W ostatnim czasie w warszawskiej drukarni wielkoformatowej Artlab.pl rozpoczęły pracę – w zaledwie miesięcznym odstępie – dwa nowe wielkoformatowe plotery marki Agfa. Z myślą o usprawnieniu obsługi podłoży giętkich w trybie „z roli na rolę” pojawił się tu model Anapurna RTR3200i LED, do którego wkrótce dołączyło urządzenie z płaskim stołem – Anapurna FB2540i LED.
Obie maszyny, podobnie jak dostarczony przed nieco ponad dwoma laty hybrydowy ploter Anapurna H3200i LED, bazują na energooszczędnej technologii UV LED, umożliwiającej zastosowanie szerszego spektrum podłoży, m.in. materiałów odpornych na wysoką temperaturę. Andrzej Lemiesz – właściciel Artlab.pl szacuje, że nowe inwestycje – zarówno w kontekście bezpośredniego zadrukowywania mediów sztywnych jak i giętkich – co najmniej dwukrotnie zwiększyły potencjał jego firmy.
„Obie inwestycje zostały też niejako wymuszone przez rynek, rosnącą liczbę zleceń, ale przede wszystkim – ich coraz większą różnorodność – tłumaczy Andrzej Lemiesz. – Zakupiona dwa i pół roku temu maszyna hybrydowa Anapurna H3200i LED to świetne rozwiązanie, praktycznie bezawaryjnie pracujące przez cały dotychczasowy okres eksploatacji, jednak z uwagi na dynamiczny rozwój całej firmy niezbędne były kolejne inwestycje. Tym razem zdecydowaliśmy się na rozwiązania dedykowane
poszczególnym podłożom, w obsłudze których się specjalizujemy. Stąd z jednej strony zakup plotera typu roll-to-roll, z drugiej – urządzenia pracującego w trybie płaskim”.
Anapurna RTR3200i LED – wydajne zadrukowywanie materiałów z roli Artlab.pl to drukarnia znana – jak podkreśla Andrzej Lemiesz – przede wszystkim z realizacji wydruków z zastosowaniem podłoży giętkich. Z tego też względu – podejmując decyzję o modernizacji parku sprzętowego – w pierwszej kolejności skierował on swoją uwagę na rozwiązania Agfa pracujące w trybie roll-to-roll: „Ploter
hybrydowy Anapurna H3200i LED był już piątą z kolei maszyną tego producenta w naszej firmie. Dlatego, myśląc o kolejnej inwestycji, tak naprawdę rozważaliśmy tylko plotery marki Agfa. Wspomniana wcześniej bezawaryjność, wysokiej jakości atramenty, profesjonalna obsługa serwisowa – argumentów za wyborem kolejnego jej rozwiązania nie brakowało. Przyglądając się propozycjom, jakie przedłożyła opiekująca się nami od lat pani Adriana Piotrowska-Ineksiak z polskiego oddziału firmy, uznaliśmy, że optymalnym pod kątem naszej produkcji będzie model Anapurna
RTR3200i LED”.
Jak podaje producent, wybrany przez Andrzeja Lemiesza model to maszyna klasy „heavy-duty”, przeznaczona do pracy w cyklu całodobowym, dedykowana zarówno aplikacjom zewnętrznym jak i wewnętrznym o wysokiej jakości. Urządzenie drukuje w sześciu kolorach i obsługuje liczne media giętkie (m.in. siatki banerowe, tekstylia, papier) o szerokości maksymalnej 3,2 m. Jego konstrukcja umożliwia też jednoczesny zadruk dwóch węższych zwojów z materiałem – każdy o szerokości 152,4 cm.
„Atrlab.pl to przykład klienta, która rozwija się razem z nami i naszymi, coraz bardziej zaawansowanymi propozycjami maszyn do druku wielkoformatowego – mówi Adriana Piotrowska-Ineksiak, regionalny szef sprzedaży w polskim oddziale firmy Agfa. – Co warte podkreślenia, obecnie wszystkie plotery z serii Anapurna, jakie wykorzystywane są w drukarni pana Andrzeja Lemiesza, bazują na technologii UV-LED. Nie tylko rozszerza ona portfolio wykorzystywanych tu mediów (np. o podłoża wrażliwe na
wysokie temperatury), ale też pozwala na redukcję zużywanej energii, kosztów i czasu niezbędnego na realizację danej pracy. Krok związany z zakupem modelu Anapurna RTR3200i LED, a niedługo potem – płaskiego Anapurna FB2540i LED – był przemyślany, pozwalając na realizowanie przez Artlab.pl znacznie większej liczby prac”.
Andrzej Lemiesz dodaje: „Maszyna hybrydowa jest świetnym, wszechstronnym rozwiązaniem dla drukarń, także początkujących z technologią druku wielkoformatowego, chcących realizować prace na bardzo różnorodnych podłożach: giętkich oraz sztywnych. Natomiast w naszym przypadku niezbędne z czasem stały się zakupy ploterów dedykowanych konkretnym mediom. Np. model Anapurna RTR3200i LED posiada dedykowaną funkcję chwytania i naciągania folii, istotną w przypadku chociażby wykorzystywanych przez nas często materiałów polimerowych. Dużą jej zaletą jest też szerokość, gdyż pozwala na zastosowanie ponad 3-metrowych mediów, a jedynym ograniczeniem jest tu ciężar zwoju z materiałem. Sama konstrukcja zapewnia też właściwe prowadzenie materiału, bez względu na jego szerokość. Inwestycja ta znacząco, ponad dwukrotnie zwiększyła nasz potencjał wytwórczy w zakresie materiałów z roli, głównie folii samoprzylepnych, zarówno do zastosowań wielkoformatowych (np. przy oklejaniu aut), jak i do produkcji mniejszych elementów, takich jak naklejki. Te ostatnie stanowią spory odsetek realizowanych przez nas prac”.
Anapurna FB2540i LED: rosnące zapotrzebowanie na media sztywne
Inwestycja w hybrydowy ploter Agfa w 2017 roku oznaczała dla firmy Artlab.pl zwiększenie produkcji z udziałem mediów sztywnych. Andrzej Lemiesz przyznaje, że systematyczny wzrost tego rodzaju zamówień, głównie ze strony kluczowych dla drukarni zleceniodawców, jakimi są agencje reklamowe, miał duży wpływ na podjęcie decyzji o zakupie – w ślad za ploterem zwojowym – maszyny z płaskim stołem: „Parametry technologiczne urządzeń firmy Agfa pozwalają na realizację typowych prac wielkoformatowych, ale też drukowanie mniejszych elementów, gdzie wysoka jakość zapewniania przez te maszyny odgrywa kluczową rolę. Mam tu na myśli wydruki oglądane z bliska, które z jednej strony cechuje wysokie nasycenie barwne, z drugiej – zastosowanie drobnego, nawet 4-punktowego tekstu. Tego typu zleceń odnotowywaliśmy coraz więcej i co ciekawe – zaczęły one spływać także ze strony agencji reklamowych, do niedawna realizujących je na własnych maszynach. Uznały
one, że lepiej i bardziej ekonomicznie jest tego rodzaju usługę zlecić na zewnątrz, niż ponosić koszty związane z posiadaniem i eksploatacją własnego urządzenia. Trend ten był jednym z czynników, jaki braliśmy pod uwagę. Okazało się też, że maszyna z płaskim stołem znakomicie sprawdza się także przy zastosowaniu w niej mediów giętkich takich jak folie PE czy HIPS”.
W zakresie mediów sztywnych Artlab.pl realizuje liczne prace związane z reklamą zewnętrzną i wewnętrzną: szyldy, tablice, systemy wystawiennicze i inne. Potencjał firmy z nimi związany – analogicznie jak w przypadku materiałów giętkich – wzrósł znacząco dzięki inwestycji w ploter Anapurna FB2540i LED. „Maszyna ta była prezentowana na naszym stoisku podczas tegorocznych targów RemaDays Warsaw, więc odwiedzający je przedstawiciele agencji reklamowych czy klienci końcowi mieli okazję przekonać się o jej wszechstronnych możliwościach – uzupełnia Adriana Piotrowska-Ineksiak. – Drukowane na niej były różnorodne aplikacje, charakteryzujące się wysoką jakością i żywotnością reprodukowanych barw. Goście targowi zwracali też uwagę na dużą elastyczność maszyny w kontekście produkcji następujących po sobie zleceń”.
Anapurna FB2540i LED drukuje w trybie jednoprzebiegowym, w sześciu kolorach z dodatkową bielą (także w tzw. wariancie „kanapkowym”) z prędkością maksymalną 96 m2/h. Obsługuje zarówno media sztywne jak i giętkie (w arkuszach bądź brytach) o grubości do 4,5 cm i formacie do 2,54 x 1,54 m. Są one zadrukowywane na płaskim stole próżniowym, wyposażonym w osobno kontrolowane strefy, z których każda składa się z czterech niezależnych komór. Urządzenie – podobnie jak pozostałe dwie
maszyny Agfa użytkowane przez Artlab.pl – sterowane jest najnowszą wersją systemu workflow – Asanti 4.0, dedykowanego produkcji wielkoformatowej.
Anapurna FB2540i LED to już siódmy z kolei ploter marki Agfa, jaki znalazł się w posiadaniu warszawskiej drukarni. Andrzej Lemiesz przyznaje, że m.in. dzięki temu zna od podszewki technologię i możliwości oferowane przez maszyny tego dostawcy: „Zaczynaliśmy od urządzeń z drugiej ręki, by z czasem zacząć inwestować w maszyny nowe. Podobną drogę przeszliśmy jeżeli chodzi o atramenty: z zamienników przesiedliśmy się na oryginalne materiały Agfa, które gwarantują wyższą jakość i lepszą adhezję. Mamy zatem wiedzę i rozwiązania technologiczne, które pozwalają sprawnie i terminowo obsłużyć dowolne zlecenie realizowane w druku wielkoformatowym. Zapraszamy do współpracy zarówno agencje reklamowe, jak też klientów końcowych”.
Adriana Piotrowska-Ineksiak podsumowuje: „Na przykładzie drukarni Artlab.pl doskonale widać, jak bardzo maszyny z serii Anapurna rozwinęły się pod względem technologicznym, z urządzeń typu entry-level stając się maszynami produkcyjnymi. Decydując się w krótkim odstępie czasu na dwie z nich, pan Andrzej Lemiesz wzbogacił swój park sprzętowy o najwyższej klasy rozwiązania, które pomogą jeszcze bardziej zdywersyfikować wykonywaną tu produkcję, a zarazem znacząco zwiększyć potencjał wytwórczy jego firmy”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej