Tren­dy na 2020 r. w pro­jek­to­wa­niu wi­zu­al­nym i dru­kuPoprzedni artykuł 

W pro­jek­to­wa­niu wi­zu­al­nym i usłu­gach po­li­gra­ficz­nych rządzić będzie klien­to­cen­trycz­no­ść, ela­stycz­no­ść i ła­twa do­stęp­no­ść usług. To jed­nak nie wszyst­ko. Ja­kie tren­dy wi­zu­al­ne war­to brać pod uwa­gę? Jak roz­wi­jać usłu­gi? Spójrz­my na 7 tren­dów w dru­ku i pro­jek­tach gra­ficz­nych, które po­ja­wia­ją się w licz­nych wy­po­wie­dziach i źródłach.

Se­nio­rzy co­raz wa­żniej­si w ko­mu­ni­ka­cji

Jed­nym z naj­wa­żniej­szych te­ma­tów spo­łecz­nych sta­je się doj­rza­ło­ść. W zwi­ąz­ku z nim fir­ma Ado­be wiesz­czy na­de­jście tren­du All Ages Wel­co­me. Przy­ta­cza da­ne Świa­to­wej Or­ga­ni­za­cji Zdro­wia mówi­ące o tym, że pierw­szy raz w hi­sto­rii ba­dań licz­ba miesz­ka­ńców Zie­mi po­wy­żej 60. ro­ku ży­cia prze­kro­czy licz­bę dzie­ci ma­jących mniej niż 5 lat.

Ty­le że dzi­siej­si se­nio­rzy nie są znie­do­łężnia­ły­mi sta­rusz­ka­mi wy­ma­ga­jący­mi ci­ągłej opie­ki. To gru­pa ak­tyw­nych kon­su­men­tów, którzy w je­sie­ni ży­cia szu­ka­ją spe­łnie­nia i no­wych do­świad­czeń. Ma­ją na to środ­ki, co już kie­ru­je ku nim uwa­gę naj­wa­żniej­szych bra­nż: mo­to­ry­za­cyj­nej, fi­nan­so­wej, ale też tu­ry­stycz­nej, zdro­wot­nej czy spor­to­wej. Tych doj­rza­łych kon­su­men­tów na­le­ży ko­niecz­nie uwzględ­nić w pro­jek­to­wa­niu usług i ko­mu­ni­ka­cji.

W pro­jek­to­wa­niu ma­te­ria­łów gra­ficz­nych zgod­nych z tren­dem All Ages Wel­co­me z pew­no­ścią po­mo­że od­po­wied­ni do­bór zdjęć i gra­fik do dru­ku. Mo­żna je zna­le­źć np. pod ad­re­sem https://stock.chro­ma.pl/me­dia­/fin­d/01;02/50/0/a­ged

Ko­lor ro­ku we­dług Pan­to­ne

Pan­to­ne Co­lor In­sti­tu­te od dwu­dzie­stu lat pod ko­niec ro­ku pu­bli­ku­je pro­po­zy­cję ko­lo­ru na rok na­stęp­ny. Wy­bór wy­ni­ka z pra­cy trend­spot­te­rów, którzy śle­dzą różne ob­sza­ry ludz­kiej ak­tyw­no­ści – od mo­dy, przez de­sign, fil­my, te­le­dy­ski, po sze­ro­ko ro­zu­mia­ną po­pkul­tu­rę. Na tej pod­sta­wie in­sty­tut wy­zna­cza ko­lor na da­ny rok.

W ro­ku 2020 ko­lo­rem naj­bar­dziej na cza­sie będzie kla­sycz­ny nie­bie­ski –

Clas­sic Blue, w pa­le­cie Pan­to­ne ozna­czo­ny sym­bo­lem 19–4052 TCX. Zgod­nie z opi­sem in­sty­tu­tu jest to ko­lor po­nad­cza­so­wy, spo­koj­ny, jak nie­bo o zmierz­chu, jak tra­dy­cyj­ny dżins. Skła­nia do my­śle­nia, ale pod­kre­śla też sta­bil­no­ść i za­ufa­nie. Sprzy­ja kon­cen­tra­cji oraz skła­nia do re­flek­sji.

Wy­bór ko­lo­ru ma zna­mio­na sa­mo­spe­łnia­jącej się prze­po­wied­ni. Wer­dykt in­sty­tu­tu jest bo­wiem za­wsze sze­ro­ko ko­men­to­wa­ny w me­diach, ta­kże tych zaj­mu­jących się pro­jek­to­wa­niem gra­ficz­nym.

Na po­trze­by gra­fi­ków in­ter­ne­to­wych i tych zaj­mu­jących się dru­kiem Pan­to­ne po­da­je rów­nież przy­bli­żo­ne od­po­wied­ni­ki Clas­sic Blue w różnych sche­ma­tach ko­lo­ry­stycz­nych.

RGB 15 76 129
HEX/HTML #0F4C81
CMYK 100 76 25 0

Oczy­wi­ście nie jest to ta­ki sam od­cień, lecz i sam ko­lor po­da­ny przez Pan­to­ne mo­że się różnić w za­le­żno­ści od no­śni­ka. Jest to szcze­gól­nie wa­żne w dru­ku, gdzie trze­ba brać pod uwa­gę wie­le zmien­nych, które mo­gą wpły­wać na ko­lor pod­czas dru­ko­wa­nia.

W ser­wi­sie Ch­ro­ma Stock mo­żna zna­le­źć przy­kła­dy gra­fik z błęki­tem ja­ko do­mi­nu­jącym ele­men­tem: https://stock.chro­ma.pl/me­dia­/fin­d/01;02/50/0/c­las­si­c%­20blue

Trend Do It Yo­ur­self na cza­sie ta­kże w dru­ku

W świe­cie po­wszech­nej au­to­ma­ty­za­cji i pro­jek­tów spod ta­ble­tu gra­ficz­ne­go szcze­gól­nej war­to­ści na­bie­ra pra­ca rąk ludz­kich. Ma­te­ria­ły gra­ficz­ne mo­żna przy­go­to­wać tra­dy­cyj­ny­mi me­to­da­mi i do­pie­ro po tym zdi­gi­ta­li­zo­wać. To do­da im pre­sti­żu i ele­gan­cji.

Mo­że to być pro­jekt ka­len­da­rza, do które­go pra­ce przy­go­tu­je lo­kal­ny (gdy w grę wcho­dzi ry­nek o ta­kiej wła­śnie ska­li) lub sze­ro­ko zna­ny (je­śli pro­jekt ma zy­skać sze­ro­kie pu­bli­ci­ty) gra­fik czy fo­to­graf. Wy­jąt­ko­wo­ść jest w ce­nie – spójrz­my na ka­len­darz fir­my Pi­rel­li czy pol­ski pro­jekt pro­du­cen­ta tru­mien, fir­my Lind­ner.

Pra­cow­ni­cy, współpra­cow­ni­cy, a na­wet klien­ci mo­gą tra­fić do ma­te­ria­łów re­kla­mo­wych. W dzie­dzi­nie ka­len­da­rzy mo­żna tu wy­mie­nić fir­my Ros­smann czy Me­dia Markt. Z ostat­nich przy­kła­dów god­ny uwa­gi jest zaś Zło­ty Ka­len­darz 2020 agen­cji Gol­de­nSub­ma­ri­ne. Ka­żdy mie­si­ąc opa­trzo­ny jest w nim ilu­stra­cją przy­go­to­wa­ną przez in­ne­go gra­fi­ka pra­cu­jące­go w agen­cji.

Ado­be Stock we wzbo­ga­co­nej w tym ro­ku li­ście tren­dów w de­si­gnie wy­mie­nia Hand­ma­de Hu­ma­nism. Cho­dzi tu wła­śnie o po­ka­za­nie dzieł rąk ludz­kich w pro­jek­tach.

In­spi­ra­cje do opra­co­wa­nia gra­ficz­ne­go te­go te­ma­tu mo­żna zna­le­źć na stro­nie https://stock.chro­ma.pl/me­dia­/fin­d/01;02/50/0/hand­ma­de

Od mi­ni­ma­li­zmu po uprosz­czo­ny de­sign

Druk po­trzeb­ny jest i ma­łym bi­zne­som, i wiel­kim kor­po­ra­cjom. Nie ka­żdy mo­że jed­nak po­zwo­lić so­bie na do­sko­na­łe­go gra­fi­ka – cza­sem fir­ma nie ma żad­ne­go. Mo­że ko­rzyst­nie będzie wi­ęc po­sta­wić na trend mi­ni­ma­li­zmu. Tr­wa on już kil­ka lat i po­zwa­la na two­rze­nie ele­ganc­kich pro­jek­tów przy mi­ni­mum za­an­ga­żo­wa­nych środ­ków. Mi­ni­ma­lizm prze­ła­mu­je ba­rie­rę wy­ni­ka­jącą z ko­niecz­no­ści za­an­ga­żo­wa­nia gra­fi­ka o wy­so­kich kom­pe­ten­cjach.

Fir­ma będzie wy­glądać du­żo bar­dziej pro­fe­sjo­nal­nie, gdy po­rzu­ci bo­gac­two form i ko­lo­rów na rzecz pro­sto­ty wi­zu­al­nej. W pro­ce­sie ta­kie­go uprasz­cza­nia, które by­naj­mniej nie jest zu­ba­ża­niem (wszak less is mo­re), po­ma­ga­ją sza­blo­ny i kon­fi­gu­ra­to­ry. To one po­zwa­la­ją wy­bie­rać spo­śród do­stęp­nych opcji ta­kie, które umo­żli­wią osi­ągni­ęcie po­żąda­ne­go efek­tu.

Dzi­ęki różno­rod­nym opcjom do wy­bo­ru zni­ka ba­rie­ra, którą od­czu­wa się w obli­czu ko­niecz­no­ści przy­go­to­wa­nia ma­te­ria­łów dru­ko­wa­nych przy bra­ku głęb­szej zna­jo­mo­ści te­ma­tu. W do­brze opra­co­wa­nym kon­fi­gu­ra­to­rze wszyst­ko jest wi­docz­ne jak na dło­ni.

Au­to­ma­ty­za­cja, AI i big da­ta w dru­ku

Co­raz wi­ęcej bra­nż pod­le­ga ucy­fro­wie­niu i au­to­ma­ty­za­cji. Nie ina­czej jest z dru­kiem. Ten od daw­na jest w for­pocz­cie zmian, za­rów­no je­śli cho­dzi o tech­no­lo­gię, jak i za­rządza­nie nią. Di­gi­tal pu­bli­shing (DTP) wy­pa­rł już na do­bre tra­dy­cyj­ne pro­jek­to­wa­nie. Zde­cy­do­wa­ły o tym ela­stycz­no­ść oraz ogrom­ne mo­żli­wo­ści edy­cji. Te­raz au­to­ma­ty­zo­wa­ne są ko­lej­ne pro­ce­sy – te znaj­du­jące się bli­żej fi­na­łu, czy­li chwi­li, w której za­mówie­nie tra­fia do klien­ta.

Im te pro­ce­sy są spój­niej­sze i bar­dziej zauto­ma­ty­zo­wa­ne, tym wi­ęk­sza prze­wa­ga fir­my na ryn­ku. Dru­kar­nie in­ter­ne­to­we wy­pie­ra­ją te, które pre­fe­ru­ją jesz­cze kon­takt wie­lo­ma ka­na­ła­mi, wy­ma­ga­ją prze­sy­ła­nia pro­jek­tów e-ma­ilem czy na ser­wer FTP. Wszyst­ko zmie­rza do jed­ne­go miej­sca i jed­ne­go, przej­rzy­ste­go ka­na­łu.

Wy­gry­wa­ją te fir­my, które po­tra­fią:

  • na ze­wnątrz stwo­rzyć przy­ja­zny in­ter­fejs do za­rządza­nia do­świad­cze­niem klien­ta (front end),
  • we­wnątrz utrzy­my­wać kon­tro­lę nad efek­tyw­no­ścią or­ga­ni­za­cji pro­ce­sów (back end) oraz ko­mu­ni­ka­cją z klien­tem (mar­tech).

Li­czą się też mo­żli­wo­ści ana­li­tycz­ne. Uzy­sku­je się je dzi­ęki prze­nie­sie­niu in­te­rak­cji z klien­ta­mi na plat­for­mę cy­fro­wą. Dru­gim istot­nym czyn­ni­kiem jest wspar­cie pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych przez pro­fe­sjo­nal­ne sys­te­my za­rządza­nia pro­duk­cją.

Uzy­ska­ne ty­mi dro­ga­mi da­ne sta­no­wią do­sko­na­ły ma­te­riał do ana­liz big da­ta, wy­ko­rzy­stu­jących sys­te­my sztucz­nej in­te­li­gen­cji. W tym wła­śnie na­le­ży upa­try­wać przy­szłej prze­wa­gi bi­zne­so­wej w pro­duk­cji ma­te­riałów dru­ko­wa­nych. Prze­wa­ga ta prze­ło­ży się oczy­wi­ście na atrak­cyj­niej­szą ofer­tę dla klien­ta osta­tecz­ne­go.

Wi­ęk­szy na­cisk na cu­sto­mer expe­rien­ce

Za­spo­ka­ja­nie po­trzeb klien­ta jest podwa­li­ną suk­ce­su. Obec­nie po­żąda on pro­sto­ty i ja­snych opcji do wy­bo­ru, ta­kże w dzie­dzi­nie usług pro­fe­sjo­nal­nych, do których na­le­ży m.in. druk cy­fro­wy. W do­bie hi­per­kon­ku­ren­cji wa­żne jest to, na ile fir­ma jest w sta­nie za­an­ga­żo­wać kon­su­men­ta, uczy­nić go swo­im zwo­len­ni­kiem, by nie po­wie­dzieć – am­ba­sa­do­rem.

Klient chce, by je­go pro­ble­my zo­sta­ły roz­wi­ąza­ne szyb­ko, nie­dro­go i na wy­so­kim po­zio­mie.

Po­wi­nien znać mo­żli­wo­ści kon­fi­gu­ra­cji za­ma­wia­ne­go pro­duk­tu, ro­zu­mieć, ja­kie efek­ty uzy­ska, sto­su­jąc różne ro­dza­je pa­pie­rów czy uszla­chet­nień. Co wi­ęcej, po­wi­nien wie­dzieć, ja­kie za­ma­wia­ne przez nie­go ma­te­ria­ły naj­le­piej po­dzia­ła­ją na je­go klien­tów.

Dla­te­go sta­wia­nie na user expe­rien­ce to ab­so­lut­na pod­sta­wa. Po­za tym li­czy się po­rad­nic­two i two­rze­nie ma­te­ria­łów, które będą po­moc­ne w co­dzien­nej pra­cy klien­ta.

Dru­kar­nia in­ter­ne­to­wa two­rzy wo­kół sie­bie plat­for­mę ko­mu­ni­ka­cyj­ną

Dzi­ęki niej mo­że za­spo­ko­ić po­wy­ższe po­trze­by, a przy tym spra­wić, że de­cy­zję o dru­ku okre­ślo­nych ma­te­ria­łów od ich pro­duk­cji dzie­li tyl­ko je­den pro­sty krok. Do­stęp on­li­ne do plat­for­my z kon­fi­gu­ra­to­rem zna­ko­mi­cie uła­twia skła­da­nie i pro­ce­so­wa­nie za­mówień.

Trze­ba pa­mi­ętać też o tym, że w dzi­siej­szym za­bie­ga­nym świe­cie cen­nym, bo tra­co­nym bez­pow­rot­nie za­so­bem jest czas. Klien­ci przy­zwy­cza­ili się do bły­ska­wicz­ne­go od­po­wia­da­nia na ich za­py­ta­nia. Ocze­ku­ją rów­nie szyb­kiej, bez­błęd­nej ko­mu­ni­ka­cji z fir­mą oraz bły­ska­wicz­nej do­sta­wy.

Przy­zwy­cza­je­ni do pra­cy w in­ter­ne­cie, z nie­go prze­kła­da­ją wzo­ry do in­te­rak­cji bi­zne­so­wych. W zwi­ąz­ku z tym naj­lep­szą dro­gą do ich po­zy­ska­nia i utrzy­ma­nia jest za­pew­nie­nie im wy­god­ne­go, spój­ne­go ka­na­łu ko­mu­ni­ka­cji. Dru­kar­nia in­ter­ne­to­wa Ch­ro­ma.pl ko­rzy­sta tu z wzo­rów spraw­dzo­nych w in­nych bra­nżach, szcze­gól­nie tych, które są sil­ne w e-com­mer­ce.

Uni­ka­nie roz­bi­ja­nia ko­mu­ni­ka­cji na po­śred­ni­czące na­rzędzia w ro­dza­ju e-ma­ili i te­le­fo­nów po­zwa­la na opty­ma­li­za­cję wszyst­kich pro­ce­sów. Prze­de wszyst­kim zaś skra­ca czas trans­ak­cji i do­sta­wy.

Per­so­na­li­za­cja i bez­pie­cze­ństwo da­nych

Rów­nież w dru­ku za­zna­czy się trend per­so­na­li­za­cji – mo­że nie na po­zio­mie kon­kret­ne­go od­bior­cy, ale bar­dzo ma­łych ich grup. Krót­kie se­rie ma­te­ria­łów do­pa­so­wa­nych do wąskie­go gro­na od­bior­ców to spo­sób na wy­różnie­nie tych kon­su­men­tów i po­ka­za­nie, jak fir­ma o nich dba.

W przy­go­to­wa­niu tak moc­no sper­so­na­li­zo­wa­nych ma­te­ria­łów spraw­dza­ją się ela­stycz­ni pro­vi­de­rzy dru­ku cy­fro­we­go – dru­kar­nie in­ter­ne­to­we. To w nich mo­żna skła­dać za­mówie­nia już na bar­dzo ma­łe na­kła­dy, re­ali­zo­wa­ne na pro­fe­sjo­nal­nych cy­fro­wych ma­szy­nach dru­kar­skich. W ta­kich wa­run­kach mo­żna uzy­skać wy­so­ką ja­ko­ść wy­dru­ków, pod­kre­śla­jącą wy­jąt­ko­wo­ść ofer­ty.

Aby wła­ści­wie za­rządzać re­la­cja­mi z klien­ta­mi (cu­sto­mer re­la­tion­ship ma­na­ge­ment), trze­ba mieć du­żą wie­dzę o nich oraz spraw­dzo­ne wzo­ry ko­mu­ni­ka­cji. Ta­kże i pod tym względem uprzy­wi­le­jo­wa­ne są dru­kar­nie in­ter­ne­to­we. Gro­ma­dzą one da­ne na jed­nej plat­for­mie i in­te­gru­ją je z plat­for­ma­mi ge­ne­ro­wa­nia le­adów czy pod­trzy­my­wa­nia re­la­cji.

Ta­kie podmio­ty już te­raz trosz­czą się o ko­lej­ną istot­ną kwe­stię, podno­szo­ną przez wie­lu eks­per­tów – cy­ber­bez­pie­cze­ństwo. Bez­pie­cze­ństwo prze­cho­wy­wa­nia in­for­ma­cji będzie co­raz bar­dziej wa­żkie przy wy­bo­rze do­staw­cy usług. Wiel­ka w tym ro­la na­rzędzi i tech­no­lo­gii, które po­zwa­la­ją unik­nąć sy­tu­acji ta­kich jak wy­ciek da­nych po­uf­nych al­bo oso­bi­stych.

Dla dru­kar­ni in­ter­ne­to­wych, które jak ka­żdy po­wa­żny gracz e-com­mer­ce za­rządza­ją in­for­ma­cja­mi o klien­tach, hi­sto­rią ich re­la­cji z fir­mą czy in­ny­mi da­ny­mi gro­ma­dzo­ny­mi z wie­lu źródeł, wszyst­kie te spra­wy są oczy­wi­ste.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my CHROMA

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści