima, wykorzystujący film o szerokości 35 mm.
Mówi Michał Śliz: „Dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas, by wziąć udział w naszym jubileuszowym spotkaniu. Cieszymy się, że dla wielu z nich była to okazja do spotkania z osobami, z którymi przed laty współpracowały bądź nadal współpracują – część z uczestników wydarzenia to bowiem uczestnicy i świadkowie całej, 25-letniej obecności firmy Agfa w Polsce. Stąd też przygotowany przez nas rys historyczny, uwzględniający zarówno całą grupę Agfa-Gevaert, jak też jej polski oddział. Nie zabrakło również akcentów związanych z teraźniejszością oraz przyszłością naszej firmy. Mamy nadzieję, że wieczór ten również po latach będzie mile wspominany przez wszystkich jego uczestników”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl