Czy drukowane materiały reklamowe odchodzą do lamusa? Nic z tych rzeczy.
Żyjemy w dobie marketingu Internetowego, w tym mobilnego. Media społecznościowe i reklamy w nich to obecnie podstawowy i często najbardziej skuteczny sposób komunikacji z klientem. Czy to znaczy, że bardziej tradycyjne materiały reklamowe powinny zostać odesłane do lamusa? Nic z tych rzeczy. Oznacza to, że w naszej współpracy z drukarnią powinniśmy stawiać na jakość, a nie na ilość. Mądrze użyte tradycyjne materiały marketingowe potrafią zdziałać cuda, o ile są wysokiej jakości i zaprojektowane z pomysłem.
Czy tradycyjne materiały reklamowe muszą być nudne?
Gdy myśli się o tradycyjnych materiałach reklamowych do głowy przychodzą przede wszystkim wizytówki, ulotki, banery i plakaty, ewentualnie jakieś obrandowane gadżety. Większość z tych rzeczy kojarzy się źle — z przymusem (ulotki wciskane na siłę), zaśmiecaniem (jeszcze raz — ulotki wciskane na silę), niszczeniem estetyki miast i wsi (banery i plakaty), kiepskim, tandetnym wykonaniem.
Wizytówki — to nie musi być nudny kawałek papieru
Wizytówki to chyba najpopularniejszy rodzaj materiałów reklamowych. W dobie smartfonów wydaje się zbędny, ale w rzeczywistości nieraz potrafi uratować sytuację — nie zawsze jest okazja i możliwości by zapisać telefon, nie zawsze także potencjalny klient chce to robić. Oferując zwykły zadrukowany kawałek papieru ryzykujemy, że szybko trafi on do kosza. jednak jeśli drukarnia potrafi zaoferować coś więcej, może się okazać, że sama wizytówka utknie klientowi na długo w pamięci.
Serwis wulkanizacyjny może mieć wizytówkę wykonaną z gumy, firma ogrodnicza — w postaci torebki nasion, adwokat zajmujący się rozwodami — w postaci kartki z perforacją - do odrywania. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.
Ulotki - co zrobić by nie trafiły do kosza?
Ulotki i foldery o prawdopodobnie najczęściej wyrzucany do kosza typ materiałów reklamowych. Absolutnie nigdy nie powinny być używane jako coś na siłę wciskanego ludziom do ręki lub skrzynki pocztowej. Jest to marnowanie pieniędzy, frustrowanie potencjalnych klientów i zaśmiecanie środowiska. Nie, nie, nie — pod każdym względem. Nie oznacza to jednak, że ulotki pozbawione są sensu i powinny być wykreślone z oferty drukarni.
Ładnie wykonane, wysokiej jakości ulotki mogą się przydać jako forma przedłużenia pierwszego kontaktu z klientem — warto je mieć na targach, wystawach, promocjach. Dobrze sprawdzą się także w miejscach, gdzie potencjalni klienci sami po nie sięgną, bo są znudzeni — np. w poczekalni u lekarza.
Banery — wróg publiczny numer jeden?
Banery postrzegane są jako coś, co zaśmieca wizualnie przestrzeń. Jest ich w Polsce zdecydowanie za dużo, z czego większość stanowi po prostu koszmar pod względem treści, jakości i wykonania. Zanim zdecydujemy się na zamówienie w drukarni baneru, warto to przemyśleć nie jeden, czy dwa, ale co najmniej dziesięć razy. Umieszczając baner w złym miejscu albo umieszczając w dobrym miejscu, ale taki, który razi gusta estetyczne potencjalnych klientów — narażamy się na straty.
Do wykonania baneru z pewnością warto zatrudnić dobrego grafika, warto także dobrze przeanalizować materiały, które oferuje drukarnia i wybrać coś, co będzie najlepiej wyglądać w danym miejscu. Warto też rozważyć, kiedy i jak długo taki baner musi wisieć — czy na pewno konieczne jest, by był cały rok? Może np. w przypadku przedszkola wystarczy, że banery będą wisiały trochę przed rozpoczęciem rekrutacji na dany rok?
Ogólną zasadą, którą powinniśmy się kierować, decydując się na zamówienie w drukarni tradycyjnych materiałów, jest wysokiej jakości grafika, prosty, czytelny przekaz i ogólnie minimalizm w każdej postaci.