Ra­port Sa­les­for­ce „Sta­te of mar­ke­ting” – in­ter­net, da­ne i in­no­wa­cjePoprzedni artykuł 

Sa­les­for­ce, glo­bal­ny li­der w dzie­dzi­nie sys­te­mów CRM, opu­bli­ko­wał szóstą edy­cję swo­je­go ra­por­tu „Sta­te of Mar­ke­tin­g”, która po­ka­za­ła, że w mia­rę jak tech­no­lo­gia zwi­ęk­sza ocze­ki­wa­nia klien­tów, pol­scy spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu nie tyl­ko prze­ka­zu­ją ko­mu­ni­ka­ty, lecz ta­kże an­ga­żu­ją się w in­te­rak­cje z klien­ta­mi i na­wi­ązu­ją z ni­mi war­to­ścio­we re­la­cje, które nie ko­ńczą się na do­ko­na­niu pierw­sze­go za­ku­pu przez klien­ta. Po­nad­to ba­da­nie su­ge­ru­je, że stan­dar­dy re­la­cji z klien­ta­mi po raz ko­lej­ny się zmie­nia­ją, a pol­scy spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu są na cze­le in­no­wa­cji w tym ra­dy­kal­nie zmie­nio­nym śro­do­wi­sku.

Obec­nie spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu — po­dob­nie jak resz­ta świa­ta — ma­ją do czy­nie­nia z kry­zy­sem. Z bie­giem cza­su go­spo­dar­ka wyj­dzie jed­nak z kry­zy­su, za­ufa­nie klien­tów wzro­śnie, a lu­dzie za­czną tr­wa­le ce­nić so­bie in­no­wa­cyj­no­ść. Spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu spo­dzie­wa­ją się, że do 2030 r. oprócz wzro­stu licz­by użyt­kow­ni­ków In­ter­ne­tu ogrom­ny wpływ na ich pra­cę będą mieć rów­nież sie­ci 5G i tech­no­lo­gia rze­czy­wi­sto­ści wir­tu­al­nej. Klu­czo­we zna­cze­nie będzie mieć jed­nak jesz­cze wi­ęk­sza niż do­tych­czas licz­ba obec­nych i po­ten­cjal­nych klien­tów ko­rzy­sta­jących z In­ter­ne­tu.

Na po­trze­by te­go­rocz­nej szóstej edy­cji ra­por­tu „Sta­te of Mar­ke­tin­g” Sa­les­for­ce ze­brał da­ne od pra­wie 7 000 li­de­rów dzia­łów mar­ke­tin­gu z ca­łe­go świa­ta. Ba­da­nie ob­jęło sze­ść kon­ty­nen­tów i zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne na po­cząt­ku epi­de­mii ko­ro­na­wi­ru­sa. Po do­kład­nej ana­li­zie wy­ni­ków ba­da­nia dział Sa­les­for­ce Re­se­arch stwier­dził, że wnio­ski z ra­por­tu będą sta­no­wić war­to­ścio­we i po­moc­ne wska­zów­ki dla spe­cja­li­stów ds. mar­ke­tin­gu w tych nie­pew­nych cza­sach.

„Kry­zys zwi­ąza­ny z epi­de­mią ko­ro­na­wi­ru­sa zmu­sza pol­skich spe­cja­li­stów ds. mar­ke­tin­gu do po­now­ne­go prze­my­śle­nia wszyst­kich swo­ich dzia­łań — od stra­te­gicz­nych prio­ry­te­tów i wy­zwań do po­trzeb­nych umie­jęt­no­ści w za­kre­sie tech­no­lo­gii i pra­cy ze­spo­ło­wej — pod kątem po­wro­tu do nor­mal­nej pra­cy po za­ko­ńcze­niu epi­de­mii, a na­stęp­nie do dal­sze­go prze­kszta­łca­nia ob­słu­gi klien­ta, aby za­pew­nić so­bie suk­ces na ko­lej­ne la­ta” — po­wie­dział Ch­ris Ja­cob, Di­rec­tor, Pro­duct Mar­ke­ting at Sa­les­for­ce. „Wnio­ski za­war­te w te­go­rocz­nej edy­cji ra­por­tu „Sta­te of Mar­ke­ting” do­star­czą spe­cja­li­stom ds. mar­ke­tin­gu uży­tecz­nych wska­zówek pod­czas wy­cho­dze­nia z kry­zy­su i prze­kszta­łca­nia swo­jej dzia­łal­no­ści”.

In­for­ma­cje o tren­dach opi­sa­nych w ra­por­cie „Sta­te of Mar­ke­tin­g” zo­sta­ły ze­bra­ne od li­de­rów dzia­łów mar­ke­tin­gu z firm B2B, B2C i B2B2C z po­nad 30 kra­jów, w tym od 300 re­spon­den­tów z Pol­ski. Tren­dy te są na­stępu­jące:

  • Trans­for­ma­cja mar­ke­tin­gu sta­je się co­raz bar­dziej pil­na: ocze­ki­wa­nia i za­cho­wa­nia klien­tów, przed­si­ębiorstw i spo­łe­cze­ństwa ja­ko ca­ło­ści zmie­nia­ją się w bez­pre­ce­den­so­wym tem­pie i za­kre­sie. Spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu są na cze­le zmian i co­raz częściej ni­mi kie­ru­ją — 88% re­spon­den­tów z Pol­ski kie­ru­je ini­cja­ty­wa­mi w za­kre­sie prze­kszta­łca­nia ob­słu­gi klien­ta w swo­ich przed­si­ębiorstwach. Obej­mu­je to po­łącze­nie in­no­wa­cji tech­no­lo­gicz­nych i or­ga­ni­za­cyj­nych. Wpro­wa­dza­nie in­no­wa­cji jest w Pol­sce jed­nym z klu­czo­wych prio­ry­te­tów li­de­rów dzia­łów mar­ke­tin­gu, na­to­miast kon­tak­to­wa­nie się z klien­tami w cza­sie rze­czy­wi­stym jest uwa­ża­ne za jed­no z naj­wi­ęk­szych wy­zwań.
  • Da­ne do­ty­czące klien­tów przy­go­to­wu­ją grunt dla mar­ke­tin­gu opar­te­go na em­pa­tii: po­nie­waż klien­ci mu­szą obec­nie prze­jść do po­rząd­ku dzien­ne­go nad wie­lo­ma zmia­na­mi, sper­so­na­li­zo­wa­ne re­la­cje opar­te na em­pa­tii na­bra­ły ogrom­ne­go zna­cze­nia. Do­star­cza­nie ko­mu­ni­ka­tów i ofert do­pa­so­wa­nych do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb i ocze­ki­wań da­nej oso­by wy­ma­ga głębo­kich ana­liz. Spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu zmie­nia­ją spo­sób wy­szu­ki­wa­nia da­nych o klien­tach i za­rządza­nia ni­mi oraz częściej uży­wa­ją tech­no­lo­gii ta­kich jak sztucz­na in­te­li­gen­cja (AI), które po­ma­ga­ją im mak­sy­mal­nie wy­ko­rzy­stać te da­ne. W Pol­sce ocze­ku­je się, że spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu przej­dą z 9 źródeł da­nych w 2019 r. na 15 źródeł da­nych w ro­ku 2021, a dla 74% naj­częst­szym za­sto­so­wa­niem tych da­nych będzie per­so­na­li­za­cja ob­słu­gi klien­ta w po­szcze­gól­nych ka­na­łach.
  • Spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu sta­ra­ją się ge­ne­ro­wać jesz­cze wi­ęk­szą war­to­ść bi­zne­so­wą: W mia­rę ja­ko przed­si­ębior­stwa prze­cho­dzą od eta­pu ga­sze­nia po­ża­rów do re­star­tu dzia­łal­no­ści i przy­sto­so­wa­nia się do no­wej sy­tu­acji, spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu ma­ją wy­jąt­ko­wą szan­sę na prze­kszta­łce­nie bli­skich re­la­cji z klien­ta­mi w war­to­ść bi­zne­so­wą. Spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu co­raz częściej śle­dzą mia­ry ta­kie jak za­do­wo­le­nie klien­ta, in­te­rak­cje cy­fro­we i war­to­ść klien­ta w cza­sie, aby uzy­skać ca­ło­ścio­wy obraz te­go, co się spraw­dza, a co nie pod­czas ob­słu­gi klien­ta. Spe­cja­li­ści ds. mar­ke­tin­gu B2B od­gry­wa­ją wy­jąt­ko­wo istot­ną ro­lę w roz­wo­ju bi­zne­su dzi­ęki ukie­run­ko­wa­ne­mu mar­ke­tin­go­wi (ac­co­un­t-ba­sed mar­ke­ting — ABM). W Pol­sce 41% spe­cja­li­stów ds. mar­ke­tin­gu śle­dzi war­to­ść klien­ta w cza­sie (li­fe­ti­me va­lue — LTV), aby mie­rzyć sku­tecz­no­ść swo­ich dzia­łań.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sa­les­for­ce

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści