25 lat fir­my Ag­fa w Pol­sce: oka­zja do wspo­mnień i pre­zen­ta­cja pla­nów na przy­szło­śćPoprzedni artykuł 

Michał Śliz - dyrektor zarządzający polskim oddziałem Agfa powitał gości zgromadzonych w teatrze Capitol
Mi­chał Śliz – dy­rek­tor za­rządza­jący pol­skim od­dzia­łem Ag­fa po­wi­tał go­ści zgro­ma­dzo­nych w te­atrze Ca­pi­tol

W tym ro­ku mi­ja 25-le­cie pol­skie­go od­dzia­łu fir­my Ag­fa. Z tej oka­zji 28 li­sto­pa­da w war­szaw­skim te­atrze Ca­pi­tol – z udzia­łem pra­wie 200 go­ści z kra­ju i za­gra­ni­cy – od­by­ło się ju­bi­le­uszo­we spo­tka­nie, pod­czas które­go przy­po­mnia­no naj­wa­żniej­sze wy­da­rze­nia w hi­sto­rii Ag­fa-Gevaert, rów­nież w kon­te­kście dzia­łal­no­ści pro­wa­dzo­nej przez nią w na­szym kra­ju. Nie za­bra­kło omówie­nia obec­nej sy­tu­acji fir­my oraz jej pla­nów zwi­ąza­nych ze stra­te­gicz­ny­mi ryn­ka­mi, na których bel­gij­ski pro­du­cent jest obec­ny. Wy­da­rze­nie uświet­nił spek­takl „Prze­kręt (nie)do­sko­na­ły” w wy­ko­na­niu ak­to­rów te­atru Ca­pi­tol, a zwie­ńczył je kok­tajl po­łączo­ny z de­gu­sta­cją ju­bi­le­uszo­wego tor­tu.

Uro­czy­sto­ść roz­po­czął Mi­chał Śliz – dy­rek­tor za­rządza­jący pol­skim od­dzia­łem Ag­fa, który po­wi­tał przy­by­łych na nią go­ści – klien­tów fir­my, part­ne­rów bi­zne­so­wych, przed­sta­wi­cie­li or­ga­ni­za­cji i in­sty­tu­cji bra­nżo­wych oraz me­di­ów. Jak do­dał, na spo­tka­nie przy­by­li licz­nie ta­kże przed­sta­wi­cie­le fir­my, m.in. Fre­de­rik De­hing – wi­ce­pre­zes Ag­fa Eu­ro­pe oraz pra­cow­ni­cy jej pol­skie­go od­dzia­łu, w tym dwie oso­by zwi­ąza­ne z nim od po­cząt­ku ist­nie­nia – Ste­fan Pio­trow­ski (od­po­wie­dzial­ny obec­nie za klien­tów kor­po­ra­cyj­nych i ga­ze­to­wych) i Mi­ro­sław Opol­ski (spe­cja­li­sta ds. płyt of­f­se­to­wych). Wśród go­ści zna­le­źli się rów­nież Ha­li­na Anu­szew­ska i Ja­nusz Ko­pacz – jed­ni z pierw­szych przed­sta­wi­cie­li han­dlo­wych fir­my Ag­fa w Pol­sce. Mi­chał Śliz przed­sta­wił agen­dę spo­tka­nia, po czym od­dał głos pro­wa­dzącej uro­czy­sto­ść Mi­cha­li­nie So­śnie – ak­tor­ce te­atru Ca­pi­tol. Przed­sta­wi­ła ona hi­sto­rię fir­my Ag­fa, ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem mi­nio­ne­go ćwie­rćwie­cza, ta­kże w od­nie­sie­niu do ryn­ku pol­skie­go.

Ag­fa w Pol­sce: od ana­lo­go­wej fo­to­gra­fii i me­dy­cy­ny do cy­fro­wej po­li­gra­fii
Jak wy­ni­ka z ar­chi­wal­nych in­for­ma­cji pierw­sza, ofi­cjal­nie od­no­to­wa­na obec­no­ść fir­my Ag­fa w na­szym kra­ju mia­ła miej­sce w 1972 ro­ku, gdy po­ja­wi­ła ona się wśród wy­staw­ców Dni Bel­gij­skich zor­ga­ni­zo­wa­nych w Pa­ła­cu Kul­tu­ry i Nau­ki w War­sza­wie. By­ła wó­wczas re­pre­zen­to­wa­na przez dwóch przed­sta­wi­cie­li han­dlo­wych za­trud­nio­nych przez spółkę Bay­er, zaś sprze­daż pro­duk­tów m.in. dla po­li­gra­fii i me­dy­cy­ny od­by­wa­ła się za po­śred­nic­twem tzw. do­mów han­dlo­wych.
Ag­fa Sp. z o.o. zo­sta­ła za­re­je­stro­wa­na w 1994 ro­ku, a jej pierw­szą sie­dzi­bą był bu­dy­nek daw­nych za­kła­dów Fo­ton przy ul. Wol­skiej w War­sza­wie. Ofer­ta fir­my obej­mo­wa­ła wó­wczas pe­łną ga­mę pro­duk­tów fo­to­gra­ficz­nych i me­dycz­nych, rok później do port­fo­lio włączo­no roz­wi­ąza­nia po­li­gra­ficz­ne. W ro­ku 1996 prze­nio­sła się do no­wych prze­strze­ni biurowo-magazyno­wych zlo­ka­li­zo­wa­nych w daw­nej fa­bry­ce obu­wia Sy­re­na przy ul. Kol­skiej, za­trud­nia­jąc po­nad 100 osób i dys­po­nu­jąc wła­sną flo­tą sa­mo­cho­do­wą. Rok później, za spra­wą prze­jęcia przez Ag­fa-Gevaert dzia­łal­no­ści po­li­gra­ficz­nej firm Ho­echst i Du­Pont, ta­kże w Pol­sce jej ofer­ta zna­cząco się roz­sze­rzy­ła m.in. o no­we fil­my gra­ficz­ne oraz pły­ty of­f­se­to­we. Wkrót­ce do­łączy­ły do niej roz­wi­ąza­nia cy­fro­we: na­świe­tlar­ki CtP i pły­ty im de­dy­ko­wa­ne. Rok 1998 ozna­czał dla pol­skie­go od­dzia­łu prze­no­si­ny do biu­row­ca fir­my Bay­er, zlo­ka­li­zo­wa­ne­go w War­sza­wie w Al. Je­ro­zo­lim­skich. Sie­dem lat później Ag­fa Sp. z o.o. po­now­nie zmie­ni­ła swo­ją sie­dzi­bę; tym ra­zem stał się nią biu­ro­wiec Mi­cro­soft, rów­nież po­ło­żo­ny przy Al. Je­ro­zo­lim­skich.
Z bie­giem lat pol­ski od­dział Ag­fa zy­ski­wał na zna­cze­niu, nie tyl­ko za spra­wą osi­ąga­nych wy­ni­ków w sprze­da­ży roz­wi­ązań do cy­fro­we­go pre­pres­su i prze­my­sło­we­go in­kje­tu (ten dru­gi po­ja­wił się w jej ofer­cie w 2008 ro­ku). W 2014 de­cy­zją za­rządu Ag­fa-Gevaert w War­sza­wie utwo­rzo­ne zo­sta­ło Eu­ro­pej­skie Cen­trum Ob­słu­gi Klien­ta – obec­nie za­trud­nia­jące po­nad 100 osób i ob­słu­gu­jące wi­ęk­szo­ść eu­ro­pej­skich klien­tów oraz de­ale­rów z re­gio­nu EMEA. W zwi­ąz­ku z ko­niecz­no­ścią znacz­ne­go zwi­ęk­sze­nia za­trud­nie­nia, rok później fir­ma po raz ko­lej­ny zmie­ni­ła swo­ją sie­dzi­bę, prze­no­sząc się do prze­stron­nych po­miesz­czeń Oxy­gen Park przy ul. Ju­trzen­ki w War­sza­wie. W ro­ku 2017 w War­sza­wie otwar­te zo­sta­ło Fi­nan­so­we Cen­trum Ob­słu­gi – dział usług wspól­nych ob­słu­gu­jący eu­ro­pej­ską dzia­łal­no­ść fir­my Ag­fa w za­kre­sie ksi­ęgo­wo­ści.
W ju­bi­le­uszo­wym pod­su­mo­wa­niu uwzględ­nio­no rów­nież ak­tyw­no­ść pol­skie­go od­dzia­łu w kon­te­kście udzia­łu w naj­wa­żniej­szych wy­da­rze­niach bra­nżo­wych (m.in. tar­gach Po­li­gra­fia, In­fo­sys­tem czy Eu­ro­-Re­kla­ma w Po­zna­niu oraz Re­ma Days i Fe­sti­wal Dru­ku War­sza­wie oraz licz­nych kon­fe­ren­cjach), wspie­ra­nia wie­lu ini­cja­tyw po­dej­mo­wa­nych przez in­sty­tu­cje i or­ga­ni­za­cje dzia­ła­jące w po­li­gra­fii (np. kon­kur­su Zło­te­go Gry­fa or­ga­ni­zo­wa­ne­go przez Pol­ską Izbę Dru­ku czy Dnia Dru­ka­rza or­ga­ni­zo­wa­ne­go przez wie­le lat przez Sto­wa­rzy­sze­nie Po­li­gra­fów Po­mor­skich), jak też or­ga­ni­zo­wa­nia we wła­snym za­kre­sie różnych spo­tkań (np. od­by­wa­jących się do­rocz­nie kon­fe­ren­cji użyt­kow­ni­ków sys­te­mu Apo­gee).

Po­nad 150 lat na ryn­ku obra­zo­wa­nia
Ju­bi­le­usz 25-le­cia pol­skie­go od­dzia­łu był jed­no­cze­śnie oka­zją do przy­po­mnie­nia, że ca­łkiem nie­daw­no – w 2017 ro­ku – fir­ma Ag­fa ob­cho­dzi­ła 150-le­cie dzia­łal­no­ści na sze­ro­ko ro­zu­mia­nym ryn­ku obra­zo­wa­nia. Pod­czas spo­tka­nia krót­ko przy­po­mnia­no jej bo­ga­tą hi­sto­rię. W 1867 ro­ku ko­ło Ber­li­na po­wsta­ła fa­bry­ka barw­ni­ków – Ak­tie­n-Ge­sel­l­schaft für Ani­li­n-Fa­bri­ka­tion, zaś w ro­ku 1894 – w An­twer­pii spółka L. Ge­va­ert & Cie roz­po­częła pro­duk­cję pa­pie­ru fo­to­gra­ficz­ne­go, a nie­co później – ta­kże fil­mu rent­ge­now­skie­go i ta­śm do na­gry­wa­nia dźwi­ęku. Dru­gie z wy­mie­nio­nych przed­si­ębiorstw, za­ło­żo­ne przez Lie­ve­na Ge­va­ert – prze­my­słow­ca i spo­łecz­ni­ka, roz­wi­ja­ło się w bar­dzo szyb­kim tem­pie. Już rok po za­ło­że­niu otwar­to je­go pierw­szy od­dział we Fran­cji, zaś w 1904 ro­ku – w zwi­ąz­ku z dal­szą eks­pan­sją – po­wsta­ła fa­bry­ka w Mort­sel k. An­twer­pii (gdzie obec­nie znaj­du­je się sie­dzi­ba Ag­fa-Ge­va­ert). W ko­lej­nych la­tach Ge­va­ert wpro­wa­dzał na ry­nek ta­kie roz­wi­ąza­nia jak: film rent­ge­now­ski, film do fo­to­gra­fii ko­lo­ro­wej (za­bez­pie­czo­ny nie­mal 300 pa­ten­ta­mi), film i pły­ty Scien­tia (sto­so­wa­ne m.in. w fi­zy­ce jądro­wej, astro­no­mii, fo­to­gra­fii) oraz pierw­szy w pe­łni au­to­ma­tycz­ny apa­rat fo­to­gra­ficz­ny Op­ti­ma, wy­ko­rzy­stu­jący film o sze­ro­kości 35 mm.
W 1964 w wy­ni­ku po­łącze­nia firm Ag­fa i Ge­va­ert po­wsta­ła spółka o na­zwie Ag­fa-Ge­va­ert, która kil­ka lat później wpro­wa­dzi­ła na ry­nek pierw­szą w Eu­ro­pie ko­piar­kę – Ge­va­fax X-10. W 1981 ro­ku – m.in. wsku­tek świa­to­we­go kry­zy­su na ryn­ku sre­bra – sta­ła się w 100% wła­sno­ścią fir­my Bay­er. La­ta 80. mi­nio­ne­go wie­ku i prze­jęcia zre­ali­zo­wa­ne w tym okre­sie (m.in. Com­pu­gra­phic Cor­po­ra­tion, Ho­echst, Du­Pont) spo­wo­do­wa­ły, że fir­ma Ag­fa sta­ła się czo­ło­wym gra­czem na ryn­ku na­świe­tla­rek do fil­mu oraz sze­ro­ko ro­zu­mia­nych roz­wi­ązań pre­press.
Po we­jściu na gie­łdę w 1999 ro­ku mia­ły miej­sce ko­lej­ne mi­lo­we kro­ki w jej roz­wo­ju: sys­te­ma­tycz­ne przej­mo­wa­nie pro­du­cen­tów roz­wi­ązań po­li­gra­ficz­nych z różnych kra­jów świa­ta i idące w ślad za tym usta­na­wia­nie glo­bal­nych stra­te­gicz­nych so­ju­szy; roz­po­częcie pro­duk­cji płyt of­f­se­to­wych w Chi­nach a kil­ka lat później – utwo­rze­nie tam spółki jo­in­t-ven­tu­re czy sprze­daż dzia­łu fo­to­gra­ficz­ne­go.
W la­tach 2000–2011 bel­gij­ski kon­cern (który w 2007 ro­ku zde­cy­do­wał o nie­za­le­żno­ści two­rzących go jed­no­stek bi­zne­so­wych – m.in. Ag­fa Gra­phics) prze­jął w ska­li świa­ta 12 in­nych podmio­tów, dzi­ęki cze­mu je­go ofer­ta po­li­gra­ficz­na wzbo­ga­ci­ła się m.in. o roz­wi­ąza­nia CtP dla dru­ka­rń ga­ze­to­wych oraz ma­szy­ny do dru­ku cy­fro­we­go w try­bie „z ro­li na ro­lę”; po raz ko­lej­ny też roz­sze­rzo­na zo­sta­ła ofer­ta ana­lo­go­wych i cy­fro­wych płyt of­f­se­to­wych.
W ro­ku 2008 miał miej­sce ko­lej­ny stra­te­gicz­ny krok we współcze­snej hi­sto­rii fir­my Ag­fa: we­jście na ry­nek prze­my­sło­wych plo­te­rów UV. W jej ofer­cie po­ja­wił się pierw­szy mo­del z se­rii Ana­pur­na, zaś w 2010 – po prze­jęciu Gan­din­no­va­tions – we­szła ona do gro­na naj­wa­żniej­szych do­staw­ców w tym seg­men­cie ryn­ko­wym.
Fir­ma nie­ustan­nie wpro­wa­dza do swo­jej ofer­ty no­we roz­wi­ąza­nia, skła­da­jące się na kom­plek­so­wą ofer­tę w ob­sza­rach prze­my­sło­we­go in­kje­tu (plo­te­ry dru­ku­jące i tnące, atra­men­ty, opro­gra­mo­wa­nie) oraz cy­fro­we­go pre­pres­su (sprzęt CtP, pły­ty, che­mia, opro­gra­mo­wa­nie). Ja­ko przy­kład ci­ągłych in­we­sty­cji za­pre­zen­to­wa­no naj­now­szą pro­po­zy­cję fir­my Ag­fa z za­kre­su cy­fro­wej przy­go­to­wal­ni – pro­eko­lo­gicz­ną, bez­pro­ce­so­wą pły­tę of­f­se­to­wą Ec­lip­se.

Przy­szło­ść bra­nży po­li­gra­ficz­nej we­dług fir­my Ag­fa
Ju­bi­le­uszo­we spo­tka­nie by­ło z jed­nej stro­ny oka­zją do pod­su­mo­wań i wspo­mnień, z dru­giej – do za­pre­zen­to­wa­nia obec­nej sy­tu­acji fir­my Ag­fa oraz jej pro­gnoz od­no­śnie dal­sze­go roz­wo­ju bra­nży po­li­gra­ficz­nej. Te przed­sta­wił Fre­de­rik De­hing, który roz­po­czął od omówie­nia wy­ni­ków fi­nan­so­wych Ag­fa-Gevaert po 3. kwar­ta­łach br. W tym cza­sie gru­pa zre­ali­zo­wa­ła przy­cho­dy ze sprze­da­ży w wy­so­ko­ści 1,668 mld eu­ro, co ozna­cza wzrost o 1,3% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ub.r.– przy EBITDA rzędu 7,6%. Jak pod­kre­ślił Fre­de­rik De­hing, ten­den­cja wzro­sto­wa do­ty­czy­ła wszyst­kich czte­rech ob­sza­rów dzia­łal­no­ści Ag­fa-Gevaert, w tym dwóch ści­śle zwi­ąza­nych z bra­nżą po­li­gra­ficz­ną: Of­fset So­lu­tions oraz Di­gi­tal Print & Che­mi­cals. W kon­te­kście obec­nych i pla­no­wa­nych dzia­łań skon­cen­tro­wał się w swo­jej pre­zen­ta­cji głów­nie na pierw­szym z nich, wska­zu­jąc na naj­wa­żniej­sze tren­dy ob­ser­wo­wa­ne na ryn­ku dru­ku of­f­se­to­we­go w ska­li glo­bal­nej: co­raz wi­ęk­sze zna­cze­nie opa­ko­wań oraz ryn­ków roz­wi­ja­jących się. Za­zna­czył rów­nież, że of­f­set po­zo­sta­nie do­mi­nu­jącą tech­ni­ką dru­ko­wa­nia; wci­ąż in­sta­lo­wa­ne są no­we ma­szy­ny, co ge­ne­ru­je za­po­trze­bo­wa­nie na pły­ty. Naj­wa­żniej­si pro­du­cen­ci ma­szyn kon­ty­nu­ują pra­ce ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we, dzi­ęki cze­mu of­f­set po­zo­sta­je kon­ku­ren­cyj­ny wo­bec dru­ku cy­fro­we­go, zy­sku­jące­go na zna­cze­niu, zwłasz­cza w kon­te­kście je­go mo­żli­wo­ści w za­kre­sie per­so­na­li­za­cji, opcji dru­ku „na żąda­nie”, wpro­wa­dza­nia do­dat­ko­wych ko­lo­rów czy nie­ty­po­wych podło­ży i krót­sze­go cza­su re­ali­za­cji zle­ceń. Jed­nak bio­rąc pod uwa­gę ca­ły wo­lu­men pro­duk­cji po­li­gra­ficz­nej, aż 70% je­go po­wsta­je w tech­ni­ce of­f­setowej, co – jak pod­kre­ślił – jest do­brą wia­do­mo­ścią dla fir­my Ag­fa.
Fre­de­rik De­hing do­dał, że – m.in. bio­rąc pod uwa­gę wcze­śniej wy­mie­nio­ne czyn­ni­ki – w ska­li glo­bal­nej zu­ży­cie płyt of­f­se­to­wych po­zo­sta­je na nie­zmie­nio­nym po­zio­mie, co ozna­cza, że fir­ma dzia­ła na ryn­kach cha­rak­te­ry­zu­jących się spad­ka­mi war­to­ści, a nie wo­lu­me­nu. Istot­na jest też – jak mówił – ro­snąca pre­sja ce­no­wa ze stro­ny klien­tów, co skut­ku­je prze­su­ni­ęciem się wo­lu­me­nu sprze­da­ży w stro­nę ryn­ków, gdzie ten czyn­nik de­cy­du­je o suk­ce­sie. Bio­rąc te aspek­ty pod uwa­gę, Ag­fa opra­co­wa­ła stra­te­gię opar­tą na wi­zji kon­so­li­da­cji ryn­ku pre­press, której ce­lem jest dal­szy wzrost i utrzy­ma­nie ren­tow­no­ści. Jej za­ło­że­nia obej­mu­ją: ob­jęcie po­zy­cji li­de­ra tech­no­lo­gicz­ne­go i kon­cen­tra­cja na ofe­ro­wa­niu war­to­ści; ak­tyw­ne kie­ro­wa­nie pro­ce­sem kon­so­li­da­cji w bra­nży pre­press po­przez stra­te­gicz­ne part­ner­stwo z chi­ńską fir­mą Luc­ky oraz zwi­ęk­sze­nie udzia­łów ryn­ko­wych po­przez ela­stycz­no­ść w re­ali­zo­wa­nych dzia­łaniach, ta­kże w kon­te­kście efek­tyw­no­ści kosz­to­wej.

Mówi Mi­chał Śliz: „Dzi­ęku­je­my wszyst­kim, którzy zna­le­źli czas, by wzi­ąć udział w na­szym ju­bi­le­uszo­wym spo­tka­niu. Cie­szy­my się, że dla wie­lu z nich by­ła to oka­zja do spo­tka­nia z oso­ba­mi, z który­mi przed la­ty współpra­co­wa­ły bądź na­dal współpra­cu­ją – część z uczest­ni­ków wy­da­rze­nia to bo­wiem uczest­ni­cy i świad­ko­wie ca­łej, 25-let­niej obec­no­ści fir­my Ag­fa w Pol­sce. Stąd też przy­go­to­wa­ny przez nas rys hi­sto­rycz­ny, uwzględ­nia­jący za­rów­no ca­łą gru­pę Ag­fa-Gevaert, jak też jej pol­ski od­dział. Nie za­bra­kło rów­nież ak­cen­tów zwi­ąza­nych z te­ra­źniej­szo­ścią oraz przy­szło­ścią na­szej fir­my. Ma­my na­dzie­ję, że wie­czór ten rów­nież po la­tach będzie mi­le wspo­mi­na­ny przez wszyst­kich je­go uczest­ni­ków”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej pai.in­fo.pl

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści