Rok 2019 w dalszym ciągu był udany dla branży leasingowej, która jak podaje ZPL sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości ponad 77 mld zł (-5,8 proc. r/r). Na tym tle bardzo dobrze wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje na poziomie prawie 5,3 mld zł, rejestrując ponadrynkowe wzrosty w dynamice w finansowaniu całego segmentu maszyn i urządzeń (+7,9 proc. r/r).
- Osiągnięte przez branże leasingową wyniki należy skorelować z faktem, że Polska odnotowała lekkie wyhamowanie jeśli chodzi o rozwój gospodarki,którejśrednioroczny wynik za 2019 r.zatrzymał się na poziomie 4 proc (-1 proc r/r).Nadal główną siłą napędową wzrostu PKB w naszym kraju stanowi konsumpcja. Inwestycje radziły sobie lepiej szczególniew pierwszym półroczu wspierane przede wszystkim wydatkami firm - podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Na tym tle bardzo dobrze wypadł Santander Leasing, który pomimo otoczenia zewnętrznego odnotował wynik sprzedażowyna zbliżonym poziomie do ubiegłorocznego. Osiągnęliśmy ponadrynkowe wzrostyr/rw kluczowych dla nas od lat segmentach rynku – dodaje.
Maszyny i urządzenia ze wzrostem
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował dynamikę +3,5 proc. r/r i wartości 22,4 mld zł. Motorem napędowym Santander Leasing, który nadal co roku umacnia w tym segmencie swoją pozycjębyły zgodnie z trendem za pierwsze półrocze 2019 maszyny i urządzenia. Według danych spółka w tym segmencie sfinansowała inwestycje o łącznej wartości ponad 2,4 mld zł przy dynamice prawie 8 proc. r/r. Wpływ na tak imponujący wynik miało finansowanie sektora rolniczego (908 mln zł, +13,2 proc. r/r), budowlanego (136 mln zł, +19,3 proc. r/r), wózków widłowych (230 mln zł, +102,3 proc. r/r) czy sprzętu medycznego (115 mln zł, +18,7 proc. r/r).
- Zgodnie z naszymi prognozami jeszcze z początku 2018 r. zmieniła się struktura środków trwałych w kierunku odnotowanej dodatniej dynamiki finansowania maszyn i urządzeń, kosztem pojazdów. Wynika to przede wszystkim z faktu,że mieliśmy do czynienia z dość wysokimi nakładami na maszyny i sprzęt w polskiej gospodarce, wskazując na wysokąaktywność sektora prywatnego. Na wzrosty w segmencie MiU miały też wpływ dobre wyniki produkcji przemysłowej, popyt krajowy oraz umiejętne wykorzystanie zdolności produkcyjnych polskich firm. Zakładamy,że nadal firmy pozostaną głównym podmiotem generującym nakłady inwestycyjne w 2020 r.– podkreśla Mariusz Włodarczyk.
W 2019 r. drugim z najważniejszych dla rynku obszarów było finansowanie pojazdów. Według danych ZPL rynek leasingu pierwszy rok od lat odnotował ujemne wskaźniki jeśli chodzi dynamikę (-9,9proc. r/r) finansowania pojazdów, których inwestycje osiągnęły poziom 52,6 mld zł co wynikało jednak z bardzo wysokiego benchmarku z 2018 r. Santander Leasing na tym tle rynku w przypadku dwóch segmentów tej kategorii środków wypadł bardzo pozytywnie. Spółka odnotowała dwucyfrowy wzrost wartości sfinansowanych przez pojazdów ciężarowychdo 3,5 t r/r o prawie 15 proc. Na uwagę zasługuje również wynik w kategorii pojazdów osobowych - w całym 2019 r. Santander Leasing sfinansował eko-pojazdy (elektryczny oraz hybrydowe) o łącznej wartości 170 mln zł, co daje imponującą dynamikę +112 proc. r/r.
- Naszą ambicją jest również wyznaczanie trendów rynkowych, stąd decyzja o przedłużeniu promocji leasingu 100% na auta elektryczne oraz przygotowana nowa oferta 103% na pojazdy hybrydowe. Wspieranie inwestycji proekologicznych, szczególnie w obszarze pojazdów, wpisuje się w naszą długookresową strategię zarówno na poziomie biznesowym, jak i wizerunkowym – mówi Mariusz Włodarczyk.
- Dla firm leasingowych, ściśle powiązanych z nastrojami inwestycyjnymi zeszły rok stanowił dobry okres do osiągnięcia wzrostów w wybranych kategoriach. Z danych widać, że dynamika inwestycji w rolnictwie i budownictwie przełożyła się również na realizowane przez nas inwestycje. Prognozujemy, że dalszy rozwój rynku leasingu, ale i polskiej gospodarki będzie oparty na w miarę wysokim popycie krajowym i nadal wzrastającymi wydatkami konsumpcyjnymi. Tym niemniej należy uważnie obserwować sytuację na rynku ze względu na delikatne pogorszenie się nastrojów. Produkcja przemysłowa może dalej lekko hamować ze względu na nadal powolną poprawę sytuacji gospodarczej w strefie euro.
Co cieszy to fakt, że kluczowy dla naszej gospodarki rynek niemiecki (odbiorca prawie jednej czwartej naszego exportu) wykazuje skok aktywności sektora usługowego oraz przemysłu, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na kondycję polskich przedsiębiorstw w kolejnych miesiącach br. roku – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.
Na podstawie informacji firmy Santander Leasing